Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Test GeForce 8800GTS 320MB w XP i Vista
    

 

Test GeForce 8800GTS 320MB w XP i Vista


 Autor: DYD | Data: 06/04/07

Test GeForce 8800GTS 320MB w XP i VistaNVidia w lutym tego roku wypuściła trzecią wersję referencyjnej karty opartej na układzie GeForce 8800. Po najwydajniejszej i najdroższej wersji GTX wyposażonej w 768MB pamięci oraz trochę mniej wydajnej, ale nadal dość drogiej GTS z 640MB pamięci, przyszła kolej na bardziej przystępną cenowo wersję GTS z 320MB pamięci. Karty oparte na procesorze graficznym GeForce 8800GTS @ 320M aktualnie dostępne są w pułapie cenowym około 1050 ~ 1150zł. W teście zbadamy możliwości karty GeForce 8800GTS 320MB firmy Twintech, która standardowo posiada fabryczny overclocking. Przyjrzymy się bliżej samej karcie, poddamy ją testom porównawczym w systemie XP i Vista oraz zbadamy jej potencjał o/c. Świątecznie zapraszam.

Specyfikacja techniczna

Klasycznie na początek tabela ilustrująca parametry techniczne testowanych kart oraz ich referencyjne odpowiedniki. Kolorem żółtym oznaczono głównego bohatera tego artykułu, w teście wystąpiła także karta EVGA e-GeForce 8800GTS ACS³ Edition wyposażona w 640MB oraz HIS EAX1950XT Radeon X1950XT IceQ Turbo wyposażony w 256MB.

Wizualnie i gabarytowo 8800GTS @ 320M niczym nie odbiega od wersji 8800GTS @ 640M. Prawie ta sama długość, identyczny ciężar, system chłodzenia - to cechy wspólne dwóch GTS-ów. Referencyjne taktowanie obydwu modeli GTS jest takie samo - 500 MHz rdzeń, 1200 MHz jednostki Shader i 800 MHz pamięci DDR z 320-bitową szyną. Nasz testowany model posiadał fabrycznie "podbite" zegary. Miło dostać w "prezencie" coś więcej niż standard.

Przy specyfikacji warto przypomnieć, że wszystkie karty bazujące na układach GeForce 8800 GTX oraz GeForce 8800 GTS posiadają wsparcie HDCP, obsługę SLI (na razie tylko w wersji DX9, dla DX10 obsługa ma pojawić się w kolejnych sterownikach ForceWare). Aktualnie z dostępnych na rynku układów 3D tylko GeForce z serii 8 posiada obsługę DirectX 10 API zawartego w systemie Vista, oczywiście posiada pełne wsparcie poprzednika DirectX 9c. Układ GeForce 8800 wspiera standard Shader Model 4.0. Chip GTX posiada 24 jednostki ROP, z kolei GTS może pochwalić się 20 ROP. GeForce 8800 GTX wymaga minimum 450W zasilacza (z linią 12V 30A), natomiast GTS wymaga minimum 400W (z linią 12V 26A). W przypadku SLI musimy dysponować już większą mocą.

GeForce 8800 posiadają technologię PureVideo HD. Jest to silnik video wbudowany w procesor graficzny, który poprzez dedykowany układ wraz oprogramowaniem i aplikacjami do odtwarzania video przyspiesza dekodowanie i wzbogaca jakość video w takich formatach high definition jak: H.264, VC-1, WMV/WMV-HD oraz MPEG-2 HD. Dzięki temu, układ graficzny odciąża procesor podczas odtwarzania video zapisanych w tychże formatach. Po więcej informacji odsyłam do wcześniejszej recenzji, pierwszego GeForce z serii 8.

Na koniec jeszcze aktualny "dolarowy" podział układów graficznych NVidii w odniesieniu do cen (w USD dla rynku amerykańskiego).
  • GeForce 8800 GTX - $599
  • GeForce 8800 GTS - $449
  • GeForce 8800 GTS - $309 (320 MB)
  • GeForce 7950 GT - $299
  • GeForce 7900 GS - $199
  • GeForce 7600 GT - $159
  • GeForce 7600 GS - $129
  • GeForce 7300 GPU - < $99




TwinTech GeForce 8800GTS 320M OC

Spójrzmy wpierw na galerie zdjęć karty TwinTech GeForce 8800GTS 320M OC.

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

Pudełko i wyposażenie raczej skromne. W opakowaniu znajdziemy komplet kabelków, przejściówki DVI-DSub, "gołe" sterowniki i to wszystko. Sama karta jak wspominałem wcześniej, nie odbiega budową od referencyjnego modelu, posiada jedynie naklejkę TwinTech Graphics ilustrujące logo producenta. System chłodzenia referencyjny, standardowe jedno wyjście zasilające PCI-E, podwójne wyjście DVI, wyjście HDTV oraz dwa sloty zajęte po osadzeniu karty na płycie.

To co wyróżnia kartę TwinTech to fabrycznie zwiększone częstotliwości zegarów, więcej niż zakłada to referencyjna specyfikacja układu GTS @ 320M. Mamy więc rdzeń o częstotliwości 550MHz (standardowo jest 500MHz), zegar Shaderów o częstotliwości 1296MHz (standardowo mamy 1200MHz) oraz zegar pamięci 1800MHz (versus 1600MHz referencyjnie). W dalszej części przeprowadzimy testy podkręcania, które dodatkowo wykażą, ile jeszcze można z karty wyciągnąć megaherców.

Karta jest krótsza niż GeForce 8800GTX, więc nie będzie większych problemów z jej montażem. Zastosowany system chłodzenia jak już wspominałem jest w pełni referencyjny, mieliśmy zresztą okazję poznać go przy opisie kart GeForce 8800GTX oraz GeForce 8800GTS @ 640M. Masywny, aluminiowy radiator w całości przykrywa pamięci i rdzeń. Wiatrak pracuje prawie bezgłośnie zarówno w trybie 2D jak i podczas wytężonej pracy 3D. Nie ma więc potrzeby montowania własnych rozwiązań chłodzących, bo ten system się sprawdza. Nawet długie obciążenie systemu grami 3D nie wprowadzało go na słyszalne obroty. Układ generuje jednak dość sporą temperaturę - w testach 3D temperatura procesora graficznego dochodziła do 77°C. Przy pracy w 2D temperatura wynosiła około 62 °C.



Pozostałe karty testowe

W teście wzięła udział karta EVGA e-GeForce 8800GTS ACS³ Edition wyposażona w 640MB. Model ten korzysta z opatentowanego przez EVGA systemu chłodzenia o nazwie ACS³. Posiada fabrycznie podkręcone częstotliwości: rdzeń 580 MHz, shader core 1404 MHz oraz pamięci 1700 MHz. Sam wentylator jest praktycznie identyczny jak w wersji referencyjnej, różni się jednak zastosowanym radiatorem. Temperatury, jakie osiągała karta są typowe dla układów GTS - w trybie bezczynności 62 °C, zaś przy obciążeniu około 77 °C. Z tyłu mamy zamontowane dodatkowe usztywnienie. Może ono powodować jednak kolizję, jeśli płyta główna posiada wyjścia audio na dodatkowej karcie. Miało to miejsce w przypadku testowej płyty Asusa. Karta jest bardzo ciężka, waży prawie 1kg, czyli o około 100g więcej niż referencyjny GTX.


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

Kartę HIS Radeon X1950XT ICEQ3, która także wzięła udział w porównaniu poznaliśmy już we wcześniejszym teście, więc nie ma co się powtarzać.



Platforma testowa

Sterowniki użyte przy GeForce 8800GTS to Forceware 97.92 w systemie Windows XP SP2 oraz Forceware 101.47 Beta w systemie Vista. Dla ATI X1950XT wykorzystałem sterowniki Catalyst 7.3. Vsync domyślnie wyłączony. Ustawienia sterowników takie jak po ich zainstalowaniu. Karta GeForce 8800 GTS (320 MB) była także przetestowana w systemie Windows Vista Home Premium PL 32 bit. W testach oznaczona została jako (VISTA) GeForce 8800 GTS 320M.



Wydajność

3DMark 05. Pomiar defaultowy.
Wyniki GTS320M bardzo przyzwoite. Nie wiele różnią się od GTS640M. Wyniki w Vista prawie identyczne z XP.

3DMark 06. Pomiar defaultowy.
Sytuacja podobnie jak wyżej. Wyniki z Visty troszkę słabsze niż z XP. Radeon mocno w tyle.

X3 demo Reunion. Pomiar przy pomocy wbudowanego benchmarku.
W tym pomiarze GTS320M wypadł słabo. Lepszy okazał się Radeon. W systemie Vista nie dało się uruchomić tego benchmarka.

Doom3 v1.3. Pomiar przy pomocy demka Demo1. Ustawienia "Ultra Details".
W tym teście GTS320M wypadł dobrze. W systemie Vista jednak lekki spadek.

F.E.A.R. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Ten pomiar wypadł lepiej w systemie Vista niż w XP w przypadku GTS320M. Dobre wyniki Radeona.

Call of Duty 2 v1.3. Pomiar przy pomocy timedemo i specjalnego demka. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Świetne wyniki GTS320M na poziomie GTS640M ! Ponownie brak możliwości wykonania pomiaru pod Vistą z uwagi na błędy w wyświetlaniu grafiki.

Half-Life 2: Lost Coast. Pomiar przy pomocy timedemo i specjalnego demka hoclost_coast.dem. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Tutaj już widać większą dysproporcję między GTS320M a GTS640M, zwłaszcza w trybie 1920x1200. Dramatyczny spadek wydajności w systemie Vista, trzeba jeszcze popracować nad sterownikami.

Company of Heroes. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Tutaj podobnie jak poprzednio - duże różnice między GTS320M a GTS640M. Za to świetna wydajność w systemie Vista !





Overclocking

Mimo że karta TwinTech GeForce 8800GTS 320M OC było standardowo lekko podkręcona, nie stanęło to na przeszkodzie sprawdzić, czy jeszcze ma zapas "wolnych" megahercy. Trzeba przyznać że ma i to całkiem sporo. Wystarczy spojrzeć na tabelkę i wykres wydajności. Przekroczenie 10k punktów w 3DMark06 nie stanowiło problemu.





Podsumowanie

Jesteśmy przy finiszu. GTS w wydaniu 320MB wypada bardzo okazale. Ma świetną wydajność, przy relatywnie dobrej cenie, cichą pracę wiatraczka i spory potencjał overclockingu. Dodatkowo wspiera DX10 w systemie Vista, więc mamy w zanadrzu spokój z pełnym wsparciem najnowszym tytułów, które powoli będą wypuszczane. Oprócz mniejszej ilości pamięci, pozostała specyfikacja jest taka sama jak w przypadku modelu 640MB. Czasem nawet można trafić wersję GTS320M z fabrycznie bardziej podbitymi zegarami niż GTS640M. Dzięki temu w niższych rozdzielczościach możemy zaobserwować nieraz lepszą wydajność modelu 320M od swojego starszego i droższego brata. Jeśli więc nie zależy nam na trybach bardzo wysokich (1920x1200 i powyżej) w zupełności wystarczy model z 320MB pamięci. Jest tańszy o prawie 500zł od swojego starszego brata. Ceny GTS320M kształtują się na poziomie od 1050zł do 1150zł w zależności od wersji i producenta. Za model GTS640M trzeba już wyłożyć kwotę od 1475zł do 1720zł. Z kolei konkurencja ATI może zaoferować Radeona X1950 XT 256M w cenie od 870zł do 1000zł lub Radeona X1950 XT 512M w cenie 1020 zł do 1180 zł lub Radeona X1950 XT 512M od 1500 do 1750zł.

TwojePC WYRÓŻNIENIE!
TwinTech GeForce 8800GTS 320M OC za świetne osiągi i fabryczny overclocking otrzymuje od nas wyróżnienie. Producent szuka w tej chwili możliwości wejścia na polski rynek, więc na razie karta u nas jest niedostępna. Wyróżnienie dotyczy oczywiście również samego układu GeForce 8800GTS 320M, który jest wart uwagi zwłaszcza w wersjach standardowo podkręcanych.

Wydajność w systemie Vista jak widać po wynikach jest różna. Niektóre gry bardziej przystosowane pod nowy system spisują się świetne - Fear czy Company of Heroes wypada lepiej niż w XP. Część jednak gier albo nie działa poprawnie (Call of Duty 2) albo wyniki są mocno zaniżone, zwłaszcza przy wyższych trybach i włączonym antyaliasingu i anizotropowym filtrowaniem (Half-Life 2). Sterowniki cały czas są poprawiane i pozostaje mieć nadzieje, że z większością błędnych przypadków działania aplikacji Vista sobie poradzi...


  Sprzęt do testów dostarczyły firmy:

HIS Polska      HIS Polska

EVGA      EVGA

TwinTech Graphics      TwinTech Graphics