Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Środa 8 lutego 2012 
    

Na ARM’owym Windows 8 odpalimy aplikacje dla procesorów x86?


Autor: Wedelek | źródło: ZDNET | 14:01
(17)
Kilka lat temu, jeszcze w latach 90’tych ubiegłego wieku w komputerach PC królowały procesory 32-bitowe, które jednak miały istotne ograniczenia techniczne. Te teoretycznie zagrażały istnieniu architektury x86. Wtedy też pojawiło się rozszerzenie funkcjonalności tych układów o nazwie AMD64, które wprowadzało obsługę 64-bitowych instrukcji, eliminując najważniejsze ograniczenia ówczesnych CPU. Niestety na początku Microosft nie patrzył zbyt przychylnie na 64-bitowe procesory, bo istniał problem z funkcjonowaniem na nich starszych, napisanych pod 32-bitowe jednostki programów.

Aby zaradzić tej sytuacji powstała specjalna, zaszyta w 64-bitowych Windowsach warstwa „tłumacząca” instrukcje zwana Windows-on-Windows 64 (WOW64), która rozwiązywała problem niekompatybilności 32bitowych instrukcji.

No dobrze, ale po co cofam się tak daleko w przeszłość? Otóż niepotwierdzone do chwili obecnej źródła donoszą, że Microsoft chce po raz kolejny wykorzystać to sprawdzone rozwiązanie, tym razem tworząc warstwę Windows-on-Windows ARM (WOWARM). Jeśli przecieki te się potwierdzą, to będziemy mieć do czynienia z sytuacją, gdy na komputerach wyposażonych w architekturę ARM i z zainstalowanym systemem Windows 8 będziemy mogli odpalić aplikacje przygotowane pod Windows dla architektury x86! Co więcej takie tłumaczenie miałoby być na tyle dopracowane, że nie odczulibyśmy spadków wydajności w porównaniu do np. Windows 7.

Nie trudno się domyślić co to oznacza. Gdyby Microsoft faktycznie tak postąpił, to mielibyśmy do czynienia z prawdziwym przełomem, a znaczna część wytykanych ARM’owi słabszych stron po prostu znikłaby jednego dnia – w dniu premiery Windows 8.

 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Intel na to nie pozwoli! (autor: Seba78 | data: 8/02/12 | godz.: 14:09)
    Już nie raz pokazywał, że łamanie prawa i inne niedopuszczalne praktyki rynkowe ma gdzieś jeśli chodzi o obronę własnych interesów. My jesteśmy tylko konsumentami... wygra korporacja o większych wpływach. Interes klienta jest na końcu lub nie ma go w ogóle.

  2. jakoś mało prawdopodobne. (autor: Aamitoza | data: 8/02/12 | godz.: 14:20)
    Aplikacje na ARM i x86 będą powstawać pod winRT, więc wątpię aby to o czym traktuje news miało rację bytu. Tym bardziej że ARM to tablety, więc aplikacje będą pełnoekranowe i musza być dostosowane do dotyku.

  3. blee (autor: RusH | data: 8/02/12 | godz.: 14:47)
    Po pierwsze to Apple juz to przerabialo CZTERY razy. Z 6502 do 68k do x86 do ARMa.
    Przy przejsciu z 68k do x86 udostepnili niewidzialna kompatybilnosc w postaci
    -emulatora
    -fat binaries (w jednym pliku 2 wersje kodu na dwa procesory).


    Jedyne co obecnie moze zaoferowac M$ to kompatybilnosc aplikacji pisanych w .net bo nie sa one kompilowane do kody procesora tylko do bytecodu.


  4. @Wedelek (autor: pomidor | data: 8/02/12 | godz.: 14:54)
    Nie powstanie żadne WOARM. Czym innym jest mapowanie 32bit funkcji systemowych na 64bit, a czym innym jest wykonywanie instrukcji x86 na ARM. To drugie nie zadziała. Musieli by zrobić emulator x86 na ARM, ale nawet z tym także były by problemy.

  5. To czy ktos bedzie WIN8 na ARM potrzebowal, zalezy od: (autor: josefek | data: 8/02/12 | godz.: 14:57)
    1. Zdolnosci Intella zuzycie energi na swoich nowych Atomach ogreaniczxyc, tez w jego zdolnosci reducji wysiokosci ukladow
    2. Zdolnosci AMD-u do produkcji w wystrczajacej ilosci Z-01 z jego MB i tez redukcji wysokosci..
    3. Dalszego rozwoju Androida...
    4. Dalszego suksesu Appla...


  6. Po co ten polski sceptycyzm? (autor: Eskan | data: 8/02/12 | godz.: 15:04)
    A może jednak się uda? Może będzie ok. To samo (zapewne nie wszystko) odpalimy na kompie, tablecie i Windows Phone. Byłoby porostu... fajnie :) Wim, że długa droga ale po co marudzić, lepiej trzymać kciuki.

  7. @pomidor (autor: Wedelek | data: 8/02/12 | godz.: 15:05)
    Czemu uważasz, że niemożliwe? Maszyny wirtualne istnieją już od dawna, a jeśli Microsoft zespoliłby takie narzędzie w systemie i dopracował kwestię kożystania z zasobów, to czemu nie?

    Nikt przecież 3dsmax'a czy Visual Studio na tym odpalać nie będzie...


  8. Up... (autor: VP11 | data: 8/02/12 | godz.: 15:17)
    @Aamitoza Dotyk, to nic innego jak klikniecie myszka.
    To system powie ze zostal klikniety przycisk zamiast nacisniety paluszkiem.

    @pomidor wszystko mozna zrobic to tylko kwestia kasy i czasu. Jak jednego brakuje lub drugiego to nic nie wyjdzie.
    Moze byc czesciowa zgodnosc co tez duze rozwiazanie, lub kompilacja dla dwoch procesorow.

    Da sie stworzyc program ktore pracowac moze zarowno w srodowisku 32 bitowym jak i 64 bitowym. Dlaczego nie powstanie program dzialajacy w trzech sriodowiskach. No i wykorzystanie Javy tez pomoze na uniwersalnosc programow


  9. Wedelek (autor: Dabrow | data: 8/02/12 | godz.: 15:17)
    a czemu nie? Skoro Autodesk umie ten sam program napisać na Windows i na Androida to czemu MS nie miałby umieć podobnie rozwiązać zadania? Nie znam się na programowaniu w ogóle ale może właśnie dlatego wydaje mi się że to nie jest niemożliwe (-;

  10. @Wedelek (autor: pomidor | data: 8/02/12 | godz.: 15:29)
    W maszynach wirtualnych jest udawanie całego kompa razem z CPU. WOARM musiałby zapewniać jednoczesną pracę i współdziałanie dwóch różnych architektur, co jest praktycznie niemożliwe. Będą konflikty i niekompatybilności w ISA, sposobie zapisu do RAM (x86 little endian, ARM big endian), obsługi systemu przerwań, trybów pracy CPU i innych.

  11. @pomidor (autor: Wedelek | data: 8/02/12 | godz.: 16:19)
    Fakt, takie pełne współistnienie jest raczej niemożliwe, ale jak to ująłeś to całe "udawanie" może być wystarzczające. Zależy tylko jak to wszystko rozwiążą.

  12. @pomidor (autor: Blazakov | data: 8/02/12 | godz.: 16:20)
    Kilka lat temu na tym portalu niektórzy twierdzili że nie da się zrobić telewizora 3D, a już na pewno nie bez okularów.

  13. jak się nie da? (autor: Qjanusz | data: 8/02/12 | godz.: 16:32)
    nie takie numery przechodziły baaardzo dawno temu:
    http://www.youtube.com/watch?v=ZngrzFzMVqQ


  14. bujna wyobraznia czyni cuda (autor: daver | data: 8/02/12 | godz.: 17:33)
    News jest kalka bzdur z techpowerup.com, ktory to znowu powolywal sie na zdnet i engadged. Szkoda tylko, ze dwa ostatnie mowia zupelnie o czyms innym. Na podstawie http://blogs.msdn.com/...ncy-for-applications.aspx mozna spodziewac sie na ARM (w domniemaniu) zarowno aplikacji desktopowych (co zreszta MS pokazal, chocby na przykladzie portu Office) jaki "metro". Tyle w temacie.

  15. errata (autor: daver | data: 8/02/12 | godz.: 17:34)
    jaki "metro" -> jak i "metro"

  16. VP11 (autor: Aamitoza | data: 8/02/12 | godz.: 20:09)
    No to pouzywaj tak aktualnych aplikacji na tablecie - dobrej zabawy ;) Tylko nie mów, źe ikonki za małe, albo jest czegoś za gęsto i ciężko trafić.

  17. @Aamitoza (autor: VP11 | data: 9/02/12 | godz.: 08:20)
    z zalozenia nie kupie tabletu. Szef ma ultrabooka. Po przesiadce z 24" na cos takiego to przeklinac sie chce. A ty mowisz o tablecie nie dla idiotow. Grunt ze moja praca wymaga duzego wyswietlacza i nie musze sie meczyc z malymi wyswietlaczami.

    Chodzi mi o to ze jak bedzie mozliwosc odpalenia na arm x86, to powstana wersje desktopowe. I wlasnie jestem ciekaw jak to bedzie z wydajnoscia. Czy arm bedzie wart czegokolwiek.


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.