Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Testy kart Radeon i GeForce w DX10.1
    

 

Testy kart Radeon i GeForce w DX10.1


 Autor: KamilM | Data: 16/07/09

Testy kart Radeon i GeForce w DX10.1DirectX 11 zbliża się wielkimi krokami. Jego premiera odbędzie jesienią wraz z Windowsem 7. Natomiast poprzednia wersja API Microsoftu, czyli DirectX 10.1, pomimo pojawienia się 1.5 roku temu, nie cieszy się uznaniem wśród producentów gier. Do teraz pojawiło się raptem kilka gier (4-5), a trzy z nich postanowiliśmy wziąć na nasze testowe biurko. Pokażemy ile można zyskać na wydajności dzięki DirectX 10.1. Testy wykonaliśmy przy użyciu kart Radeon 3870, Radeon 4850, Radeon 4890, GeForce 9600 GT, GeForce GTS 250 i GeForce GTX 275. Sprzęt dostarczyli: Sapphire, ASUS, AMD, Palit, Leadtek. Konfigurację sprzętową uzupełnił Sklep komputerowy Reactor.pl. Zapraszamy do artykułu.

Wstęp

O DirectX 10.1 zrobiło się dosyć głośno podczas premiery kart graficznych z serii Radeon HD 3000 jesienią 2007 roku. Pierwsze demka technologiczne mogliśmy zobaczyć podczas konferencji AMD Spider, gdzie przy okazji AMD przedstawiło nową platformę dla gierkowiczów. Radeony 3850 i 3870 stały się pierwszymi kartami graficznymi, które wspierały nowe API Microsoftu. Te zresztą zostało zawarte w pierwszym Service Pack’u do Windows Visty. W każdym bądź razie sytuacja przez bardzo długi czas była niezbyt ciekawa: mieliśmy układy graficzne DirectX 10.1, a nie mieliśmy gier wykorzystujących ten standard. Prawdę mówiąc, dopiero pod koniec roku 2008, czyli stosunkowo niedawno otrzymaliśmy pierwsze tytuły. Wcześniej był co prawda Assasin’s Creed, jednak po pewnym czasie producent wydał „odpowiedni” patch, wraz z którym obsługa DX 10.1 została wyłączona. Czemu tak się stało? Na to pytanie padały już nie raz informacje, często plotki. Nie będziemy wracać do tego tematu, wystarczy poczytać aktualności z ubiegłego roku. Nie mniej jednak wraz z grą STALKER: Clear Sky i po wgraniu patcha 1.05.07 mogliśmy cieszyć się wreszcie DX 10.1. W ciągu ostatnich miesięcy do grona gier wspierających i działających w DX 10.1 doszły:
  • BattleForge (RTS),
  • StormRise (RTS),
  • HawX (symulator lotu).
My ograniczyliśmy się do trzech wymienionych tytułów: STALKER – Clear Sky, BattleForge oraz HawX.

Wracając jeszcze do samego DirectX 10.1. Najważniejszymi zmianami względem DX 10, to nieco wyższa precyzja shaderów, lepsza precyzja filtrowania tekstur (co może mieć wpływ na jakość tekstur) oraz lepsza wydajność podczas pełnoekranowego wygładzania krawędzi. W praktyce zaś, w przygotowanych przez nas testach, DirectX 10.1 akceleruje efekty SSAO (Screen Space Ambient Occlusion) w grach BattleForge i HawX oraz cienie i wygładzanie krawędzi (z użyciem testu alpha) w STALKER: Clear Sky. Za cel postawiliśmy sobie zbadanie przyrostu wydajności w wymienionych grach.

Poniżej tabelka z wybranymi układami graficznymi, na których mieliśmy okazję testować gry. Na następnych stronach natomiast szybkie zapoznanie się z nadesłanymi kartami oraz wyniki.


poprzednia strona (Wstęp)    -   następna strona (Platforma testowa)








Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Testy kart Radeon i GeForce w DX10.1
 
 » Wstęp
 » Platforma testowa
 » Testy: STALKER: Clear Sky
 » Testy: BattleForge
 » Testy: HawX
 » Podsumowanie
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »