Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Wtorek 8 lipca 2008 
    

Larrabee i 32 rdzenie Pentium MMX?


Autor: Redakcja | 09:01
(34)
O tym że Intel opracowuje jakiś bardzo wielordzeniowy układ do zastosowań graficznych wiadomo było już od jakiegoś czasu. Krążyły nawet mniej lub bardziej wiarygodne informacje o 16 czy nawet 24 rdzeniach. Z ostatnich wypowiedzi wysoko postawionych przedstawicieli "chipzilli" wynika jednak, że optymalnym rozwiązaniem będzie wykorzystanie 32 rdzeni, co pozwoli uzyskać wyjątkowo uniwersalną architekturę, zdolną zarówno do obliczeń graficznych jak i też numerycznych. Najciekawsze jest w tym wszystkim to, że Intel postanowił wykorzystać w tym celu zdawałoby się zapomnianą już architekturę P5, czyli pierwszego Pentium z 1993 roku.

No może nie do końca zapomnianą, gdyż była używana w amerykańskim programie kosmicznym z racji wiekszej jej odporności na wysoki poziom promieniowania jonizującego. Bliższe informacje mówią o ostatniej wersji Pentium, czyli o Pentium MMX (P54C).

Gwoli przypomnienia powiem, że występował ten procesor w trzech wersjach różniących się taktowaniem, czyli 166, 200 i 233 MHz i wykonany był w technologii 350 nm. Wyposażono ten zabytek, co prawda produkowany już w 45 nm, w powiększoną pamięć cache, dodano 512-bitowe rejestry SIMD i wsparcie dla architektury x64. Po wszystkich zastosowanych modyfikacjach łączna wydajność wszystkich rdzeni o taktowaniu 2 GHz ma wynieść 2 teraflopy, czyli mniej więcej tyle co dwa Radeony HD4850 w trybie Crossfire albo jeden HD4870X2.

Najbardziej imponujący jest chyba wskaźnik TDP - aż 300W. Zważywszy jednak na fakt, że do premiery Larrabee pozostał jeszcze ponad rok, wartość ta może jeszcze ulec sporemu obniżeniu.

Przy okazji wyszła na jaw informacja o intensywnych pracach Intela nad ośmiordzeniowym procesorem o architekturze Nehalem w jednym kawałku krzemu. (Autor: Giray)

 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Ciekaw (autor: Vik | data: 8/07/08 | godz.: 09:53)
    jestem co z czegoś takiego może wyjść. Potwór wydajności czy "mutant"

  2. hmm... (autor: Duke Nukem PL | data: 8/07/08 | godz.: 09:57)
    najbardziej to mnie kreci ta "bardzo wielordzeniowowość" :P
    wogole to daliby sobie spokoj ze starym badziewem i zamiast tego wydziergaliby jakiegos bardzowielordzeniowego RISCa :)


  3. no właśnie (autor: pit808 | data: 8/07/08 | godz.: 10:03)
    ale dobrze niech pracują a nóż wymyślą coś genialnego.

    Mnie dziwi jedno, i zastanawia mnie czy to nie jest jakiś KIT. Na diabła używają technologie CISC zamiast RISC ? Co z tego, że 2 teraflopy jak połowa z tej mocy zostanie zaprzepaszczone na oczekiwanie na rozkazy. Coś mi tu nie gra. No i nie rozumie czemu to ma służyć jak każdy oczekuje rozwiązań bardziej w drugą stronę, czyli GPU zaprzęgamy do pracy z CPU. Ja rozumie że INTEL nie ma grafy z prawdziwego zdarzenia ale żeby MMXa wsadzać !? ;)


  4. a moze (autor: mop231 | data: 8/07/08 | godz.: 10:21)
    to będzie grafa z funkcją cpu ? :D

  5. Skoro to ma wyjść za rok (autor: Goomich | data: 8/07/08 | godz.: 10:28)
    to powiinni pracować nad wersją 64-rdzeniową, żeby mogło konkurować z następcami HD48xx

  6. hm już raz intelowi udało się przywrócić do życia trupa (autor: ulan | data: 8/07/08 | godz.: 10:34)
    czyli architekturę p3 w c2d i to z wielkim sukcesem, więc może naprawdę wiedzą co robią??

  7. zamiast kombinowac (autor: MayheM | data: 8/07/08 | godz.: 10:34)
    z setkami rdzeni, powinni lepiej optymalizowac oprogramowanie :-\
    Bo co z tego ze mam 4 rdzenie, jak taki windows laduje sie tak samo dlugo jak na 1?


  8. mowisz? (autor: Duke Nukem PL | data: 8/07/08 | godz.: 10:35)
    A kto Ci powiedzial ze MMX nie obrabia grafiki? :)
    To bylo celem wprowadzenia MMX - masowa obrobka danych multimedialnych.
    Kit zawsze sie wciska w celu zmylenia przeciwnika :)
    Ale nie mozna za mocno przesadzic bo akcje firmy spadna na gieldzie :)
    Co do RISCa w Intelu - problemem jest w zasadzie lista rozkazow niejako zdeterminowana dziedzictwem architektury 8-bitowego kalkulatora :)...
    My tu nic nie wymyslimy natomiast Intel ma nie od dzis kilka laboratoriow badawczych w roznych miejscach swiata i nie pierwszy raz dostal w d... wiec maja chlopaki narzedzia i motywacje . Ja osobiscie bylem pod wrazeniem koncepcji P3 (o jedna generacje lepszej od MMX), zwlaszcza pieknej skalowalnosci tej rodzinki i jak sie okazuje ma ona dzis swoj dosc znaczny udzial w C2D. Mozliwe ze po mocnej amputacji, mutacji i ewolucji MMXa bedzie z tego niezly kiler :)
    Gdyby mi ktos mial zamiar nawtykac porownanie P3 z rewolucja jaka wrowadzil pozniej AMD to napisze ze to mi tez nie umknelo uwadze. I tez bylem pod wrazeniem, zwlaszcza wydajnosci zmiennoprzecinkowej.


  9. ulan (autor: Giray | data: 8/07/08 | godz.: 10:45)
    p3 to P6 czyli dawnie pentium pro z 1995 r

  10. Giray... (autor: Duke Nukem PL | data: 8/07/08 | godz.: 11:02)
    no wlasnie o to chodzilo :)

  11. para w gwizdek... (autor: pandy | data: 8/07/08 | godz.: 11:27)
    Slepa uliczka Intela - nie ma sie jednak co dziwic bo ten uklad opracowuje zespol odpowiedzialny za Pentium 4.

  12. pandy (autor: morgi | data: 8/07/08 | godz.: 11:30)
    Masz juz wyniki testow, skoro wiesz wszystko o uliczkach?

  13. ulan (autor: morgi | data: 8/07/08 | godz.: 11:32)
    Przywrocic trupa? To Pentium II/III/M odchodzilo do lamusa, czy tylko nastapilo polaczenie Netbursta z P6M?

  14. nieważne ;) (autor: ziemoone | data: 8/07/08 | godz.: 11:51)
    moze byc i 128 rdzeni 386 byle to działało :) przekonamy sie juz za kilkanascie miesięcy.

  15. RISC (autor: adramel | data: 8/07/08 | godz.: 12:09)
    Współczesne procesory od K6-2 i PII są właśne RISCowe, a CISCowe rozkazy x86 wykonują na bazie emulacji, tak w uproszczeniu. Natomiast Pentium MMX był wcałości procesorem x86, wykonującym natywnie instrukcje x86. Co bedzie z rok z tego 300W potwora?

  16. adramel (autor: Giray | data: 8/07/08 | godz.: 12:12)
    P5 tez ma jadro RISC

  17. @adramel, morgi (autor: trepcia | data: 8/07/08 | godz.: 13:44)
    Wpółczesne procesory to dalej CISC ale z wielopotokowością, wysokim taktowaniem i zredukowanymi instrukcjami. Obecnie bliżej im do RISC niż do tego, czym były na początku ale.. to dalej jest CISC.

    @morgi
    A co takiego jest w C2D z netbursta? Może "instruction pipeline"? ;-)


  18. @trepcia (autor: rainy | data: 8/07/08 | godz.: 13:56)
    Co do twojej ostatniej uwagi: niewiele ale Quad Pump Bus to jednak z Pentium 4.

  19. Dobre (autor: browar | data: 8/07/08 | godz.: 18:46)
    Pamiętam jak kilka lat temu jakas firma wypuściła kartę graficzną tzn na której były 4 gniazda na procki AMD . To bardzo ciekawe moim zdaniem rozwiązanie ciekawe jak sprawdzi się w praktyce no i czy CUDA NVidii dadzą sobie rade z takim 32 rdzeniowym GCPU czy jak by to nazwać .

  20. najciekawsze (autor: Giray | data: 8/07/08 | godz.: 19:04)
    sa jednak w tych prockach 512-bit rejestry SIMD. Do tej pory nie przekraczaly one dlugosci 128 bitow

  21. morgi... (autor: pandy | data: 8/07/08 | godz.: 19:14)
    x86 jest obciazeniem a nie ulatwieniem - znasz i860? to byl uklad z potencjalem, bardzo chcialbym zoabczyc wieloprocesrowe, nowoczesne i860 - kurczowe trzymanie sie x86 nie jest dobre zwlaszcza podczas wprowadzania specjalizowanego ukladu - jesli ten uklad ma byc number cruncher to na cholere mu instrukcje do przetwarzania strungow ASCII?
    Nie bedzie to pierwsza nietrafiona koncepcja Intela (firmy ktora potrafi robic produkty bardzo dobre jak i bardzo kiepskie).


  22. @browar (autor: daver | data: 8/07/08 | godz.: 19:33)
    Nom, ta firma zwala sie chyba Aprilfoolsday CO.

    lol


  23. Faktyczny (autor: AmigaPPC | data: 8/07/08 | godz.: 19:34)
    fakt.

  24. x86 jako procesor strumieniowy? (autor: RusH | data: 8/07/08 | godz.: 19:36)
    to pomylka :(
    i te 300W lol pewnie wiekszy od G200 nvidii


  25. już od dawna się zastanawiałem... (autor: DrLamok | data: 8/07/08 | godz.: 21:21)
    ... co by to bylo gdyby takiego pentka 1 generacji zrobic w aktualnym procesie technologicznym (45nm) i troche podgonić. tzn na ile by to było szybkie i ile by prądu żarło.

    wygląda na to że za rok się dowiem.


  26. proste (autor: Giray | data: 8/07/08 | godz.: 21:23)
    podziel 300 na 32 ;P

  27. A może poprostu (autor: Mieciu76 | data: 9/07/08 | godz.: 00:58)
    Skończyły im się pomysły i teraz sięgają do głębokiej przeszłości z nadzieją- "może coś z tego będzie"- zresztą tak było z C2D . . . . . .

  28. dobry pomysł dla amd niech (autor: kubolx | data: 9/07/08 | godz.: 01:00)
    wskrzeszą bartona wielordzeniowo. Architektura chyba nie ma nic wspólnego z odpornością na jonizację :]. I na koniec dlaczego intel robi pro ekoloegiczne atomy i zmorę ekologów barbi?:D?

  29. Apropos RISC (autor: Mieciu76 | data: 9/07/08 | godz.: 01:07)
    Świetna architektura- nauka programowania w asamblerze na tą architekturę trwa chilkę- wszystkie rejestry są równo uprawnione, odczyt i zapis do pamięci i jazda, a CISC- Ax to, Bx to, Cx to . . . . dupex tamto . . . wcholerę rozkzów read/write do RAM - eeehhh.

    Szkoda, że już dawno nie przeszli ci wielcy na RISCa wewnątrz jak i na zewnątrz. Wreszcie odciąć się od x86 - to mógby być duży przełom również w optymalizacji kodów. No bo co jest teraz- piszą na CISCa po to aby w procku to tłymaczyć na RISCa- zobaczcie ile się marnuje przez to czasu i programistów jak i już asamogo procka- tłumaczenie przecież trwa . . . .


  30. a np. Z80... (autor: Duke Nukem PL | data: 9/07/08 | godz.: 12:05)
    Mieciu76, dawno temu za czasow ZX Spetrum krolowal sobie procek Z80 firmy Zilog. Niby klon 8080 ale bardzo ulepszony z rozszerzona lista rozkazow no i byla sobie calkiem pokazna rodzinka roznych innych ukladow do Z80. Architektura fajna ale szczegolow nie pamietam juz bo to bylo dawno. Ale chcialem powiedziec ze uczenie sie listy rozkazow Z80 wydawalo mi sie mozolne ale w efekcie koncowym calkiem przyjemne. Docenilem to dopiero gdy zajrzalem do listy rozkazow Intela 8080 - zawila mnemonika Intela po protsu powalila mnie na kolana - i od razu dalem sobie z nia spokoj. Wolalem stokroc Ziloga. A pozniej trafilem na ksiazke z opisem Motoroli 68000. No i to bylo piekne! Gdybym jeszcze raz zaczynal przygode z asemblerem to zaczalbym wlasnie od Motoroli 68k.
    W kazdym razie Intelowskie 8080 na tle innych to tragiczna konstrukcja, jednak szybkie przejscie na RISCa w kotekscie powiazan w globalnej gospodarce nie jest takie proste jakby sie nam wydawalo.
    To by byla rewolucja a nie ewolucja. Ewolucja to jest wlasnie to co sie wyrabia z jadrem x86 w celu jego upodobnienia do RISC. Jak wiekszosc wie i jest tego swiadoma, na zewnatrz procesor pozostaje dalej w swiecie CISC z calym sztabem zdeterminowanych programistow asemblerowcow piszacych dla innych programistow wyzszego poziomu, zoptymalizowane narzedzia programistyczne jak Visual Studio i tym podobne.
    Szkoda ze to nie takie proste jak prostym jest RISC :)


  31. Z80 byl binarnie zgodny z 8080 (autor: pandy | data: 9/07/08 | godz.: 19:09)
    roznice zaczynaly sie w opcodach ktorych AFAIR bylo cos kolo 2000.
    A 68K to klasyczny CISC - do dzis zreszta obecny pod postacia ColdFire.


  32. pandy (autor: Giray | data: 10/07/08 | godz.: 16:45)
    no nie do konca, bo uproscili zestaw instrukcji choc te stare moga byc emulowane. Zgodny jest z 68060

  33. Giray (autor: pandy | data: 10/07/08 | godz.: 23:15)
    Tak, nie sa emulowane pewne grupy instrukcji ale to akurat nie jest az taki problem problem - wspomnialem o ColdFire ze wzgledu na sentyment do 68k.

  34. @trepcia (autor: morgi | data: 11/07/08 | godz.: 17:18)
    Co takiego od Netbursta hmm, poczawszy od technologii wytwarzania, dzieki ktorej mamy takie a nie inne zakresy taktowania, czestotliwosci, zestaw rozszerzen instrukcji SSE3-4, wirtualizacja, 64bit adresowanie. Fazowosc potoku wykonawczego, rodzaj alu oraz o 1 wiecej jednostka niz w Yonah to wzieto od pentka M, ale tutaj byla wielka presja na osiagniecie dobrego wspolczynnika perf./watt plus koniecznosc unifikacji arch. dla wszystkich platform.

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.