TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
Środa 10 sierpnia 2011 |
|
|
|
SATA-IO prezentuje następcę SATA 6Gb/s - SATA Express Autor: Wedelek | źródło: Vr-Zone | 14:09 |
(12) | Upowszechnianie się bardzo szybkich dysków SSD ciągnie za sobą konieczność wykorzystywania portów o dużej przepustowości. Aktualnie dla najszybszych dysków wykorzystuje się albo złącza SAS, albo nawet PCI-Express. I pomimo iż aktualnie typowym SSD z powodzeniem wystarczy interfejs 6Gb/s, to już niebawem może się okazać, ze to zbyt mało. Dlatego też trwają usilne prace nad następcą SATA, który byłby nie tylko szybszy, ale również wstecznie kompatybilny z dziś używanymi portami.
Z założeń tych w głowach pracowników SATA-IO zrodził się koncept połączenia dwóch gniazd SATA oraz dodania do nich dwóch linii PCI-Express. Powstały w ten sposób port pozwoli uzyskać transfery rzędu 8-16Gbit/s przy jednoczesnym zachowaniu wstecznej kompatybilności. Na razie nie wiadomo jednak, czy część zaczerpnięta z PCI-Express będzie zasilać podzespoły.
SATA Express, bo tak się owo rozwiązanie nazywa wkroczy na scenę prawdopodobnie w 2012 roku i ma stanowić uzupełnienie dla SAS, który w tym czasie będzie mógł się pochwalić prędkością 12Gbit/s na port.
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K O M E N T A R Z E |
|
|
|
- Jak dla mnie świetny pomysł (autor: Teriusz | data: 10/08/11 | godz.: 14:58)
Z tego co pamiętam to gniazdo AGP miało nie czasami nie jedną "poprzeczkę". Co za problem ujednolicić te dwa rozwiązania (SATA i PCIe) !?! Problemem może być kompatybilność wsteczna portu, bo któreś ze standardów musiało by ulec lekkiej modyfikacji kolejności i ułożenia styków. Jednak to by zaoszczędziło dużo miejsca na płytach głównych, nie tylko ze względu na sloty, ale także na użycie tylko jednego uniwersalnego kontrolera.
- errata (autor: Teriusz | data: 10/08/11 | godz.: 14:59)
miało czasami*
- Kenjiro (autor: Kenjiro | data: 10/08/11 | godz.: 15:12)
@1: Także "niejedną" (łącznie!).
Zgadzam się, że ujednolicenie może być dobre, aczkolwiek wsteczna kompatybilność jest bardzo krytyczna w wielu zastosowaniach, dlatego wydaje mi się, że SATA nie pójdzie za bardzo w stronę PCI-ex.
- Zaczyna mi to przypominać... (autor: SonyWali | data: 10/08/11 | godz.: 17:41)
szeroka taśmę ATA :/ Czy po to zostało wymyślone cienkie SATA, żeby po kilku latach powracać do szerokich łączy ? Ja rozumiem ...wydajność...wydajność...wydajność... ale nie dałoby się wymyśleć standardu złącza i małego i szybkiego? Jeszcze w komputerach niektórzy ATA mają... a tu już nowe coś wymyślają i nie powiem, że jest to super. Jest niby kompatybilne w dół i to jedyny plus.
- Hmm.. (autor: Pleban | data: 10/08/11 | godz.: 19:05)
skoro jest rownolegle, to dalej szeregowo?
- SonyWali (autor: Sławekpl | data: 10/08/11 | godz.: 19:08)
niestety miedź ma ograniczenia i za większą przepustowością musi iść wzrost ilości linii
mogliby wreszcie te kable miedziane zastąpić światłowodami a nie siłować się na kompatybilność wsteczną,
jak wchodziło SATA to np ABIT do swoich lepszych mobo dokładał konwerter ATA-SATA by posiadacze starszych dysków mogli je podłączyć, przy światłowodach też by mogli to zrobić
śmierć miedzi xD
- @_6 (autor: SonyWali | data: 10/08/11 | godz.: 20:06)
Masz rację... ale to ... taka prowizorka szczerze mówiąc. Skoro sprzęt przyspiesza to trzeba skonstruować nowy i lepszy interfejs , i tyle. A skończy się na tym, że w niedrogich płytach są 2 do czterech portów SATA, a z tym, wynalazkiem podłączymy 1 lub 2 urządzenia...super :)
- @ 7 (autor: Kosiarz | data: 10/08/11 | godz.: 20:49)
No nie przesadzaj... nikt na dzien dobry nie bedzie kupowac tanszej plyty i super szybkich dyskow...
poza tym predzej widze upowszechnienie tego intelowskiego Thunder costam czy Light costam niz jakies dziwne kombinacje z szerokimi SATA... ale zobaczymy.
Pomysl na wykorzystanie PCIE jednak ma pewne zalety. Niech zrobia np mini kontrolerek wpinany w plyte ktory rozdzieli PCIE 3.0 na odpowiednia ilosc wtyczek. Predkosc jest w okolicach 16GB/s wiec jezeli mozliwe bylyby kombinacje w laczenie takie jak w newsie teoretycznie z 1 gniazda mozemy suknac np 8x2GB/s czy 4x4GB/s albo w druga strone i 32x0,5GB/s ---> i to juz ma sens.
- @ 7 (autor: SonyWali | data: 11/08/11 | godz.: 05:40)
Może masz i rację... ale nikt też nie kupuje w sklepach nie dla idiotów, nie ? :) A po paru miesiącach chcąc rozbudować kompa budzą się ludzie z ręką w nocniku. Ogólnie ludzie którzy nie zajmują się taką problematyką , nie wiedzą nic o budowie kompa praktycznie. Ma to działać i tyle, a że grafika jest zintegrowana, są dwa porty SATA i banki pamięci...to wychodzi później, jak przychodzą i twierdzą "wsadziłbyś coś żeby szybciej działało" :)
Ten wynalazek dla mnie jest prowizorką. Mogliby zrobić tak jak z USB 3.0. Jest dużo szybsze ale i kompatybilne w dół.
- idzie w dobra stronę... (autor: Qjanusz | data: 11/08/11 | godz.: 09:54)
USB 3.0 na zewnątrz obudowy, SATA Express wewnątrz jako złącze do dysków, kart rozszerzeń, DVD/BD i tanich grafik.
- Wsteczna kompatybilność zabija. (autor: Star-Ga-Te | data: 11/08/11 | godz.: 18:24)
IBM: 640kB RAM wystarczy!
- @up (autor: Plackator | data: 11/08/11 | godz.: 23:49)
*Bill Gates M$
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D O D A J K O M E N T A R Z |
|
|
|
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|