Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Piątek 12 grudnia 2008 
    

Nowe Radeony w styczniu: 900MHz i 840 procesorów strumieniowych


Autor: Zbyszek | źródło: Expreview/TechPowerUp | 23:04
(33)
To już pewne - w styczniu na rynek trafią nowe karty graficzne ATI Radeon wyposażone w układ RV775 będący zmodyfikowaną wersją RV770. O tym, że AMD ma gotową odpowiedź na nowe karty Nvidia bazujące na 55nm układzie GT200b pisaliśmy jeszcze na początku listopada. RV775 w porównaniu do RV770 udostępni dodatkowe 40 procesorów strumieniowuch oraz 8 jednostek TMU - łączna liczba jednostek wyniesie 840 SP oraz 48 TMU wobec 800 SP i 40 TMU w RV770. Pierwsza karta z RV775 (Radeon HD 4970?) trafi do sklepów już w styczniu i będzie pracować z zegarami 900MHz dla układu graficznego oraz 4000MHz (efektywnie) dla pamięci GDDR5, a jej wydajność powinna być o 25% większa od modelu HD 4870.

Następnie w marcu wprowadzony zostanie niższy model z RV775 taktowany zegarami na poziomie 725MHz dla GPU oraz 2800MHz dla pamięci (GDDR3 lub GDDR4), który najprawdopodobniej zastąpi dotychczasowe karty HD 4850 i 4870.

Oprócz zwiększenia liczby jednostek RV775 został znacząco przeprojektowany, czego efektem oprócz zegara 900MHz jest zmniejszenie liczby tranzystorów z 956 do 927 milionów oraz powierzchnia 246mm² zamiast 260mm².
Co ciekawe dodatkowe jednostki były już wcześniej zaszyte w RV770 jednak służyły jako bloki zastępcze dla jednostek uszkodzonych na etapie produkcji.


Dzięki częstotliwości taktowania 900MHz oraz dodatkowym jednostkom wydajność akceleratora powinna wynosić około 1.5 Teraflopa, czyli wartość, jaką jeszcze 2-3 miesiące temu przypisywano RV870.

Wygląda na to, że AMD drugi raz z rzędu udało się zaskoczyć Nvidię oraz cały rynek wraz z klientami, wprowadzając w obieg informacje świadczące o słabości nowych układów graficznych - już wcześniej RV770 zapowiadany był jako układ z zaledwie 480 jednostkami SP, a o tym, że faktycznie jest ich 800 okazało się dopiero w momencie premiery.



 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. elegancko:) (autor: mikuś | data: 12/12/08 | godz.: 23:10)
    poprawiony 4850 wydajny jak 4870. Czy można narzekać?

  2. no to (autor: Zbyszek.J | data: 13/12/08 | godz.: 00:14)
    z mojej strony na dziś już chyba tego wystarczy :)

  3. I nagle (autor: Iras89 | data: 13/12/08 | godz.: 00:18)
    wszyscy zaczną wgrywać bios od RV775 do swoich radków serii 48XX(nie ukrywam, że tak będzie, bo próbować nie zaszkodzi) i boost będzie niezły(+20% TMU) jak się uda oczywiście i sru z nvidią łakomą na kasę, te ich GTX 260 216 dostanie po dupie. To by się wtedy porobiło :)

  4. IMHO 1000% FAKE!! To się kupy nie trzyma.... (autor: Grave | data: 13/12/08 | godz.: 00:20)
    Z jednej strony więcej TMU i SPU, a z drugiej strony niezmieniona wielkość rdzenia i MNIEJ (sic!) tranzystorów przy niezmienionym procesie technologicznym.

    Sorry, jedno się z drugim wyklucza, a i sama tabelka wygląda mało wiarygodnie, każdy sobie coś takiego może zrobić na kolanie w 5 min....


  5. Grave (autor: Zbyszek.J | data: 13/12/08 | godz.: 00:33)
    R600 składał się z ok. 700 mln tranzystorów, a RV670 czyli to samo w 55nm + UVD miał już 666 mln.

    TMU i SPU nie jest więcej, jest dokładnie tyle samo co w RV770, tylko że większa część z nich działa.

    Każdy blok SIMD RV770 ma najprawdopodobniej wbudowane 85-90 SP oraz 6 TMU, z czego dodatkowe 5-10 SP i 1 TMU było zostawione po to, żeby zastąpić ewentualnie uszkodzone jednostki w ramach jednego bloku SIMD.

    Taki zabieg jest powszechnie stosowany w układach scalonych tego typu. Teraz po prostu i te jednostki będą działać.

    Ciekawi mnie jaki będą mieć uzysk z wafla - jeden niewielki błąd w strukturze krystalicznej na obszarze bloków SIMD i RV775 do kosza.


  6. Kolego czyta się ze zrozumieniem (autor: Iras89 | data: 13/12/08 | godz.: 00:33)
    "Co ciekawe dodatkowe jednostki były już wcześniej zaszyte w RV770 jednak służyły jako bloki zastępcze dla jednostek uszkodzonych na etapie produkcji." A co do tranzystorów cofnij się do niedalekiej przeszłości i historii 7900 GTX , gdzie po przeprogramowaniu rdzenia uzyskali mniej tranzystorów (278 mln zamiast 302 mln). Nvidia znowu chce puścić w obieg padlinę, która ma tylko 10% więcej wydajności i pewnie będzie dużo kosztować, a 25% to już coś. Boże, ty widzisz, a nie grzmisz.

  7. ... (autor: Zbyszek.J | data: 13/12/08 | godz.: 00:35)
    Iras89 dobrze gada - dać mu piwa.

  8. heh zeby z cena nei przegieli (autor: Mario2k | data: 13/12/08 | godz.: 00:36)
    Oby nie zapomnieli o kartach z 1GB Ramu
    bo owe 512 MB to juz troche za malo :/
    kurna przeciez lata temu
    Radki 1800 posiadaly juz 512MB

    No i w koncu mam nadzieja na stabilne 1GHz na GPU
    rzecz jasna na WC


  9. post nr. 5 aktualizacja (autor: Zbyszek.J | data: 13/12/08 | godz.: 00:51)
    Co ja mówię, oczywiście nie 6TMU tylko 5 TMU z czego 4 włączone:

    10 bloków SIMD x 4TMU = 40 TMU.

    Zakładając że każdy blok SIMD w RV770 miał 85 SP + 5 TMU, z czego aktywne 80 SP i 4TMU, można stwierdzić, że:

    W RV775 dokładnie 8 na 10 bloków SIMD będzie mieć aktywowane wszystkie jednostki, a 2 bloki będą mieć aktywne 80 na 85 SP oraz 4 na 5 TMU.

    Więc pozostawiają sobie jedynie 2 bloki SIMD z zapasem jednostek ----> więcej niż 2 bloki (na 10) z uszkodzeniami struktury krystalicznej i RV775 do kosza.


  10. Mario2k nie buj żaby (autor: Iras89 | data: 13/12/08 | godz.: 01:19)
    A jak myślisz, dla czego aż takie były te obniżki?? Mnie już po głowie jakiś czas chodziła myśl, że coś się święciło i robili sobie miejsce dla nowych kart, żeby nie wprowadzać zamętu. Wg mnie cena RV775 będzie wynosić 299$, tzn. wskoczy na pierwotną cenę 4870, a ten z kolei na pierwotną cenę 4850- już go obniżyli na 199$. Co do pamięci to bym zostawił tylko wersję 1GB. Po co zwiększać koszty i zagęszczać tabelę kolejnymi odłamami.

  11. nooo (autor: Kosiarz | data: 13/12/08 | godz.: 02:49)
    a jakby tak jeszcze fenom lykal nahalema to mielibysmy monopol :P
    a co do podmianki biosu to bym sie nie obrazil jakby dzialalo... slynne radeony serii 9500 ktore jezeli dobrze pamietam dalo sie przeciachac na 9700. Zapowiada sie ciekawie.

    Tak jeszcze sie wtrace do pieczenia wafelkow. Przeciez na dobra sprawe mogli wybierac te ktore mialy "ponad norme" dzialajacych TMU, przeciez nie od dzisiaj robia ten chip. Jak sie trafil 1/10 ze wszystkimi sprawnymi to pewnie zamiast na rynek trafial na magazyn nowych radkow.

    (jak pisze glupoty to sory ale sie nastukalem na imprezie i malo co widze :P)


  12. Zbyszek.J (autor: piobzo | data: 13/12/08 | godz.: 07:09)
    "Ciekawi mnie jaki będą mieć uzysk z wafla - jeden niewielki błąd w strukturze krystalicznej na obszarze bloków SIMD i RV775 do kosza."
    myśle, że odpowiedź znajdziesz w tym zdaniu: "Następnie w marcu wprowadzony zostanie niższy model z RV775 taktowany zegarami na poziomie 725MHz",
    opcjonalnie zrobią z nich 4870... lub jest 2 opcja nie będzie takich strat bo sojusz AMD & IBM działa...


  13. ad. 12 (autor: Gakudini | data: 13/12/08 | godz.: 10:03)
    Straty będą, bo zawsze są. Ale tak jak mówisz będą wypuszczane jako 4870/50. Na pewno cała produkcja zostanie przestawiona na zmniejszoną strukturę, bo jaki sens robić też większą wersję. Więc za jakiś czas zaczną blokować nawet sprawne jednostki, żeby zapewnić odpowiednią ilość SP... i witaj 48X0@49X0.
    Jeśli news okaże się prawdą, będzie bardzo ciekawie.
    Przy cenie 300$ nVidia ze swoim 260x2 nie powalczy, bo koszty produkcji kanapki są zabójcze, i albo będzie dużo kosztować, albo zieloni będą musieli zrezygnować z zysku (a na to ich nie stać). I tak znowu klienci wybiorą słabszego Radka bo dużo tańszy.


  14. @Kosiarz (autor: havik | data: 13/12/08 | godz.: 11:20)
    Nie, nie mylisz się. Nie opłaca się utrzymywać więcej niż jednej lini produkcyjnej dla procków. Dlatego tłuczą jeden chip, który przechodzi serię testów. W zależności co ma uszkodzone trafia na odpowiednią półkę. Tak więc te co miały uszkodzoną szynę pamięci trafiały jako 4570. Te co miały mało uszkodzeń w obszarze procesorów strumieniowych na 4850,4870, lub 4830 w zależności ilości uszkodzeń lub od możliwości taktowania. Czasem zdarzał się właśnie rodzynek, który nie miał nic uszkodzone i pracował stabilnie na wysokim taktowaniu. Taki szedł na specjalną półkę. No oczywiście trafiał się tak rzadko, więc aby ich uzbierać tyle, ażeby wrzucić je na rynek, musiało upłynąć trochę czasu. Tak jest ze wszystkimi procami. CPU Także.

  15. Technologia (autor: suprol | data: 13/12/08 | godz.: 11:38)
    Jak wiadomo 4850/4870 są produkowane już dłuższy czas a im dłużej się wytwarza to ma się mniej wadliwych sztuk w procesie produkcji.

  16. @ Kosiarz (autor: Zbyszek.J | data: 13/12/08 | godz.: 13:53)
    "Przeciez na dobra sprawe mogli wybierac te ktore mialy "ponad norme" dzialajacych TMU, przeciez nie od dzisiaj robia ten chip."

    Nie mogli, bo RV775 ma mniejszą powierzchnię, to jest całkiem nowy układ, nie taki jak ten produkoway od maja 2008.


    Będzie tak jak mówi piobzo - całą produkcję przestawią na RV775 bo ma mniejszą powierzchnię i będą z tego robić RV775 jeżeli na prawdopodobnie 850 SP i 50 TMU wbudowanych fizycznie w układ sprawne będzie 840 i 48, a pozostałe układy sprzedawać w HD 4850 i 4870 jako RV770 jeżeli będzie w nich działać odpowiednio 800 SP i 40 TMU.

    Jest więc spora szansa, że wkrótce HD 4850 i 4870 będą podkręcać się lepiej.


    Osobiście sądzę, że po wprowadzeniu w marcu kary z RV775 Pro z GDDR3/4 z rynku wycofany zostanie HD 4870 bo drogie pamięci GDDR5, a w ofercie pozostanie nadal HD 4850, który będzie tani jak barszcz.


  17. @Zbyszek (autor: rainy | data: 13/12/08 | godz.: 15:30)
    Wygląda na to, że sporo z tych "faktów" to jednak w mniejszym lub większym stopniu fikcja:

    http://www.theinquirer.net/...49x0-coming-soon-ish


  18. No ciekawy tekst. Ale... (autor: Zbyszek.J | data: 13/12/08 | godz.: 17:02)
    W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy Expreview zawsze podawał informacje które się potem sprawdzały.

    W lutym 2008 pisał, że ATI i Nvidia mają już próbki GT200 i RV770, a premiera tych kart będzie w czerwcu - na przekór wszystkim, którzy podawali wówczas inne daty.

    Expreview na długo przed premierą kart jako pierwszy na świecie publikował ich zdjęcia.

    Expreview jako jedyny podał w kwietniu, że RV770 ma 800SP.
    Wszyscy inni podawali wówczas 480 - w momencie premiery 25 czerwca okazało się, że nie mieli racji.

    Przykłady mogę mnożyć i podpierać newsami które pisałem na podstawie informacji z Expreview.

    To wszystko pozwoliło mi nabrać dużego zaufania do informacji z tego źródła.


  19. @Zbyszek (autor: rainy | data: 13/12/08 | godz.: 18:05)
    Rzeczywiście nie masz powodów by im nie ufać - jako sympatyk AMD, mam nadzieję, iż to Inquirer się jednak myli.

  20. Tia - The Inquirer - AKA "Życie na gorąco" tyle że techniczne (autor: MBR[PL] | data: 14/12/08 | godz.: 12:29)
    Jakoś mam ZNACZNIE większe zaufanie do Expreview. To co piszą w the I. nie za bardzo kupy się trzyma - odpowiedź na GT200b jest potrzebna lada chwila (jak najszybciej) a nie w bliżej nie określonym terminie (późno)wiosennym, skoro ma się już technologię/potencjał chipu to trzeba go wykorzystać TERAZ, a nie oddawać pole. Argument z datą CeBitu jest śmieszny - od dawna nikt już nie zwraca praktycznie uwagę na jego datę i nie czeka z premierami - tak byo na początku lat 90., teraz zmiany mają miejsce TROCHĘ szybciej i nikt nie pozwoli sobie na odwlekanie premier - cebit to tylko pokazanie się i kontakty handlowe, nie nowości technologiczne. Kolejna sprawa - skoro około połowy roku ma być u ATI 40 nm to czas na odświeżone RV775 55nm jest teraz, a nie wiosną. Poza tym czytałem już kilka miesięcy temu wypowiedź kogoś wysoko postawionego w dziale projektowym ATI/AMD, że od rodziny R3xxx przyjęli strategię modularnych chipów pozwalającą mocno oszczędzać czas na projekt i wdrożenie do produkcji (średni segment Rx850, wyższy Rx870 to samo ale wyselekcjonowane chipy + GDDR5, entuzjaści Rx870x2 (znowu takie same chipy) + okrojone wersje uboższe - dzięki temu obóz ATI/AMD ma mieć możliwość wypuszczania całkiem nowej GENERACJI kart (teraz R5xxx) co 9 do 12 miesięcy, dzięki czemu nie zostawi zielonym zbyt długiego czasu na odpowiedź. Opóźnianie rodziny R5xxx do Q4 2009 byłoby w obliczu tego bez sensu - na dziś nvidia jest zagoniona do narożnika i przy kosztach produkcji GT2xx (niewielki zysk) walczy głównie sterownikami na czym wszyscy zyskują (oby tylko to było czyste, a nie pieniądze pod stołem za wspieranie WYŁĄCZNIE PhysX i CUDA). Wypuszzenie całkiem nowej rodziny przed w czwartym kwartale jest lekko bez sensu - biorąc pod uwagę opóźnienie w dotarciu do sieci sprzedaży dużej ilości kart oraz wytworzenie odpowiedniego "hype" wokół rodziny jak miało to miejsce w przypadku R48xx najpóźniejszym dobrym terminem w roku jest okres sierpień/wrzesień. Wtedy sprzeda się dużo kart, bo ludzie będą już przekonani do rodziny, a fanboye - no cóż - niektórzy zawsze będą używać nVidia+Intel+MS Windows w wersji bieżąco koszernej wg Ballmera bez względu czy AKTUALNIE jest to opłacalne czy nie.

  21. ... (autor: Zbyszek.J | data: 14/12/08 | godz.: 14:56)
    Nowa strategia AMD/ATI w segmencie kart graf jest bardzo dobra.

    Zamiast robić giga-chip o powierzchni > 400mm2 robią układy wycelowane w klasę performacne o powierzchni < 250-260mm2

    Jak wiadomo złożoność układu oraz środki potrzebne na jego opracowanie wzrastają mniej więcej w stosunku kwadratowym wraz ze wzrostem jego powierzchni.

    Zamiast więc robić jeden chip 500mm2 dla high-end, i potem za mniej więcej pół roku wprowadzać jego okrojoną odmianę o powierzchni 250mm2 dla segmentu performance, znacznie szybciej i wygodniej jest odrazu opracować chip mniejszy, a chipu większego nie robić wcale, zastępując go dwoma mniejszymi układami.

    Tym sposobem rzeczywiście można wdrażać nowe układy co około 9 miesięcy, a nie co około 1.5 roku.


    O RV870 już od dawna mówi się, że będzie wprowadzony w marcu lub kwietniu.

    Jeżeli AMD/ATI będzie konsekwentnie realizować swój plan, to GT300 będzie musieć rywalizować z RV970 ( styczeń 2010? ).

    W tym momencie AMD/ATI na przestrzeni 2 lat przeskoczy Nvidię o 1 generację kart do przodu, i wówczas to okaże się, że ta strategia jest rzeczywiście skuteczna.

    W dodatku każda kolejna generacja RV6, 7, 8... coraz bardziej zbliża się wydajnością do giga-chipa Nvidii - RV670 miał 60% wydajności G92, RV770 ma 80% wydajności GT200, a RV870 pewnie będzie miał wydajność zbliżoną do kart z GT212/216


  22. Jeszcze jedno (autor: Zbyszek.J | data: 14/12/08 | godz.: 23:07)
    Radeon HD 4970 X2 ?

    http://twojepc.pl/news17952.html


  23. Nie wiem czym ludzie sie tak podniecaja (autor: Icing | data: 15/12/08 | godz.: 01:44)
    Pewnie cena, fajnie ze jest konkurencej i ceny ida w dol. Od "zawsze" mialem karte ATI i dopiero w tym roku, kilka dni temu kupilem sobie GTX260 Core216 po smeszniej cenie $240. Prze miesiac mialem Hisa IceQ 4850 i nic dobrego o tej karcie nie moge pwidziec poza cena. Tak, wyknonan byla w procescie 5, a zarla tyle jak nie wiecej padu w 2d co moj GTX. Po drugie Nvidia zatrudnia ponad 4tys. osob, natomiast AMD/ATI ponad 16tys., market capitalization Nvidia to ponad 4 miliardy dolarow, natomiast AMd/ATI 1.5 miliarda. Jak widac, ala sytuacja jest o wiele bardziej skomplikowana.

    Do tego co napisal "Vidia+Intel+MS Windows w wersji bieżąco koszernej wg Ballmera bez względu czy AKTUALNIE jest to opłacalne czy nie."

    Glupi jestes i tyle.


  24. ... (autor: trepcia | data: 15/12/08 | godz.: 09:09)
    "Glupi jestes i tyle."

    Powiedział co wiedział.


  25. Icing (autor: piobzo | data: 15/12/08 | godz.: 16:16)
    hehe z tym "padu" to nie wiem o co biega:/... sprawdzałem na wileu stronach testy w 2d 260 je minimalnie mniej niż 4850 (około 16 wat).. a nie zauważyłeś przypadkiem, że twoja karta pożera o 41 watów więcej w 3d? to dziwne skoro za uważyłeś 16 wat, a mam jeszcze pytanie bardzo mnie ciekawi:D, poczym poznałeś że his ciągnie więcej po kolorze kabli czy zczytałeś z pudełka?
    ciesze się, że jesteś zadowolony z zakupu gtx260 jest jeszcze pełno tematów w których możesz się nim pochwalić...


  26. pozatym (autor: piobzo | data: 15/12/08 | godz.: 16:28)
    jak zależy ci na małym poborze prądu to zmień na low ed.. mógł byś jeszcze powiedzieć co ci się nie podobało w tej karcie? bo jestem ciekaw co aż tak cie obuża że mówisz jak fanboy... gtx260 nic nie mam, moim skromnym zdaniem karta zajebista (to samo 280) ale bardzo mnie denerwuje jeśli ktoś mówi, że coś jest złe bez wyjaśnienia dlaczego tak mówi

  27. Uhm (autor: morgi | data: 15/12/08 | godz.: 17:12)
    Chinole cos bajdy pisza jak te 840 ma sie do systemu quadow uzywanego, no ale niech smaza kotlety do czasu.

  28. piobzo (autor: komisarz | data: 15/12/08 | godz.: 19:07)
    bez sensu wasc prawisz.

    Po co ma sie przesaidac an low end, skoro juz teraz jego karta jest oszczedna w 2d, a dodatkowo ma wydajnosc na zawolanie?

    Po drugie 16W mniej to nie jest minimalnie mniej, zwalszcza, ze przy 3d jest 41W wiecej. Ile czasu uzywa sie kompa to grania, a ile do reszty zajec? Jak nie jest no-lifem z WOWa, to 260 zuzywa mu calosciowo mnie pradu, zapewniajac lepsza wydajnosc. I o tym napisal.


  29. @komisarz (autor: kulapeta | data: 15/12/08 | godz.: 19:30)
    Zgadzam się z Tobą, dodam jeszcze, że ogólnie karty Nvidii w trybie 2D zużywają znacznie mniej energii. Po prostu system odpowiedzialny za obniżanie taktowań w 2D lepiej u zielonych działa. Trzeba też wziąć pod uwagę, jaka różnica w wydajności między 4850, a 260.

  30. @kulapeta (autor: rainy | data: 15/12/08 | godz.: 19:47)
    Z tego co mi wiadomo, są dostępne dla 4870/50 BIOS-fixy pozwalające obniżyć pobór mocy w 2d.

    Co do wydajności: tak GTX 260 jest niewątpliwie szybszy ale również wyraźnie droższy (przeciwnikiem dla 4850 są 9800 GTX+/GTX).


  31. komisarz (autor: piobzo | data: 16/12/08 | godz.: 00:05)
    przejmujesz się 16watowym wzrostem poboru prądu? bo ja nie.. i teraz pomyśl co chciałem wyrazić.. przez tamtą ironie z low ed i poborem prądu

  32. TDP kart (autor: MBR[PL] | data: 16/12/08 | godz.: 13:28)
    "Argument" Icinga pominę milczeniem - jak kończą się argumenty niestety zazwyczaj zaczynają się emocje. Zresztą już inni napisali co o tym myślą, więc nie ma co wracać do sprawy.
    Posiadaczom GTXów chciałbym tylko przypomnieć że powinni się cieszyć z sukcesu linii R48xx - to dzięki temu mogą kupić GTX216 za 240 USD, bo nVidia zagoniona do narożnika sprzedaje GTX2xx prawie po kosztach. Bez R48xx nadal trzeba by płacić za nie ~2000 zł. I proszę mnie źle nie zrozumieć - uważam że to są bardzo dobre karty, ich największym mankamentem jest właśnie pobór mocy w 3D wynikający właśnie z gigantycznych rozmiarów chipu z 1,4 mld tranzystorów w starym 65 nm procesie. Te same karty w nowoczesnym 40 nm zapowiedzianym za pół roku, ba nawet 55 nm to byłby hit. Co prawda nie zanosi się by nVidia przeskoczyła 2 procesy technologiczne (teraz większość chipów i tak robią podwykonawcy w zewnętrznych FABach jak TDSMC) ale nie można wykluczyć że kiedyś doczekamy się GF2xx o niskim poborze prądu w 3D - to byłoby dobre rozwiązanie i dla nVidii i dla użytkowników, bo to są bardzo wydajne karty. Ich definitywnym "zabójcą" może być dopiero nowa rodzina R5xxx. Nie zmienia to faktu że osobiście jestem do nVidii na razie zrażony przez obsługę TVout (mam tuner TV w komputerze by nie walczyć o pilota z rodzinę i jest mi to potrzebne do czegoś innego niż popularne divxy) - nVidia przez ponad 2 lata celowo skopała obsługę proporcji nakładki video na tvout w trybie pełnoekranowym (rozciągnięte przymusowo do 4:3, ale na to był fix w ffdshow) ale to co zrobiła z CELOWYM usunięciem video mirror drivera ze sterowników zaważyło, że oddałem GF9600GT i wziąłem R4850 - przecież to są jawne kpiny z użytkowników, tak jak kpiny MS w postaci Visty (proszę spojrzeć co się dzieje z obsługą akceleracji dźwięku np: w milionach sprzedanych Audigy).
    No ale do rzeczy i poboru prądu - GT2xx rzeczywiście zużywają trochę mniej w 2D od R4850/70 bo jest to wymuszone ogromnym apetytem na prąd tych złożonych chipów produkowanych w wysokim wymiarze, przez co następuje zjechanie w 2D z zegarem GPU do 300 MHz i stąd różnica, bo bios R4850 zmniejsza taktowanie tylko z 625 do 500 MHz.
    Widocznie w ATI niezbyt rozsądnie uznano, że przy 55 nm nie ma potrzeby zmniejszać bardziej. Ten IMHO błąd naprawiono już w biosach identycznego w krzemie R4830 (też 956 mln tranzystorów) zmniejszającego w 2D taktowanie do ...160 MHz i zużywającego poniżej 20W - najmniej ze wszystkich wspomnianych. Mnie to nie przeszkadza, bo i tak steruję częstotliwością i napięciem rdzenia automatycznie przez profile w ATT - mam go ustawionego automatycznie na 200 MHz w 2D i zestaw pobiera mniej prądu niż z GF9600GT - nie wiem czy zauważyliście, ale takie obniżanie do 300MHz GPU w 2D jest tylko w prądożernych GF2xx bo nie było wyjścia (inaczej byłby to głośny piekarnik w 2D), w zużywających mniej prądu GF8xxx/9xxx 95% kart nVidii jeśli tylko nie jest autorsko zmodyfikowana w biosie przez producenta KARTY (np: niektóre pasywne). Aż dziwię się, ze ATI/AMD nie wypuści biosu do aktualizacji z większym spektrum zegarów 2D/3D, być może obawiają się reklamacji błędnie flashowanych kart albo czy regulatorów napięcia na niereferencyjnych kartach. W końcu R4830 radzi sobie z tym znacznie lepiej.
    Jeśli już jesteśmy przy zapotrzebowaniu na moc zasilacza IMHO te 41W w 3D więcej jest dużo WAŻNIEJSZE niż 16W w 2D, zresztą jak już pisałem przez ATT można to sprowadzić do poziomu R4830 i najmniej z wymienionych wcześniej kart przez regulację zegara i napięcia. Natomiast co do tych 41W - znajomy miał równolegle R4850 i GTX260, planował zmienić Radeona na GTX ale w końcu zrezygnował z trochę większej wydajności i sprzedał nowszego GTXa właśnie przez zapotrzebowanie 260ki na prąd w 3D &#8211; o ile na 480W Chieftecu R4850 pracował bez najmniejszych problemów, to GTX miał już zwisy co chwila w 3D &#8211; wyraźnie nie wyrabiał już zasilacz przy dość rozbudowanej reszcie zestawu (m.in. quad, 2 HDD i 4 GB pamięci). Po prostu uznał że nie dopłaci jeszcze dodatkowo ~400 zł za 650+ W zasilacz dla tego GTXa.

    P.S.
    Na nVidię jestem zły przez obsługę wideo, ale karty biorę jakie akurat bardziej się opłaca. Teraz mam R4850 Asusa @TOP z Glaciatorem, wcześniej GF7600GS@GT Palit Sonic, wcześniej R9550@9600PRO Sapphire, jeszcze wcześniej GF2Ti @Quadro (fabryczna zworka) PixelView itd...


  33. 12344 (autor: Arlic123 | data: 30/05/11 | godz.: 21:08)
    dasd

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.