Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Środa 15 września 2010 
    

Koniec IGP i zmniejszenie rynku kart dedykowanych już w 2015 roku


Autor: Wedelek | źródło: Inside HW | 13:15
(37)
Znane wszystkim hasło reklamowe "The future is fusion" ma być prawdziwym proroctwem, które spełni się już w 2015 roku jak donosi Jon Peddie Research. Według przeprowadzonej przez tę firmę analizy wynika, że koniec IGP jest bliski, a w przyszłości niepodzielnie będą królować rozwiązania typu EPG (Embedded Processor Graphics), czyli wykonane w 32nm technologii produkcji układy Sandy Bridge i ich pochodne oraz HPU (Heterogeneous Processor Units) reprezentowane przez APU firmy AMD. Obecnie zintegrowane procesory graficzne to około 46% rynku, a karty dedykowane to 30%, tymczasem już za 5 lat rynek IGP ma całkowicie zniknąć, a oddzielne akceleratory będą stanowić jedynie 10% wszystkich układów scalonych, odpowiedzialnych za wyświetlanie grafiki i obliczenia GPGPU.

Miejsce obecnych liderów mają natomiast zająć rozwiązania AMD (ok 25%) i Intela (ok 54%). Oczywiście tego typu analizy należy traktować z pewnym dystansem, zwłaszcza, że czasami postawione w ich wyniku tezy okazują się być mocno nie trafione. Tak czy inaczej jeśli przewidywania Jon Peddie Research się spełnią będzie to oznaczać olbrzymie problemy dla Nvidia i duże zyski dla AMD i Intela. A jak będzie naprawdę, pokaże czas, jeśli tylko wcześniej nie czeka nas wcześniej wieszczona apokalipsa...



 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Czyli... (autor: Conan Barbarian | data: 15/09/10 | godz.: 13:22)
    Farewell NVIDIA

    Te 10% na przeżycie nie wystarczy, więc przypadnie AMD.

    BTW - takie proroctwa na 2015 można o kant doopy rozbić.


  2. Do gier dedykowana karta i tak będzie szybsza (autor: Grave | data: 15/09/10 | godz.: 13:31)
    Te 10% uważam za mocno zaniżone. Rynek gier jest ogromny, a żadne IGP czy GPU w APU czy jak to tam nie nazwą nie zbliży się nawet do hi-endowych dedykowanych kart...

    Najszybsza obecnie karta, - HD 5970 ma łącznie ponad 4mld tranzystorów i konsumuje blisko 300 W energii.

    Ciekaw jestem jak ktoś chciałby taką wydajność zaoferować w układzie kilkakrotnie mniejszym i jak zamierza takie coś chłodzić.


  3. @Grave (autor: Conan Barbarian | data: 15/09/10 | godz.: 13:34)
    "Najszybsza obecnie karta, - HD 5970 ma łącznie ponad 4mld tranzystorów" - chyba wylutowano pamięć?

    "konsumuje blisko 300 W energii" - odczyt robiłeś na Fermi?


  4. Eeee tam - brednie. (autor: TeXXaS | data: 15/09/10 | godz.: 13:43)
    Może przykład z innej bajki. Co i raz przetwarzanie przechodzi z serwera na stacje klienckie i w drugą stronę. Wszystko zależy od relacji wydajności do potrzeb. Jeżeli za rozsądne pieniądze serwer sobie radzi. Trynd jest w tą stronę. Tak było za czasów świetności suna, tak robi się i teraz. Potem jednak potrzeby rosną... I za serwer trzeba wydać dużo. Łatwiej przenieść część rzeczy na klienta... I tak w koło.
    Z kartami jest podobnie. Niby on-board sobie radzi, ale jak ktoś chce pograć - i tak trzeba mieć coś mocniejszego. Wychodzą nowe gry, pojawiają się nowe potrzeby. Niby są też karty dźwiękowe, które znikły w zasadzie z rynku, no ale - 800x600 a full-hd - robi różnicę, a do słuchania stereo nie ma aż takiej różnicy, zwłaszcza przy dźwięku z mp3.
    Chociaż proces integracji postępuje. Wystarczy powiedzieć, że na sztuki to Intel jest największym producentem kart graficznych. Wydaje mi się, że do aż takiej marginalizacji kart graficznych nie dojdzie. Za szybko. Skoro moc obliczeniowa procesora rośnie - nasze postrzeganie nie zmienia się. W końcu będzie taki procesor, że uciągnie takie rozwiązanie, że przestaniemy dostrzegać różnicę - kolor na 32 bitach jest, a na 64 już nikt tego nie robi... Ja bym sobie pograł na 3 ekranach full-hd. Z drugiej strony. Jak będzie hełm - wcale nie trzeba 3 ekranów. No, ciekawe, ciekawe.
    Najciekawsze jest to, kto zapłacił za to badanie! :D


  5. @10% (autor: KaT | data: 15/09/10 | godz.: 13:45)
    10% to mało przy globalnej licznie pecetów? Nie żartuj - to wychodzi i tak paręset milionów chyba :) Poza tym umówmy się - większości obecnie wystarcza discrete low endowy lub middle range. Wydajność na takim poziomie niedługo dostarczą nam APU.

  6. Tak jakos zgadza sie i z moimi przewidywaniami (autor: morgi | data: 15/09/10 | godz.: 13:45)
    gpu to deadend, sluzyc bedzie entuzjastom i pro. W ostatnich latach przysluzylo sie do stagnacji pc jako platformy do gier, moze jako czesc wbudowana do procesorow bedzie paradoksalnie wielkim impulsem do rozwoju casuali i mainstream gaming.

  7. Conan Barbarian (autor: Grave | data: 15/09/10 | godz.: 13:45)
    http://www.tomshardware.com/...d-5970,2474-15.html

    "To begin, there are the 5850-class frequencies, which facilitate lower voltages, and thus, lower board power (294W). "


  8. @Grave (autor: Conan Barbarian | data: 15/09/10 | godz.: 13:49)
    Jak sam widzisz dodałeś całe 6W, które spokojnie wystarczy dla APU od AMD.
    Dodam jeszcze, że nie musisz się wściekać, gdyż piszesz tylko trochę stronniczo - jakieś 90/10 (Intel/AMD).


  9. To może być prawdą (autor: pomidor | data: 15/09/10 | godz.: 13:50)
    Karty hi-end są drogie i słabo się sprzedają. Jeżeli CGPU połkną wolniejsze GPU i zbliżą się do średniego segmentu, wówczas zacznie on zanikać. Wielu użytkowników nie będzie widziało sensu wydawania 200$, po to aby mieć 2-3x szybszą grafikę niż CGPU. Łatwiej będzie dla nie zmienić rozdzielczość na mniejszą lub zmniejszyć jakość.

  10. Conan (autor: Grave | data: 15/09/10 | godz.: 13:56)
    napisałem - konsumuje BLISKO 300W i jest to prawda. Nie wiem czego się czepiasz.

    Takie wydajności jak w HD 5970 nie dostaniesz w żadnym APU, IGP czy innym gównie przez przynajmniej 4 lata mogę się o to założyć.

    Potrzeba by do tego procesu technologicznego nowszego o przynajmniej 2 generacje.

    Nie ma cudów żeby wydajność takiej karty nagle upchnąć w tak małym układzie.

    Tam gdzie będzie potrzeba najwyższej wydajności przetwarzania grafiki żadne APU nie zda egzaminu - potrzebna będzie mocna dedykowana karta.

    Już widzę jak taki LLano radzi sobie z było nie było 3 letnim Crysisem w 1920x1200 ze wszystkimi detalami na max.....:>


  11. IGP pójdzie do piachu znacznie wcześniej (autor: Qjanusz | data: 15/09/10 | godz.: 13:56)
    teraz IGP to praktycznie tylko AMD i Intel, które przerzucają rdzeń grafiki do CPU.

    Wg mnie niedoszacowana jest wartość kart graficznych, bo żaden HPU ani EPG nie zastąpi w grze prawdziwej grafiki, a udział konsol jeżeli się zmieni, to tylko na korzyść pieców.

    Zgodzę się z jednym. nVidia przeżyje prawdziwy pogrom i już powinna sobie szykować niszową miejscówkę obok Matroxa, albo szybko dogadywać się z VIA. Z Tegrą nie podołają.

    Podział HPU/EPG również jest trochę na siłę zgarnięty z aktualnego szablonu udziału w markecie CPU AMD/Intel i nie uwzględnia szturmu Fusion.

    Ale jak będzie, to zobaczą ci którzy przeżyją 2012 AD :-)


  12. No to intel dostanie po tyłku (autor: rookie | data: 15/09/10 | godz.: 13:57)
    kto rozsądny kupi GMA mając do wyboru też RADEONA w tej samej cenie?

  13. Grave (autor: Teriusz | data: 15/09/10 | godz.: 14:00)
    Wii idealnie pokazało światu, że nie trzeba superwydajnego sprzętu żeby świetnie się cieszyć grami.

  14. ... (autor: Teriusz | data: 15/09/10 | godz.: 14:05)
    Xbox360 i PS3 w porównaniu do dzisiejszych dużo wydajniejszych pieców są dużo słabsze. Jednak bez problemu to właśnie na nie tworzy się gry a później portuje na PC. Jeżeli gry tworzone pod APU lub SB będą lepiej optymalizowane to lepiej wypadną niż osobne karty, których nie każdy będzie miał.

  15. Tak tytułem napomknięcia - test HD 5670 (autor: Grave | data: 15/09/10 | godz.: 14:11)
    http://www.in4.pl/..._id=597&rectr_str_numer=1

    Rdzeń Redwood czyli taki jaki dopiero w połowie przyszłego roku (2011) trafi do najwydajniejszego IGP na rynku czyli tego IGP w Llano.

    Przy czym karta dedykowana ma od 512 do 1GB własnej dedykowanej pamięci i to pamięci GDDR 5. Zatem już z tego powodu zyskuje przynajmniej 20-25% względem IGP.

    Celem ograniczenia TDP jest też więcej niż prawdopodobne że AMD będzie musiało ograniczyć taktowanie rdzenia pomimo nowszego procesu technologicznego.

    W końcu w ramach jednej wartości TDP będzie musiał się zmieścić zarówno CPU jak i GPU. U Intela w Sandy Bridge wartość ta wynosi max 95W, AMD raczej nie zrobiłoby sobie dobrej reklamy gdyby ich procesory żarły więcej energii.

    A co do GPU to nawet w tym teście karty dedykowanej widać że karta nie zapewnia płynności w najbardziej wymagających grach przy wysokiej rozdzielczości i detalach.

    A trzeba brać poprawkę że LLano będzie miał IGP wolniejsze od tej karty, oraz że do czasu premiery LLano pojawią się już nowsze gry.


  16. Ja jestem tylko jednego ciekaw (autor: Teriusz | data: 15/09/10 | godz.: 14:18)
    Jak to będzie z softwarem? Do osobnych GPU potrzebne są/były sterowniki, ale przecież APU to jeden "monolityczny" krzem, więc może także skończy się też era bugowych sterowników, a wszystko bardziej się ustandaryzuje?

  17. Intel będzie miał 54% (autor: Sony Vaio | data: 15/09/10 | godz.: 14:19)
    nadal ponad dwa razy więcej niż amd. Do tego dołożyć SB i mega wydajność i udziały idą w górę, słabe stery amd i ich udziały w dół. Pop prostu kontynuacja tego co jest.

  18. ... (autor: pomidor | data: 15/09/10 | godz.: 14:20)
    Intel w przyszłości może dodać specjalizowany procesor do fizyki, podobnie jak teraz dodał encoder. Posiada już havoca, więc wie co ma dodać. Wówczas nv/ati już nie będę wciskać kitu "fizyka na gpu', która zapycha shadery, a efekty są słabo widoczne.

  19. @Grave (autor: Qjanusz | data: 15/09/10 | godz.: 14:21)
    zauważ na przykładzie nowego Crysisa jak mogą ewaluować przyszłe gry. Będą miały mniejsze wymagania niż pierwowzory.

    Co do wydajności, to 18W Fusion wydala z 16.5 fpsami w Batmanie.

    Nie widzę tematu tak czarno.


  20. @pomidor (autor: Qjanusz | data: 15/09/10 | godz.: 14:25)
    "Intel w przyszłości może dodać specjalizowany procesor do fizyki, podobnie jak teraz dodał encoder"

    To dlatego producenci lapów z Atomami dodają układ od NECa?

    Co do specjalozowanego procesowa fizyki, to już Ci Ageia pokazała, jak można pięknie się na temacie na ryju przejechać.

    Havoc? Odpalałeś PainKillera na x86? Odpal i przemyśl to co napisałeś...


  21. Grave (autor: ghost12 | data: 15/09/10 | godz.: 14:34)
    Gdzies bylo napisane ze najmocniejszy Liano ma nie przekroczyc 55W.

  22. @Qjanusz (autor: pomidor | data: 15/09/10 | godz.: 14:38)
    Problemem Ageia nie była fizyka, tylko sposób dostarczania fizyki, czyli osobny PPU, osobna karta, sterowniki itp. Gdy taki procesor fizyki wyląduje w CPU, to te problemy znikają.

    Dodatkowo aby zwiększyć wydajność CGPU można ustalić pewien standard i pozbyć się DirectX/OpenGL z gier.

    W Painkilera nie grałem, ale w innych grach z havoc i nie widziałem problemów.


  23. @pomidor (autor: Qjanusz | data: 15/09/10 | godz.: 14:41)
    "W Painkilera nie grałem, ale w innych grach z havoc i nie widziałem problemów."

    "Intel w przyszłości może dodać specjalizowany procesor do fizyki"

    jakieś wnioski? :-)


  24. @Qjanusz (autor: pomidor | data: 15/09/10 | godz.: 15:07)
    Wnioski są takie że Ci brakuje wyobraźni. Gra z paroma prostymi efektami fizycznymi i gra gdzie sprawie wszystko opiera się na fizyce, to dwie zupełnie różne gry :-)

  25. @pomidor (autor: Qjanusz | data: 15/09/10 | godz.: 15:34)
    to chyba dlatego nVidia mimo niesamowicie ogromnych wpompowanych zasobów w fizyksa ciągle szuka sukcesu tej technologii?

    chyba jednak nie tylko ja nie mam wyobraźni, bo coraz więcej ludzi olewa kilka latających obiektów i kupuje grafikę od AMD bez fizyksa.

    Gdybyś zagrał w takiego PainKillera, FarCry'a, czy HL2, to wiedziałbyś że fizyka liczona na x86 to nie są proste efekty fizyczne w liczbie kilku sztuk.

    W ogóle gadka o dodatkowej jednostce liczącej fizykę w CPU Intela jest abstrakcyjna i nierealna.


  26. heh ciekawe wrozby (autor: Mario2k | data: 15/09/10 | godz.: 18:12)
    Czyzby PeCetowi gracze to tylko owe 10% ???
    Taki Crysis czy BC2 oraz ich nowe wersje to pewniakiem nie pojda na tych integrach :/


  27. Mario2k (autor: Teriusz | data: 15/09/10 | godz.: 18:25)
    Ontario to przecież idzie do notebooków i netbooków. Zacate do nettopów. Dopiero Llano tak naprawdę rozwinie skrzydła i pokaże na co APU stać.

  28. Gracze to wszyscy (autor: morgi | data: 15/09/10 | godz.: 18:26)
    z potencjalni z kazdej z tych pozycji, potencjalny sprzet do konsol nextgen rowniez. Kazdy entuzjasta, onanista blacharstwa bedzie mial do wyboru luzna karte, ale ich ilosc bedzie wzrastala tylko w nominale przychodow, a spadala ilosciowo z racji przygarniecia nowej rzeszy nabywcow tanich rozwiazan, masowych, casualowych, byc moze wzrosnie tez ilosc jednostek sprzetu na klienta.

  29. @morgi (autor: mоrgi | data: 15/09/10 | godz.: 18:57)
    idź pograj na pianinie... albo postukaj młotkiem w kuźni...

    Ja osobiście szajsu w stylu CPU + GPU w jednym NIGDY nie kupię !!!


  30. ileż to było już zapowiedzi o końcu PCta jako maszynki do grania (autor: Qjanusz | data: 15/09/10 | godz.: 19:07)
    a prawda jest taka, że konsole się mocno przejadły, kosztują krocie, tak samo jak gierki do nich i podstawowa zaleta konsoli (jedno urządzenie na kilka lat) niestety nie ma racji bytu w gnającej technologii w świecie PCów.

    Po prostu gierki na PCty wyglądają o niebo lepiej i coraz więcej osób to zauważa.
    10% w 2015 to totalna pomyłka IMHO.


  31. ... (autor: coolart | data: 15/09/10 | godz.: 21:49)
    nie wiem na ile wstanie jest układ graficzny intela konkurować czy nawet dogonić ATI ale chyba te procenty sa na opak wpisane jak Radeon jest wydajniejszy od Intela to raczej większy procent będzie miał AMD niż intel lecz to moje spekulacje bo nie znam intel'a. Moja wiedza opiera się o AMD, ATI, NVi inne a wszelkie nowości Intela są pomijane bądź niezauważane ze względów oczywistych

  32. Wszystko jest ok (autor: yantar | data: 16/09/10 | godz.: 00:49)
    Rozwój nie następuje liniowo, przeważnie wracają stare rozwiązania w nowej szacie. Kiedyś obowiązkowo kupowało się karte dźwiękową dziś to margines dzięki zintegrowanym układom. Przez ostatnie 10 lat karty graficzne osiągneły szczyty. Teraz jak to zwykle bywa wszystko przystopuje, zacznie sie zjadanie kawałka tortu graficznego przez APU, później.. wraca stare, jak za czasów kupowało się kartę graficzną i osobno akcelerator. Teraz będzie tylko taka różnica, ze będzie się dokładało dodatkową moc do APU przez wpakowanie w slot dodatkowego układu. APU zdominuje rynek na najbliższą dekadę jako standardowe rozwiązanie w PC-cie. I tego własnie troszkę obawia się Intel (nie na chwile obecną ale tego co będzie za 4-5 lat). Bo o ile w samych procesorach na razie dominuje, APU może to wszystko wywrócic do góry nogami.

  33. http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/ (autor: kretos | data: 16/09/10 | godz.: 09:47)
    Ci co będą chcieli grac to kupią osobna kartę - ale z powyższego wynika ze będzie to ~20% rynku graczy (!) , reszcie wystarczy GPU wbudowane w CPU - ci oszczędni po prostu obniżą rozdzielczość i detale. Może to być więc nawet mniej niż 10% całego rynku PC. Wystarczy zresztą przeanalizować newsy - około 120mln PC sprzedawanych rocznie - niedawno ATI świętowało bodajże 11mln kart DX11 - z czego pewnie większość to karty tańsze, które zostaną zastąpione przez APU. Co więcej, myślę ze producenci gier zaczną optymalizować swoje gry pod GPU wbudowane w CPU - bo to stanie się standardem jak w konsoli (czytaj - każdy kto ma nowy PC wyprodukowany w ostatnich 2 latach ma takie GPU). Wiec naprawdę nV będzie miała ciężko w najbliższych kilku latach.

  34. @32 (autor: pomidor | data: 16/09/10 | godz.: 11:14)
    Zapomnij o jakimś APU w osobnym slocie. Całe to APU, OpenCL, CUDA, Direct Compute nie mają miejsca w zwykłych komputerach/notebookach. Nie ma żadnych aplikacji na PC które by z tego korzystały, ponieważ nie ma takich potrzeb. Powstało raptem parę programów-demek, aby zainteresować publikę tym tematem i na tym koniec. Jedynie PhysX jest jako tako używany. To jest niszowy rynek związany z superkomputerami, obliczeniami technicznymi itp.

  35. @up (autor: Qjanusz | data: 16/09/10 | godz.: 12:28)
    rynek na dobre właśnie się rozkręca.
    ja tu widzę płomienną przyszłość.


  36. @34 (autor: kretos | data: 17/09/10 | godz.: 09:15)
    wszystkie przegladarki korzystaja z akceleracji (lub beda korzystac) grafiki, sporo programow multimedialnych, W7. Po prostu wreszcie ktos zauwazyl ze mozna wykorzystac ta moc aby wypasc lepiej od konkurencji.

  37. Wolę (autor: Nohrabia | data: 20/09/10 | godz.: 11:41)
    nie prorokować :)
    Sam Stanisław Lem, nie przewidział, że komputery będą się mieściły obudowie nie wiele większej niż przecięta książka (netbooki)
    a lampy odejdą w zapomnienie :]
    Więc wolę poczekać i się dowiedzieć, bo może się okazać po raz wtóry, że hala fabryczna mieści się pod biurkiem :D


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.