Na konferencji Siggraph 2014, Khronos Group ujawniła specyfikację nowej wersji swojego API OpenGL w wersji 4.5, a także co najciekawsze ujawniono rąbek tajemnicy odnośnie OpenGL następnej generacji - OpenGL NG. Nowa wersja OpenGL 4.5 implementuje zestaw nowych rozszerzeń przeznaczonych głównie do emulacji niektórych funkcji z DX11 dla uproszczenia portowania kodu z jednego API do drugiego. Next Generation OpenGL dla odmiany to zupełnie nowy twór, jest to całkowicie przebudowane OpenGL. Pomysł, podobnie jak w AMD Mantle oraz DirectX 12 ma na celu zbudowanie od podstaw, całkowicie nowej wersji OpenGL, która ma na celu uproszczenie pisania kodu oraz zredukowanie obciążenia CPU jak i dać dostęp programistom do programowania niskopoziomowego w GPU. OpenGL NG będzie dostępny na wszystkich wiodących systemach operacyjnych tak jak miało to miejsce w poprzednich wersjach tego API.
OpenGL jest już z nami od ponad 22 lat, pierwotnie opracowany i wydany w 1992 roku przez SGI (Silicon Graphics, Inc.). Przez te wszystkie lata karty graficzne bardzo ewoluowały, stając się zarazem bardziej "dojrzałe" i udokumentowane, przez co potrzebne są nowe języki programowania , które będą się odnosić bezpośrednio do zasobów sprzętowych odciążając tym samym inne zasoby w komputerze.
Całkowicie nowe API, którym będzie OpenGL NG nie jest wstecznie kompatybilne. Khronos Group jest w trakcie opracowywania nowej specyfikacji OpenGL NG, by za jakiś czas przedstawić pierwszą wersję tego API deweloperom.
Przed grupą Khronos stoi więc dość trudne zadanie, muszą stworzyć tzw. low-level hardware API, które będzie proste w programowaniu oraz kompatybilne ze wszystkimi GPU, które są obecnie na rynku tj. AMD i nVidia. Wielu deweloperów (Valve, Epic, Blizzard i Unity) jest mocno zaangażowanych w współtworzenie nowego OpenGL. Głównym aspektem tego jest tzw. cross-platform - nowe API ma współdziałać ze wszystkimi popularnymi systemami operacyjnymi. Biorąc pod uwagę różne podejścia do osiągnięcia tego samego celu, ciekawa będzie możliwość przetestowania i porównania wydajności Mantle, DirectX 12 i OpenGL NG.
Możliwe jest, że OpenGL NG ujrzymy już w 2015 roku.
Poniżej zestaw nowych instrukcji dostępnych w OpenGL 4.5: