Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2017
RECENZJE | Nowa Generacja - II odsłona: MSI GeForce 6800 Ultra
    

 

Nowa Generacja - II odsłona: MSI GeForce 6800 Ultra


 Autor: Kris | Data: 22/06/04

Nowa Generacja - II odsłona: MSI GeForce 6800 UltraPo długim czasie oczekiwania, nadszedł doniosły moment prezentacji praktycznych możliwości najsilniejszej karty nVidia, należącej do nowej generacji. GeForce 6800 Ultra jest 16-potokowym monstrum, pretendującym do korony wydajności kart graficznych. Wprawdzie, chwilowo nie ma dostępu do jego głównego konkurenta, w postaci RX800XT PE, ale recenzja ma charakter otwarty i w kolejnych odsłonach przyjdzie czas na bezpośrednie starcie. Na razie, honoru ATI bronić będzie 12-potokowy RX800Pro, któremu przy okazji testów GF6800U zapewniłem dodatkowego, wirtualnego konkurenta, który być może niedługo pojawi się w zbliżonej cenie. Chodzi oczywiście o GF6800GT (16-potoków, niższe taktowanie), który (jeśli spełnią się prognozy cenowe) zapowiada się znakomicie. Pierwszoplanową postacią drugiej odsłony recenzji zatytułowanej "Nowa Generacja" będzie karta MSI GeForce 6800 Ultra, udostępniona przez MSI-Polska, na wręcz sprinterski odcinek czasu. Tym nie mniej, w miarę swoich ograniczonych możliwości, postarałem się wycisnąć z niej jak najwięcej informacji, czego efektem jest dzisiejszy, spory "update" artykułu. Oprócz wprowadzenia nowej karty (w postaci opisu oraz wyników testów) chciałbym zwrócić również uwagę na pojawienie się pierwszego rozdziału omawiającego jakość obrazu. Tym razem spróbuję przybliżyć kwestię antyaliasingu.

Aby nie zmuszać czytelnika, który już wcześniej zapoznał się z pierwszą odsłoną recenzji, do poszukiwania wprowadzonych zmian, już w zapowiedzi podaję pełną listę poprawek:Zgodnie z przyjętą konwencją, w kolejnych odsłonach, do minimum ograniczam zakres własnych komentarzy o charakterze globalnym. Jak na razie, wnioski końcowe (bez przetestowania pełnego asortymentu nowych kart, mogą mieć charakter jedynie cząstkowy) pozostawiam w rękach czytelnika. O tym, co sądzę (to tylko przykład) na temat faktycznej przydatności nowych funkcji układów NV40, czy realnym wykorzystaniu mocy kart nowej generacji oraz wskazanie własnych preferencji w danych kategoriach cenowych, pozostawię na chwilę ukończenia całej recenzji. Tym bardziej, że w chwili obecnej zarówno brakuje kompletu danych jak i ceny (czy ich sugestie) są wciąż niestabilne. Zapraszam do lektury.
     

Wstęp

Czym jest nowa generacja kart graficznych? Kolejną pierwszą cyfrą liczby kodowej serii układów? Znaczącym zwiększeniem wydajności w dziedzinie przetwarzania 3D w czasie rzeczywistym? Serią nowych technologii, wprowadzających rozszerzony zestaw efektów, tworzących wirtualny obraz? Wsparciem kolejnej wersji DirectX'a? A może wszystkim po trochu? Oczywiście to producenci lansują odpowiednie hasła marketingowe, a recenzenci oraz użytkownicy próbują je zweryfikować w aktualnych grach, czy kusić się o prognozę ich działania w przyszłych silnikach 3D. W tym roku producenci postanowili dać nam układy, które mają stworzyć karty graficzne, umożliwiające osiągnięcie nowej klasy jakości obrazu w grach.

Cyfrą przewodnią nowej generacji jest "4". Linię produktów rozpoczynają układy ATI R420 oraz nVidia NV40. Proponuję małe spojrzenie wstecz. Pierwszym przedstawicielem "trójek" był ATI R300 (Radeon 9700 Pro), mający swoją premierę w lipcu 2002 roku, czyli prawie dwa lata temu. W styczniu 2003 dołączył do niego układ nVidia NV30 (GeForceFX 5800 Ultra). W czasie panowania "trójek" wyszły układy ATI R350 (Radeon 9800 Pro) i R360 (Radeon 9800 XT) oraz nVidia NV35 (GeForce 5900 Ultra) i NV38 (GeForce 5950 Ultra). Oczywiście ograniczam się jedynie do topowych modeli, opartych na pełnej wersji architektury. Ostatnie premiery, zgodnie z niewielkim skokiem numeracji, faktycznie były już tylko drobnym szlifem swoich poprzedników i w zasadzie dalszy rozwój tej linii nie byłby mile widziany przez klientów. Po dwóch latach nadszedł czas na wprowadzenie faktycznych nowości. Pewną różnicą jest fakt, że tym razem, wraz z premierą układów graficznych nie zmienia się cyferka DirectX'a. Microsoft zamierza jedynie wprowadzić rozszerzoną o nowe efekty wersję, której wyróżnikiem będzie dodatkowa literka.


Modeliki: nVidia (Nalu) i ATI (Ruby)

14-stego kwietnia 2004 ujrzała światło dzienne karta nVidia GeForce 6800 Ultra, a niecałe trzy tygodnie później ATI Radeon X800 XT Platinium Edition. Oprócz najmocniejszych kart zaanonsowano nieco słabsze wersje GF 6800 oraz R X800 Pro. Z nieoficjalnych przecieków można się również dowiedzieć o przygotowaniu kart GF 6800GT oraz R X800 XT. Pewnym dodatkowym zamieszaniem była próba wprowadzenia przez nVidia karty GF 6800 Ultra Extreme, której chyba jedynym celem było osłabienie efektu premiery nowych kart ATI. Pojawiła się w recenzjach w postaci przetaktowanej Ultry niemal w dniu prezentacji X800 i niedługo potem została oficjalnie wycofana, z uwagi na brak możliwości osiągnięcia zamierzonej częstotliwości pracy przez większą ilość próbek układu NV40. Wygląda na to, że w segmencie "wydajnościowym" będzie to walka trzech kart, choć w dużej mierze będzie to zależało od stosunku ceny do możliwości tych produktów.

   

W docelowej formie, niniejsze opracowanie zawierać ma porównanie i dokładny opis wszystkich sześciu modeli kart, choć w tej chwili nie mogę wykluczyć tego, że którejś z nich zabraknie. Wszystko zależy od tego co, w najbliższym czasie, faktycznie pojawi się w sklepach.







Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Nowa Generacja - II odsłona: MSI GeForce 6800 Ultra
 
 » Wstęp
 » Teoria (technologia, pamięć, wierzchołki)
 » Teoria (piksele)
 » Teoria (fsaa, inne)
 » Teoria (słowniczek, tabela zbiorcza)
 » Sprzęt wykorzystywany do testów
 » Opis karty Gainward GFFX5950U
 » Opis karty Abit R9800XT
 » Opis karty Sapphire RX800P
 » Opis karty MSI GF6800U
 » Wydajność (teoria, opis metod)
 » Wydajność (testy ...)
 » Wydajność (...c.d. testów)
 » Jakość obrazu: FSAA
 » Podkręcanie
 » Uczta numerologa
 » Zamiast podsumowania
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »