Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Testy: Radeon HD 4830 vs GeForce 9800 GT
    

 

Testy: Radeon HD 4830 vs GeForce 9800 GT


 Autor: KamilM | Data: 28/10/08

Testy: Radeon HD 4830 vs GeForce 9800 GTPrzed weekednem miała miejsce premiera kolejnego układu graficznego ze stajni AMD – Radeon HD 4830 z 512 MB pamięci DDR3 na pokładzie. Wraz z tym akceleratorem korporacja „czerwonych” przygotowała ofensywę przeciwko konkurencyjnym kartom graficznym kosztującym około 450-550 zł. Mniej więcej za tyle kupimy najtańsze GeForce 9800 GT oraz mocno podkręcone 9600 GT 1 GB. Jak zatem wypadło najnowsze dziecko AMD? Odpowiedź w dalszej części artykułu. Karty do testów dostarczył AMD i sklep komputerowy Reactor.Pl. Zapraszamy.

Wstęp

Dobra passa AMD trwa w najlepsze. Pokazane wczesnym latem Radeony 4850 i 4870 nadal stanowią nie lada gratkę dla graczy. Co więcej, oprócz niezłej wydajności (na tle konkurencyjnych układów) dostępne są w atrakcyjnych cenach – co nas, konsumentów, bardzo zadowala. Dużym zainteresowaniem cieszył się również pokazany w drugiej połowie ubiegłych wakacji Radeon 4870 X2. Akcelerator został przygotowany głownie z myślą o najbardziej wybrednych graczach, którzy ani myślą rezygnować z wysokich trybów rozdzielczości oraz detali graficznych. AMD jednak nie skupiło się jedynie na bogatszych, ale i również mniej zasobnych w gotówkę, czy po prostu mniej wymagających. Dla nich został jeszcze przygotowany Radeon 4670.

Radeon 4830 celuje pomiędzy układy HD 4670 i HD 4850. Początkowo karta wystartowała z ceną około 400 zł. Niestety z powodu rosnącego kursu dolara w tej chwili najtańsze egzemplarze kupimy za około 500-550 zł ( zresztą spory wpływ na cenę ma również krótki czas obecności na rynku). Ten segment cenowy w chwili obecnej zarezerwowany jest przez konkurencyjne GeForce 9800 GT o standardowej częstotliwości taktowania. Nie trudno również znaleźć podkręconych GeForce 9600 GT, czy też takich z 1 GB na pokładzie, kosztujące około 430-500 zł. Dlatego też do porównania ujęliśmy zarówno GF 9800 GT, jak też wspomnianego GF 9600 GT w wykonaniu Palita. Jak karty wypadną w naszych testach, o tym już za chwilę. Tymczasem zapraszamy do zapoznania się z architekturą wewnętrzną Radeona 4830.



Radeon 4830 – Architektura

Pod względem budowy, HD 4830 czerpie całymi garściami ze starszych braci. AMD poczyniło łatwe do przewidzenia kroki podczas projektowania wolniejszego modelu, jakim jest dzisiejszy bohater. Jak widać na zamieszczonym schemacie GPU, wyłączono z użycia dwa bloki z jednostkami cieniowania (Simd Cores) oraz jednostkami teksturującymi. O ile w przypadku Radeonów HD 4850/4870 mieliśmy do czynienia ze 160 procesorami strumieniowymi (gdzie każdy jeden mógł wykonać do pięciu operacji na cykl zegara), o tyle w nowym Radeonie 4830 zostało aktywnych 128 rdzeni. Z racji wyłączenia dwóch segmentów Simd Cores, dezaktywowanych zostało również 8 jednostek teksturujących. W sumie więc w HD 4830 mamy 32 jednostki TMU i 40 ROP.

W przypadku samego rdzenia graficznego nie poczyniono żadnych zmian. Jest to dokładnie ten sam RV770, jaki stanowi bazę dla HD 4850 i HD 4870. Procesor graficzny produkowany jest w technologii wytwarzania 55 nm i składa się z 956 milionów tranzystorów. Jak podaje źródło, Radeon 4830 ma teoretyczną wydajność na poziomie 740 GFLOPs, co w porównaniu z GeForce 9800 GT i jego 504 GFLOPs jest wartością zauważalnie większą.

Podobnie jak pozostali bracia z rodziny Radeon 4000, karta obsługuje Shader Model 4.1 wchodzący w skład pakietu DirectX 10.1 oraz OpenGL 2.0. Ponadto układ obsługuje moduł UVD2 odpowiedzialny za dekodowanie materiału video w wysokiej rozdzielczości.

Na tle starszych braci, HD 4830 prezentuje bardzo dobrze. W kwestii samego silnika graficznego, różnice dotyczą tylko 32 jednostek cieniowania oraz 8 układów TMU. Bez zmian pozostawiono magistralę pamięci. Wszystkie Radeony 4830 wykorzystują 256 bitową pamięć. Z tego co na razie wiadomo, producenci będą instalować 512 MB pamięci operacyjnej, ale nie wykluczone, że niektórzy zdecydują się instalować 1024 MB. Częstotliwość taktowania rdzenia graficznego została ustanowiona na poziomie 575 MHz, co jak na rdzeń graficzny produkowany w procesie technologicznym 55 nm, nie jest wysoką wartością. Pamięć operacyjna natomiast pracuje z prędkością 900 MHz (efektywnie 1800 MHz). Według informacji prasowych, maksymalny pobór prądu przez HD 4830 ma wynosić 110 W.



Radeon HD 4830 512 MB


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

Do testów został nam użyczony „goły” sample testowy – bez dodatków. Można jednak domyślać się, że w zestawach wraz z układem graficznym trafią sterowniki, instrukcja obsługi, przejściówka DVI->D-Sub, DVI->HDMI, kabelek zasilający 6-pin, czy przewód HDTV. Nie obce również będą pełne wersje gier w droższych wersjach BOX. Na śledziu karty znajdziemy dwa wyjścia DVI, jedno TVOut. Prezentowany akcelerator zajmuje w komputerze jeden slot. Pojawiły się już jednak informacje o zmodyfikowanych Radeonach 4830, wyposażonych w autorskie systemy chłodzenia. Te raczej będą już wymagały dwóch miejsc na płycie głównej.

Karta graficzna, jak to w przypadku Radeonów bywa, została pokryta czerwonym laminatem. Długość płytki drukowanej wraz ze śledziem mierzy około 24 cm. Nasz referencyjny HD 4830 posiadał standardowe chłodzenie z wyglądu przypominające te, które są montowane na HD 4850 czy chociażby HD 3850. Sam cooler składa się z dużego, aluminiowego radiatora pomalowanego na złoty kolor, ciepłowodów ukrytych pod plastikową osłoną oraz niewielkiego wentylatora. Ten w trybie 2D pracuje bardzo cicho, trudno usłyszeć jego pracę nawet w lepiej wyciszonych pecetach. Również w grach jego praca nadal pozostawała bardzo kulturalna. Niestety nie można już się tak pozytywnie wypowiedzieć na temat osiąganych temperatur przez procesor graficzny. Bez obciążenia karty, GPU miało temperaturę 72 stopni, natomiast w grach – blisko 90 stopni. Ponadto chłodzeniu poddana była również sekcja zasilania. Zalecamy więc o zadbanie jak najlepszej cyrkulacji powietrza wewnątrz obudowy komputera.

Karta pracowała zgodnie z zaleceniami AMD, czyli 575/900 MHz. Ze względu na stale umacniający się kurs dolara, cena z dnia na dzień rośnie. Obecna kwota jaką trzeba wyłożyć na HD 4830, to około 500-550 zł.



Testy

Konfiguracja komputera testowego:
  • Procesor: Intel Core E6700 @3.3 GHz
  • Płyta główna: Foxconn X38A
  • Pamięć operacyjna: Kingston 2x 1 GB DDR2-800
  • Zasilacz: Tagan 900 W
  • HDD: Samsung HD403LJ
  • Monitor: HP w2408h
Testy zostały wykonane przy użyciu układów graficznych:
  • Radeon HD 4830 512 MB @ Catalyst 8.54 RC2
  • Gainward 9800 GT 512 MB @ ForceWare 174.24
  • Palit 9600 GT 1 GB @ ForceWare 174.24
System: Windows Vista x32 Ultimate PL SP1. Jakość obrazu we wszystkich testach została ustawiona na maksimum.





Podkręcanie

Powyżej trzy wybrane tytuły gier z wynikami podkręconego Radeona 4830 512 MB. Po układzie HD 4830, którego rdzeń tworzony jest w 55 nm oraz możliwościach overclockerskich starszego HD 4850, spodziewaliśmy się wiele. Niestety nasz egzemplarz testowy dużych zapasów O/C nie posiadał. Karta z domyślnych 575/900 MHz podkręciła się do 640/990 MHz. Być może winę po części sprawowała dość wysoka temperatura GPU, która po podkręceniu osiągała około 93-94 stopnie Celsjusza. Nie pozostaje nic innego, jak czekać na HD 4830 z autorskimi chłodzeniami oraz fabrycznym overlockingiem.

Podniesienie zegarów taktowania przyniosło niewielki wzrost wydajności. W zależności od gry, zdobywamy kilka wyświetlanych klatek/s więcej.



Podsumowanie

NVIDIA ma kolejny trudny orzech do zgryzienia. Wydawać by się mogło, że wprowadzenie starych układów w nowym nazewnictwie (8800 GT i 9800 GT, 8800 GS i 9600 GSO, 8600 GT i 9500 GT) przyniesie dobre efekty. Tymczasem użytkownicy mają nieco dosyć dziwnych praktyk stosowanych przez "zielonych". Natomiast AMD zamiast wprowadzać odświeżane akceleratory, przedstawia karty o nowej architekturze. I jak widać wychodzi na tym całkiem nieźle. Dowodem na to jest również prezentowany dziś Radeon 4830. Układ oferuje dobre możliwości, jak na swoją cenę (która niestety stale rośnie). Za średnio 490-550 zł możemy kupić użytego w porównaniu GeForce 9800 GT 512 MB. A jak udowodniły przeprowadzone przez nas testy w wielu grach, w różnych rozdzielczościach, z pełnoekranowym wygładzaniem krawędzi, filtrowaniem anizotropowym, wydajność tych dwóch akceleratorów jest bardzo zbliżona.

Całkiem nieźle sobie poradził również wysoko podkręcony GeForce 9600 GT, na którego pokładzie zainstalowano aż 1 GB pamięci. Dzięki temu w wielu przypadkach wydajność niebezpiecznie zbliżała się do tej, jaką oferuje standardowo pracujący GeForce 9800 GT. Bywa, że w ściśle określonych przypadkach, dzięki większej ilości pamięci operacyjnej, wyniki były nawet wyższe niż GF 9800 GT. Tak stało się np. w TES4: Oblivion w bardzo wysokich ustawieniach graficznych. Karty z serii GeForce bardzo żwawo reagują na podkręcanie. Każde kolejne MHz powodują wyraźny wzrost wydajności - co widać po doskonałych wynikach podkręconego 9600 GT. Nieco inaczej to się odbywa w przypadku HD 4830. Tutaj overclocking przynosi średnie rezultaty. Niezaprzeczalnymi zaletami za to w Radeonie są moduł UVD2 oraz obsługa DirectX 10.1. Choć tak naprawdę tytułów pod DX 10.1 jest jak na lekarstwo, to w ogólnym rozrachunku może to być jeden z wielu argumentów przemawiających przy wyborze odpowiedniego akceleratora.

Sam układ HD 4830 wydaje się być ciekawą propozycją ze strony AMD. Pomimo uszczuplenia w architekturze wewnętrznej (względem "pełnego" RV770) 32 jednostek cieniowania i 8 układów teksturujących, karta prezentuje dobrą wydajność. W kluczowych tytułach, jak choćby Crysis, RaceDriver: Grid, czy też Call of Duty 4 - Radeon HD 4830 osiąga znakomite rezultaty. Układ wydaje się być świetnym rozwiązaniem dla osób, które posiadają 19-20 calowe monitory pracujące w rozdzielczościach 1280x1024 lub 1680x1050. Karta w takich ustawieniach zazwyczaj pozwalała na bardzo komfortową grę przy zastosowaniu wysokich detali graficznych. Rzecz jasna są tytuły, gdzie nie zawsze będzie można użyć tak wysokich detali graficznych np. Crysis. Ponadto należy pamiętać, iż w rozdzielczości obrazu 1680x1050 wąskim gardłem może być ilość zastosowanej pamięci operacyjnej. Wówczas 512 MB w najnowszych tytułach gier może stanowić hamulec.

Reasumując: w pojedynku Radeon 4830 vs GeForce 9800 GT, ten pierwszy nie ma się czego wstydzić. Chociaż sumarycznie w naszych testach GeForce miał więcej wygranych "bitw", to jego przewaga często jest nieznaczna. Ważnym jest natomiast, że AMD uzupełniło lukę między Radeonem 4670 a 4850.

Ciężko nam natomiast w tej chwili stwierdzić, o ile układ HD 4830 jest wolniejszy od HD 4850 z racji braku przeprowadzonych testów na naszej nowej platformie testowej oraz nowym zestawie gier. Prawdopodobnie jednak różnice w wydajności będą pokrywały się z różnicami cenowymi kart Radeon 4830 i 4850.

Największym minusem prezentowanego modelu HD 4830 była temperatura. Osiągane 90 stopni Celsjusza pod obciążeniem karty, to nie powód do dumy. Miejmy nadzieję, że do sprzedaży czym prędzej trafią zmodyfikowane akceleratory. Jeśli bacznie śledzicie nasze aktualności, to z pewnością widzieliście zaprezentowanego przez firmę Sapphire Radeona 4830 z autorskim coolerem.

Wracając jeszcze do dwóch pozostałych układów graficznych, które wzięły udział w porównaniu. Gainward GeForce 9800 GT to w tej chwili jeden z najpoważniejszych konkurentów dla HD 4830. Karta wyposażona została w autorskie chłodzenie. Nie jest one ciche, ale za to całkiem wydajne. Karta w tej chwili kosztuje około 480-500 zł.

W bardzo zbliżonym poziomie cenowym występuje Palit GeForce 9600 GT Sonic taktowany częstotliwością 700/1000 MHz, który również wziął udział w niniejszym porównaniu. Dzięki 1 GB pamięci na pokładzie oraz wysokim trybom pracy, karta uzyskuje zadowalające wyniki w grach. Producent zastosował swoje własne chłodzenie, które bardzo przypomina te z Gainwarda GeForce 9800 GT. Nie miało ono żadnych problemów z odprowadzaniem ciepła, choć pod obciążeniem karty było słychać przyspieszoną pracę wentylatora.

TwojePC - OK!

ATI Radeon HD 4830

Gainward GeForce 9800 GT




  Sprzęt do testów dostarczyły firmy:

AMD Polska      AMD Polska

Sklep komputerowy Reactor.Pl      Sklep komputerowy Reactor.Pl