Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Test GeForce 470 GTX vs Radeon HD 5850 OC Mafia II benchmark
    

 

Test GeForce 470 GTX vs Radeon HD 5850 OC Mafia II benchmark


 Autor: DYD | Data: 19/08/10

Test GeForce 470 GTX vs Radeon HD 5850 OC Mafia II benchmarkMocne karty GeForce 470 GTX oraz Radeon HD 5850 z dwóch konkurencyjnych obozów NVIDIA i AMD są już dość długo obecne na rynku. Jednak kilka dni temu premierę miało demo MAFIA II, sequela sprzed lat głośnego tytułu, który pozwalał wcielić się w życie mrocznego i bezwzględnego świata gangsterów. Sequel wspiera DirectX11 i do pracy w pełnym detalach i wysokiej rozdzielczości wymaga silnej jednostki graficznej. Sprawdziliśmy, jak karty Sparkle GeForce GTX 470 oraz podkręcony fabrycznie Gigabyte ATI Radeon HD 5850 OC wypadły w demo wersji MAFIA II, a także w kilkunastu innych benchmarkach (wiele tytułów @ DirectX 11) w tym świeże demo Lost Planet 2.

Wstęp i specyfikacja kart

Obie testowane karty - referencyjny Sparkle GeForce GTX 4701280MB GDDR5 a także fabrycznie podkręcony i wyposażony w autorski system chłodzenia Gigabyte ATI Radeon HD 5850 OC 1024MB GDDR5 to prawie topowe modele dwóch znanych producentów kart. Oczko wyższe są jedynie układy GeForce GTX 480 nVidii oraz ATI Radeon HD 5870 z AMD. Karty biorące udział w teście obecnie oferowane są w podobnej cenie mieszczącej się w zakresie 1050 - 1100zł. Referencyjny Radeon jest troszkę tańszy od GTX, 470 dlatego wybraliśmy model fabrycznie podkręcony, którego cena jest bardziej zbliżona do konkurenta. Spójrzmy, jak prezentują się obydwa modele, oraz zapoznajmy się ze specyfikacją techniczną. W tabeli prezentujemy nie tylko dane techniczne, ale także klika informacji dodatkowych wykonanych w redakcji (pobór mocy, temperatury, obciążenie CPU, etc).

  
Sparkle (na górze) vs Gigabyte (kliknij, aby powiększyć)







Sparkle GeForce GTX 470 1280MB

Karta Sparkle GeForce GTX 470 bazuje na 40-nanometrowym układzie o nazwie kodowej Fermi (GF100). Układ GTX 400 zawiera ponad 3 miliardy tranzystorów i oferuje dwa razy większą liczbę rdzeni CUDA w porównaniu do układów GPU poprzedniej generacji (GeForce GTX 200), a także szybki interfejs pamięci GDDR5 i pełne wsparcie dla DirectX 11. Testowana karta to konstrukcja w całości referencyjna, taktowana standardowymi zegarami. Zegary taktujące dla GTX 470 wynoszą 607 MHz dla układu graficznego, 1215 MHz dla procesorów strumieniowych oraz 3348 MHz (efektywnie) dla pamięci. Karta ma na pokładzie 1280 MB pamięci GDDR5 z 320-bitową magistralą oraz 448 procesorów strumieniowych (CUDA cores/rdzeni CUDA). GeForce GTX 470 posiada dodatkowe wsparcie dla technologii 3D Vision Surround, PhysX, DirectCompute oraz CUDA C/C++. Akcelerację zaawansowanych efektów w grach, w tym takie efekty jak rozmycie w ruchu (motion blur), miękkie cienie, przezroczystość i głębia ostrości realizowane są poprzez architektury CUDA oraz dzięki obsłudze Microsoft DirectComput.

Technologia 3D Vision Surround pozwala na wyświetlanie obrazu stereoskopowego na kilku podpiętych do siebie monitorach (maksymalnie trzech) w rozdzielczości do 5760x1080 pikseli. Możliwe jest również wyświetlanie w formacie 2D i w tym przypadku maksymalna rozdzielczość rośnie do wartości 7680x1600 pikseli. Należy pamiętać, że w celu wykorzystania 3D Vision Surround wymagane jest posiadanie dwóch akceleratorów najnowszej generacji lub starszej o jedną serię. Oczywiście, żeby móc cieszyć się obrazem 3D, użytkownik musi posiadać specjalnie zaprojektowane w tym celu monitory, jak np. 23-calowe 120Hz-owe Alienware OptX AW2310 oraz okulary NVIDIA 3D Vision.

Z ciekawych rzeczy w zestawie znajdziemy dodatkowo kabel mini-HDMI. Oprócz dwóch wyjść DVI karta posiada trzecie złącze mini-HDMI. Spójrzmy teraz jak prezentuje się testowany Sparkle GeForce GTX 470 1280MB GDDR5.

     
(kliknij, aby powiększyć)

     
(kliknij, aby powiększyć)

     
(kliknij, aby powiększyć)

     
(kliknij, aby powiększyć)





Gigabyte ATI Radeon HD 5850 OC 1024MB

Model nVidii był w pełni referencyjny, teraz natomiast mamy przykład karty fabrycznie zmodyfikowanej, ze stajni AMD Cechuje ją autorskie chłodzenie oraz fabrycznie zwiększone taktowanie układu GPU (z referencyjnego poziomu 725MHz do 765MHz). Zacznijmy od chłodzenia, które zbudowane jest z masywnego radiatora połączonego termoprzewodzącymi rurkami heat-pipe oraz dwóch płaskich i szerokich wiatraków. Karta jest trochę dłuższa od modelu GTX 470 (pełne wymiary i waga podane są w tabeli specyfikacji we wcześniejszym rozdziale), więc w obudowie trzeba jej zapewnić odpowiednią ilość miejsca na montaż.

ATI Radeon HD 5850 podobnie jak konkurent wspiera najnowsze biblioteki DirectX 11. Obsługuje technologię pracy wielomonitorowej ATI Eyefinity i wyposażony jest w 1GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą oraz układ o nazwie kodowej Cypress (RV870) liczący ponad 2 miliardy tranzystorów, produkowany w 40-nanometrowym (nm) wymiarze technologicznym. Radeon HD 5850 zawiera 1440 procesorów strumieniowych, 72 jednostki TMU oraz 32 RBE i taktowany jest zegarami 725 MHz dla rdzenia oraz 4000 MHz (efektywnie) dla pamięci.

Wyposażenie Gigabyte ATI Radeon HD 5850 OC 1024MB nie zawiera niczego unikalnego. Zobaczmy bliżej budowę tej karty. Oprócz dwóch portów DVI i jednego HDMI posiada także DisplayPort.

     
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)





Testy

Zbiorcza legenda do wykresów:
  • 1920 - rozdzielczość 1920x1200 pikseli
  • 1600 - rozdzielczość 1600x1200 pikseli
  • 1280 - rozdzielczość 1280x1024 pikseli
  • AA - Antyaliasing + stopień wygładzania
  • Anizo - Filtrowanie anizotropowe + stopień filtrowania
  • avr - średnia ilość klatek na sekundę (fps)
  • min - minimalna ilość klatek na sekundę (fps)
Testy wykonane zostały w systemie Windows 7 Ultimate, wgrane najnowsze aktualizacje, użyte sterowniki to Catalyst 10.7 i ForceWare 258.96 WHQL. Ustawienie sterowników standardowe poza wyłączoną synchronizacją VSync.

Mafia II demo Benchmark

Mafia II korzysta z nowego, stworzonego specjalnie dla niej silnika Illusion. Zadaniem jego jest sprawienie, iż gracze docenią ewolucję, jaka zaszła od czasów pierwszej części Mafii, która kiedyś zdefiniowała swój własny gatunek. Opracowany przez firmę 2K Czech engine, zapewnia dużą swobodę poruszania się po wirtualnym świecie. Gracz ma możliwość swobodnego przemieszczania się pomiędzy renderowanym środowiskiem świata zewnętrznego, podziwiania szczegółowo zaprojektowanych wnętrz, a to wszystko w realiach Empire City, krajobrazu wypełnionego drapaczami chmur, typowego miasta Ameryki. Aby temu sprostać, producent postanowił sporo pracy oddać w ręce najnowszych akceleratorów. Na razie mamy możliwość sprawdzenia demo wersji Mafia II, ze specjalnie przygotowanym poziomem, którego nie będzie w pełnej wersji, zapowiedzianej na koniec sierpnia.

Demo wersja Mafia II ma w sobie wbudowanego benchmarka, który można zobaczyć na poniższym filmie wideo. Przy włączonych maksymalnych detalach PhysX wyższą ilość klatek uzyskał GTX 470, choć i na tym akceleratorze poziom klatek często spadał poniżej 3 fps. Radeon HD 5850, mimo że uzyskał średnie wyniki niższe od nVidii (przy włączonym PhysX), to aż tak niskiego framerate nie zdobył (minimum 6 fps). Trzeba się więc spodziewać niebawem optymalizacji sterowników, ewentualnie poprawki dla samej gry. Pamiętajmy, że jest to wczesna demo wersja i finalny produkt może się różnić od tego wydania. Wyniki z wyłączonym PhysX trochę lepsze na karcie z układem ATI.



Unigine Heaven DX11 Benchmark

Unigine Heaven v2.1 to nowoczesny silnik ze wsparciem DX11, który niebawem zagości w różnych odsłonach gier 3D i nie tylko. Graficznie prezentuje się dużo ciekawiej niż np. 3DMark Vantage. Jeśli posiadamy silną kartę z DX11 warto sobie go ściągnąć i sprawdzić jego możliwości. Benchmark Unigine Heaven pokazał siłę GTX 470.


(kliknij, aby powiększyć)



Lost Planet 2 demo DX11 Benchmark

Lost Planet 2 (Capcom) to najnowszy benchmark z obsługą dwóch trybów DirectX11 oraz DirectX9, składający się z dwóch testów. Test "A" to trzy sceny z akcji gry, zaś test "B" to scena walki z 'bossem', wielkim stworem, który robi niezłe wrażenie (wideo dostępne poniżej). Radeon HD 5850 tutaj poległ. W teście były różne ustawienia: karta ATI miała AAx8, a z uwagi na brak tego trybu w grze dla Nvidii ustawiliśmy 32X.


(kliknij, aby powiększyć)



ComputeMark Shader Benchmark DX11

ComputeMark służy do testowania najnowszych kart graficznych posiadających wsparcie dla DirectX 11 oraz DirectCompute. Nie jest to jednak typowa aplikacja do mierzenia wydajności najnowszych akceleratorów w grach, a do sprawdzania wydajności tych urządzeń w rozwiązaniach profesjonalnych, czyli obliczeniach typu GPGPU. W tym teście GTX 470 pokonany prze konkurenta.


(kliknij, aby powiększyć)



S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat DX11 Benchmark

Kolejna odsłona klimatycznej gry S.T.A.L.K.E.R., tym razem w środowisku DX11. Benchmark składa się z czterech scen. Wyniki fps podane są w wersji średniej (avr) i minimalnej (min). Widać przewagę GTX 470.


(kliknij, aby powiększyć)



Aliens vs Predator DX11 Benchmark

Kolejny benchmark ze wsparciem DX11. Przy niższych ustawieniach trochę lepszy okazał się Radeon, jednak przy AA4 już wysunął się na prowadzenie GeForce.



FarCry2 DX10 Benchmark


(kliknij, aby powiększyć)

Far Cry2, już nie tak dobry jak pierwszy FarCry, ale do pomiarów się świetnie nadaje. Benchmark w środowisku DX10, w najwyższych detalach z użyciem dema Playback. Wyniki minimalne i średnie. Trochę lepszy GTX 470.



Colin2: DiRT DX11 demo Benchmark

Chyba najładniejsze obecnie wyścigi samochodowe na peceta. Piękna i płynna (na odpowiednim sprzęcie) grafika, powinna spodobać się fanom rajdowej jazdy. Benchmark obsługuje efekty DX11 i po zbenchmarkowaniu kart dużo wydajniejszy okazał się GTX 470.



Street Fighter IV DX9+ Benchmark

Starsza technologia i trochę 'śmieszny' tytuł. Postanowiliśmy mimo tego sprawdzić, jak w tej produkcji wypadną karty. Wyniki bardzo wysokie, lepsza Nvidia.


(kliknij, aby powiększyć)



Final Fantasy XIV DX10 Benchmark

Najnowsza odsłona sagi RPG. Całkiem ciekawy benchmark, jednak nie ilustrujący wyniku w klatkach na sekundę, lecz w punktach. Lepszy zdecydowanie Radeon HD 5850.


(kliknij, aby powiększyć)



HL2 Episode Two DX9+ demo

Stary, ale jary HL2: EP2, czekamy z niecierpliwością na trzeci epizod. Pomiar przygotowany benchmarkiem własnego dema. Śmiało można krzyknąć - remis!



3DMark Vantage

Na koniec dwa nieśmiertelniki, pierwszy 3DMark Vantage w teście Performance (standard) i Extreme...


(kliknij, aby powiększyć)



PCMark Vantage

... a drugi i ostatni już benchmark PCMark Vantage, w teście Gaming Suite w rodzielczości 1600 x 1200, AA4 i Anizo16.


(kliknij, aby powiększyć)





Podsumowanie

Już za kilka dni (27 sierpnia) fani gry Mafia będą mogli spróbować swoich sił w nowym, gangsterskim tytule. Jak widać po analizie testów z demo wersji, wymagania gry są dość duże i na pewno przyda się jeszcze trochę pracy w optymalizacji kodu gry i sterowników. Duże spadki fps w demo wersji są deprymujące (zwłaszcza na karcie Nvidii, choć na karcie AMD jest nie wiele lepiej. Zobaczmy czy się to zmieni w momencie premiery pełnej wersji. W benchmarku Mafia II przy wsparciu silnika PhysX, który jest domeną NVidii, wydajniejsza była karta Sparkle GTX470. Z kolei przy wyłączonej opcji PhysX, to Radeon HD 5850 od Gigabyte'a lepiej sobie radził. Sumarycznie w testach widać wyraźną przewagę karty GTX 470. Nawet fabrycznie podkręcony Radeon HD 5850 okazuje się w większości mniej wydajnym układem. Ceny obydwu kart oscylują aktualnie w okolicy 1050 ~ 1100zł.

Karta Sparkle GTX470 wymaga jednak większego poboru mocy i to aż o ponad 100W w momencie pracy w wymagających aplikacjach 3D. W trybie bezczynności obie karty pobierają podobną wartość 140-145W, zaś podczas odtwarzania plików wideo - między 165 a 175W. Podczas gier 3D cały system z kartą Gigabyte Radeon HD 5850OC pobierał 250W, lecz Sparkle GTX470 aż 360W. Do tego dochodzą wysokie temperatury w układzie NVidii. Przy obciążeniu GPU dochodzi aż do 92 stopni C i wówczas referencyjne chłodzenie zagłusza wszystko wokół siebie. Dużo sprawniej radził sobie system chłodzenia w Radeonie HD 5850 - był cichy także w 3D, a temperatura przy obciążeniu karty nie przekraczała 55 stopni C. Za rozwiązanie chłodzące i kulturę jej pracy należy się pochwała modelowi Gigabyte. W przypadku karty Sparkle, która oparta została na referencyjnym chłodzeniu NVidii, lepsze byłoby rozwiązanie autorskie (albo np. firmy Artcic), obniżające poziom temperatury i hałasu. To jednak pociąga za sobą dodatkowe koszty, a w następstwie cena karty GTX470 z własnym chłodzeniem była by już sporo droższa od modelu Gigabyte. Otrzymujemy więc następujący wybór: z jednej strony wydajną kartę, ale dość gorącą i głośną, w porównaniu do trochę mniej wydajnej, lecz działającej z większą kulturą pracy.

Obie karty dobrze odciążają centralny procesor i podczas odtwarzania materiału video wysokiej rozdzielczości (Blu-ray czy pliki H.264) obciążenie procesora głównego waha się w zakresie 3 do 7%. Posiadają także wsparcie dla najnowszego oprogramowania CS5, w tym Photoshop z obsługą OpenGL, przyspieszającą pewne graficzne czynności. Karta Gigabyte Radeon HD 5850 może pochwalić się dodatkowym wyjściem DisplayPort oraz wielomonitorową pracą, zaś Sparkle GeForce GTX 470 posiada wsparcie technologii 3D Vision Surround.





  Sprzęt do testów dostarczyły firmy:

GIGABYTE Polska      GIGABYTE Polska

SPARKLE Polska      SPARKLE Polska