Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Nowe ośmiopotokowce: GeForce 6600GT / GeForce 6800LE
    

 

Nowe ośmiopotokowce: GeForce 6600GT / GeForce 6800LE


 Autor: Kris | Data: 04/10/04

Nowe ośmiopotokowce: GeForce 6600GT / GeForce 6800LEPo kilku miesiącach od premiery nowej generacji układów graficznych doczekaliśmy się zejścia tych samych technologii w obszary bliższe naszym portfelom. Okazją do napisania tego artykułu było udostępnienie przez nVidia referencyjnego egzemplarza karty, opartej na nowym rdzeniu NV43, który ma spore szanse na przejęcie znacznej części rynku PCI Express. Jego odpowiednikiem cenowym dla AGP jest aktualnie GeForce 6800LE, którego pierwsze egzemplarze pojawiły się w sprzedaży. Aby porównanie było pełniejsze, nowe karty wystąpią na tle trzech innych produktów. Będą to GeForce 6800, GeForceFX 5900 XT oraz Radeon 9800 Pro. Sądzę, że taki właśnie dobór kontrkandydatów jest najciekawszy. Tym bardziej, że wszystkie karty mają po 128MB pamięci lokalnej, co jest ważne dla prawidłowej oceny wyników przeprowadzonych testów. W artykule spróbuję również odpowiedzieć na pytanie, jakie znaczenie ma, w świetle aktualnych gier, posiadanie karty 256MB. Test umożliwiły firmy Gigabyte, Multimedia Vision oraz Nvidia, którym niniejszym dziękuję za udostępnienie odpowiedniego sprzętu. Tym razem część teoretyczną ograniczyłem do minimum w związku z większą ilością testów fps. Zapraszam do porównania.







Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Nowe ośmiopotokowce: GeForce 6600GT / GeForce 6800LE
 
 » Teoria i sprzęt testowy
 » Gainward PowerPack! Ultra/2100 TV-DVI Golden Sample
 » Gainward PowerPack! Ultra/2100LE TV-DVI OEM
 » nVidia GeForce 6600 GT 128MB PCI Express x16
 » Wydajność
 » Wpływ ilości pamięci lokalnej
 » Podkręcanie
 » Uczta numerologa
 » Podsumowanie
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu
 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. ..... (autor: D@rko | data: 2/10/04 | godz.: 23:37)
    pierwszy:D

  2. drugi (autor: D@rko | data: 2/10/04 | godz.: 23:40)
    ...ale drogie cholera 200 baksów to nawet 8 stów nie jest -skąd ten ponad tysiączek się wziął??:/

  3. Trzeci (autor: Raptor99 | data: 3/10/04 | godz.: 00:17)
    zabieram się do czytania

  4. ATI juz dawno nie spi :))) (autor: Emeryt | data: 3/10/04 | godz.: 01:42)
    troche nie rozumie Twojch sugestii o spiacej ATI.
    To ze ceny sa chore unas ,nie znaczy ze w N.Ameryce i Japoni (dwa najwieksze rynki zbytu) wystepuja takie jaja jak unas .Powiem tak ,trzeba byc kompletnym idiota aby za R9800pro placic 1000zl jak dokladajac 500zl mozna miec x800xt pl, z tym ze trzeba troche pomyslec. Mam ten komfort ze bardzo latwo moge porownac rynek polski do rynku i cen za oceanem bo tak sie sklada ze bardzo czesto tam jezdze a to ze amerykanski kapitalista chce zarobic na jednej karcie 10 $ a polski 150$ to juz inna bajka :))))))))))))))) . Ale to my jestesmy kupujacymi i mamy myslec przy wydawaniu ciezko zarobionych pieniedzy a nie nabijac kabze "czerwonym kapitalista".
    Twoj wywod (sugestja ) o obudzeniu sie ATI traci albo nie znajomoscia sytuacji albo zlosliwoscia (mala). Na koniec powiem tak ze nawet na X800xt pl ,czy na 6800 ultra i super CPU i 4 GB pamieci w rozdzielczosciach 1600x1200 i wlaczonych wszytkich bajerach prawie w zadna gre nie da sie pograc komfortowo testy z wynikami mowia ze mamy n.p 79fps a gra sie gownianie tyle co moge powiedziec bo akorat to sprawdzilem . Dobrze napisana gra jezeli wyciaga max i min 30fps da sie 100razy lepiej grac niz te z 100fps max i 4 min. ale o tym kazdy wie..


  5. Emetyt ... (autor: Kris-Redakcja | data: 3/10/04 | godz.: 07:56)
    "Sen", o którym pisałem nie ma nic wspólnego z porównaniem cen pomiędzy USA i Europą, ale z luką w ofercie. Chodzi o brak sensownej oferty w zakresie 1200-1800 zł (USA $250-380/ Europa 250-380 Euro). Co do problemów z grą w 1600x1200 za pomocą najmocniejszych kart "w prawie każdej grze" pozwolę sobie mieć inne zdanie ...

  6. recka (autor: alien75 | data: 3/10/04 | godz.: 12:16)
    super

  7. Ino kupowac i modowac (autor: pj1 | data: 3/10/04 | godz.: 13:16)
    Przeciez wyszedl juz artykul dotyczacy modowania 6800le i 6800 na ultry, wpelni dzialajacy opis oraz poparty konkretnymi modelami kart. Trzeba tylko pobawic sie w przelutowywanie mostkow i podmianka biosa i mamy kupe kasy w kieszeni oraz pewne modele z 16 potokami

  8. hmmm (autor: ArturNOW | data: 3/10/04 | godz.: 14:43)
    200$ do cena na rynek północnoamerykanski, w Europie wynosi 200€ czy 250€ :/ wiec już wiesz D@rko skąd taka cena :D

  9. Błąd w "Uczcie numerologa" ?? (autor: Kenjiro | data: 3/10/04 | godz.: 15:20)
    I to spory, mianowicie wynik punktowy 6800LE - z sumowania punktów wynika, iż powinien mieć 8.2 punkta, nie 9.1, co znacząco zmienia porównanie między 6800LE a 6600GT. Błąd, czy czegoś nie rozumiem? :-|

  10. Kenjiro ... (autor: Kris-Redakcja | data: 3/10/04 | godz.: 18:48)
    Masz rację. Z lenistwa przekopiowałem formułę z poprzedniego testu (trzecia karta nie miała jeden wynik mniej). Oczywiście poprawię ...

  11. Po pierwsze nie porownuje cen bo to jest bez sensu (autor: Emeryt | data: 3/10/04 | godz.: 21:47)
    po drugie w Twojm artukule ceny odgrywaja jedna z najwazniejszych rol.
    Z jakiego snu ma obudzic sie ATI ??? Tak jak Nvidia wydala serje 6600 tak ATI wydal serje 700 ,jednych jak i drugich na rynku jeszcze nie ma (ale beda)
    Wogole nie rozumie tej w stawki o obudzeniu (dla mnie to zwykla zlosliwosc).
    Co do gier ,chyba wiekszosc zgodzi sie ze mna ze wydajac okolo 2000zl na super duper karte klasy x800xt pl czy 6800 ultra nie gramy w pasjansa:))
    ani na jednej ani na drugiej karcie w rozdzielczosci 1600x1200 i wlaczanymi wszytkimi bajerami nie da sie pograc wzglednie komfortowo .
    W Far Cry wychodzi okolo 28fps a w Doom 3 okolo 30 ( to testy ) a po wlaczeniu gry gra sie po prosku kiepsko. I nie ma co sie czarowac a super wydajnosci i innymi pierdolami. 6800 Ultra i x800xt pl. sa wydajnymi kartami ,nawet bardzo ale troche nagina sie prawde ze wszytko pojdzie na nich OK , nie nie pojdzie . Mozna sie sprzeczac czy wlaczanie AA czy AF ma sens czy nie ,z drogiej strony to po cholere robia takie opcje?? i tak w kolko . Po prostu lubie jak mowi sie do konca a nie to co tylko fajnie wyglada.


  12. Emeryt ... (autor: Kris-Redakcja | data: 3/10/04 | godz.: 23:18)
    To, że znajdziesz grę, w której nie da się grać w 1600x1200 AF to za mało na sterdzenie o tym że "w prawie w każdej grze" jest to niemożliwe. Stawiasz tezę, że nawet najmocniejsze karty nie są "super wydajne". OK. Masz prawo do takich stwierdzeń. Nie zmienia to jednak faktu, że karty są słabsze i mocniejsze a recenzja próbuje odpowiedzieć na pytanie jaka jest ich "kolejność". W kwestii "snu" już odpowiedziałem.

  13. Jednym słowem (autor: sebtar | data: 4/10/04 | godz.: 08:21)
    z GF6600 mogę sobie dać spokój i kupić trzeba będzie 6800...

  14. Emeryt.... (autor: macol | data: 4/10/04 | godz.: 14:05)
    Obraz w Far Cry w rozdzielczosci 1200x1024 a 1600x1200 z wlaczonymi bajerami prawie wcale sie nie rozni jak ogladasz statyczne screeny nie mowiac juz o samej grze - sprawdzalem u siebie (22" Compaq - wersja profesjonalna na kineskopie Diamondtron - ten sam co Diamond Plus 230SB firmy Mitsubishi) Wiesz zawsze sie znajdzie sposob na sprawienie ze jakas gra nie bedzie chodzic superplynnie na najmocniejszym sprzecie (a nie sprawdzales 6800Ultra SLI :P). Jest tylko pytanie czy nie jest to sztuka dla sztuki?
    Konsole maja bardzo duza plynnosc ALE pracuja w niskiej rozdzielczosci, maja system operacyjny dosc mocno wyspecjalizowany, nie musza byc kompatybilne x-lat wsetecz oraz co najwazniejsze wszystkie np. PS2 maja taka sama konfiguracje sprzetowa, czego nie mozesz powiedziec o pecetach. Gry chodzily by na pecetach plynnie gdyby je tworzono tylko na np. Athlon64 na plycie assusa, do tego pamieci geil, grafika 6800 gainwarda itp. Jesli wszystkie pecety wygladalyby tak samo to na pewno gry chodzily by plynnie. A tu trzeba stworzyc gre na np grafy od gf2 do 6800 i to jeszcze roznych producentow. To tak jak mialbys stworzyc deske rozdzielcza, ktora pasowala by do wszystkich samochodow poczawszy od malucha a konczac na ferrari f50.
    Wlasnie ta roznorodnosc w pecetach jest ich najmocniejsza strona, ktora czasami zmienia sie w ich slabosc. Wszystko zalezy od tego jak na to patrzysz


  15. macol zgadzam sie z tym co mowisz (autor: Emeryt | data: 4/10/04 | godz.: 22:43)
    z tym ze nie wszyscy to rozumieja i mysla ze jak kupi 6600 ultra czy x800xt pl to bedzi mogl sobie 'pobrykac' a prawda jest taka ze nie bedzie mogl . Daleko nie szukajac wystarczy odpalic nowy dodatek do MOHPA i okazuje sie ze nawet ustawienia na pol gwizdka daja efekt okolo 20fps na troche wiecej po prostu nie da sie grac (10-9) fps w wprywach a i czesto 4 fps to raczej nie jest plynnosc :))) Pozostawmy to na boku. Fajnie by bylo jak ci ktorzy chca kupic karte znajda konkretne propozycje n.p cos w tym stylu ze jak max chcemy grac w 1024x768 na pol gwizdka we wszytko co jest na rynku to 9800pro czy odpowiednik nvidi bedzie OK jak na caly gwizdek to serja x700 i 6600 bedzie calkiem OK jak 1280x1024 wchodzi w gre to juz mamy do wyboru (wzaleznosci od ustawien serje x800 i 6800 ktora z seri czy pro czy xt czy xt pl , lub 6800 ,6800GT czy ultre to powinno sie wskazac jakie sa roznice i czy aby miec 3-4 fps wiecej warto wydawac n.p 400zl wiecej.
    Karty Nvidi 6800 GT i Ultra to (mojm zdaniem pomylka) i nie dziwie sie ze ilosc sprzedanych Ultra modeli mozna powiedziec ze jest sladowa . Roznica srednio 45 $us pomiedzy tymi kartami jest zadna a i wydajnosc tez prawie identyczna .
    Ceny kart opartych na ATI x800 sa po prostu za duze ale to nie wina ATI a producentow kart .
    Jak zobacza ze sprzedaz spada to na 100% zejda do poziomu ktory zaakceptuja kupujacy.
    Jedno mi sie podoba roznica w wydajnosc pomiedzy x800pro a x800xt pl jest na tyle duza ze tlumaczy roznice w cenie ponad 100$us .
    kris napisal ze ATI ma sie obudzic (mniej wiecej tak) ale to nie ATI ma sie obudzic ale producencji kart ,aby zesli z cenami do poziomu takiego jak karty Nvidii. Uwazam za bez celowe wypuszczanie dziesiatek wersji kart tylko po to aby zrobic zamieszanie a klijent i tak z tego nic nie bedzie mial . Ceny 6800 sa juz na przyzwoitym poziomie natomiast karty x800 uwazam ze sa srednio o okolo 100$us za drogie .Bez sensu jest sztucznie wpychac cos na rynek aby zapchac dziure pomiedzy (jak pisze kris) 250 a 380$ , wystarczy jak ceny dopasuja sie do rynku i bedzie wtedy prawie kazdy zadowolony.Ceny na naszym runku sa wogole chore odnosnie kart graficznych tak ze nie zabardzo pasuje ocenianie co bylo by dobre dla kogo biarac pod uwage chore ceny w polsce.


  16. Emeryt ... (autor: Kris-Redakcja | data: 5/10/04 | godz.: 00:13)
    W zasadzie nie do końca rozumiem do czego zmierzasz w kwestii ograniczeń najmocniejszych kart. Oczywiście, że programiści ustalają takie "poprzeczki", których nie przejdzie żadna karta. Jedynym tego efektem jest oczywisty (być może nie dla wszystkich) fakt, że cokolwiek by się kupiło to zawsze znajdzie się jakieś ograniczenie. Nie zmienia to jednak tego, że na słabszej karcie ta poprzeczka jest jeszcze niżej i przy wyborze kupujący chciałby za dane pieniądze uzyskać najlepszy efekt. Ceny kart też oczywiście uzależnione są również od ich producentów. Liczą się podstawowe prawa popyt, podaż, zysk itd. ATI odpowiada natomiast za specyfikację, projekty referencyjne i same układy graficzne. Bez decyzji ATI nie będzie ani ośmiopotokych X800, ani wersji 128MB czy modeli na zwykłych DDR'ach. Takie konstrukcje byłby tańsze, tak samo opłacalne dla producentów i IMHO stanowiły znakomite uzupełnienie oferty (zarówno w USA jak i znacznie droższej Europie). Niestety nie ma ich aktualnie na rynku i klient chętny na wydanie gotówki z przedziału o którym wspominałem teraz bierze 128-megową kartę serii GF6 (nie stać go na 256-megowego Radeona X800 a osiąga lepszy efekt w grach niż na R9800Pro). Takie są obecne fakty "sklepowe". Wierzę, że pojawią się odpowiednie konstrukcje ale to, że ich dzisiaj nie ma przypomina mi właśnie "śpiącego misia" któremu bezkarnie wyżera się zapasy miodu :-)

  17. Kris (autor: Emeryt | data: 5/10/04 | godz.: 01:16)
    Ja do niczego nie zmierzam po prostu pokazuje wszytko co mozna pokazac a nie tylko czesc ,Jezeli gra umozliwia max ustawienia i sterowniki tez to dlaczego nie zobaczyc jak to dziala???? . MOHPU w max ustawieniach wyglada super ale nawet w 1280x1024 nie idzie pograc :((( Po prostu dlaczego nie powiedziec tego ludzia ???
    Co do tej spiacej ATI to Ty masz swoje zdanie ja mysle inaczej i to napisalem . Powiedz nam jaki jest sens wydawac n.p 100zl wiecej aby zamiast 42fps miec 44fps??? ja tego za cholere nie moge pojac. Dlatego uwazam ze wpychanie dziesiatek wersji jest bez sensowne . Rozumie ceny 6800GT i Ultry Ultra jest dla "maniakow gier " dla ktorych cena jest drugorzedna natomiast GT jest wysmienita karta i malo kto bedzie widzial roznice czy ma n.p 35,7fps czy 31.0fps . Identyczna sytuacja bedzie kiedy pojawilo by sie dziesiatki wersji w ktorych wydajnosc roznila by sie kilkoma klatkami . Bo chyba sam powiesz ze majac 120fps a majac 135fps to nic nie daje . Nie wiem czy widzsz ten bezsens . Wprowadzenie dziesiatek wersji wcale nie przyczynia sie do zwiekszenia rynku i obnizenia kosztow ,podobnie jest na rynku samochodowym n.p w US masz 3-4 wersje danego modelu i to wszytko ale samochody sa tanie i ludzie kupuja a w unas jest po 30-50 wersji tego samego modelu i co ???? drogie jak cholera i wcale lepiej sie nie sprzedaja , czy nie lepij miec mniejszy wybor ze znacznie lepszym wyposazeniem i do tego tanszych??? Wole aby na runku bylo po dziesiec modeli kart ale w takiej cenie ze nawet na najlepsza bedzie stac wiekszosc ludzi niz setki modeli i te dobre kart drogie jak cholera. Powodzenia.


  18. Wprowadzanie 10 modeli jest bez sensu (autor: pitero | data: 5/10/04 | godz.: 03:32)
    ale nie rozumiem Emeryt czy twoim zdaniem powiniem byc jeden model karty za powiedzmy 700 zeta i tyle? A roznice w kartach są przeciez ogromne. Nie chodzi tu o 4,3 fps róznicy ale o np 20 do 80. A dodatki do MOH czy COD zle chodzą bo sa kijowo zrobione, jak na jakosc tej grafiki powinny zapierdalac w 1280 z 4aa/8af na porządnych kartach.

    Ja uważam ze powinny byc 3 podstawowe grupy kart:

    - 200 zeta (biura, ci co nie grają, albo graja w pasjans czy w chcą przyciąc w UT2004;)
    - 500 zeta (nowe gry plynnie w 1024 high detail i af x 8)
    - 1000 zeta (topowe karty, rąbiemy we wszystko na max detale i z AA i AF w 1024 i 1280)

    ewentualnie grupa topowych kart podkreconych fabrycznie, za powiedzmy 1500, dla tych co chca miec full wypas

    a dzisiejsze ceny 2000, 2500 za karty nie ultra to wg mnie paranoja hamująca rynek, karty ktore powinny byc w segmencie 500 kosztuja 800-1200 (5900xt ?, 9800pro, 6800le, 6600gt, x700)


  19. pitero chyba nie do konca czytales (autor: Emeryt | data: 5/10/04 | godz.: 05:26)
    praktycznie Ty i ja mowimy to samo ale Ty nie chcesz zrozumiec tego co ja mowie:))
    Nie nie powiedzialem i nie powiem ze trzy karty wystarcza ale podpisze sie pod tym ze trzy grupy wystarcza n.p po 3 karty w grupie .Moze dokladniej w kazdej grupie moze byc i 100 kart bo mniej wiecej tylu jest producentow:)))) chodzi o skoki wydajnosci ,ja nie widze sensu w tym aby placic n.p 100zl wiecej bo karta ma taktowanie wieksze n.p o 10% ale wydajnosc w stosunku do poprzedniej wzrasta o 1-2% widzisz w tym sens ??? ja nie i o tym wlasnie mowie.
    Jaki sens jest wpychanie czegos pomiedzy rodzine n.p x700 i x800 ??? totalnie bezsensowne wyjsicie . Cenemi w zlotowkach tez nie ma sie co sugerowac bo jeszcze zadna firma nie produkuje i jak na razie to nie zanosi sie na to zeby produkowala karty w Polsce, zostanmy przy $
    Najnowsze wydanie GPU dwie grupy i ostatnie najwydajniejsze jako grupa pierwsza reszta ceny od 5-40$ . wyraznie i bez kombinaci czy karta XXXX ma o 5Mhz wieksze taktowanie ale pamieci ma zamiast DDR3 to ma DDR i jest i 10 zl tansza od tej ktora ma taktowanie mniejsze o 10Mhz i DDR3 ma taktowanie takie same i w koncy dostajemy bzika bo okazuje sie ze za zlom trzeba placic tak jak za pelnowartosciowy sprzet.
    6800ultra 430$ x 3.6 ~ 1600zl i tyle powinna kosztowac Amerykanie czy inni nie sa wcale lepsi czemu w polsce ta sama karta kosztuje 2500zl??? Tam tez placi sie podatki i to wcale nie nizsze.


  20. Emeryt ... (autor: Kris-Redakcja | data: 5/10/04 | godz.: 10:35)
    Przy niewielkiej różnicy zarówno w cenie jak i wydajności klient może spokojnie kierować się innymi kryteriami doboru kart. Mogą to być kwestie związane z funkcjonalnością działania karty (hałas, pobór mocy, wielkość laminatu itp.), dostępnością, warunkami serwisowania, wyposażeniem, obsługą konkretnej gry itd. Najczęściej po prostu kieruje się wtedy własnymi preferencjami w stosunku do producentów układów graficznych. To naturalne. Problem w tym, że w ofercie Radeonów dla AGP (X700 do tego nie mieszaj) występuje na tyle duża różnica wydajności pomiędzy kartami w przedziale o którym pisałem, że wstawienie dodatkowego produktu pośredniego miałoby sens dla kupującego (będzie odczuwalna poprawa obsługi gier pomiędzy kartą słabszą a pośrednią). nVidia wykonała taki ruch i reakcja klientów była pozytywna. ATI natomiast wciąż śpi :-) I zdecydowanie nie jest to dobra sytuacja dla nas bo wszędzie brak konkurencji dodatkowo mrozi ceny. Mam nadzieję, że szybko się obudzą. Tu nie chodzi o sto różnych kart. Brakuje jednego produktu. To może być np. 128-megowa wersja X800Pro na zwykłych DDR'ach. Jeśli taka konstrukcja okaże się na tyle mocna, że zagrozi aktualnej wersji Pro to niech wyłączą dodatkowego Quada. Ważne, że na takiej karcie producent Radeonów będzie miał ten sam zysk co producent GF6800, oferta się zrównoważy, klient będzie miał większy wybór a dodatkowa konkurencja daje większe szanse na kolejne obniżki. Potrzeba jednak decyzji ATI której wciąż nie ma i to mi się właśnie nie podoba. Tak jak i oczywiście różnica cen pomiędzy Europą a USA, ale obawiam się że szybciej doczekam się specyfikacji pośredniego modelu ATI niż coś się w tym kierunku zmieni :-)

  21. hmm (autor: Epic | data: 5/10/04 | godz.: 15:43)
    Ale miodne, jak wrócę do domu, zagłębię się w temat :) Ale już czuję, że będzie o czymn czytać:)

    pozdro600


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL