Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Czwartek 17 maja 2012 
    

APU Trinity z łatwością pokonuje Ivy Bridge w Diablo 3


Autor: Wedelek | źródło: Softpedia | 13:06
(37)
Dwa dni temu miała miejsce światowa premiera długo oczekiwanej gry Blizzardu, czyli Diablo III. Nieco wcześniej zadebiutowały mobilne procesory APU Trinity, które będą konkurować z Ivy Bridge Intela, a te z kolei trafiły na rynek 23 kwietnia (Ich test możecie przeczytać TUTAJ). Skoro więc mamy już i długo wyczekiwany sprzęt i grę, to grzechem byłoby nie sprawdzić jak oba te elementy ze sobą współpracują. Przy okazji możemy sprawdzić która z konkurencyjnych platform lepiej nadaje się do grania w nowe tytuły.

Rozum podpowiada że ze starcia zwycięsko wyjdzie APU i tak też się stało, ale mimo to platforma AMD i tak zaskakuje pozytywnie z łatwością pokonując procesor Intela. Aby kompleksowo przetestować słabe i mocne strony obu TOP'owych układów dobrano dwie rozdzielczości. Pierwsza z nich, czyli 1920x1080 pikseli faworyzuje IGP zamontowane w procesorze, a w przypadku 1280x720 pikseli dość dużo do powiedzenia ma CPU wewnątrz układu. Z testu dowiadujemy się, że mimo iż rdzenie Piledriver w Trinity są słabsze od tych zamontowanych w Ivy Bridge, to ich wydajność wystarcza by nie hamować zapędów IGP. Ostatecznie na platformie z AMD Trinity w rozdzielczości Full HD było wyświetlanych o 46% więcej klatek na sekundę niż w komputerze zbudowanym z komponentów Intela, a w niższej przewaga ta stopniała do 40%.

Specjalnie aż do tego momentu nie pisałem nic na temat tych dwóch testowanych procesorów, które należą do zupełnie innej półki cenowej. Po stronie Intela stanął czterordzeniowy i ośmiowątkowy model Core i7-3920XM z zegarem CPU ustawionym na 2900MHz (3800MHz w Turbo), wspierany przez IGP GMA HD 4000 oraz 8MB pamięci podręcznej typu L3 i kosztujący bagatela 1096 dolarów.

Po przeciwnej stronie barykady stanął APU A10-4600M z dwoma modułami Piledriver i czterema rdzeniami taktowanymi zegarem 2.3GHz (3.2GHz z Turbo), wzbogacony o 4MB pamięci L2, nie posiadający cache L3 i z układem Radeon 7660G (384 procesory strumieniowe). Jego cena jest kilka razy mniejsza niż w przypadku procesora Intela, którego pokonał, a AMD deklaruje, że cały laptop z tym układem będzie kosztować mniej niż 3000 złotych.

No cóż, komentarz jest chyba zbędny...


 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. ten a10 jest dobry. (autor: beerbox | data: 17/05/12 | godz.: 13:27)
    jeżeli przyzwoity laptop z tym apu będzie za ok 2000 to biore go! Ten A10 jest na prawdę niezły

  2. Przeglądając (autor: quadcore | data: 17/05/12 | godz.: 13:50)
    różne fora internetowe o tematyce IT , zauważyłem , że na apu trinity wylewa się pomyje. Jest naprawde sporo fanboyów intele którzy krytykują apu trinity głównie za moc i wydajnośc CPU. Nie jest może na takim poziomie jak w ivy ale też nie jest słaba. Kto kupuje APU ze względu na tylko cpu ?? Moim zdaniem jest to świetny produkt cena/wydajność i popieram beerboxa. Jak będzie za 2,5tys biore w ciemno.

  3. @quadcore (autor: VP11 | data: 17/05/12 | godz.: 14:03)
    Musisz zadac pytanie dlaczego kupujesz laptopa, do pracy i obliczen czy dla rozrywki.

    Jak potrzebujesz liczyc to fanboye maja racje. AMD brakuje odpowiednio mocnego rdzenia do obliczen.

    Pamietaj jeszcze ze strony internetowe wymagaja coraz wiekszej mocy procesora. Jak komus zalezy na kasie to kupuje zazwyczaj slabszego laptopa od amd, i pytanie czy jego mocy wystarczy na przyszlosc aby plynnie przewijac strony.

    Prawda jest jeszcze taka Intelowski procesor kosztuje jak laptop od AMD. Przydalby sie przykladowyprocesor od Intela w cenie AMD i porownac wydajnosc GPU i CPU osobno.

    Ale to juz marudzenie.


  4. Wydajność cpu! (autor: beerbox | data: 17/05/12 | godz.: 14:06)
    Wydajność cpu jest na poziomie i3 SB więc jak na laptopa już spokojnie wystarcza. Moim zdaniem jak na ten pobór energii jest na prawdę bardzo dobrze. Największy błąd jaki mogą chyba zrobić producenci to włożyć jakieś słabe pamięci ram które zabiją GPU.

  5. Według mnie na wydajność CPU AMD narzekają tylko miauczki (autor: fanzboj | data: 17/05/12 | godz.: 14:12)
    nie mające o niczym pojęcia. Różne nastolatki, które naczytały się głupot. APU jest wystarczające dla ponad 95% użytkowników. Intele są natomiast dobre dla ludzi, którzy żyją z mocy procesora, posługują się różnymi wyspecjalizowanymi aplikacjami. I tych ludzi bez problemu stać na procki Intela. Jest też malutka nisza ludzi, którzy udzielają się na forach takich jak to, którzy też może czasem potrzebują większej mocy procka, ale dla praktycznie każdego innego APU jest w sam raz.

  6. @3. (autor: quadcore | data: 17/05/12 | godz.: 14:15)
    Zgadzam się w 100% , ale zważ że lwia cześć użytkowników jest nastawiona na multimedia i cena jaką wybulą. I o ile się nie mylę ideą APU jest przejecie większości obliczeń cpu na gpu

  7. obecnie może... (autor: Seba78 | data: 17/05/12 | godz.: 14:38)
    Sam procesor jest mocniejszy w intelu, ale ideą APU jest liczenie maksymalnie wielu rzeczy przy pomocy procesora graficznego. To co dzisiaj szybciej się liczy na IB jutro dzięki optymalizacjom może liczyć się szybciej na GPU. A jeśli chodzi obsługę aplikacji netowych i przeglądarek to tu na pewno programiści będą zapędzali procesory graficzne do pracy. To dopiero początek tej drogi.

  8. hmm... (autor: rcicho | data: 17/05/12 | godz.: 14:48)
    AMD APU często krytykuje się w sieci na stronach o tematyce komp. a to dlatego, że na tych forach siedzą głównie pasjonaci sprzetu komputerowego oraz zapaleni gracze. A APU to sprzęt nie dla nich. To platforma dla Kowalskiego i jego rodziny a nie dla maniaków komputerowych. Jak widać po benchmarkach da się grać na APU w nowe gry czasami tylko trochę obcina detale. Maniak gier który poniżej i5 2500k i Geforce 570 nie schodzi tego nie zrozumie i tak będzie jechał po APU że nadaje sie tylko do wyświetlania pulpitu. Nie ma sensu im tłumaczyć, że można zacznie taniej i też będzie ok.

  9. VP11 (autor: Marek1981 | data: 17/05/12 | godz.: 15:01)
    Bzdury piszesz.
    1) "Jak potrzebujesz liczyc to fanboye maja racje. AMD brakuje odpowiednio mocnego rdzenia do obliczen"
    Mamy przykłady że pomimo wolniejszego działania (20-40%) obliczenia wykonują się w całości a na i5 bywa różnie...
    2)"mietaj jeszcze ze strony internetowe wymagaja coraz wiekszej mocy procesora"
    a po co coraz większy nacisk na wykorzystywanie znacznie wydajniejszego GPU??
    3)"i pytanie czy jego mocy wystarczy na przyszlosc aby plynnie przewijac strony"
    mam dziwne wrażenie że starsze procki AMD lepiej sobie radzą niż starsze procki Intela.


  10. @10. (autor: Jarek84 | data: 17/05/12 | godz.: 15:11)
    Dziwne jest to narzekanie na AMD - wg. mnie mają wreszcie do zaoferowania na prawdę b. dobrą mobilną platformę - wystarczy tylko spojrzeć jak całe Trinity wraz z jego niskim zużyciem energii prezentuje się na tle niebiesiej konkurencji w tej samej cenie.

  11. VP11 (autor: ditomek | data: 17/05/12 | godz.: 15:28)
    o czym pisze w poście 3 z tym płynnym przewijaniem stron?
    6 lat temu kupiłem najtańszy wtedy notbuk z Prockiem intela celeron 1,7.
    już wtedy był stary a po 6 latach nadal wszystko chodzi płynnie.
    Płynnie przewija sie strony www. płynnie działa materiał HD.
    Czy ten mój Celeron jesz szybszy od obecnych dwurdzeniowych AMD?
    Mam wrażenie, że to właśnie takie wypowiedzi, mocno naginające rzeczywistość są powodem stanu rzeczy na Rynku IT


  12. jak dlamnie (autor: Markizy | data: 17/05/12 | godz.: 15:30)
    jeden test nic konkretnego nie mówi,
    http://images.anandtech.com/...idge-gaming-new.png
    tutaj widać że nie jest za różowo, Tri vs IB, a w przypadku układów mobilny trinitiy powinien się zbliżać do i5 mobilnego (i3 z turbo) a tego nie robi i to jest porażka tego procesora, bo w testach porównano do i3 ale SB, a IB jest kapkę ale jednak szybszy.

    A największym problem jest to że procesor wchodzi za późno do sprzedaży bo powinien wyjść miesiąc przed IB, a nie pół po. Tym bardziej że procesorami działającymi nie raz się chwalili.

    Nie wiem kto zrobił ten slaj z pozycjonowaniem produktów na tle konkurenta ale tutaj AMD przedobrzyło.
    http://www.hardwarecanucks.com/...e-new-apu-2.html


  13. ditomek (autor: Markizy | data: 17/05/12 | godz.: 15:32)
    zapominasz o akceleracji flasha przez kartę graficzna bo nie piszesz ze korzystasz z integry intela, wiec pewnie jest to jakiś radek lub gf.

  14. korzystam z integry (autor: ditomek | data: 17/05/12 | godz.: 16:30)
    podaj jakiś link jak możesz bo Onet wyświetla mi się płynnie :-)

  15. vp11 (autor: Krax | data: 17/05/12 | godz.: 16:37)
    nieznam osoby ktora kupila by sobie labka do obliczen... chyba ze masz na mysli takie w kalkulatorze...ale to chyba komurka poreczniejsza. na moim c50 strony chodza b.dobrze, a nie wydaje mi sie zeby byl szybki.
    btw. z tego co pamietam strony mialy duze wymagania z powodu flasha a z tego juz powoli rezygnuja.


  16. Nikt przy zdrowych zmyslach nie bedzie gral w diablo 3 na apu (autor: MacLeod | data: 17/05/12 | godz.: 17:03)
    zbedny test... ;)

  17. @16 jak widac... (autor: PrEzi | data: 17/05/12 | godz.: 17:43)
    ...jednak da sie grac i to w miare komfortowo.
    47 fps to ladny wynik zapewniajacy plynnosc, 34fps z kolei juz jest na jej granicy.


  18. @03 (autor: Plackator | data: 17/05/12 | godz.: 17:53)
    ""Jak potrzebujesz liczyc to fanboye maja racje. AMD brakuje odpowiednio mocnego rdzenia do obliczen""

    Używasz laptopa jako stacje roboczą? pomijając fakt że większość programów wspiera GPGPU.

    "Pamietaj jeszcze ze strony internetowe wymagaja coraz wiekszej mocy procesora."
    Pamiętaj że wszystkie aktualnie przeglądarki na rynku wspierają GPGPU, jak i wszelkie produkty adobe.

    ""i pytanie czy jego mocy wystarczy na przyszlosc aby plynnie przewijac strony""
    Aktualnie radzi sobie z tym byle ARM, Atom, brazos, które są rzędy wydajności gorsze od omawianego trinity, poza tym, jak wspomniałem, wszystkie przeglądarki na rynku wspierają GPGPU.


  19. @16 (autor: Plackator | data: 17/05/12 | godz.: 17:54)
    Proszę o argument, ja wystawiam swój
    Większość zarejestrowanych kopii gry diablo III zostało zainstalowane na urządzeniach mobilnych.


  20. @markizy (autor: popierdulka1234 | data: 17/05/12 | godz.: 18:01)
    powiem tylko że zbliżasz się do poziomu morgiego

  21. Trinity (autor: rainy | data: 17/05/12 | godz.: 18:04)
    Samo zestawienie jest dość zabawne - ten A10-4600M kosztuje prawdopodobnie z 1/8 (może nawet mniej) tego co układ Intela.
    Z całą pewnością nawet najmocniejsze konfiguracje na nim oparte będą kosztowały mniej niż sam i7-3920XM.
    Gdyby wstawić w jego miejsce bardziej adekwatne i3 czy tańsze i5, przewaga Trinity byłaby jeszcze większa.


  22. AMD popełnia jeden błąd (autor: Bonusso3 | data: 17/05/12 | godz.: 18:35)
    Mim zdaniem AMD popełnia błąd gdyż skupia się tylko na energooszczędności. Moim zdaniem powinni wypuścić APU do mobilnych urządzeń z TDP ok 45W. Już tłumaczę dlaczego. Otóż, duża grupa kupujących laptopy wybiera słaby procesor (i3) i dobrą grafikę (GT525 bądź GT540- chodzi mi o moc obliczeniową). Sama karta graficzna ma TDP ok 25-30W. Wypuszczając APU o TDP 45W laptop pobierałby mniej więcej tyle samo co i3 + karta graficzna przy czym spokojnie mógłby konkurować wydajnościowo z takim tandemem. Aktualne APU jest dobre tylko do laptopów przeznaczonych do niższego segmentu. Co o tym myślicie?

  23. @up (autor: Plackator | data: 17/05/12 | godz.: 18:43)
    Nie wiadomo jak wygląda to na wyższych częstotliwościach, zauważ że wraz z wzrostem częstotliwości, spada perf/W, więc przy podniesieniu poboru o 10%, wydajność może wzrosnąć już tylko o 5% i vice versa.

  24. @up (autor: Bonusso3 | data: 17/05/12 | godz.: 18:50)
    Jasne, ale TDP można podnieść nie tylko dodając MHz ale również jednostek obliczeniowych karty graficznej. Bo jeżeli CPU i tak nie jest najgorsze i faktycznie posiada lepszą wydajność w wielowątkowych aplikacjach (np. niektóre gry wymagają 3-4 rdzeni z czym już i3 sobie nie radzi) to podnieść wydajność GPU poprzez dorzucenie jednostek do powiedzmy 700-800 byłoby już coś.

  25. @up (autor: Plackator | data: 17/05/12 | godz.: 19:09)
    I powierzchnie układu zwiększyć o kolejne ~30%, uzysk zmniejszyć, a przepustowość pamięci z którą ledwo pamięci 1866Mhz sobie rade dają magicznie zwiększyć ? zauważ że HD5770/6770 przy 4x32bit i 5.5Ghz GDDR5 się dławi.

    To nie samoregenerujące struktura krzemowa z oclabu, autorstwa Xtreme Addict, nie jest tak kolorowo, co najwyżej możemy podbić Mhz w CPU.


  26. ........ (autor: Marek1981 | data: 17/05/12 | godz.: 19:42)
    Błąd AMD (albo słaba siła przebicia) to brak biznesowych produktów oraz konfiguracji z dyskami SSD.
    Jak przychodziłem do obecnej firmy nie było mowy o prockach AMD w budżetowych rozwiązaniach, woleli słabe 1-rdzeniowe celerony. Obecnie 95% kupowanych PC to platforma AMD, co najlepsze 1 model kupujemy już ponad 3lata!! U Intela co róż coś nowego.
    Niestety lapki to w 100% na intelu i część to tylko z ich integrą, a mnie szlak trafia jak widzę tą paletę barw.


  27. Zaczynam się poważnie zastanawiać nad A10 (autor: agnus | data: 17/05/12 | godz.: 19:53)
    Taka niedroga maszynka do netu i gier, zamknięta w mini budzie. To-je-to.

  28. @agnus (autor: trepcia | data: 17/05/12 | godz.: 20:35)
    Ja również zastanawiam się nad Trinity, może niekoniecznie nad A10 z TDP 35W ale jakby ich przyszłe 17W Trinity wypuścili w ładnej, cienkiej i aluminiowej obudowie za 2000-2500zł i z czasem działania na bateri jeszcze dłuższym niż referencyjny laptop to biorę. Wtedy wszystkie zeszyty, notesy, skoroszyty i miejsca na raporty odchodzą w niepamięć.

  29. przecież (autor: MarcinN | data: 17/05/12 | godz.: 21:22)
    wyjdą zwykłe wersje trinity i tam będzie ciekawiej.

  30. @11 (autor: Wyrzym | data: 17/05/12 | godz.: 22:46)
    U mnie to jeszcze lepiej wyglada, moj lap ma szatanskiego celeraka 1.3 Ghz i tez te strony jakos chodza. Kiedys to robili te procki, do dzis mozna na nich plynnie strony przegladac, a teraz to co? niby sa o te kilka (jak nie kilkanascie) razy wydajniejsze a strony tna :D

  31. popierdulka1234 (autor: Markizy | data: 17/05/12 | godz.: 22:54)
    może ostatnio tak, ale to wynika z rozczarowania działaniami AMD nad trinity który jak dla moich potrzeb wyjdzie za późno, a co gorsza nie wnosi jakiejś realnej poprawy w sprawie wydajności w stosunku do bulldozera. Dlatego teraz patrze z szerszej perspektywy i nie jest za dobrze (intel nadrabia straty w IGP), dobrze im wyszedł pobór energii na tle konkurencji i poprzednich swoich konstrukcji.

    @MarcinN
    tylko największa szkoda że to ciekawiej zobaczymy dopiero w sierpniu jak nie później.


  32. @Markizy (autor: rainy | data: 17/05/12 | godz.: 23:54)
    Muszę szczerze powiedzieć, że zachowujesz się jak malkontent i nie tylko tutaj, ale również na PCLabie.

    Twoje potrzeby naprawdę nie są najistotniejsze i musisz się pogodzić z tym, że dla AMD rynek mobilny jest obecnie priorytetowy - wystarczy sobie przypomnieć ile Brazosów oraz Llano sprzedali w 2011 roku.

    Co do poboru mocy, to trudno aby w 32nm układy AMD były lepsze niż Intela w 22nm, szczególnie, iż ten ostatni jest specjalnie przystosowany na potrzeby rynku mobilnego.

    Jeśli zaś chodzi o odrabianie strat w IGP, to w newsie masz dobrą ilustrację - dużo potężniejszy i7 w połączeniu z HD 4000 jest wyraźnie wolniejszy.


  33. @ Plackator (autor: Bonusso3 | data: 17/05/12 | godz.: 23:58)
    Popatrz jakiś Ty obeznany. Ja tylko mówię jak to MOIM ZDANIEM powinno wyglądać. I nie mówię o tym, że teraz struktura wygląda tak a nie inaczej tylko o sam kierunek AMD! Zamiast hejtować zastanów się nad sensem mojej wypowiedzi.

  34. Ale APU się kręci... (autor: poprostujakub | data: 18/05/12 | godz.: 05:26)
    ...w przeciwieństwie do i3. Poprzednią generację (Sabine/Llano) da się podkręcić o prawie 100% (test u PCkonkurencji) co powoduje że z wydajności i3 robi nam się wydajność i5.

  35. @rainy (autor: trepcia | data: 18/05/12 | godz.: 08:43)
    "Co do poboru mocy, to trudno aby w 32nm układy AMD były lepsze niż Intela w 22nm"

    Właśnie bym powiedział, że główną siła Trinity jest niski pobór prądu, niższy od IB. Można to wywnioskować czytając specyfikacje laptopów opartych na IB i AMD. Przy AMD podają dłuższy czas pracy.


  36. rainy (autor: Markizy | data: 18/05/12 | godz.: 10:16)
    ale to tylko jeden test, ale jak wygląda to winnych grach ? po raz kolejny
    http://images.anandtech.com/...idge-gaming-new.png

    Co do tego czy trinity odniesie sukces przekonamy się za 2-3 miesiące już, i zobaczymy czy przesadziłem z pesymizmem czy niektórzy ze swoim optymizmem.

    Pobór energii oszacowałem na plus, wiec czemu twierdzisz że porównuje 32 vs 22 ?


  37. @Marek1981 w.9 (autor: VP11 | data: 18/05/12 | godz.: 12:00)
    Wiem co pisze, uzywam programow testowanych, wywalenie sie takiego programu jest zadkoscia. Wiec nie ma roznicy czy licze na AMD czy Intelu.
    Na intelu 3.33GHz nie podkreconym czas obliczen 9 minut, na AMD podkreconym do 3.8GHz bodajze 16min. I to duza roznica. nie uwazasz ??

    @ditomek w.11. Oki, mialem bartona 2500 ktory juz nie wyrabial ze stronami. Nie mowie teraz o tym ze odpalam 1 strone i dziala lecz o dzialaniu 20 pare stron w zakladkach. Teraz mam 955BE i skreconego do 2.1GHz, uwierz mi jest roznica w dzialaniu jak dam mu mozliwosc dzialania na 3.6GHz.

    @Krax w.15 a wiesz cos o mobilnych stacjach graficznych??
    Znam kilka osob ktorzy uzywaja laptopa i tylko laptopa, bo za duzo podruzuja, i pozostawienie danych na innym komputzerze jest duze utrudnienie. Wiec jak sa na wyjezdzie musza cos policzyc, a tu jest roznica miedzy AMD i Intelem. Fakt takich ludzi malo.

    @Plackator w.18 Forge od transvalora czy uzywa GPGPU ?? A ile takich programow, ktore GPU potrzebuja tylko dla wizualizacji, i czesto byle grafika z przed 6 lat wystarcza dla tego, inni zas potrzebuja najnowsza aby dzialalo dobrze.
    Te rozwiazania kosztuja i nie kazdy leci z wprowadzeniem obliczen na GPGPU


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.