Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Recenzja Radeon HD 7970 - graficzne rewolucje (część 1 teoretyczna)
    

 

Recenzja Radeon HD 7970 - graficzne rewolucje (część 1 teoretyczna)


 Autor: Zbyszek | Data: 22/12/11

Teselacja, DirectX 11.1 oraz PCI-Express 3.0

Wraz ze zmianą architektury postanowiono również wprowadzić kilka nowości. Najważniejsze z nich to obsługa najnowszej magistrali PCI-Express w wersji 3.0 o przepustowości 32 Gb/s oraz pełna zgodność z bibliotekami DirectX 11.1 które dopiero pojawią się w systemie Windows 8. Nowe Radeony HD 7970 to nie tylko pierwsze na rynku karty graficzne z 28-nanometrowym układem graficznym, ale również pierwsze karty, które obsługują DirectX 11.1 oraz magistralę PCI-E 3.0.

Kolejne z wprowadzonych ulepszeń obejmują teselację. Teselacja, czyli dzielenie wygenerowanych podczas tworzenia obrazu 3D wielokątów na mniejsze to jeden z bardziej istotnych elementów bibliotek DirectX 11. To co miłe dla oka jest jednak dość męczące dla kart graficznych, które po włączeniu sprzętowej teselacji notują wyraźny spadek ilości generowanych klatek. Z problemem walczą producenci optymalizując budowę oraz zwiększając wydajność teselatorów - specjalnych jednostek do obliczeń geometrycznych zaszytych w architekturze kart. Nie inaczej jest w przypadku najnowszej serii Radeon HD 7900 firmy AMD.

W stosunku do wcześniejszych Radeonów HD 6900 nowa generacja kart przynosi nawet 4-krotny wzrost wydajności teselacji, co ma przełożyć się na 50-100% większą liczbę klatek w grach po jej włączeniu. Według AMD możemy liczyć na około 2-krotny wzrost wydajności teselacji dla niskich współczynników, około 3-krotny dla średnich (8-11) oraz 3,5-4 krotny dla współczynników o dużej wartości (12 i większej). Wzrost osiągnięto znacznie modyfikując budowę specjalnych jednostek przetwarzania geometrii odpowiedzialnych za teselację, nazywanych teselatorami. Nowa architektura tak jak wcześniejsze karty Radeon 6900 zawiera dwa teselatory, jednak są to jednostki zupełnie nowej generacji, dysponujące znacznie większą mocą obliczeniową. Ponadto poprawiono obsługę werteksów, powiększono pamięci podręczne oraz usprawniono buforowanie. Wszystko to powinno przełożyć się na wspomniany wcześniej maksymalnie 4-krotny wzrost wydajności teselacji.

Oprócz tego ulepszono filtr anizotropowy oraz usprawniono obsługę bardzo dużych tekstur. Nowy algorytm filtru anizotropowego eliminuje efekt shimmeringu, czyli migotania i pływania pikseli w przypadku filtrowania tekstu o bardzo dużej szczegółowości. Co więcej, ten niekorzystny efekt jest usuwany bez jednoczesnego rozmazywania grafiki.

W dziedzinie obsługi bardzo dużych tekstur zastosowano technikę polegająca na użyciu jednej tekstury i nałożeniu jej na mapę, zamiast powielania mniejszych. Aby umożliwić wydajne mapowanie tekstur wprowadzono sprzętowe wspomaganie mapowania oraz bezpośrednio dostępną "na żądanie" wirtualną pamięć podręczną tekstur, wydzieloną w pamięci lokalnej karty. Dzięki wszystkim zabiegom nowe Radeony HD 7970 mogą obsługiwać tekstury o rozmiarze do 32TB.









Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Recenzja Radeon HD 7970 - graficzne rewolucje (część 1 teoretyczna)
 
 » Karty Radeon HD 7970 oraz układ graficzny Tahiti
 » Zupełnie nowa architektura
 » Teselacja, DirectX 11.1 oraz PCI-Express 3.0
 » Eyefinity 2.0 oraz obsługa rozdzielczości 4K
 » Ulepszenia Power Tune oraz technologia Zero Core Power
 » Steady Video 2.0 i kodowanie VCE
 » Podsumowanie
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »