Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Test GeForce GTS 450, GeForce GTX 460 vs Radeon HD5xxx
    

 

Test GeForce GTS 450, GeForce GTX 460 vs Radeon HD5xxx


 Autor: DYD | Data: 14/10/10

Test GeForce GTS 450, GeForce GTX 460 vs Radeon HD5xxxUkład graficzny GeForce GTS 450 wprowadzony na rynek w połowie września został wypuszczony przez NVidię w celu stoczenia boju z GPU konkurenta - dobrze ulokowanymi na rynku Radeonami HD57x0. W cenie oscylującej w okolicy 450zł procesor graficzny "zielonych" z segmentu środka staje do walki z Radeonami HD 5750 i HD 5770 obozu "czerwonych". Sprawdzimy, na co go stać i czy nie okaże się pechowy mimo premiery z 13 września. W teście zaprezentujemy też układ GeForce GTX 460, któremu niedługo wyrosną nowi konkurenci. Dziękujemy firmom Sparkle i Gigabyte za udostępnienie kart do testów.

Wstęp i opis produktu

GeForce GTS 450. Nvidia 13 września wprowadziła na rynek kolejne karty graficzne z rodziny Fermi. Są to modele GeForce GTS 450 ze średniej półki cenowej, bazujące na układach o nazwie kodowej GF106, składających się z 1,17 miliarda tranzystorów umieszczonych na powierzchni 238 mm^(2). Akceleratory mają 192 procesory strumieniowe (CUDA Cores), 32 jednostki TMU i 16 ROP oraz 1GB pamięci GDDR5 ze 128-bitową magistralą i mają stanowić konkurencję dla kart ATI Radeon HD 5750 i 5770 firmy AMD. Częstotliwości taktujące zegara wynoszą 783/1566/3600 MHz kolejno dla: układu graficznego, procesorów strumieniowych i pamięci, natomiast wskaźnik TDP jest równy 106 W. Karty obsługują biblioteki DirectX 11 oraz technologie SLI, PhysX, PureVideo, CUDA i 3D Vision Surround. Technologia 3D Vision Surround pozwala na wyświetlanie obrazu stereoskopowego na kilku podpiętych do siebie monitorach (maksymalnie trzech) w rozdzielczości do 5760x1080 pikseli. Możliwe jest również wyświetlanie w formacie 2D i w tym przypadku maksymalna rozdzielczość rośnie do wartości 7680x1600 pikseli. Należy pamiętać, że w celu wykorzystania 3D Vision Surround wymagane jest posiadanie dwóch akceleratorów najnowszej generacji lub starszej o jedną serię. Oczywiście, żeby móc cieszyć się obrazem 3D, użytkownik musi posiadać specjalnie zaprojektowane w tym celu monitory. System chłodzenia zajmuje typowo dwa sloty w obudowie. Sugerowana cena detaliczna wersji referencyjnych kart wynosi 129 USD (w dniu premiery).


Płytka PCB referencyjnej karty GeForce GTS 450 po zdjęciu radiatora


GeForce GTX 460. Układ ten już jest dobrze znany na rynku - jest to pierwsza karta graficzna, do której budowy Nvidia wykorzystała rdzeń GF104, będący zmodyfikowaną i okrojoną wersją GF100, czyli pełnego Fermi. Referencyjna karta cechuje się 336 procesorami strumieniowymi oraz - w zależności od wersji - 768 MB lub 1 GB pamięciami RAM typu GDDR5 z magistralą o szerokości 192-bit. Częstotliwość pracy GPU, Shaderów i pamięci wynosi natomiast odpowiednio 675 MHz, 1350 MHz oraz 3600 MHz (efektywnie). Sama karta graficzna zaskakuje dość kompaktowymi rozmiarami, jeśli chodzi o jej długość, natomiast system chłodzenia zajmuje typowo dwa sloty w obudowie. Na śledziu produktu umieszczono dwa złącza DVI i jeden mini HDMI, natomiast na PCB znajdziemy dwa 6-pinowe gniazda zasilania oraz pojedyncze złącze do połączenia GTX'a w trybie SLI.

Na dniach dla tego układu pojawi się nowa konkurencja - dokładnie 22 października bieżącego roku odbędzie się oficjalna premiera pierwszych kart graficznych firmy AMD, które trafią na rynek pod nazwą Radeon HD 6000. Będą to karty z układami o nazwie kodowej Barts, należące do średniej półki cenowej, mające stanowić konkurencję dla GeForce GTX 460. Karty będą wyposażone w 1 GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą pamięci. Akceleratory zaoferują obsługę bibliotek DirectX 11 i będą wyposażone w Unified Video Decoder trzeciej generacji oraz technologię AMD HD3D, odpowiadającą między innymi za obsługę filmów Blu-ray 3D, gier i aplikacji 3D. Więcej informacji poznamy w dniu oficjalniej premiery.

W tabeli poniżej prezentujemy specyfikację układów GeForce GTS 450, GeForce GTX 460, a także pozostałych kart omawianych w podsumowaniu. W tabelce, oprócz danych technicznych, przedstawiliśmy wyniki wykonanych w redakcji pomiarów kilku parametrów (pobór mocy, temperatury, obciążenie CPU, etc).


Specyfikacja techniczna (kliknij, aby powiększyć)





Gigabyte GeForce GTS 450 OC WindForce

GV-N450OC-1GI, z takim oznaczeniem ukazał się model karty Gigabyte, zbudowany na układzie GeForce GTS 450 z oryginalnym chłodzeniem WindForce, zaprojektowanym przez Gigabyte oraz podniesionym fabrycznie taktowaniem zegarów. Przyjrzyjmy się bliżej budowie karty.

Dwuslotowa, chłodząca konstrukcja jest dość oryginalna z masywnym, choć względnie smukłym radiatorem. Osadzono na nim dwa 73 mm wiatraki o oryginalnie zaprojektowanych piórkach. Aluminiowy radiator wyposażony w dwa heat-pipes'y przylega nie tylko do rdzenia, ale także swoją powierzchnią okala i przylega do kości pamięci. System chłodzenia nazwany przez producenta WindForce oprócz naczelnych zasad, jakimi są obniżenie temperatur oraz cicha praca, posiada także dodatkowe właściwości. Po pierwsze użytkownik sam może kontrolować ich pracę poprzez zworkę na karcie. Swoją drogą trochę niefortunne jest jej umieszczenie (na tylnej krawędzi), dotarcie do niej wymaga wyjęcia karty z obudowy. Drugą właściwością WindForce jest system zmniejszający osiadanie kurzu na karcie. Specjalny układ i praca wiatraków wydmuchuje kurz z newralgicznych miejsc radiatora. Oferowane są dwa tryby pracy chłodziwa - podwójny oraz pojedynczy. Ten pierwszy przeznaczony jest do wydajnej pracy, głównie w środowisku 3D i przy zabawie w o/c, zaś drugi tryb wydłuża żywotność systemu chłodzącego oraz obniża poziom hałasu do minimum. Przy przekroczeniu 70°C, niezależnie od trybu pracy, załączają się obydwa wentylatory z odpowiednią prędkością obrotową, aby zapobiec przegrzaniu się karty.

  
możliwości Windforce (kliknij, aby powiększyć)

Karta posiada 1 GB pamięci GDDR5 ze 128-bitową magistralą oraz niebieską płytkę PCB wykonaną w technologii Ultra Durable VGA. Karta jest o kilkanaście milimetrów dłuższa od modelu referencyjnego, zapewne przez układ do kontroli wiatraków. Przy krawędzi znajduje się także mini dioda informująca o pracy chłodzenia. Sercem karty jest układ GF106 ze 192 procesorami strumieniowymi i obsługą bibliotek DirectX 11. Częstotliwości zegarów taktujących zostały zwiększone z referencyjnego poziomu 783, 1566 i 900 MHz do 830, 1660 i 902 MHz odpowiednio dla: układu graficznego, procesorów strumieniowych i pamięci (QDR). Podbicie zegarów nie jest najwyższe, zwłaszcza pamięć jest praktycznie nieruszona. W sekcji o/c sprawdzimy, do jakich wartości karta pracowała stabilnie.

  
Awers i rewers karty: widać na rewersie 4 kości pamięci Samsunga K4G10325FE-HC05 (0.5ns) (kliknij, aby powiększyć)

     
Na pierwszym zdjęciu widać przy zasilaniu miejsce na zworkę zmiany trybu pracy chłodzenia (kliknij, aby powiększyć)

Karta dotarła do nas w opakowaniu zastępczym, bez wyposażenia. Po sprawdzeniu zawartości na WWW producenta widać, iż nie dodaje on żadnego softu do tego modelu z oprogramowaniem do monitoringu i zmiany parametrów karty. Szkoda, zwłaszcza, że w wyższych modelach takie oprogramowanie jest oferowane.



Sparkle Calibre X450G

Pod tą nazwą kryje się GeForce GTS 450 z podwyższonymi częstotliwościami zegarów, które zostały jeszcze bardziej powiększone od wcześniej opisywanego konkurenta ze stajni Gigabyte. W Calibre X450G taktowanie rdzenia wynosi 851 MHz, taktowanie pamięci 950 MHz, a procesorów strumieniowych 1701 MHz. Wyposażona jest w te same pamięci Samsunga K4G10325FE-HC05 (0.5ns)co Gigabyte. Umiejscowienie gniazda PCI-Exprees (z tyłu) oraz ilość wyjść wizyjnych (2xDVI i miniHDMI) także taka sama. Zobaczmy, gdzie są różnice.

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

     
(kliknij, aby powiększyć)

Do chłodzenia karty wykorzystano system Accelero Pro znanej firmy Arctic Cooling, specjalizującej się w rozwiązaniach tego typu. Accelero złożony jest z trzech miedzianych rurek cieplnych heat-pipes o średnicy 6 mm, wykonanych z czystego aluminium żeberek oraz dwóch dużych wentylatorów PWM o średnicach 80 mm. Radiator jest dużo bardziej wypukły niż w karcie Gigabyte, jego masyw wystaje wręcz poza drugi slot. Z kolei sama karta jest krótsza od konkurenta o 11 mm. Radiator przylega ściśle jedynie do procesora graficznego, pamięci są odsłonięte i dzieli ich około 10 mm przerwa od okalającego radiatora.

Karta zapakowana jest w eleganckie pudełko, w którym znajdziemy oprócz samej karty, kabel miniHDMI, na płycie CD sterowniki oraz proste aplikacje DesignGarage, SupersonicSled i trialową wersję do edycji wideo VideoEasy, a także przejściówkę wizyjną DSub-DVI i zasilającą molex-PCIE. Podobnie jak u Gigabyte zabrakło dodatkowego softu do zmiany parametrów karty i monitoringu.



Sparkle GeForce GTX 460 z 'OC'

Karta Sparkle GeForce GTX 460 o symbolu SXX4601024D5SNM posiada lekki firmowy overclocking rdzenia (700 MHz) i shaderów (1400 MHz) - pamięć 900 MHz (QDR) nie została zwiększona. Referencyjne częstotliwości zegarów wynoszą odpowiednio 675 / 1350 / 900 MHz. Konstrukcję karty cechuje masywny, zabudowany radiator, wyposażony w jeden duży wiatrak okalający środkową część radiatora. Karta jest "zgrabniejsza" od swojej starszej, większej siostry (GTX470), co widać na zdjęciach. Do zasilania potrzebuje nadal dwóch linii PCI-Express. Wyposażenie standardowe jak w kartach marki Sparkle: kabel miniHDMI-HDMI, na płycie CD sterowniki oraz proste aplikacje DesignGarage, SupersonicSled i trialową wersję do edycji wideo VideoEasy, przejściówka wizyjną DSub-DVI i dwie zasilające molex-PCIE. Podobnie jak u Gigabyte zabrakło dodatkowego softu do zmiany parametrów karty i monitoringu.

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)





Pozostałe karty z testu

Gigabyte ATI Radeon HD 4870 (GV-R487D5-1GD) z chłodzeniem Zalman.

  
Gigabyte ATI Radeon HD 4870 (kliknij, aby powiększyć)

  
Gigabyte ATI Radeon HD 4870 (kliknij, aby powiększyć)

Gigabyte ATI Radeon HD 5750 (GV-R575D5-1GD)

  
Gigabyte ATI Radeon HD 5750 (kliknij, aby powiększyć)

     
Gigabyte ATI Radeon HD 5750 (kliknij, aby powiększyć)

Gigabyte ATI Radeon HD 5770 (GV-R577D5-1GD-B)

  
Gigabyte ATI Radeon HD 5770 (kliknij, aby powiększyć)

  
Gigabyte ATI Radeon HD 5770 (kliknij, aby powiększyć)

W teście wzięły udział także dwie karty już wcześniej testowane na naszych łamach: Sparkle GeForce GTX 470 oraz podkręcony fabrycznie Gigabyte ATI Radeon HD 5850 OC.



Testy

Testy wykonane zostały w systemie Windows 7 Ultimate, wgrane najnowsze aktualizacje, użyte sterowniki to Catalyst 10.9 i ForceWare 260.63 Beta. Ustawienie sterowników standardowe poza wyłączoną synchronizacją VSync. Wyniki dla [GeForce GTS 450] stanowiła karta Gigabyte GeForce GTS 450 OC WindForce.

Mafia II Benchmark

Mafia II korzysta z nowego, stworzonego specjalnie dla niej silnika Illusion i posiada wbudowany benchmark, który można zobaczyć na poniższym filmie wideo. Test w 1920x1200, max detale, w trzech odsłonach: PhysX 'High', 'Medium' i 'Off'. Liczony średni framerate.
450GTS w PhysX High bije Radeony włącznie z HD5850. Dobre wyniki GTX460. Bez PhysX świetnie wypadł HD5850.



Unigine Heaven DX11 Benchmark

Unigine Heaven v2.1 to nowoczesny silnik ze wsparciem DX11, który niebawem zagości w różnych odsłonach gier 3D i nie tylko. Graficznie prezentuje się dużo ciekawiej niż np. 3DMark Vantage. Jeśli posiadamy silną kartę z DX11, warto sobie go ściągnąć i sprawdzić jego możliwości. Test w 1920x1200, extreme detale. Liczony średni, minimalny i maksymalny framerate.
Dobre wyniki pokazał GTX 460. Z kolei 450GTS słabiej od HD5770, ale troszkę lepiej niż HD5750.


(kliknij, aby powiększyć)



Lost Planet 2 demo DX11 Benchmark

Lost Planet 2 (Capcom) to najnowszy benchmark z obsługą dwóch trybów DirectX11 oraz DirectX9, składający się z dwóch testów. Test "A" to trzy sceny z akcji gry, zaś test "B" to scena walki z 'bossem', wielkim stworem, który robi niezłe wrażenie (wideo dostępne poniżej). Test w 1920x1200, max detale, łącznie cztery testy, liczony średni framerate.
Ponownie dobre wyniki GTX460. Pazura pokazał też 450GTS, wyprzedając HD57x0.


(kliknij, aby powiększyć)



ComputeMark Shader Benchmark DX11

ComputeMark służy do testowania najnowszych kart graficznych, posiadających wsparcie dla DirectX 11 oraz DirectCompute. Nie jest to jednak typowa aplikacja do mierzenia wydajności najnowszych akceleratorów w grach, a do sprawdzania wydajności tych urządzeń w rozwiązaniach profesjonalnych, czyli obliczeniach typu GPGPU. Test w 1920x1280 (wyniki szczegółowe) i 1024x600 (wyniki ogólne).
W tym teście GTS450 na równi z HD5750. Przyzwoicie GTX460, świetny HD5850.


(kliknij, aby powiększyć)



S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat DX11 Benchmark

Kolejna odsłona klimatycznej gry S.T.A.L.K.E.R., tym razem w środowisku DX11. Benchmark składa się z czterech scen. Test w 1920, max detale, wyniki fps podane w wersji średniej i minimalnej dla dema SunShaft.
Świetny wynik GTX460, framerate nie spadał poniżej 25 klatek. GTS450 też ładnie, lepiej niż konkurencja HD57x0.


(kliknij, aby powiększyć)



Aliens vs Predator DX11 Benchmark

Kolejny benchmark ze wsparciem DX11. Test w 1920, max detale, wyniki fps podane w wersji średniej i minimalnej.
Ładnie GTX460, słabo GTS450 - średni fps na poziomie HD5750.



FarCry2 DX10 Benchmark

Far Cry2, już nie tak dobry jak pierwszy Far Cry, ale do pomiarów się nadaje. Benchmark w środowisku DX10, w najwyższych detalach z użyciem dema Playback. Wyniki średnie i minimalne.
GTX460 w dobrej formie, lepiej niż HD5850.


(kliknij, aby powiększyć)



Colin2: DiRT DX11 demo Benchmark

Chyba najładniejsze obecnie wyścigi samochodowe na peceta. Piękna i płynna (na odpowiednim sprzęcie) grafika, powinna spodobać się fanom rajdowej jazdy. Benchmark w 1920x1200, ultra detale, pomiar średni i minimalny.
GTS450 na poziomie HD5770, słabszy Radeon pobity. GTX460 znowu ładnie wypadł, przeganiając HD5850.



Street Fighter IV DX9+ Benchmark

Starsza technologia i trochę 'śmieszny' tytuł. Postanowiliśmy mimo tego sprawdzić, jak w tej produkcji wypadną karty. Pomiar w 1920x1200, max detale, średni fps.
GTX460 na poziomie HD5850. GTS450 trochę lepszy od Radeonów w swojej klasie.


(kliknij, aby powiększyć)



Final Fantasy XIV DX10 Benchmark

Najnowsza odsłona sagi RPG. Całkiem ciekawy benchmark, jednak nie ilustrujący wyniku w klatkach na sekundę, lecz w punktach. Pomiar w 1920x1080px w High.
Tym razem GTS450 na poziomie HD5770, z tyłu mocno HD5750. GTX460 możliwie.


(kliknij, aby powiększyć)



HL2 Episode Two DX9+ demo

Stary, ale jary HL2: EP2, czekamy z niecierpliwością na trzeci epizod. Pomiar przygotowany benchmarkiem własnego dema, w 1920x1200, max detale, średni fps.
GTX460 ładnie wyskoczył przed HD5850. GTS450 znów na poziomie HD5770, a HD5750 znowu zamyka stawkę.



3DMark Vantage

Na koniec dwa nieśmiertelniki, pierwszy 3DMark Vantage w teście Performance (standard) i Extreme... Test GPU "1" i "2".
GTS450 walczy z HD5750, a HD5770 trochę lepszy od GTSa.


(kliknij, aby powiększyć)



PCMark Vantage

I ostatni już benchmark PCMark Vantage, w teście Gaming Suite w rozdzielczości 1600x1200, AA4 i Anizo16.


(kliknij, aby powiększyć)





GTS 450 overclocking, temperatury, praca coolerów

Mimo iż obydwie testowane karty z GeForce 450 GTS były fabrycznie podkręcone, to jeszcze postanowiliśmy sprawdzić, ile da się z nich wycisnąć. Jak widać układ ma spory zapas mocy, który przykłada się na realny wzrost wydajności.

Do o/c wykorzystany został program MSI Afterburner 2.0.0, którym bez problemu można podkręcać karty GeForce różnych marek. Przy zwiększaniu częstotliwości pamięci, powyżej poziomu 1000 MHz nie było żadnej zmiany "in plus" w wynikach. Karta Sparkle była firmowo bardziej "podbita" od Gigabyte i po dodatkowym overclockingu doszła do wyższych poziomów od konkurenta. Obydwie karty przy zwiększonych wartościach nie osiągały wyższych temperatur, a wiatraki pracowały jak przy standardowych ustawieniach.


MSI Afterburner 2.0.0 - soft do podkręcania różnych kart GeForce (kliknij, aby powiększyć)

Pomiar obciążenia generowanego przez karty sprawdziliśmy w trzech trybach: w 2D bezczynność (idle), podczas puszczania video H.264 1080p i Blu-ray przez PowerDVD 10 oraz podczas pracy w 3D (ComputeMark w okienku). Do testów poboru prądu wykorzystano miernik mocy Voltcraft'a. W tabelce są także uzyskane temperatury oraz informacja o pracy coolerów. Więcej wyników znajduje się w głównej tabeli w pierwszym rozdziale.


Voltcraft - miernik mocy (kliknij, aby powiększyć)





Podsumowanie

Układ GeForce GTS 450 znalazł swoje dobre miejsce w szeregu kart z segmentu środka. Oferowany już od 450zł (a nawet taniej) wyraźnie lepiej radzi sobie od konkurentów w postaci HD5750 i HD5770. Na uwagę zasługuje dobra podatność na zwiększenia taktowania pracy zegarów, co przekłada się na dużą ilość na rynku modeli z fabrycznym o/c. Także testowane modele spisały się pod tym względem poprawnie.

Gigabyte GeForce GTS 450 OC WindForce posiada wyjątkowo ciche chłodzenie, które włącznie z trybem pracy w środowisku gier działa praktycznie niesłyszalnie. Poziom szumu możemy dodatkowo modyfikować poprzez odpowiednią zworkę na karcie. Oprócz firmowo zwiększonych taktowań, z karty można wyciągnąć jeszcze trochę dodatkowych megaherców. Dodatkowo atrakcyjna cena tego modelu może zachęcić do zakupu.

Karta Sparkle GeForce X450G Calibre także z fabrycznym podkręceniem zegarów posiada wyjątkowo wydajne chłodzenie Accelero firmy Arctic Cooling. Co prawda nie jest tak ciche jak przy karcie Gigabyte, jednak sprawia, że układ nawet przy dużym obciążeniu nie przekracza 50 °C. Poziom obrotowy wiatraków podczas pracy niewymagającej użycia 3D, mógłby być niższy, gdyż wysokie obroty powodują dość słyszalny szum. Karta uzyskała świetny wynik w dodatkowym zwiększaniu częstotliwości zegarów, a cenowo prezentuje ten sam poziom co Gigabyte (~450zł).

Pora na coś szybszego, Sparkle GeForce GTX 460 także podkręconym w standardzie. W porównaniu do referencyjnego GeForce GTX 470, który podczas pracy 3D powodował ból uszu przez tornado wydobywające się z wiatraka oraz temperatury "jak na Saharze" (92°C), tutaj mamy ideał. Cichutka praca dużego wiatraka i akceptowalna temperatura w środowisku gier (65°C) to jest to, czego oczekujemy od karty. Dodatkowo świetne wyniki w benchmarkach oraz niższa cena kart z układami GTX460, które już osiągalne są od 600zł.

TwojePC - OK!
Znaczek TwojePC OK! otrzymują karty:

Gigabyte GeForce GTS 450 OC WindForce
Sparkle GeForce X450G Calibre
Sparkle GeForce GTX 460 OC

Podsumowując, w tym zestawieniu NVidia pokazała siłę, jednak już za około tydzień premiera Radeonów HD 6850 i 6870, zbudowanych w oparciu o układ Barts. Wówczas okaże się, kto przejmuje pałeczkę lidera w tym segmencie.


  Sprzęt do testów dostarczyły firmy:

GIGABYTE Polska      GIGABYTE Polska

SPARKLE Polska      SPARKLE Polska