Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Recenzja Radeon HD 7970 - graficzne rewolucje (część 1 teoretyczna)
    

 

Recenzja Radeon HD 7970 - graficzne rewolucje (część 1 teoretyczna)


 Autor: Zbyszek | Data: 22/12/11

Zupełnie nowa architektura

Nowy układ graficzny korzysta z zupełnie nowej architektury procesorów strumieniowych o nazwie GCN (Graphics Core Next). Dzięki zmienionej budowie i znacznie rozszerzonej funkcjonalności procesorów strumieniowych nowa architektura ma ułatwić obliczenia wykonywane za pomocą GPU oraz zwiększyć ich wydajność.

Pierwsze modyfikacje skutkujące zwiększeniem wydajności obliczeń wykonywanych za pomocą GPU wprowadzono już w kartach Radeon HD 6900 debiutujących przed rokiem, kiedy to ulepszono kontrolę przepływu danych oraz umożliwiono bardziej wydajne równoległe wykonywanie wielu wątków jednocześnie - każdy wątek otrzymał własną kolejką poleceń oraz własną chronioną przestrzenią adresów wirtualnych. Dodano także drugi port DMA dla przyśpieszenia operacji odczytu i zapisu w pamięci systemowej. Zmiany poczynione pod tym kątem w architekturze GCN idą o kilka kroków dalej i śmiało mogą zostać nazwane jako rewolucyjne.

Dotychczas stosowane w poprzednich generacjach kart bloki SIMD z architekturą VLIW5 lub VLIW4 zostały zastąpione przez jednostki Compute Units (CU). Każda z takich jednostek zawiera 64 pojedyncze procesory strumieniowe, 4 jednostki mapowania tekstur (TMU) oraz 16KB pamięci podręcznej pierwszego poziomu, z możliwością dostępu poprzez 512-bitową magistralę do 64KB współdzielonej pamięci podręcznej L2.

Oprócz tego jednostki CU zostały wzbogacone o własny zestaw rejestrów, dekoder, licznik programu, stos i jednostkę obsługi skoków oraz możliwość bezpośredniego wykonywania kodu napisanego w typowym wysokopoziomowym języku programowania, jak np. C++. Ponadto każda z nich dysponuje własnym portem DMA i może bezpośrednio odwoływać się do pamięci systemowej komputera. W praktyce oznacza to, że nowe jednostki mogą być traktowane jako niezależne rdzenie - szczególnie możliwość bezpośredniego dostępu do pamięci RAM komputera stanowi istotny przełom i powinna znacznie uprościć wykorzystanie kart graficznych do wspomagania pracy głównego procesora.

Jednostki CU połączone są w grupy po cztery - każda z grup dysponuje 16KB pamięci podręcznej dla instrukcji współdzielonej pomiędzy cztery bloki Compute Unit oraz 32KB współdzielonej pamięci dla danych. Łącznie w nowym układzie znajduje się 32 jednostki CU z 2048 procesorami strumieniowymi i 512KB pamięci podręcznej L1, a ponadto 128KB współdzielonej pamięci podręcznej dla instrukcji i 256KB pamięci podręcznej dla danych oraz 768KB współdzielonej pamięci L2. Powyższa kalkulacja nie uwzględnia własnej pamięci podręcznej, którą posiada każdy z bloków RBE (Render Back Ends).

Zmiany wprowadzone w architekturze GCN są imponujące i jej pełne możliwości poznamy zapewne dopiero za jakiś czas. W chwili obecnej firma AMD postanowiła zaprezentować wyniki uzyskane w teście wspomagania obliczeń matematycznych polegających na tworzeniu fraktali (Mandelbrot), szyfrowania SHA256 i AES256 oraz renderowaniu scen 3D w oparciu o biblioteki OpenCL.

AMD zamierza wykorzystać moc drzemiącą w nowej architekturze do promowania rozwiązania App Acceleration. W tym celu nawiązano współpracę z twórcami oprogramowania, którzy przygotują wersje programów optymalizowane pod kątem wykonywania części obliczeń na kartach graficznych oraz układach graficznych procesorów APU. Jedną z pierwszych z nich jest WinZip 16.5.









Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Recenzja Radeon HD 7970 - graficzne rewolucje (część 1 teoretyczna)
 
 » Karty Radeon HD 7970 oraz układ graficzny Tahiti
 » Zupełnie nowa architektura
 » Teselacja, DirectX 11.1 oraz PCI-Express 3.0
 » Eyefinity 2.0 oraz obsługa rozdzielczości 4K
 » Ulepszenia Power Tune oraz technologia Zero Core Power
 » Steady Video 2.0 i kodowanie VCE
 » Podsumowanie
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »