TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
Wtorek 16 października 2012 |
|
|
|
Premiera procesorów z architekturą Steamroller w 2013 roku zagrożona? Autor: Wedelek | źródło: WCCFTech | 13:09 |
(10) | W sieci pojawiła się niepokojąca i na szczęście wciąż nieoficjalna informacja, mówiąca że AMD przesunie premierę procesorów na bazie rdzeni Steamroller z 2013 roku na rok 2014. Powodem tak niekorzystnej decyzji ma być problem z uzyskiem 28nm układów w fabrykach Global Foundries oraz problemy finansowe, z jakimi boryka się spółka, co jest powiązane z koniecznością zwolnienia części inżynierów, o czym pisaliśmy wczoraj. Gdyby czarny scenariusz się sprawdził, to zarówno nowe FX'y, jak i APU Kaveri musiałyby konkurować nie z Haswellami, a już z produkowanymi w 14nm Broadwellami.
Gwoli przypomnienia, APU Kaveri będą wyposażone w moduły z architekturą Steamroller oraz zintegrowany układ graficzny z architekturą GCN. Według najświeższych informacji, procesory będą składać się z około 1,8 miliarda tranzystorów i zajmować powierzchnię około 200 mm2. Dla porównania 32-nanometrowy rdzeń Trinity składa się z 1,3 miliarda tranzystorów i zajmuje powierzchnię 246 mm2.
Zintegrowany układ graficzny procesorów będzie taktowany zegarem około 900 MHz, wyposażony w 8 jednostek CU z 512 procesorami strumieniowymi i ma oferować wydajność zbliżoną do kart Radeon HD 7750.
Moduły Steamroller będą pracować z zegarem około 4GHz, natomiast zintegrowany kontroler pamięci będzie w stanie obsłużyć kości DDR3-2133 (w APU Trinity DDR3-1866). Bez zmian pozostanie maksymalny wskaźnik TDP, który podobnie jak w Trinity będzie wynosił do 100W, oraz podstawka - Socket FM2.
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K O M E N T A R Z E |
|
|
|
- O nie (autor: quadcore | data: 16/10/12 | godz.: 13:58)
Jeżeli AMD się stoczy na dno wówczas ceny Intela oszaleją. Marzenie morgiego może się ziścić a wówczas będziemy tyrać kilka lat na procesory z najwyżej półki .
- Tak zle to nie bedzie (autor: ekspert_IT | data: 16/10/12 | godz.: 14:49)
W 99 roku zdolali wprowadzic swoja architekture k7 pomimo swoich klopotow finansowych i agresywnego wprowadzania PentiumIII przez niebieskich. A pierwszy Athlon okazal sie silniejszy od PIII w prawie kazdym zastosowaniu.
- No pięknie... (autor: PCCPU | data: 16/10/12 | godz.: 14:55)
Moduły Steamroller są wielką szansą dla przyszłych CPU i jeśli taki scenariusz się sprawdzi to już zawsze AMD będzie do tyłu w kwestii wydajności i to się pogłębi.
Dla przypomnienia:
Rdzeń K10:
Frontend
Cache L1I 64KB(2-Way), 3x Decode x86
Integer
Cache L1D 64KB(2-Way), 3ALU/AGU
FPU
1x 128bit SSE
Moduł Bulldozer/Piledriver:
Frontend
Cache L1I 64KB(2-Way), 4x(2x 2?) Decode x86
Integer
2x(Cache L1D 16KB(4-Way), 2ALU, 2AGLU)
FPU
2xFMAC 128bit(2x 128bit/1x 256bit SSE/AVX)
Moduł Steamroller:
Frontend
Cache L1I 96-128KB(4-Way), 8x(2x 4) Decode x86
Integer
2x(Cache L1D 16-32KB(4-Way), 2ALU, 2AGLU)
FPU
2x FMAC 128bit(2x 128bit/1x 256bit SSE/AVX)
- sie chlopaki cofaja (autor: RusH | data: 16/10/12 | godz.: 15:38)
z 3 alu do 2
czyli bedzie zerowy wzrost IPC
- RusH (autor: PCCPU | data: 16/10/12 | godz.: 16:08)
Tylko że Rdzeń K10 ma 3 potoki wykonawcze Integer(3ALU/AGU) czyli niby 6 jednostek wykonawczych ale w jednym takcie zegarowym obciążonych może być tylko 3 i w przypadku gdy ALU i AGU obciążane są po równo to wychodzi(upraszczając) 1,2-1,4ALU i 1,2-1,4AGU.
Natomiast każdy z dwóch klastrów integer w Module BD/PD(8 potoków(4ALU, 4AGLU)) ma 4 potoki wykonawcze(2ALU, 2AGLU(AGU/Simple ALU)) i w pojedynczym takcie zegarowym obciążone mogą być w przypadku obciążenia po równo ALU i AGLU stałe 2ALU i 2AGLU w pojedynczym wątku.
3 Dekodery x86 w K10 mogą puścić 3 uops i tyle samo integer może w pojedynczym takcie zegarowym przeliczyć.
4 dekodery x86 w Module BD/PD mogą puścić 4 uops tyle że prawdopodobnie tylko 2 uops na integer co ogranicza każdy z klastrów Integer do 2 uops czyli 1ALU i 1AGLU na takt zegarowy a w przypadku CMT(wielowątkowość) 4 uops czyli 2ALU i 2AGLU(dostępne w module 4ALU i 4AGLU).
Moduł Steamroller ma dostać między innymi 8 dekoderów x86 czyli 4 dekodery na Klaster Integer co pozwoli zasilić pojedynczy taki klaster 4 uops(2ALU, 2AGLU) a w zastosowaniach CMT Modułu 8 uops(4ALU, 4AGLU).
Jak wyjdzie w praktyce czas pokaże.
- Dodam dla kontrastu (autor: PCCPU | data: 16/10/12 | godz.: 16:57)
że Rdzeń SB/IB ma 3ALU, 2AGU i te pięć jednostek jest obciążanych w pojedynczym takcie zegarowym. Niedopracowanie i wąskie gardła(głównie Cache L1 i Frontendu) Modułu BD/PD pozwalają obciążyć w MT tylko 2ALU i 2AGLU co w konsekwencji powoduje niższe IPC(ponad 3 IPC) Modułu względem Rdzenia SB/IB(4,1+ IPC) a o pojedynczym wątku już nie wspominając(1ALU, 1AGLU)(ok1,7-1,8 IPC).
Co pokaże Moduł Steamroller, wraz z APU Kaveri się dowiemy.
- Up EDIT (autor: PCCPU | data: 16/10/12 | godz.: 17:36)
Integer w Rdzeniu K10 może obciążyć maksymalnie 3 jednostki wykonawcze(3ALU/AGU), Moduł BD/PD maksymalnie 2 jednostki wykonawcze(1ALU, 1AGLU) dla ST i 4(2ALU, 2AGLU) dla MT(CMT). Natomiast Rdzeń SB/IB 5 jednostek wykonawczych Integer(3ALU, 2AGU).
Moduł SR ma szanse na obciążenie 4 jednostek wykonawczych Int(2ALU, 2AGLU) dla ST i 8 jednostek wykonawczych(4ALU, 4AGLU) dla MT(CMT).
- ma szanse na obciążenie (autor: RusH | data: 17/10/12 | godz.: 06:51)
no wlasnie, 'ma szanse' :/
zobaczymy
na razie nowe procki na fm2 sa calkiem fajne, i jak tylko zaczna byc sprzedawane w sugerowanej cenie (a nie +25% drozej) + plyty stanieja (gdzie sa plyty <200zl? :/) beda idealne do super tanich zestawow dla graczy
w teorii w cenie g860 mozna miec 4 rdzeniowego A8-5600K z wbudowana grafa prawie na poziomie 9600gt
- @up (autor: ekspert_IT | data: 17/10/12 | godz.: 09:57)
Tanie plyty juz sa, ale bez sata3: http://www.morele.net/...srock-fm2a55m-dgs-520976/
- tanie (autor: RusH | data: 17/10/12 | godz.: 12:15)
to sa od 140zl :)
pod intelowe G8xx mozna bez problemu w tej cenie cos kupic, a wiecej i tak nie potrzeba bo nie da sie podkrecac
o usb 3.0 bym sie nie martwil bo wszedzie jest ten sam NEC wiszacy na pciex1, a w niektorych plytach w dodatku dzieli przepustowosc z jakims mostkiem i wychodza kwiatki ala max 70MB/s
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D O D A J K O M E N T A R Z |
|
|
|
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|