Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2017
RECENZJE | Nowa technologia: test karty Asus Ageia PhysX
    

 

Nowa technologia: test karty Asus Ageia PhysX


 Autor: DYD | Data: 24/05/06

Nowa technologia: test karty Asus Ageia PhysXPo raz pierwszy o firmie AGEIA można było usłyszeć około rok temu, kiedy to firma zapowiedziała, że pragnie dostarczyć duże moce obliczeniowe fizyki do komputerów typu desktop, poprzez swój dedykowany procesor. Technologia Ageia PhysX wykorzystując specjalną dodatkową kartę i oprogramowanie ma nam dostarczyć nowych wrażeń w grach poprzez mocno zwiększoną i urealnioną interakcję z otoczeniem. Obecnie możemy już testować owoc ich pracy, a pierwsze karty pojawiły się także w sprzedaży, m.in. dziś opisywany Asus Ageia PhysX P1 128MB. Na rynek wchodzą także pierwsze gry wykorzystujące technologię Ageia PhysX. Postanowiliśmy wykonać kilka testów, aby pomóc zilustrować wpływ nowej karty na jakość i wydajność grania. Opiszemy także nasze wrażenia z grania w gry obsługujące Ageia PhysX. Najpierw przyjrzyjmy się na czym opiera się nowa technologia.
     

Technologia Ageia PhysX

Zacznijmy może od wyjaśnienia, czym jest fizyka w grach. Fizyka sprawia i decyduje, jak dane przedmioty w grze poruszają się i reagują. Nie jest to tylko kwestia, jak obiekty występujące w grze wyglądają, lecz zwłaszcza jak się zachowują. W wielu dzisiejszych grach odnosi się wrażenie, że przedmioty po prostu nie zachowują się w sposób, w jaki byśmy chcieli lub oczekiwali. Większość akcji jest ograniczona do kilku obiektów w danej scenie, które jedynie parodiują prawdziwą fizykę. Gracze otrzymują dobrą grę, w której jednak brakuje poczucia realizmu. Przykładem gry, w której programiści dobrze popracowali nad fizyką i interakcją z otoczeniem był Half-Life 2, który oddawał graczowi wiele swobody ponad dzisiejszy standard. Zawsze jednak mamy apetyt na jeszcze większy realizm, stąd też gry nowej generacji wymagają coraz to bardziej zaawansowanej fizyki grania – budynki i krajobrazy, które są w znacznym stopniu zniszczalne, olbrzymie eksplozje wyrzucające dziesiątki tysięcy odłamków, powodujące dodatkowo niemałe zniszczenia. Podobne do rzeczywistych postaci, które biegają, skaczą, blokują, chwytają, pływają czy latają w sposób najbardziej zbliżony do naturalnego. A także realistyczny dym, mgła, które wchodzą w reakcje z postaciami, obiektami i fizycznym otoczeniem... To wszystko jednak wymaga poważnej mocy obliczeniowej i na to pole wkracza technologia Ageia PhysX.

Sposobem na osiągnięcie realistycznej fizyki, z odpowiednią wiernością, skomplikowaniem obiektów oraz interakcyjnością niezbędną to znacznego polepszenia doświadczeń w grach jest według producenta akcelerator Ageia PhysX, którego zadaniem jest przyspieszać wyspecjalizowane, oparte na fizyce symulacje. Akcelerator Ageia PhysX nie zastępuję karty graficznej, czy procesora, lecz jest trzecim procesorem z tzw. Trójkąta Mocy Gier. Spójrzmy na obrazek ilustrujący rolę akceleratora Ageia PhysX:


"Trójkąt Mocy Gier"

Ten nowy trójkąt mocy składa się z procesora (CPU - procesor, jednostka centralna), procesora graficznego (GPU - karta graficzna) oraz procesora fizyki (PPU - akcelerator Ageia PhysX), pracujących razem w celu zbilansowania ogromnego zapotrzebowania gier na moce obliczeniowe. W ramach tego zbilansowanego trójkąta mocy procesor "myśli i dyryguje", aby napędzać grywalność, i sztuczną inteligencję. Z kolei karta graficzna "przetwarza i wyświetla", aby zapewnić wiernie odwzorowane obrazy 3D. Trzecia odnoga tego trójkąta - akcelerator Ageia PhysX "porusza i wchodzi w interakcję", aby wprowadzić gracza na wyższy poziom, z dynamicznym ruchem i interakcją obiektów.

Ageia jako pierwszy i na razie jedyny producent procesorów fizyki na rynek konsumencki, ogranicza się w kwestii ujawniania zbyt wielu szczegółów technicznych dotyczących swojej nowej technologii. Podstawowe dane udostępniane przez producenta to:
  • 125 milionów tranzystorów
  • 130nm proces wytwarzania
  • Pamięci 128 MB 733MHz GDDR3 RAM
  • 128-bitowy interfejs pamięci
  • 20 miliardów instrukcji na sekundę
  • 12 GB/s przepustowość pamięci
  • 533000 wypukłych kolizji na sekundę
  • 530 milionów kolizji na sekundę (sfera-sfera)
Tyle na temat teorii, danych producenta, przejdźmy do rzeczywistości i do opisu, jak nowa technologia sprawdza się w realnym działaniu. Najpierw jednak rzut oka na samą kartę i platformę testową.

poprzednia strona (Technologia Ageia PhysX)    -   następna strona (Asus Ageia PhysX P1 128MB PCI)








Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Nowa technologia: test karty Asus Ageia PhysX
 
 » Technologia Ageia PhysX
 » Asus Ageia PhysX P1 128MB PCI
 » Platforma testowa
 » Ageia PhysX Hardware Demo
 » Switchball demo
 » Cellfactor: Combat Training demo
 » Ghost Recon: Advanced Warfighter
 » Podsumowanie
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »