Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Poniedziałek 22 listopada 2010 
    

Architektura kart Radeon HD 6900


Autor: Zbyszek | źródło: Xtreme News | 21:30
(32)
Firma AMD podała oficjalne informacje na temat architektury nadchodzących kart graficznych Radeon HD 6900 z układami o nazwie kodowej Cayman. Zmian w nowych układach jest naprawdę sporo. Najważniejszą z nich jest niewątpliwie nowa architektura procesorów strumieniowych, w której pojedynczy shader składa się z czterech procesorów strumieniowych, zamiast pięciu jak dotychczas. Zdaniem AMD takie rozwiązanie gwarantuje identyczną wydajność shaderów pozwalając jednocześnie na 10% zmniejszenie zajmowanej przez nie powierzchni. Kolejna ze znaczących zmian to zastosowanie zamiast jednego aż dwóch zupełnie oddzielnych silników graficznych.

To kolejny ważny krok na drodze do zwiększenia efektywności architektury - wcześniej w serii Radeon HD 6800 firma AMD zastosowała dwa oddzielne procesory Ultra Threaded Dispatch, co wydatnie wpłynęło na efektywność. Zmiany wprowadzone w układach Cayman poszły o krok dalej, gdyż powielono wszystkie pozostałe jednostki, które w układach Barts nie zostały powielone.

Każdy z dwóch silników graficznych układów Cayman zawiera własny tesselator, rasteryzator oraz procesor Ultra Threaded Dispatch i jednostki odpowiedzialne za przetwarzanie geometrii oraz werteksów. Dzięki temu karty Radeon HD 6900 zapewniają 2-krotnie większą wydajność tesselacji i obliczeń geometrycznych, niż wcześniejsze Radeony HD 5800 i 6800. Oprócz tego usprawnione zostały jednostki Render Back End (RBE, inaczej ROP), których wydajność jest nawet 4-krotnie większa niż analogicznych jednostek układów Barts i Cypress.

Bardzo duże zmiany poczyniono również pod względem zarządzania poborem energii. Nowe układy są podzielone na wiele bloków, których taktowanie jest dynamicznie regulowane w zależności od bieżącego zapotrzebowania. Regulacja poboru energii przez układ następuje w każdym cyklu jego zegara. Opróćz tego dodano szereg udoskonaleń poprawiających wydajność obliczeń wykonywanych na GPU.


Firma AMD nie chciała jednak podać dokładnej liczby wszystkich jednostek nowych układów. Ograniczono się jedynie do stwierdzenia, że Cayman w pełnej wersji będzie zawierał 30 bloków SIMD. Na podstawie tej informacji oraz budowy układów zaprezentowanej na slajdach łatwo jednak stwierdzić, że wewnątrz układów znajdzie się łącznie 1920 procesorów strumieniowych (480x4) oraz aż 120 jednostek TMU.

Według przypuszczeń flagowy Radeon HD 6970 będzie korzystał ze wszystkich jednostek dostępnych w układzie, działał z zegarami 900/6400 MHz i oferował moc obliczeniową 3,5 teraflopa. Oficjalna premiera kart odbędzie się 15 grudnia.




 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. oooo !!!! (autor: emuY | data: 22/11/10 | godz.: 22:17)
    zapowiada się super wydajność/cena :D
    ale niepotrzebnie aż tyle tych fotek !


  2. na papierze ładnie wszystko wygląda. (autor: Qjanusz | data: 22/11/10 | godz.: 22:31)
    Nie mogę się doczekać przeczytania recki nt odrobienia pracy domowej przez AMD w kwestii praktycznej.

    Bardzo interesująco wygląda zwłaszcza regulacja zasilania bloków co takt zegarka.
    Zobaczymy jak to wyjdzie, ale ta kwestia w porównaniu go chamskiego ścięcia zegarów po przekroczeniu W-max by GTX580, wygląda jak precyzyjna obróbka metali na frezarce numerycznej, kontra napi....lanie młotem po rozgrzanym żelazie przez pijanego kowala.


  3. @up (autor: emuY | data: 22/11/10 | godz.: 22:37)
    ma się rozumieć - diament trzeba wyszlifować/wypolerować, zanim się go sprzeda, a nie to co konkurencja, na ochlał i byle jak - dlatego ktoś z nVidii zrezygnował, bo dawał gwarę swoim produktom na 5 lat, co przy wyjściu GTX480 to by było jak "strzelenie sobie w łeb" :D

  4. o, ile fanbojów się tu zleciało (autor: emuX | data: 22/11/10 | godz.: 22:44)
    całymi dniami siedzicie na TPC i wypisujecie swoje odrealnione farmazony proAMD.

  5. @Piotruś (autor: Qjanusz | data: 22/11/10 | godz.: 22:48)
    rozumiem że do mnie m.in. pijesz.

    które stwierdzenie Ci się nie podoba: "na papierze ładnie wszystko wygląda", czy "chamskiego ścięcia zegarów po przekroczeniu W-max by GTX580"

    ???


  6. @emuY (autor: Wujofefer | data: 22/11/10 | godz.: 22:54)
    A czy EVGA dalej ma ten program z gwarancją na 10 lat po zarejestrowaniu produktu?
    Bo jeśli tak, to z wielką chęcią zaopatrzyłbym się w GTXa 460 od nich a jak nie to 3 letnia gwarancja od podkręconego Gigabyte.


  7. @Up (autor: AmigaPPC | data: 22/11/10 | godz.: 22:58)
    tylko na niektóre produkty :(

  8. @Up (autor: AmigaPPC | data: 22/11/10 | godz.: 23:00)
    Limited Lifetime:
    The EVGA limited lifetime warranty is only eligible for part numbers ending in:
    -A1, -A2, -A3, -A4, -AR, -AX, -CR, -CX, -DX, -FR, -FX, -SG, -SX. (with product registration 30 days from purchase)

    Limited 5 Year:
    EVGA 5 Year limited warranty only eligible for part numbers ending in:
    -GR. (with product registration 30 days from purchase)

    Limited 3 Year:
    EVGA 3 Year limited warranty only eligible for part numbers ending in:
    -K1, -KR. (with product registration 30 days from purchase)

    Limited 2 Year:
    EVGA 2 Year limited warranty only eligible for part numbers ending in:
    -LA, -LE, -LR, -LX, -T1, -TR, -TX, -T2. (with product registration 30 days from purchase)

    Limited 1 Year:
    EVGA 1 Year limited warranty only eligible for part numbers ending in:
    -BR, -B1, -BX, -DR


  9. frajerem byc to tak slodko jest (autor: Mario2k | data: 23/11/10 | godz.: 00:42)
    W cuda wierzycie ?? pewnie jakas czesc z was Tak :)
    Jak tym z EVGA wzrosnie ilosc zwrotow to nagle firma upadnie i powstanie jako nowa marka
    zeby niepotrzebnie frajerom wierzacym w 10 letnie gwarnacje kasy nie zwracac .


  10. qrwa (autor: Sony Vaio2 | data: 23/11/10 | godz.: 02:33)
    soeey , ale wam odpierdala .
    nie mogłem się powstrzymać , przepraszam .


  11. KONRET KARTA (autor: Lolo64_EX1_rev2.1 | data: 23/11/10 | godz.: 04:22)
    DUUZOO LEPSZA NIŻ GEFORCE.

  12. sie widzę klonów namnożyło.. (autor: Diamond Viper | data: 23/11/10 | godz.: 07:29)
    emuY, emuX, Sony Vaio2, Lolo64_EX1_rev.2.1 - wyjebali wam konto czy jak?:)

  13. @ up (autor: Lolo64_EX1_rev2.1 | data: 23/11/10 | godz.: 07:31)
    Mnie już chyba z 10 razy :D Komuna tu panuje ;)

  14. tak czy owak ... (autor: aras-n | data: 23/11/10 | godz.: 08:02)
    z całą pewnością można stwierdzić jedno. AMD dało dupska z datą premiery ... 15 grudnia to o miesiąc za późno aby spić świąteczną śmietankę

  15. 123 (autor: buceek | data: 23/11/10 | godz.: 08:26)
    i to się nazywa nowa architektura! Fajnie by było gdyby każda seria niezależnie czy od AMD czy nV wprowadzała tyle zmian do poprzedniej architektury. Niestety wszystkim steruje marketing:/

  16. @news (autor: Promilus | data: 23/11/10 | godz.: 09:06)
    2x rasterizer w Cayman kontra 4 rasterizer (1 per GPC) w GF100 i 110? Wydawałoby się, że jest przewaga, ale... z tego co widać na slajdach 2 rasteryzatory obrabiają po 16 pikseli na cykl, a w GF100/110 tylko 8 zatem w praktyce jest tyle samo. Gorzej z teselacją. GF110 ma 16 teselatorów, a Cayman jedynie dwa. Pomijam kwestię jak się ma wydajność pojedynczego teselatora z radeona do pojedynczego teselatora z GF (bo tutaj akurat AMD ma znacznie większą wydajność), ale Cayman z wyższymi wsp. teselacji I TAK będzie odstawał co widać na porównaniu wydajności teselacji z cypressem. 2x to nadal za mało na fermi.

  17. @Up (autor: AmigaPPC | data: 23/11/10 | godz.: 09:10)
    Ale (jak dla mnie) factor x16 jest wystarczający przy rozdziałce FHD - tutaj nowe Radeony powinny dać radę.
    Powyżej x16 to już dla nich będzie (tak myślę) hardcore.


  18. O widze ze polatali przynajmniej w polowie (autor: morgi | data: 23/11/10 | godz.: 10:18)
    teselacje, to nadal o polowe mniej niz Fermi, ale moze w nastepnych latach wydadza karte godna dx11, co do gpgpu dobrze, ze urealnili chociaz troche flopsy, ale jak to bedzie hulac w programach to bedzie prawdziwy test, narazie nie widze szans na walke z CUDAcznoscia, zmienili tylko nazwe.

  19. @Promilus (autor: Qjanusz | data: 23/11/10 | godz.: 10:21)
    fakt że AMD posiada tylko dwie jednostki teselacji, ale nie możesz ich porównywać do tych z Cypressów. W Caymanie masz dwie generacje unitów do przodu w porównaniu do serii HD5000.

    Pisze się że AMD mocno zasadziło się i przyłożyło do teselacji. Może jeszcze zamieszać i niewielką ilość zastąpić zmianami w architekturze teselatora.

    Znając życie, GTX580 będzie wydajniejszy w specyficznych smarkach teselacji, natomiast przewaga ta wcale się nie potwierdzi w boju.


  20. za malo "polska jenzyka" (autor: biuro74 | data: 23/11/10 | godz.: 10:31)
    Ketchupizator, car enginizator, sparklizator....
    Tak wlasnie wygladaja wasze lamance w oczach niektorych, gdy nie przekladacie wyrazow i zwrotow poprawnie na jezyk polski. TeSelacja, teSelator (jedno "s"), a nie niepoprawny
    "tesselator" - analogicznie do slowa procesor, asesor; tak samo szyk w zdaniu w jezyku polskim wymaga podmiotu na poczatku zwrotu (procesor Ultra Threaded Dispatch, albo w skrocie procesor UTD, zamiast niepoprawnego "ultra threaded dispatch processor", ktore nawet nie jest przetlumaczone)...


  21. @Qjanusz (autor: Promilus | data: 23/11/10 | godz.: 10:38)
    Jak to nie mogę ich porównywać do tych z Cypress. Przecież jasno i wyraźnie widzisz na slajdzie samego AMD stosunek wydajności Cayman-Cypress jeśli chodzi o teselację!

  22. @21 (autor: Jarek84 | data: 23/11/10 | godz.: 12:27)
    Jak pisał Promilus, do grania w Heaven na Extreme HD6970 to może być za mało ;)
    Rasteryzacja poprawiona, poprawki pod GPGPU, taki garnitur szyty na miarę (czyli pod GTX580) - podejrzewam że od czasów świetnego G80 będziemy mieć wreszcie sytuację, że chip ATI i NV będzie przedstawiał podobną wydajność w najwyższym segmencie.


  23. Jarek84 (autor: morgi | data: 23/11/10 | godz.: 13:00)
    W grach na starych silnikach dx9/10 i quasi dx11, a gdzie fizyka obiecywana, gdzie wsparcie dla aplikacji gpgpu, to wszystko pic na wode.

  24. @morgi (autor: Promilus | data: 23/11/10 | godz.: 13:04)
    No jak to gdzie.. Bullet OpenCL & DirectCompute Cloth już jest ;) A wsparcie GPGPU? A to radziejonki nie wspierają OpenCL 1.1? No patrz... nie wiedziałem... zaraz, wspierają? To co kłamczuszku mijasz się z prawdą? :> Pic na wodę to twoje teorie.

  25. #21 (autor: Qjanusz | data: 23/11/10 | godz.: 13:05)
    a ok, jest tam 200%, czyli tyle, ile wychodzi z Dual.

    Czym w takim razie różni się gen6 od gen8 teselatora?


  26. @25 (autor: Jarek84 | data: 23/11/10 | godz.: 13:46)
    W skrócie zacytuje za Hexusem z recki Batrsów

    "The 2x improvement at low-ish tessellation factors - which means the degree of tessellation - is made possible by two main additions to the Barts core: deeper buffering for the pre-tessellator hull shader and a revamp to provide significantly greater throughput for both pre- and post-tessellator shaders.

    However, up the tessellation factor to unrealistic levels and the GPU becomes fundamentally limited by the processing of the vertex shader, which, in architecture terms, sits before the combo of hull, tessellator and domain. This is why the Radeon HD 6800-series shouldn't be much faster than present Radeon HD 5800 in these extreme tessellation cases; it simply cannot get data to the tessellator and shaders fast enough. "

    Tyle na temat ulepszeń w Gen7, pewnie coś jeszcze w gen8 poprawią a w przyszłości wzorem NV dołożą więcej...


  27. @Qjanusz (autor: Promilus | data: 23/11/10 | godz.: 14:19)
    Buffering of the chip ;)
    Problemem jest vertex fetch jak Jarek wspomniał... tess dostaje za mało danych na wejściu, a potem w RBE to co stworzył może ulec zatkaniu ze względu na nieefektywny rasteryzator. Życie.


  28. @27 (autor: Jarek84 | data: 23/11/10 | godz.: 14:31)
    A fakt gdzieś się to na screenach przewinęło -
    czyli Gen8 Teseleator = off chip podobny do z Xenosa (ciekawe ile tej pamięci i jak szybkiej?) + poprawki z Gen7?


  29. Jarek84 (autor: morgi | data: 23/11/10 | godz.: 18:03)
    Zgaduj dalej moga nawet dawac tam Xenosy i tak pozostanie lipna architektura do dx11, tak jak mowilem od poczatku sticker na pokladzie hd5k to tylko sticker, a hd6k to juz niezly szit, bo pierwsze karty to niby polatane sciemniajace o dx11, a teraz wchodza z nowymi lipnymi na kilometr papierami. Ich dx11 zaczenie sie wtedy, kiedy beda przynajmniej mieli teselatorow 4 wg ich propagandy, a tyle to wydoli na GTX 460, reszta specyfikacji to tez bajki, a wyjdzie jak zwykle migajace tekstury, wygladzanie jak ze snu na kwasie.

  30. @29 (autor: Jarek84 | data: 23/11/10 | godz.: 19:35)
    Może bym i z Toba porozmawial drogi morgi, ale niestety na ringu DX11 nie ma 'niebieskiego zawodnika' - przykro mi niezmiernie z tego powodu moze jak wejdzie DX12 to będziemy mogli porozmawiać o jakimś zapóźnionym GMA...

  31. @morgi (autor: popierdulka1234 | data: 24/11/10 | godz.: 01:45)
    a co powiesz o gniotach gtx280 przecież nie wspierały dx10.1 nie to co karty z najwyższej półki parametrami u nvidii takich jak gt220 z 2gb ramu na pokładzie przecież te demony prędkości już miały to co przez nvidie nazywane było jako be i niepotrzebne czyli dx10.1, nie mówiąc już o kotletosach z seri 3xx które miały być wg nvidii realną konkurencją wydajnościową dla hd5xxx a jak wyszło wiadomo, się nóżka pośłizgła i najwyższych numerosów z serii 3xx nikt nigdy nie zobaczy bo ofermios miał pół roku poślizgu i wyszedł jako numeros 4xx po czy pół roku później już jest fantastikos numeros 5xx.

    no dawno nvidia tak numerami nie zaszalała

    przypomnę ci gf8xxx plus 4 serie super kotletos
    a teraz gf4xx i już pół roku póżniej kotletos zmielonos w postaci 5xx


  32. Jarek84 (autor: morgi | data: 24/11/10 | godz.: 17:48)
    Intel robi GMA dla mas, czyli 55% rynku, a tam potrzebne jest co najwyzej api i wydajnosc konsolowych gpu, a i tak bedzie lepsze. Ludzie biora bo wydajnosc i jakosc w sam raz.

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.