Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Czwartek 11 marca 2010 
    

Nowa wersja OpenGL


Autor: Wedelek | źródło: Tech Connect | 22:00
(26)
Podczas konferencji Game Developers Conference w San Francisco grupa Khronos zaprezentowała wersję czwartą oprogramowania OpenGL. W nowej odsłonie oprogramowanie pozwala na wykorzystywanie takich samych funkcji, jakie oferują konkurencyjne biblioteki DirectX 11 firmy Microsoft, czyli obsługę wielu rdzeni, tesselację czy liczenie fizyki przez GPU. W przeciwieństwie jednak do konkurenta OpenGL 4.0 może współpracować z wieloma różnymi platformami, a nie tylko z okienkami Microsoftu co sprawia że jest to znacznie bardziej elastyczne rozwiązanie. Co więcej niedługo powinna się również pojawić odmiana mobilna nowego rozwiązania, czyli OpenGL ES. Nvidia już zapowiedziała implementację nowych bibliotek w swoich produktach.

Najważniejsze cechy nowego API to:
- nowa wersja GLSL (OpenGL Shading Language) pozwalające lepiej wykorzystywać moc GPU przez programistów niż wersja poprzednia.
- możliwość opracowywania danych uzyskanych przez OpenGL bez udziału CPU
- lepsza obsługa tesselacji niż w przypadku API Microsoftu dzięki wykorzystaniu dwóch etapów cieniowania i odciążeniu procesora
- zwiększenie jakości tworzonego obrazu i uelastycznienie antialiasing’u
- wprowadzenie 64-bitowej zmiennoprzecinkowej precyzji operacji wejścia i wyjścia w przypadku shaderów w celu zwiększenia dokładności i jakości renderingu
- zwiększenie ogólnej wydajności w porównaniu z poprzednią wersją

 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. o co chodzi (autor: beiks | data: 11/03/10 | godz.: 22:42)
    z ta obsluga wielu rdzeni? Chodzi o rdzenie GPU (czyli cos jak SLI/Crossfire) czy CPU?

    tutaj chyba cos jest nie tak, nie bardzo wiadomo, o co chodzi:

    "- lepsza obsługa tesselacji niż w przypadku API Microsoftu wykorzystaniu dwóch etapów cieniowania i odciążeniu procesora"

    i co to sa te shakery?


  2. @beiks. (autor: MBR[PL] | data: 11/03/10 | godz.: 23:12)
    Po prostu niechlujnie przepisany news na TPC (przy okazji nie zająknięto się o OpenGL 3.3 na obecny sprzęt generacji DX10, w dużej mierze będący etapem przejściowym w oczekiwaniu na sprzęt w pełni zgodny z OGL 4.0).
    A chodziło w notatce oczywiście o SHADERY - wątpliwości rozwiewa http://www.opengl.org/
    No i jeszcze ta niedokładność co do rdzeni na TPC, że nie zorientowany człowiek może rzeczywiście pomyśleć, że chodzi o odrębne rdzenie GPU (czy to na jednej PCB, czy w CF/SLI), a chodziło oczywiście również o procesory strumieniowe wykonujące cząstkowe obliczenia shaderów. A tych we współczesnych kartach jest i po 1600 na rdzeń.


  3. @MBR[PL] Żadna karta nie ma 1600 SP i jeszcze długo nie będzie mieć! (autor: KuTeR | data: 12/03/10 | godz.: 00:14)
    Najwięcej procesorów ma Radeon HD5870 - 320. Są to procesory wektorowe, co nie znaczy, że jest ich więcej. Ale ten marketingowy bełkot robi ludziom wodę z mózgów...

  4. Nowa wersja OpenGL (autor: Marucins | data: 12/03/10 | godz.: 07:17)
    Super. Brawo Panowie. W końcu coś na innych platformach ruszy się a nie tylko dziad M$

  5. Brawo! (autor: Qjanusz | data: 12/03/10 | godz.: 09:25)
    w końcu ostatni jeden procent maszyn będzie mógł skorzystać z teselacji i lepszej precyzji na GPU.

    99% kompów opanowanych przez dziada, nowa wersja openGLa ani ziębi ani grzeje.


  6. Trzeba przyznac ze gdyby nie Nvidia (autor: morgi | data: 12/03/10 | godz.: 09:50)
    i jej upor to te OpenGLe i CLe juz lezalyby w piachu. Co prawda mocno to przypomina CUDAcznosc ale lepsze rydz niz niz(ati).

  7. @ALL (autor: AmigaPPC | data: 12/03/10 | godz.: 09:59)
    bardzo proszę o IGNORE ON.

  8. MBR[PL] (autor: Dzban | data: 12/03/10 | godz.: 10:38)
    Tu chodzi o obsługę wielordzeniowych procesorów które przygotowują dane dla GPU.

  9. Super (autor: Remedy | data: 12/03/10 | godz.: 14:46)
    Kiedyś już myślałem, że OpenGL umarł a tutaj taka świetna wiadomość. Zawsze kibicowałem OpenGL bo nie dość że to standard niezależny od systemu to jeszcze zawsze te same gry działały o niebo sprawniej niż pod DirectX (mówię o czasach 3-5 lat wstecz, później przestałem porównywać bo i specjalnie nie było wielu tytułów pod OpenGL).

    Brawo.


  10. hiehie najlepsze jest to (autor: morgi | data: 12/03/10 | godz.: 15:16)
    'Not all existing hardware will be able to handle OpenGL 4 capabilities; in the meantime, Khronos has released an OpenGL 3.3 specification to bring as much OpenGL 4 functionality to existing GPU hardware as possible. Nvidia says its forthcoming Fermi-based graphics systems will fully support OpenGL 4.0.'

  11. Jak wypali (autor: yantar | data: 12/03/10 | godz.: 16:38)
    to będzie mały (duży?) renesans OpenGL. Jeszcze jak obsłuży starszy Win XP to już całkiem.

  12. taaa morgi (autor: morgl | data: 12/03/10 | godz.: 17:00)
    "OpenGL 4.0 and GLSL 4.0 enables access to new hardware such as the AMD HD5000 series cards which have been shipping for 5 months."

  13. nice... (autor: Qjanusz | data: 12/03/10 | godz.: 17:36)
    wychodzi na to że AMD ma DirectX11 i kilka milionów sprzedanych kart pod to,
    a nVidia ma OpenGL4.0 i kilka publicznie zaprezentowanych pudełek, w które w przyszłości będą zapakowane sprzęty, które najprawdopodobniej będą ten standard obsługiwać :-)


  14. Trzymam kciuki ale (autor: morgi2 | data: 12/03/10 | godz.: 19:02)
    Musza pisac gry pod to i cały soft ale wątpie by to się udało bo to cios w Microsoft i DX!!! kto się będzie podniecał nowym menu w
    windzie skoro za darmo będzie miał linuxa z Open GL tylko szkoda ze to nie wypali Bo Microsoft się zes...a żeby tylko nikt nie pisał softu pod to a juz pod lunuxa gier ... szkoda


  15. hehe, ale plaga (autor: beiks | data: 12/03/10 | godz.: 20:10)
    morg*

    namnozylo sie :D


  16. @KuTeR: (autor: MBR[PL] | data: 12/03/10 | godz.: 20:28)
    Jak już poprawiasz to precyzyjnie proszę. Odsyłam do schematów blokowych. 320 procesorów strumieniowych miały R600. Od RV770 jest 800 procesorów strumieniowych, oczywiście stosunkowo prostych, gdzie grupa 4+1 SP odpowiada uniwersalnemu shaderowi w termoinologii nvidii, to chyba oczywiste. Nie zmienia to faktu, że samych procesorów strumieniowych jest u ATI obecnie po 800+ do 1600 na GPU.

  17. linuxowcy mają to do siebie, (autor: Qjanusz | data: 12/03/10 | godz.: 20:28)
    że wszystko chcą mieć za darmo. Nawet jak darmowe to coś nie jest. To nie jedyny, ale już wystarczający powód, aby developerzy nie wchodzili z grami na rynek gier dla linuxa. Nie piszę tu o portowaniu staroci, które wyszły 10 lat temu. Samo portowanie nazywane jest projektem, który trwać może i kolejnych lat 10. "Pasjonaci" dzielą czas pomiędzy czytaniem dokumentacji, ślęczeniem nad programowaniem i leczeniem hemoroidów (jak to zauważył chyba ktoś, kto pisał pod loginem morgi).

    Tak więc gry powstają tylko dla Windowsa. Na ten system liczy się tylko DX i nic więcej. Nikt nie będzie się bawił w robienie gier na OpenGL, a ci którzy to robili, już dawno doszli do wniosku że lepiej to samo można zrobić pod DX, ale w czasie kilkukrotnie mniejszym.

    Tak więc nowy OpenGL 4.0 fajnie że wyszedł. Wilku osobom na świecie krew radośniej zaczęła krążyć w żyłach... i nic ponad to. Słońce jak wschodziło, tak dalej będzie wschodzić, a OpenGL jak był niszą "studencką", tak dalej nią pozostanie.


  18. @Qjanusz: (autor: MBR[PL] | data: 12/03/10 | godz.: 20:31)
    A to, że na konsole gry powstają pod OGL to już nic dla ciebie nie znaczy? I to właśnie ten rynek powoli wygryza gry na PC (może z wyjątkiem specyficznych, np: RTS). Właśnie producenci przebakują, że większość użytkowników windows ma za nic licencje i chce wszystkiego za darmo, w tym gier z torrentów. To dlatego coraz więcej tytułów wychodzić będzie na PC z opóxnieniem, albo i wcale.

  19. @MBR[PL] (autor: Qjanusz | data: 12/03/10 | godz.: 21:06)
    ja tylko w kontekście gier na blaszaka.

    Ale poczekaj, piszesz że na takiego najpopularniejszego Xboxa gry powstają pod OpenGL???????


  20. @Qjanusz. (autor: yantar | data: 12/03/10 | godz.: 22:11)
    Napiszę krótko. Pierniczysz straszliwe farmazony. Wrzucasz i mieszasz z tym wszystkim Linuksa, freeware i Bóg wie co jeszcze. Wyluzuj. Graj mniej albo coś. =]
    OpenGL 3.0 wypadło słabo w kontekście producentów gier(terminy wydania OGL itp). Ale 4.0 ma znów szansę to zmienić.


  21. MBR[PL] (autor: Markizy | data: 12/03/10 | godz.: 22:12)
    a piratów na konsole nie ma?
    o ile do ps2 można tanio gierki kupić, tak xbox360 i ps3 maja drogie gry, przez co piraci maja na czym zarabiać, kwestia jest tylko tego jak dobra kopie zrobią.


  22. Qjanusz (autor: morgl | data: 12/03/10 | godz.: 23:46)
    Klepiesz aby klepać. Dużo chętniej zapłacę za grę pod Linuksa niż pod Windows. Choćby po to by rozwijać rynek.
    A OGL i OCL będą się teraz szybko rozwijać choćby pod naporem Jabcolowców, którzy mają kawał amerykańskiego rynku i kupę kasy w kieszeni. Source portują na OGL.

    Gier OGL nie zabraknie: z Paradox, na Unigine, z Id itd...


  23. @yantar (autor: Qjanusz | data: 13/03/10 | godz.: 08:31)
    nie rozumiem o czym Ty do mnie piszesz. Jakie Freware? O niczym takim nie pisałem.
    o Linuxie odpowiedziałem na wcześniejszy komentarz.
    A co go OpenGL, to się zdecyduj czy się sprawdziło czy nie. I skąd wiesz że 4.0 ma szansę zmienić kiepskie loty standardu. Szklana kula?

    @morgl - jak nie zabraknie, to będziesz mógł wygłaszać takie gadki. Bo na razie patrząc na to co oferuje rynek, to Twoje dywagacje są z księżyca wzięte.


  24. OpenGLi CL sa nastawione (autor: morgi | data: 13/03/10 | godz.: 10:56)
    na alternatywne platformy systemowe, zwlaszcza zgnile jabla i prawie martwe linuxy, bo pod Windows nikt nie bedzie se tym glowy zawracal. Premiera OpenGL 4.0 nastapila wlasnie teraz bo powiazane jest to z Nvidia, a to z kolei z wydajnym i bezproblemowym dzialaniem i wsparciem od reki, a nie z 'always trouble inside'.

  25. morgi (autor: morgl | data: 13/03/10 | godz.: 12:21)
    I na Win XP, gdzie będziesz miał dostęp do pełnych możliwości Fermi/HD5000. Przez OGL 4.0 (odpowiednik D3D11) oczywiście.

  26. Tylko po co spowalniac sobie 3d (autor: morgi | data: 13/03/10 | godz.: 16:14)
    za niewidzialne efekty.

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.