Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Test NVidia GTX 570: szybki i wściekły
    

 

Test NVidia GTX 570: szybki i wściekły


 Autor: DYD | Data: 07/12/10

Test NVidia GTX 570: szybki i wściekłyDziś co już nie jest tajemnicą swoją premierę ma układ GeForce GTX 570, który zbudowany jest w oparciu o architekturę swojego mocniejszego brata (GTX 580), ma posiadać wydajność większą od GTX 480, zaś poziom TDP powinien być zbliżony do modelu GTX 470. Co wyszło z takiego połączenia można już teraz sprawdzić w naszym najnowszym teście, w którym wystąpiła dzisiejsza nowość: NVidia GeForce GTX 570. Przy okazji testów, jest także pomiar w najnowszym 3DMark11, który także ma dziś swoją premierę, zapraszamy.

GeForce GTX 570: z czym do ludzi

Dziś, 7 grudnia, a więc blisko miesiąc po ostatniej premierze, oficjalnie debiutuje kolejny przedstawiciel z rodziny GTX 5xx Nvidii. To dokładnie drugi model frakcji "zielonych" po niedawno wypuszczonym układzie GTX 580, który do tej pory jest na szczycie wydajności w tej serii, jednym słowem 'tap-modl' jak mawiała jedna pani z tvn. Tym razem mamy oczko niższy model - GTX 570, co nie oznacza że będzie z niego słaby wyjadacz. Nowość pod względem wydajności ma prezentować zbliżony poziom do GeForce GTX 480, podczas gdy TDP będzie podobne jak w modelu GTX 470. To wyjdzie w praniu.

Architektura nowego GeForce opiera się swoim mocniejszym bracie, GTX 580, tak więc mamy tutaj znane już dwie nowości względem rodziny GTX4xx w postaci szybszego filtrowania tekstur FP16 (poprawia wydajność w momencie obciążenia karty zaawansowanymi teksturami) oraz zastosowanie bardziej efektywnego renderowania Z-cull. Układ o kodowej nazwie GF110 wyposażony jest w 480 procesorów strumieniowych a więc tyle samo co GTX 480. Nowość wspiera wszystkie najnowsze technologie, jakie oferuje Nvidia w swoich wcześniejszych wyrobach, m.in. DirectX 11, PhysX, CUDA, 3D Vision, 3D Vision Surround. Układ obsługuje rozwiązania Multi-GPU zarówno w postaci 2-Way jak i 3-Way SLI.

GeForce GTX 570 - tak samo jak model GTX 470 wyposażony został w 1280 MB pamięci GDDR5 z 320-bitową magistralą oraz 40 potoków pikseli (ROP). Cechuje go wskaźnik TDP na poziomie 225W (model GTX580 posiada TDP na poziomie 244W), natomiast zegary taktujące 732/1464/3800 MHz, kolejno dla układu graficznego, procesorów strumieniowych i pamięci (efektywnie). Karta w założeniu ma stanowić konkurencję dla nadchodzących Radeonów HD 6950 i 6970 z układami Cayman.

Jak już informowaliśmy w newsach Nvidia od niedawna zajmuje się produkcją i sprzedażą kart graficznych pod własną marką. Oferta dedykowana jest prawdziwym fanom marki, ceniącym przede wszystkim oryginalność i dotyczy najczęściej limitowanych edycji wydajnych kart graficznych, poczynając od GeForce GTS 450 w górę. Wraz z nowym GTX-em dla swoich fanów firma z Santa Clara przygotowała karty GeForce GTX 570 w specjalnej świątecznej edycji. Karty będą sprzedawane w pudełku z nadrukowaną zieloną kokardką, w którym oprócz nich znajdzie się również kolekcjonerska czarna koszulka z logo Nvidia. Taka wersja też trafiła do nas do testów.


Opakowanie świąteczne GeForce (kliknij, aby powiększyć)


NVidia GeForce GTX 570 (kliknij, aby powiększyć)

 
(kliknij, aby powiększyć)

 
(kliknij, aby powiększyć)

 
Nowy design śrubek ;-) (kliknij, aby powiększyć)

Przejdźmy teraz do budowy samej karty. Podobnie jak modelu GTX 580 tak i w tym przypadku pierwsze co rzuca się w oczy to jej długość (268 mm) i dość spora waga (879g), przez co ledwo się mieści w obudowie, krawędź karty wystaje kawałek poza obręb płyty głównej. Na śledziu umieszczono wyjścia obrazu w postaci dwóch DVI oraz mini-HDMI. Za zasilanie nowego Fermi odpowiedzialne jest złącze PCI-Express oraz dwa 6-pinowe gniazda zasilania, a ciepło jest odprowadzane przez dwu-slotowy system chłodzenia, zbudowany z turbiny oraz aluminiowego radiatora połączonego z powierzchnią GPU przez 5 ciepłowodów. Jest też znany już z poprzednika specjalny układ, który monitoruje obciążenie i poziom napięcia każdej z trzech linii 12V (6-pin, 6-pin, PCIE). Jego zadaniem jest dynamiczne zarządzanie wydajnością względem pobieranego poziomu mocy podczas wymagających aplikacji.

Jako ciekawostkę zauważyłem, że zmieniono rodzaj zastosowanych śrubek mocujących znajdujących się na laminacie, z krzyżakowych na gwiazdkowe - wiadomość istotna dla wszelkiej maści modderów, zmieniających rodzaj chłodzenia z referencyjnego na bardziej wydajne (polecam ostanie nasze testy chłodzenia Artcic Cooling i Gelid). Trzeba będzie zastosować specjalny śrubokręt ;-)

Na koniec tego rozdziału specyfikacja techniczna układu NVidia GeForce GTX 570.


Specyfikacja techniczna GeForce GTX 570 (kliknij, aby powiększyć)





Zdjęcia pudełek od producentów

Hurtowo przedstawiamy zdjęcia kart opartych na GeForce GTX 570, które znajdą się niebawem w sklepach, bądź już są dostępne w ofercie. Są to zdjęcia kart i pudełek od 16 partnerów NVidii. Wszystkie są w wydaniach referencyjnych, a różnice polegają na wyglądzie radiatora. W tym rozdziale będą same fotki, więc jak kogoś to nie interesuje polecamy przeskoczyć do następnego rozdziału ;-)





Testy

Testy wykonane zostały w systemie Windows 7 Ultimate, wgrane najnowsze aktualizacje, użyte sterowniki to ForceWare 263.09 Beta (dla GTX 570) i Catalyst 10.10 (dla karty HD 6870). Ustawienie sterowników standardowe poza wyłączoną synchronizacją VSync. Wykorzystana została referencyjna karta NVidia GeForce GTX 570 1280MB.

Mafia II Benchmark

Mafia II korzysta z nowego, stworzonego specjalnie dla niej silnika Illusion i posiada wbudowany benchmark, który można zobaczyć na poniższym filmie wideo. Test w 1920x1200, max detale, w trzech odsłonach: PhysX 'High', 'Medium' i 'Off'. Liczony średni framerate.



Unigine Heaven DX11 Benchmark

Unigine Heaven v2.1 to nowoczesny silnik ze wsparciem DX11, który niebawem zagości w różnych odsłonach gier 3D i nie tylko. Graficznie prezentuje się dużo ciekawiej niż np. 3DMark Vantage. Jeśli posiadamy silną kartę z DX11, warto sobie go ściągnąć i sprawdzić jego możliwości. Test w 1920x1200, extreme detale. Liczony średni, minimalny i maksymalny framerate.


(kliknij, aby powiększyć)



Just Cause 2 demo DX10 Benchmark

Just Cause 2 to zwariowana gra akcji typu TPP, w której możemy demolować co popadnie oraz prowadzić różnej maści pojazdy. Grafika, szczegółowość otoczenia oraz efekty zniszczeń to prawdziwy majstersztyk! Gra posiada wbudowany benchmark, test w 1920x1200, max detale. Liczony średni framerate.



Lost Planet 2 demo DX11 Benchmark

Lost Planet 2 (Capcom) to najnowszy benchmark z obsługą dwóch trybów DirectX11 oraz DirectX9, składający się z dwóch testów. Test "A" to trzy sceny z akcji gry, zaś test "B" to scena walki z 'bossem', wielkim stworem, który robi niezłe wrażenie (wideo dostępne poniżej). Test w 1920x1200, max detale, łącznie cztery testy, liczony średni framerate.


(kliknij, aby powiększyć)



ComputeMark Shader Benchmark DX11

ComputeMark służy do testowania najnowszych kart graficznych, posiadających wsparcie dla DirectX 11 oraz DirectCompute. Nie jest to jednak typowa aplikacja do mierzenia wydajności najnowszych akceleratorów w grach, a do sprawdzania wydajności tych urządzeń w rozwiązaniach profesjonalnych, czyli obliczeniach typu GPGPU. Test w 1920x1200 (wyniki szczegółowe) i 1024x600 (wyniki ogólne).


(kliknij, aby powiększyć)



S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat DX11 Benchmark

Kolejna odsłona klimatycznej gry S.T.A.L.K.E.R., tym razem w środowisku DX11. Benchmark składa się z czterech scen. Test w 1920, max detale, wyniki fps podane w wersji średniej i minimalnej dla dema SunShaft.


(kliknij, aby powiększyć)



Aliens vs Predator DX11 Benchmark

Kolejny benchmark ze wsparciem DX11. Test w 1920, max detale, wyniki fps podane w wersji średniej i minimalnej.



FarCry2 DX10 Benchmark

Far Cry2, już nie tak dobry jak pierwszy Far Cry, ale do pomiarów się nadaje. Benchmark w środowisku DX10, w najwyższych detalach z użyciem dema Playback. Wyniki średnie i minimalne.


(kliknij, aby powiększyć)



Colin2: DiRT DX11 demo Benchmark

Chyba najładniejsze obecnie wyścigi samochodowe na peceta. Piękna i płynna (na odpowiednim sprzęcie) grafika, powinna spodobać się fanom rajdowej jazdy. Benchmark w 1920x1200, ultra detale, pomiar średni i minimalny.



Tom Clancy's HAWX 2 DirectX 11 Benchmark

Jeden z nowszych benchmarków w środowisku DX11. Pomiar przedstawia lot myśliwca nad urokliwym, górskim krajobrazem, z kilkoma efektownymi bojowymi akcjami w niebiosach. Benchmark w 1920x1200, ultra detale z AA4 i włączoną tesselacją, pomiar średni.



Street Fighter IV DX9+ Benchmark

Starsza technologia i trochę 'śmieszny' tytuł. Postanowiliśmy mimo tego sprawdzić, jak w tej produkcji wypadną karty. Pomiar w 1920x1200, max detale, średni fps.


(kliknij, aby powiększyć)



Final Fantasy XIV DX10 Benchmark

Najnowsza odsłona sagi RPG. Całkiem ciekawy benchmark, jednak nie ilustrujący wyniku w klatkach na sekundę, lecz w punktach. Pomiar w 1920x1080px w High.


(kliknij, aby powiększyć)



HL2 Episode Two DX9+ demo

Stary, ale jary HL2: EP2, czekamy z niecierpliwością na trzeci epizod. Pomiar przygotowany benchmarkiem własnego dema, w 1920x1200, max detale, średni fps.



3DMark Vantage

3DMark Vantage w teście Performance (standard) i Extreme. Test GPU "1" i "2".


(kliknij, aby powiększyć)



3DMark 11

I ostatni już benchmark i zarazem najnowsza 'nowość' w postaci 3DMarka 11 pracującego w środowisku DX11. Test w trzech wersjach: Entry, Performance i Extreme. Wyniki cząstkowe czterech testów graficznych.


(kliknij, aby powiększyć)





o/c, pobór mocy, temperatury

Podkręcanie: GTX 580 nie bardzo chciał się podkręcać, wydawał się maksymalnie "wyżyłowany". Jak przebiegło o/c w modelu GTX 570 ? Referencyjne zegary 732/1464/1900 dały się przetaktować do poziomu 854/1708/1946 (GPU,Shader,Mem). Podkręcenie karty przełożyło się na całkiem realny wzrost wydajności rzędu - Alien vs Predator (35.9-fps normal kontra 39.0-fps po o/c).

Pobór mocy / zegary: W momencie bezczynności zegary karty pracują przy ustawieniach 50/67.5/101 MHz (GPU/Mem/Shader) i cały zestaw pobiera 185W (temperatura GPU: 41°C, 1400rpm). Podczas odtwarzania materiału HD zegary wskakują na poziom 405/162/810, a pobór mocy wynosi 195W (temperatura GPU: 45°C, 1400rpm). Przy pełnym obciążeniu GPU aplikacją ComputeMark (test Mendel:Vector) zegary wskakują na poziom 732/950/1464, a pobór mocy wynosi 390W (temperatura GPU: 86°C, 2580rpm).

Pomiar obciążenia generowanego przez karty sprawdziliśmy w czterech trybach: w 2D bezczynność (idle), podczas puszczania video H.264 1080p (Vplayer z GPU support), podczas pracy w 3D (benchmark ComputeMark Shader) oraz praca w 3D plus test stabilności z aplikacji Everest (obciążenie procesora i pamięci). Do testów poboru prądu wykorzystano miernik mocy Voltcrafta.


Voltcraft - miernik mocy (kliknij, aby powiększyć)

Praca coolerów, temperatury: karta podczas pracy w niewymagającym środowisku i przy oglądaniu filmów jest bardzo cicha, podobnie jak w modelu GTX 580, gdyż zastosowano tutaj takie samo chłodzenie. Głośniej robi się podczas pracy w grach, choć nie jest to już tak wysoki poziom hałasu jak w przypadku rozwiązania na karcie GTX 470. W kwestii hałasu układ podobnie pracuje jak referencyjne chłodzenie na modelu HD 6870. Temperatura przy obciążeniu maksymalnie dochodzi do 86 °C. Podczas pracy w trybie 2D i odtwarzania wideo otrzymujemy odpowiednio 41 °C i 45 °C.



Wnioski

Bardzo przyzwoity jest pobór mocy nowego GeForce. Po pomiarach w różnych wariantach wynikło, iż jest on bardzo zbliżony do poboru układu GTX 470. Podczas gier, średnio cały system posiłkował się poborem mocy w zakresie od 390 do 460W, a najczęściej w okolicy 410-420W. Można więc przyjąć, że dla karty wystarczyłby zasilacz 500W, jednak szczytowe wartości poboru mocy sugerują użycie jednostki o 50W mocniejszej. Wówczas możemy być spokojni o stabilność pracy całego zestawu.

To może nie najlepsza wiadomość podczas mroźnej aury, ale temperatury osiągane przez bohatera niniejszego testu są sporo niższe od GTX 470. Dobre wyniki w temperaturach przełożyły się także na całkiem niezłym potencjał w overclockingu. Rdzeń karty dał się przetaktować grubo ponad 100MHz co już zaczęło mieć wyraźny wpływ na wydajność. Jak to jednak w przypadku o/c bywa czasem jest to kwestia testowanej sztuki, jeśli w większości testów w sieci podkręcanie przebiegło z sukcesem, wówczas będzie to bardziej wiarygodna informacja dla fanów overclockingu.

Wydajność najnowszego dziecka NVidii oscyluje gdzieś pośrodku wyników układów GTX 470 a GTX 580, czyli zapewne celuje w GTX 480, którego zabrakło w teście, jednak możemy wyestymować z dużym prawdopodobieństwem, że wyniki tych dwóch układów są zbliżone do siebie. W kilku tytułach wydajność GTX 570 wypadnie lepiej, a dzięki podatności na podkręcenie, może on czasem zacząć deptać po piętach układowi GTX 580.

Przejdźmy teraz do aktualnej wyceny topowych kart nVidii oraz dzisiejszej nowości. Obecnie najtańsze GTX 580 można zdobyć w cenie 1800zł, zaś karty oparte na GTX 480 to wydatek około 1600 zł. Z kolei cena GTX 470 krąży gdzieś wokół 1000zł, a niektóre modele można zdobyć nawet lekko poniżej. A jak w ten pejzaż 'wmaluje' się dzisiejszy bohater. Otóż wedle zapowiedzi NVidii sugerowana cena w Polsce to 1449 zł, a więc jeśli w tej cenie zadebiutuje na półkach będzie bardzo przyjemnie.

Reasumując, GTX 570 poprawnie zastępuje topowy model poprzedniej serii (GTX 480) oferując mniejszy pobór mocy, akceptowalną kulturę pracy systemu chłodzącego oraz trochę dodatkowej rezerwy na zwiększenie wydajności. Do tego jeśli cena sugerowana przynajmniej nie wzrośnie a może spadnie za jakiś czas (choć z uwagi, że to na nowość i nadchodzące święta jest to mało prawdopodobne) to karta jest godna polecenia.




  Sprzęt do testów dostarczyły firmy:

NVIDIA      NVIDIA