TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
RECENZJE | Karty Radeon 9500, 9500Pro i 9700 |
|
|
|
Karty Radeon 9500, 9500Pro i 9700 Autor: Kris | Data: 06/01/03
|
|
Nadtaktowanie
Tym razem rozdział omawiający kwestię "podkręcalności" musiałem znacznie rozbudować. Powód jest prozaiczny. Po prostu jest, o czym pisać. Na wstępie muszę zmartwić amatorów "łatwych" fps. W R9500Pro oraz R9700 producent za pomocą sterownika oraz BIOSa przyblokował zapędy podkręcaczy (dotyczy to kart ATI OEM). Nawet, jeśli posiadamy zgodny z nowymi produktami tweaker to dokonywana za jego pomocą zmiana taktowania praktycznie nie ma żadnego wpływu na zachowanie karty. Jedynie R9500 nie ma żadnych ograniczeń w tym względzie. W związku z tym, że blokada opiera się na BIOS to jest możliwe jej ominięcie poprzez zastosowanie odpowiednio zmodyfikowanej wersji. Wiąże się to niestety z nie do końca bezpieczną a na pewno niedozwoloną przez producenta operacją załadowania do karty nowego BIOSa. Jeśli jednak ktoś jest zdecydowany podjąć ryzyko (oczywiście na własną odpowiedzialność) to załączam odpowiedni plik z flasher'em, instrukcją i zmodyfikowanymi BIOSami do R9500Pro i R9700 (Bios-oc.zip). Oba BIOSy są w wersji NTSC. Specjalnie wprowadziłem dodatkowo tą zmianę, aby przy okazji wyeliminować problemy z włączaniem monitorów, które nie "trawią" 50Hz w wypadku, kiedy mamy na stałe podłączony telewizor. Oczywiście już z poziomu sterownika przełączamy się z powrotem na PAL.
Po tych zabiegach udało mi się uzyskać stabilnie, następujące wartości częstotliwości taktowania rdzenia i pamięci:
Zawsze pisałem, że dla mnie realny sens ma podkręcanie dopiero od 20% zmian taktowania. Jako, że takie możliwości mają nowe karty ATI, więc mogę tylko napisać, że warto podkręcać. Maksymalne wartości zegarów określiłem za pomocą testów w 1600x1200 programami: 3DMark2001, CodeCreatures, Quake3 oraz demami technologii dx9. Zostały one potwierdzone przez parogodzinne testy wszystkich pozostałych programów, które zwyczajowo służą mi do określania wydajności kart graficznych. Do podkręcania użyłem najnowszej wersji programu PowerStrip. Jako, że pełna jego wersja jest płatna to zainteresowani tematem mogą wykorzystać Rage3D Tweaker 3.6 czy Radeonator 2.0 pod warunkiem użycia najnowszej wersji biblioteki r6probe. Jeśli używamy Win2000 lub WinXP to warto polecić również program RadClocker. Jest prosty w użyciu oraz instalacji i nie ma ograniczeń takich jak np. R3DTweaker.
(aby powiększyć obrazek, kliknij)
W wyniku testów okazało się również, że za pomocą PStip'a udało mi się uzyskać nieco wyższe częstotliwości maksymalne niż za pomocą pozostałych tweakerów. Nie jest to jednak różnica mająca dla mnie większe znaczenie (ok. 5MHz). Wykryłem również inną ciekawostkę. Rdzeń wszystkich testowanych kart jest w stanie osiągnąć 350MHz, ale w przypadku R9500 oraz R9500Pro powoduje to ograniczenie możliwości nadtaktowania pamięci do ok. 300-310MHz. W związku z tym, że karty te lepiej reagują na zwiększenie wydajności samych pamięci to właśnie ich taktowanie było najważniejsze i stąd te 330/330 a nie np. 350/310MHz. Inaczej zachował się R9700. Pamięci osiągały 310MHz niezależnie od taktowania rdzenia, więc nic nie stało na przeszkodzie, aby go "puścić" bez ograniczeń.
Przykładowe wyniki testów nadtaktowanych kart przedstawiają poniższe wykresy.
Jak widać w przypadku wszystkich trzech nowych kart możemy liczyć na konkretną poprawę wydajności. Nie można tego natomiast powiedzieć o najmocniejszej karcie R9700Pro bo 350/330MHz (tyle uzyskałem z najnowszych revision) w stosunku do 325/310MHz praktycznie nic realnie nie daje (do 5% różnic w wynikach).
Czy to już wszystko w temacie podkręcania? Aby być fair to powinienem dać również informację o możliwości znacznie większego "podrasowania" kart R9500. Wiąże się to jednak z przeróbką sprzętową a tym samym nieodwracalną utratą gwarancji. W związku z powyższym napiszę tylko kilka zdań w formie ogólnej i w sumie teoretycznej. W przypadku kart R9500 w celu ograniczenia wydajności zastosowano nie tylko obcięcie szyny pamięci, ale również wyłączenie połowy strumieni renderowania. Realizowane jest to poprzez konkretną pozycję jednego z elementów biernych umieszczonych bezpośrednio na obudowie FC-BGA układu R300 oraz wsparcie odpowiednim BIOSem. Po jego przelutowaniu (oczywiście trzeba zdjąć radiator i posiadać spore umiejętności "spawalnicze") oraz wgraniu odpowiedniego BIOSa (kwestia ilości pamięci) możemy otrzymać mutanta w postaci 64MB wersji R9500Pro. Nie jest chyba wielką tajemnicą, że 128MB pamięci lokalnej niewiele wnosi do aktualnych gier a różnica w wydajności pomiędzy R9500 a wersją Pro jest jak widać w poprzednim rozdziale znacząca. Pisząc o "mutantach" chciałbym również zwrócić uwagę na obecność na rynku karty R9500 128MB (Hynix 3.6ns) opartej na płytce R9700(Pro), którą "popełnił" Sapphire (cena zbliżona do R9500Pro 128MB). Jest to fizycznie nic innego, jak R9700 z czterema potokami renderowania (pełna szyna pamięci o szerokości 256-bitów). W związku z dwukrotnie większą przepustowością pamięci karta jest oczywiście wydajniejsza od klasycznych R9500 a jeśli "przelutujemy" ją na osiem potoków i zmienimy BIOS to uzyskamy nic innego jak kompletny R9700 128MB.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|