Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Mega-test: GeForce GTX 680, 580, 570, 560, Radeon HD 7970, 7950, 7870...
    

 

Mega-test: GeForce GTX 680, 580, 570, 560, Radeon HD 7970, 7950, 7870...


 Autor: DYD & Zbyszek | Data: 27/04/12

Mega-test: GeForce GTX 680, 580, 570, 560, Radeon HD 7970, 7950, 7870...Po poniedziałkowej recenzji Ivy Bridge przygotowaliśmy kolejną dużą dawkę testów. Tym razem do naszego laboratorium trafiło całkiem sporo kart graficznych, wśród których znajduje się niedawno wydany GeForce GTX 680, natomiast ze stajni AMD flagowy Radeon HD 7970 i pozostałe karty z nowej serii - Radeon HD 7950, 7870, 7770. W szranki z nowymi modelami stanęły karty starszej generacji, w tym GeForce GTX 580, 570, 560Ti, 560, 550Ti, 470 i 460 oraz Radeon 6970, 6950, 6870, 6850 i 6790. Nie zabrakło wielu ciekawych autorskich wersji akceleratorów. Oprócz testów przygotowaliśmy także sporą dawkę informacji technicznych na temat poszczególnych kart. Zapraszamy do jednego z najbardziej obszernych testów w historii TwojePC.pl!

Wstęp, lista GPU w porównaniu, specyfikacja

Ostatnie kilka miesięcy obfitowało w wiele ciekawych wydarzeń na rynku kart graficznych. Najpierw swoje nowe karty, oparte na 28-nanometrowych układach graficznych z zupełnie nową architekturą GCN wprowadziła firma AMD. Kolejno trafiały na rynek: najpierw flagowy Radeon HD 7970, później bliźniaczy model HD 7950, aż w końcu tańsze serie 7700 i 7800. Następnie do słowa doszła Nvidia ze swoim GeForce GTX 680 opartym o układ GK104 z nową architekturą Kepler, również produkowany w tym samym procesie technologicznym co układy z architekturą GCN firmy AMD. Wszystko to sprawiło, że choć wybór kart jest szerszy, to jednak trudniejszy. Na rynku nadal obecne są starsze generacje kart obu producentów, których ceny dzięki debiutującym nowościom stały się niższe, a oferta bardziej atrakcyjna dzięki licznym autorskim i fabrycznie podkręconym wersją. Niniejszy test ma ułatwić poruszanie się w tym gąszczu modeli, a ponadto stanowić swoiste kompendium wiedzy na temat nowej i poprzedniej generacji akceleratorów.

Na rozgrzewkę przedstawiamy sumaryczną tabelę danych technicznych wszystkich testowanych kart.


(kliknij, aby zobaczyć bardziej szczegółową tabelę)





GeForce GTX 680 - architektura Kepler, układ GK104

GeForce GTX 680 to nowy flagowy model jednoprocesorowej karty graficznej w ofercie Nvidii. Jest to pierwsza karta tego producenta korzystająca z nowej architektury o nazwie Kepler oraz układu graficznego wykonanego w 28-nanometrowym procesie produkcji. Ten układ to chip o oznaczeniu GK104, składający się z 3,54 miliarda tranzystorów umieszczonych na powierzchni 294 mm2. Chip zawiera 1536 procesorów strumieniowych, 128 jednostek mapowania tekstur (TMU) i 32 jednostki cieniowania pikseli (ROP).

Układ jest podzielony na osiem bloków SMX, z których każdy zawiera 192 procesory strumieniowe, 16 jednostek mapowania tekstur (TMU), pamięci podręczne oraz silnik PolyMorph 2.0 odpowiedzialny za teselację. Dwa takie bloki składają się na blok jednostek nazywany Graphics Processor Cluster (GPC), który jest wyposażony w rasteryzator. Tym samym organizacja wewnętrzna jednostek w architekturze Kepler została znacznie zmieniona w stosunku do układów ze starszą architekturą Fermi. Dla porównania układ GF110 kart GeForce GTX 580 zawiera 512 procesorów strumieniowych i 64 jednostki TMU, podzielone na 16 bloków SM - w każdym po 32 procesory strumieniowe i 4 jednostki TMU. W przypadku architektury Kepler blok SMX zawiera sześciokrotnie więcej procesorów strumieniowych i 4 razy więcej jednostek TMU niż blok SM Fermi, co poprawia dwukrotnie jego wskaźnik wydajności na wat.


(kliknij, aby powiękrzyć)


(kliknij, aby powiękrzyć)

GeForce GTX 680 jest zbudowany z 2GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą oraz układu GK104 w pełnej wersji, z aktywnymi wszystkimi jednostkami. Chip jest taktowany zegarem 1006 MHz, natomiast pamięci 1502 MHz (6008 MHz efektywnie). Wskaźnik TDP wynosi 195W. Do zasilania służą dwie 6-pinowe wtyczki, natomiast na śledziu znalazły się dwa złącza DL-DVI i po jednym HDMI 1.4a oraz DisplayPort 1.2. Moc obliczeniowa wynosi 3,09 Teraflopa dla operacji pojedynczej precyzji


(kliknij, aby powiękrzyć)


(kliknij, aby powiękrzyć)

Brak osobnej częstotliwości taktowania dla procesorów strumieniowych to nie pomyłka. W najnowszej architekturze procesory strumieniowe nie są już taktowane podwójnym zegarem jak w przypadku Fermi, ale za to w stosunku do jednostek TMU jest ich dwukrotnie więcej (niż np. w układach GF104). Zdaniem Nvidii takie rozwiązanie daje zbliżoną wydajność, ale zmniejsza skomplikowanie układu i ilość pobieranej energii. Energia niezbędna do rozprowadzania sygnału taktującego zmniejsza się o połowę, natomiast energia potrzebna do pracy nowych procesorów strumieniowych jest o 10% niższa, niż dla o połowę mniejszej liczby analogicznych procesorów strumieniowych Fermi, ale taktowanych 2-krotnie wyższym zegarem. Skutkiem ubocznym jest wzrost powierzchni - osiągnięcie tej samej wydajności wymaga dwukrotnie większej liczby procesorów strumieniowych, które zajmują 80% większą powierzchnię, niż o połowę mniej analogicznych procesorów strumieniowych Fermi wraz z obwodami odpowiadającymi za ich podwójne taktowanie.


(kliknij, aby powiękrzyć)

Zmieniona budowa bloków SM/SMX oraz nowa architektura procesorów strumieniowych to nie jedyna zmiana wprowadzona w architekturze Kepler. Oprócz tego dodano obsługę najnowszych bibliotek DirectX 11.1 i znacznie usprawniono silniki polimorficzne (PolyMorph Engine) odpowiadające za teselację, obsługę vertexów i transformacje oraz rasteryzatory do obliczeń geometrycznych. Nowe silniki polimorficzne mają zapewniać 2-krotnie wyższą wydajność niż analogiczne w układach ze starszą architekturą Fermi. Wydajność rasteryzatorów została zwiększona do tego stopnia, aby odpowiada wydajności jednostek ROP i nie stanowiła wąskiego gardła. Zdaniem Nvidii wydajność teselacji w nowej architekturze w przypadku wysokich współczynników teselacji jest do 4 razy większa niż w architekturze GCN firmy AMD i karcie Radeon HD 7970.


(kliknij, aby powiękrzyć)

Kolejną z nowości jest funkcja GPU Boost, odpowiadająca za zwiększanie taktowania układu graficznego w celu poprawy wydajności. Funkcja monitoruje pobór energii i kiedy nie przekracza on TDP może zwiększać taktowanie układu graficznego ponad standardowe 1006 MHz. Wartością do jakiej wzrasta taktowanie w GeForce GTX 680 jest 1058 MHz, choć według Nvidii w rzadkich przypadkach może ono osiągać nawet około 1100 MHz. Aby funkcjonowanie GPU Boost było możliwe w chip GK104 najprawdopodobniej wbudowano rozwiązanie podobne do funkcji PowerTune kart Radeon HD 6900 i 7000. Funkcja ta polega na pomiarze poboru energii elektrycznej przez układ graficzny w czasie rzeczywistym oraz możliwości jego regulacji i dostosowywania do wcześniej ustalonej wartości. Dzięki temu w sterownikach i oprogramowaniu do GeForce GTX 680 pojawił się suwak znany dotychczas ze sterowników AMD, którym można zmniejszać lub zwiększać ilość pobieranej przez akcelerator energii.


(kliknij, aby powiękrzyć)

Oprócz tego w nowej architekturze znacznie usprawniono obsługę wyświetlaczy i technologię 3D Vision Surround oraz dodano obsługę ekranów o rozdzielczości 4K/Quad HD (3840x2160 pikseli). GeForce GTX 680 potrafi jednocześnie obsłużyć cztery monitory, natomiast na trzech z nich wyświetlać jednocześnie obraz stereoskopowy z częstotliwością 120 Hz. Maksymalna obsługiwana rozdzielczość ekranu wzrosła do 3840x2160 pikseli. To duża poprawa względem dotychczasowych kart z architekturą Fermi, choć do możliwości Radeonów z najnowszą wersją Eyefinity jeszcze trochę brakuje. Podobnie jak w rozwiązaniu firmy AMD tak i w nowej karcie Nvidii zastosowano funkcję kompensacji obrazu ukrytego za ramkami ustawionych obok siebie monitorów (tzw. Bezel Correction). Nvidia ulepszyła dodatkowo tę funkcję o możliwość chwilowego wyłączenia za pomocą wybranego klawisza, w przypadku, gdyby za ramką monitora znalazła się na przykład część menu gry.


(kliknij, aby powiękrzyć)


(kliknij, aby powiękrzyć)

W najnowszej generacji kart Nvidii nie mogło także zabraknąć rozwiązania podobnego do silnika QuickSync układów graficznych Intela oraz kodera VCE (Video Codec Engine) wprowadzonego w kartach Radeon HD 7000 z architekturą GCN. Jest nim specjalny silnik sprzętowego wspomagania konwersji materiałów wideo o nazwie NVENC. Jednostka potrafi konwertować materiały H.264/MVC 1080p w czasie od 4 do 8-krotnie szybszym od rzeczywistego, zużywając zaledwie kilka wat energii elektrycznej. NVENC jest już obsługiwany m.in. przez oprogramowanie CyberLink MediaEspresso. Ulepszeniu uległ także silnik odpowiadający za sprzętową akcelerację samego odtwarzania materiałów wideo, który zapewnia pełną akcelerację dla materiałów w rozdzielczości 3840x2160 pikseli, a nie tylko Full HD (1920x1080 pikseli) jak dotychczas.


(kliknij, aby powiękrzyć)

Wraz z nową architekturą zadebiutował również nowy algorytm wygładzania krawędzi, znacznie lepszy od dotychczas znanych. TXAA jest porównywany pod względem obciążenia karty z MSAA x8, jednak zapewnia wyraźnie wyższą jakość wygładzania krawędzi. Oprócz tego dodano adaptacyjną synchronizacją pionową (Adaptive V-Sync). Adaptive V-sync synchronizuje liczbę klatek z częstotliwością monitora tylko w przypadku, gdy przekracza ona 60 fps - gdy jednak chwilowo jest mniejsza synchronizacja zostaje na ten moment wyłączona, dzięki czemu płynność gry nie spada od razu do 30 fps. Architektura Kepler obsługuje także magistralę PCI-Expres 3.0, a także większą liczbę wyświetlanych jednocześnie tekstur.


(kliknij, aby powiękrzyć)


(kliknij, aby powiększyć)





Karta: Gigabyte GV-N680OC-2GD [GTX 680]

Na pierwszy ogień idzie obecny top-model z kart graficznych opartych na jednym układzie GPU. Karta Gigabyte GV-N680OC-2GD to wydanie GeForce GTX 680 z serii Ultra Durable VGA w autorskiej i fabrycznie podkręconej wersji przez firmę Gigabyte. Karta posiada 2GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą i jest w całości autorską konstrukcją producenta. Została wyposażona w rozbudowany system chłodzenia z systemem ciepłowodów WINDFORCE 3X, dużym radiatorem i trzema wentylatorami, który odbiera ciepło od układu GK104 z 1536 procesorami strumieniowymi. Zegary taktujące zostały fabrycznie zwiększone i wynoszą 1071 MHz dla układu graficznego (do 1135 MHz z GPU Boost), natomiast taktowanie pamięci pozostało na standardowym poziomie 6008 MHz (efektywnie). Rozwiązanie NVIDIA GPU Boost odpowiada za automatyczne podbijanie zegara rdzenia GPU z 1071 do 1137 MHz, co przekłada się na dynamiczny wzrost wydajności w grach.

Chłodzenie karty działa bardzo wydajnie i sprawnie. Podczas wytężonej pracy wentylatory pracują cicho i pozostawiają układ w temperaturze 67 °C. Producent wymaga do zasilania dwóch wtyczek PCI Express (6-pinowej i 8-pinowej) oraz zasilacza o mocy 550W. W naszej platformie testowej szczytowa wartość poboru mocy ze wszystkich testów wyniosła równe 550W, więc zalecany przez nas zasilacz powinien dysponować mocą co najmniej 600W.

Cena karty Gigabyte GV-N680OC-2GD wynosi około 2250zł (stan na koniec kwietnia 2012).

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)





Radeon HD 7950, 7970 - układ Tahiti

Karty Radeon HD 7950 oraz Radeon HD 7970 obsługują biblioteki DirectX 11.1, magistralę PCI-Express w wersji 3.0 i są oparte na układzie o nazwie kodowej Tahiti, zbudowanym z zupełnie nowej architektury o nazwie GCN (Graphics Core Next). Nowa architektura ma ułatwić obliczenia wykonywane za pomocą GPU oraz zwiększyć ich wydajność dzięki zmienionej budowie i znacznie rozszerzonej funkcjonalności procesorów strumieniowych. Dotychczas stosowane bloki SIMD z architekturą VLIW5 lub VLIW4 zostały zastąpione przez jednostki Compute Units (CU). Każda z takich jednostek zawiera 64 pojedyncze procesory strumieniowe i 4 jednostki mapowania tekstur (TMU) oraz 16KB pamięci podręcznej pierwszego poziomu (L1). Jednostki CU są połączone w grupy po cztery - każda z grup dysponuje 16KB pamięci podręcznej dla instrukcji, 32KB współdzielonej pamięci dla danych, własnym zestawem rejestrów, dekoderem, licznikiem programu, stosem oraz jednostką obsługi skoków, i ma możliwość bezpośredniego dostępu do pamięci RAM komputera oraz wykonywania kodu napisanego w typowym wysokopoziomowym języku programowania.

Oprócz nowej architektury i w kartach wprowadzono m.in. znacznie bardziej (nawet 4-krotnie) wydajne jednostki odpowiedzialne za teselację, system sprzętowego wspomagania konwersji materiałów wideo o nazwie Video Codec Engine (VCE) oraz technologię Zero Core Power, zmniejszającą zużycie energii do mniej niż 3W w trybie głębokiego spoczynku. Oprócz tego usprawniono obsługę bardzo dużych tekstur, ulepszono filtr anizotropowy eliminując efekt migotania i pływania pikseli oraz dodano technologię Eyefinity 2.0, która potrafi obsłużyć dowolną konfigurację monitorów z obszarem roboczym do 16000 x 16000 pikseli i może być łączona z funkcją AMD HD3D, tworząc w ten sposób konfiguracje Eyefinity 3D z trzema monitorami.
Znacznie więcej na temat kart Radeon HD 7900 oraz ich nowej architektury GCN pisaliśmy w naszej odrębnej recenzji (link).

Układ Tahiti będący sercem kart Radeon HD 7950 oraz Radeon HD 7970 jest produkowany w 28-nanometrowym procesie technologicznym, składa się z 4,31 miliarda tranzystorów i zajmuje powierzchnię 365 mm^(2). Chip zawiera 32 bloki CU z 2048 procesorami strumieniowymi, 128 jednostek TMU oraz 32 jednostki Render Back-Ends (RBE), identyczne jak wcześniej stosowane w kartach Radeon HD 6900. Układ komunikuje się z pamięcią GDDR5 poprzez 384-bitową magistralą, i jest nieco mniejszy od chipów Cayman montowanych na kartach Radeon HD 6900, które składają się z 2,64 miliarda tranzystorów i mają powierzchnię 389 mm^(2). Sumarycznie liczba tranzystorów wzrosła o ponad 63% a jednocześnie powierzchnia układu jest o 6,2% mniejsza, co jest zasługą zastosowania nowego 28-nanometrowego procesu technologicznego.

Radeon HD 7970 (Tahiti XT) dysponuje 32 blokami Compute Units, 2048 procesorami strumieniowymi, 128 jednostkami TMU i 32 RBE oraz 3GB pamięci GDDR5 z 384-bitową magistralą. Częstotliwość taktowania układu graficznego wynosi 925 MHz, natomiast pamięci 1375 MHz (5500 MHz efektywnie). Moc obliczeniowa wynosi 3,79 Teraflopa dla operacji pojedynczej precyzji oraz 947 gigaflopów w przypadku operacji podwójnej precyzji. Typowe zużycie energii określono na maksymalnie 250W podczas obciążenia, 20W podczas spoczynku i nie więcej niż 3W w trybie głębokiego spoczynku (Zero Core Power). Karta jest zasilana przez dwie 6-pinowe wtyczki. Debiut karty odbył się w dniu 23 grudnia 2011 roku.

Radeon HD 7950 ma układ Tahiti Pro z aktywnymi 28 blokami Compute Units, 1792 procesorami strumieniowymi i 112 jednostkami TMU oraz 32 RBE. Karta tak jak bardziej wydajny Radeon HD 7970 jest wyposażona w 3GB pamięci GDDR5 z 384-bitową magistralą. Częstotliwość taktowania układu graficznego wynosi 800 MHz, natomiast pamięci 1250 MHz (5000 MHz efektywnie). Moc obliczeniowa wynosi 2,87 Teraflopa dla operacji pojedynczej precyzji oraz 717 gigaflopów w przypadku operacji podwójnej precyzji. Typowe zużycie energii określono na maksymalnie 200W podczas obciążenia, 20W podczas spoczynku i nie więcej niż 3W w trybie głębokiego spoczynku (Zero Core Power). Karta jest zasilana przez dwie 6-pinowe wtyczki. Oficjalna premiera karty miała miejsce w dniu 31 stycznia 2012 roku.





Karta: VTX 3D VX7970 3GBD5-M2DHG [HD 7970]

Do testów otrzymaliśmy kartę VTX 3D VX7970 3GBD5-M2DHG. To referencyjny model karty opartej na układzie AMD Radeon HD 7970. Karty zbudowane na 28nm układzie graficznym Tahiti, zbudowanym z użyciem nowej architektury Graphics Core Next. Akcelerator obsługuje biblioteki DirectX 11.1, magistralę PCI-Express w wersji 3.0, posiada 2048 procesorów strumieniowych oraz 3GB pamięci GDDR5 z 384-bitową magistralą. Zegary taktujące wynoszą 925 MHz dla układu graficznego oraz 5500 MHz (efektywnie) dla pamięci.

Karta posiada system chłodzenia zaproponowany przez producenta układu. Jak to zwykle bywa takie rozwiązanie różni się od autorskich systemów chłodzenia. Podczas wytężonej pracy wentylatory pracują dość głośno i pozostawiają układ graficzny w temperaturze 75 °C. Producent wymaga do zasilania dwóch wtyczek PCI Express (6-pinowej i 8-pinowej) oraz zasilacza o mocy 500W. W naszej platformie testowej szczytowa wartość poboru mocy ze wszystkich testów wyniosła 567W, więc producent powinien zrewidować swoją wartość, gdyż w naszym mniemaniu zalecany zasilacz powinien mieć moc co najmniej 600W. W wyposażeniu producent oferuje klika przydatnych przejściówek, które można zobaczyć na zdjęciach poniżej.

Cena karty VTX 3D VX7970 3GBD5-M2DHG wynosi około 1800zł (stan na koniec kwietnia 2012).

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)





Karta: Gigabyte GV-R795WF3-3GD [HD 7950]

Kolejną kartą w naszym zestawieniu jest Gigabyte GV-R795WF3-3GD. To niereferencyjna i fabrycznie podkręcona karta graficzna zbudowana na układzie Radeon HD 7950 ze znanym systemem chłodzenia WindForce 3X. Model GV-R795WF3-3GD jest wyposażony w zmodyfikowaną płytkę drukowaną wykonaną w technologii Ultra Durable VGA oraz wydajny autorski system chłodzenia z miedzianymi ciepłowodami, dużym aluminiowym radiatorem i trzema wentylatorami. Sercem karty jest układ Tahiti z 1792 procesorami strumieniowymi, współpracujący z 3GB pamięci GDDR5 z 384-bitową magistralą. Zegary taktujące wynoszą 900 MHz dla GPU oraz 5000 MHz (efektywnie) dla pamięci.

Karta cechuje się wydajnym systemem chłodzenia WindForce 3X, który Gigabyte wykorzystuje w swoich modelach kart z fabrycznym overclockingiem. System wyposażony jest w trzy 80 milimetrowe wiatraki z miedzianymi ciepłowodami oraz aluminiowym radiatorem o bardzo dużej powierzchni odprowadzania ciepła. Obudowa chłodzenia nie wychodzi poza dwa sloty i równa jest z płytką drukowaną PCB. Dwa 6-pinowe wyjścia zasilające PCI-Express umieszczono na górze. Podczas wytężonej pracy wentylatory pracują cicho i pozostawiają układ graficzny w temperaturze 59 °C, co jest wyśmienitym wynikiem. Producent wymaga zasilacza o mocy 500W. W naszej platformie testowej szczytowa wartość poboru mocy ze wszystkich testów wyniosła 494W.

Cena karty Gigabyte GV-R795WF3-3GD wynosi około 1530zł (stan na koniec kwietnia 2012).

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)





Radeon HD 7850, 7870 - układ Pitcairn

Na początku marca debiutowały kolejne karty graficzne firmy AMD z najnowszej serii HD 7000. Tym razem były to akceleratory Radeon HD 7850 oraz 7870 plasowane pomiędzy serie 7900 i 7700. Karty mają 2GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą, kosztują około 1000-1200 złotych i mają zastąpić starsze Radeony HD 6800 z układami Barts. Jak wszystkie dotychczasowe karty z serii 7000, także i one obsługują biblioteki DirectX 11.1 i są zbudowane z układu graficznego produkowanego w 28-nanometrowej technologii, korzystającego z najnowszej architektury GCN. Podstawą kart jest układ Pitcairn z 20 blokami Compute Units, składający się z około 2,8 miliarda tranzystorów. Układ ma powierzchnię 212 mm^(2) i zawiera 1280 procesorów strumieniowych, 80 jednostek TMU oraz 32 jednostki RBE.

Radeon HD 7870 (Pitcairn XT) ma 1280 procesorów strumieniowych, 80 jednostek TMU, 32 ROP oraz 2GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą, która działa z częstotliwością 1200 MHz (4800 MHz efektywnie) i ma przepustowość 153,6 GB/s. Taktowane układu graficznego Radeona 7870 wynosi 1000 MHz, moc obliczeniowa 2,56 teraflopa a zużycie energii 175W podczas obciążenia. Karta jest zasilania przez dwie 6-pinowe wtyczki i wyglądem przypomina droższe Radeony HD 7950 i 7970 - jest jednak od nich o kilka centymetrów krótsza.

Tańszy Radeon HD 7850 (Pitcairn Pro) ma 1024 procesory strumieniowe, 64 jednostki TMU i 32 ROP. Układ graficzny karty jest taktowany zegarem 860 MHz, natomiast pamięć działa z identyczną częstotliwością 1200 MHz (4800 MHz efektywnie). Również identyczna jak w Radeonie 7870 jest jej pojemność (2GB) i magistrala (256-bitów). Moc obliczeniowa wynosi 1,76 teraflopa natomiast zużycie energii podczas obciążenia 130W. Do zasilania wystarcza jedna 6-pinowa wtyczka, karta jest również zauważalnie krótsza od Radeona 7870, a referencyjny system chłodzenia sprawia wrażenie znacznie uproszczonego.





Karta: Sapphire HD7870 GHZ Edition 2G [HD 7870]

W porównaniu wzięła udział karta Sapphire HD7870 GHZ Edition 2G. Jest to niereferencyjna i fabrycznie podkręcona karta graficzna zbudowana na układzie Radeon HD 7870. Karta składa się z 2GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą oraz układu Pictairn z 1280 procesorami strumieniowymi. Komponenty te zostały umieszczone na autorskiej płytce drukowanej. Odprowadzaniem ciepła zajmuje się wydajny system chłodzenia z czteroma miedzianymi ciepłowodami pokrytymi z zewnątrz warstwą niklu i dwoma dużymi wentylatorami. Standardowe zegary taktujące wynoszą 1050 MHz dla układu graficznego oraz 5000 MHz (efektywnie) dla pamięci, wobec referencyjnych wartości 1000/4800 MHz.

Chłodzenie karty działa bardzo wydajnie i sprawnie. Podczas wytężonej pracy wentylatory pracują cicho i pozostawiają układ w temperaturze 60 °C. Producent wymaga do zasilania dwóch 6-pinowych wtyczek PCI Express oraz zasilacza o mocy 500W. W naszej platformie testowej szczytowa wartość poboru mocy ze wszystkich testów wyniosła 459W.

Cena karty Sapphire HD7870 GHZ Edition 2G wynosi około 1270zł (stan na koniec kwietnia 2012).

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)





Radeon HD 7700 - układ Cape Verde

Karty Radeon HD z serii 7700, a więc modele 7750 i 7770 to według statystyk karty z najpopularniejszego segmentu cenowego w przedziale od 100 do 150 USD (około 500 złotych). Podobnie do serii Radeon HD 7900 i 7800 akceleratory bazują na 28-nanometrowym układzie graficznym z architekturą GCN, obsługują biblioteki DirectX 11.1 i zawierają wszystkie nowości i usprawnienia zawarte w nowej architekturze.

Jest to układ o nazwie Cape Verde, który składa się z około 1,5 miliarda tranzystorów, ma powierzchnię zaledwie 123 mm^(2) i zawiera 10 bloków Compute Units z 640 procesorami strumieniowymi oraz 40 jednostek TMU i 16 RBE. Chip komunikuje się z pamięcią GDDR5 poprzez 128-bitową magistralę, względem 384-bitowej w większym bracie.

Na bazie układu powstały dwie karty graficzne: Radeon HD 7770 oraz Radeon HD 7750, których debiut miał miejsce w dniu 15 lutego 2012 roku. Pierwszy model dysponuje układem Cape Verde XT z 10 blokami Compute Units, 640 procesorami strumieniowymi, 40 jednostkami TMU i 16 RBE oraz 1GB pamięci GDDR5 ze 128-bitową magistralą. Częstotliwość taktowania układu graficznego wynosi 1000 MHz, natomiast pamięci 1150 MHz (4600 MHz efektywnie). Karta oferuje wydajność 1,28 teraflopa dla obliczeń pojedynczej precyzji i zadowala się około 80W energii elektrycznej podczas obciążenia oraz 3W w trybie spoczynku. Do zasilania służy jedna 6-pinowa wtyczka. Radeon HD 7770 to pierwsza seryjna karta graficzna z zegarem rdzeniem ustawionym na 1GHz - z tego powodu firma AMD dodaje do jej nazwy dopisek "1GHz Edition".

Tańszy Radeon HD 7750 ma również 1GB pamięci GDDR5 ze 128-bitową magistralą o taktowaniu efektywnym 4600 MHz (faktycznie 1150 MHz), lecz korzysta z układu Cape Verde Pro z 8 blokami Compute Units, 512 procesorami strumieniowymi, 32 jednostkami TMU i 16 RBE. Taktowanie układu graficznego wynosi 800 MHz, natomiast moc obliczeniowa dla operacji pojedynczej precyzji 819 gigaflopów. Karta pobiera około 55W energii i nie wymaga do zasilania dodatkowej wtyczki.





Karta: Gigabyte GV-R777OC-1GD [HD 7770]

Przedstawicielem rodziny 7700 w naszym teście był Gigabyte GV-R777OC-1GD. To niereferencyjna i fabrycznie podkręcona karta graficzna zbudowana na układzie Radeon HD 7770. Standardowe zegary taktujące wynoszą 1100 MHz dla układu graficznego oraz 1250 MHz dla pamięci, wobec referencyjnych wartości 1000/1150 MHz. Karta posiada zintegrowaną 128-bitową pamięć GDDR5 o pojemności 1GB. Na karcie znalazły się wyjścia Dual-link DVI-I, HDMI oraz dwa mini-DisplayPort.

Za chłodzenie odpowiada duży, wydajny wiatrak osadzony na masywnym radiatorze. Chłodzenie sprawdza się idealnie, powodując jedynie 54 °C podczas obciążenia, co było najlepszym wynikiem w porównaniu. Producent wymaga do zasilania jednej, 6-pinowej wtyczki PCI-Express i zasilacza o mocy 450W. W naszej platformie testowej szczytowa wartość poboru mocy ze wszystkich testów wyniosła 417W, co było najlepszym wynikiem ze wszystkim testowanych 17 kart w naszym porównaniu.

Cena karty Gigabyte GV-R777OC-1G wynosi około 510zł (stan na koniec kwietnia 2012).

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)





GeForce GTX 470, 480 - architektura Fermi, układ GF100

Karty GeForce GTX 470 oraz GeForce GTX 480 trafiły na rynek dwa lata temu - w marcu 2010 roku. Były to pierwsze karty graficzne Nvidia z architekturą Fermi i obsługą bibliotek DirectX 11. Akceleratory zostały zbudowane na układzie GF100 (GeForce Fermi 100), produkowanym w 40-nanometrowym (nm) procesie technologicznym i składającym się z około 3,2 miliarda tranzystorów umieszczonych na powierzchni około 520 mm^2. Układ zawiera 512 procesorów strumieniowych (CUDA cores) oraz 64 jednostki mapowania tekstur (TMU). Jednostki te są zgrupowane w 16 głównych multiprocesorów strumieniowych (Streaming Multiprocessor) - w każdym z nich po 32 procesory strumieniowe i 4 jednostki TMU. Cztery takie multiprocesory składają się na blok jednostek nazywany Graphics Processor Cluster (GPC). Oprócz czterech bloków GPC z 512 procesorami strumieniowymi i 64 jednostkami TMU układ wyposażono w 48 jednostek ROP oraz 384-bitową magistralę pamięci.

Architektura Fermi stanowiła istotny przełom w budowie układów graficznych Nvidia i zawierała wiele znaczących z dzisiejszego punktu widzenia zmian i nowości. Podczas prac nad układami GF100 oraz architekturą Fermi skupiono się nad wydajnością geometryczną, która odgrywa ważną rolę w Teselacji i RayTracingu. GF100 wyposażono w cztery rasteryzatory (Raster Engine) - po jednym w każdym bloku GPC, oraz 16 dedykowanych silników polimorficznych do obliczeń geometrycznych - po jednym w każdym multiprocesorze strumieniowym Dzięki temu wydajność układu w obliczeniach geometrycznych ma być około 8-krotnie większa w porównaniu do układu GT200 (karty GeForce GTX 260, 275, 280 i 285) oraz 4-krotnie większa w porównaniu do Radeona HD 5870.

Oprócz zupełnie nowej organizacji wewnętrznej z dużą liczbą jednostek odpowiedzialnych za geometrię i teselację w architekturze Fermi i układzie GF100 zastosowano bardziej wydajne niż w GT200 jednostki ROP i TMU oraz unikatowy w momencie premiery podsystem pamięci podręcznej, z dynamicznie współdzieloną pamięcią podręczą drugiego poziomu o pojemności 768 KB. Każdy multiprocesor mógł otrzymać dostęp do 48 KB fragmentu tej pamięci. Ponadto wprowadzono możliwość nie tylko jej odczytu ale i zapisu, a w multiprocesorach strumieniowych dodano dodatkowe pamięci podręczne dla instrukcji i danych. Zmiany te były bardzo ważne dla ułatwienia obliczeń wykonywanych za pomocą GPU oraz zwiększenia ich wydajności. Warto dodać, że podobną organizację pamięci podręcznej wewnątrz układu firma AMD wprowadziła w swoich kartach Radeon dopiero w najnowszej architekturze GCN, debiutującej w serii kart Radeon HD 7000.

Premiera GeForce GTX 480 i GeForce GTX 470 odbyła się 26 marca 2010 roku, natomiast do sprzedaży obie karty trafiły 12 kwietnia tego samego roku. Flagowy GeForce GTX 480 został wyposażony w 480 procesorów strumieniowych (CUDA cores), 60 jednostek TMU i 48 ROP oraz 1536 MB pamięci GDDR5 z 384-bitową magistralą. Niestety, ze względu na problemy z produkcją układów GF100 (a ściślej niewielką liczbą w pełni sprawnych chipów spośród wszystkich wyprodukowanych) zablokowano jeden z szesnastu multiprocesorów strumieniowych. Z tego powodu w GeForce GTX 480 liczba procesorów strumieniowych zamiast 512 wynosi 480, a jednostek TMU 60 zamiast 64. Karta działa z zegarami 700, 1401 i 3696 MHz, kolejno dla układu graficznego, procesorów strumieniowych i pamięci (efektywnie). Jej chłodzeniem zajmuje się dwuslotowy cooler z czterema wystającymi z obudowy ciepłowodami. Obudowę systemu chłodzenia wyposażono ponadto w metalową pokrywę, pomagającą w odprowadzaniu ciepła z karty, zmniejszając jej i tak bardzo wysoką temperaturę. Wskaźnik TDP wynosi 250W, natomiast do zasilania służą dwie dodatkowe wtyczki PCI-Express, jedna 8-pinowa i jedna 6-pinowa.

GeForce GTX 470 składa się z układu GF100 z zablokowanymi dwoma multiprocesorami strumieniowymi, oraz 1280 MB pamięci GDDR5 z 320-bitową magistralą. Karta dysponuje 448 procesorami strumieniowymi, 56 jednostkami TMU oraz 40 ROP. Częstotliwość taktowania układu graficznego wynosi 607 MHz, procesorów strumieniowych 1215 MHz, pamięci 3348 MHz (efektywnie), natomiast do zasilania służą dwie dodatkowe 6-pinowe wtyczki. Podobnie do GeForce GTX 480 akcelerator został wyposażony w dwuslotowy systemem odprowadzania ciepła, ale nieco skromniejszy ze względu na niższą wartość TDP (215W zamiast 250W). Przede wszystkim obudowa systemu chłodzenia GeForce GTX 470 nie posiada metalowej blaszki, która w GeForce GTX 480 pomagała w odprowadzaniu ciepła. Obie karty zarówno model 480 jak i 470 wyposażono w dwa wyjścia DVI i jedno HDMI.





Karta: Sparkle SXX4701280D5-NM [GTX 470]

W testach znalazła się starsza już karta Sparkle GeForce GTX 470, która bazuje na 40-nanometrowym układzie o nazwie kodowej Fermi (GF100). Układ GTX 400 zawiera ponad 3 miliardy tranzystorów i oferuje dwa razy większą liczbę rdzeni CUDA w porównaniu do układów GPU poprzedniej generacji (GeForce GTX 200), a także szybki interfejs pamięci GDDR5 i pełne wsparcie dla DirectX 11. Testowana karta to konstrukcja w całości referencyjna, taktowana standardowymi zegarami. Zegary taktujące dla GTX 470 wynoszą 607 MHz dla układu graficznego, 1215 MHz dla procesorów strumieniowych oraz 3348 MHz (efektywnie) dla pamięci. Karta ma na pokładzie 1280 MB pamięci GDDR5 z 320-bitową magistralą oraz 448 procesorów strumieniowych (CUDA cores/rdzeni CUDA). GeForce GTX 470 posiada dodatkowe wsparcie dla technologii 3D Vision Surround, PhysX, DirectCompute oraz CUDA C/C++. Akcelerację zaawansowanych efektów w grach, w tym takie efekty jak rozmycie w ruchu (motion blur), miękkie cienie, przezroczystość i głębia ostrości realizowane są poprzez architektury CUDA oraz dzięki obsłudze Microsoft DirectComput.

Dedykowany test karty Sparkle SXX4701280D5-NM bazujący na 40-nanometrowym układzie o nazwie kodowej Fermi (GF100) znajduje się tutaj. Z kolei o chłodzeniu Accelero XTREME Plus na karcie GTX 470 można poczytać w tym artykule. W wersji z chłodzeniem Accelero XTREME Plus GeForce GTX470 wystąpił w teście temperatur.

Karty z układem GTX470 są już ciężko dostępne, a cena to około 1380zł (stan na koniec kwietnia 2012).


(kliknij, aby powiększyć)





GeForce GTX 460 - układ GF104

W cztery miesiące po premierze kart GeForce GTX 480 i 470 na rynek trafiła kolejna karta graficzna z architekturą Fermi - GeForce GTX 460. Karta bazuje na układzie o nazwie kodowej GF104, który zajmuje powierzchnię około 340 mm^2, zawiera 1,95 miliarda tranzystorów, i jest uproszczoną wersją chipów GF100.

W porównaniu do GF100 liczba bloków GPC w GF104 została zmniejszona o połowę - z czterech do dwóch. Każdy taki blok w architekturze Fermi jest wyposażony we własny rasteryzator oraz cztery multiprocesory strumieniowe, składające się z jednego silnika polimorficznego, czterech jednostek mapowania tekstur TMU oraz procesorów strumieniowe. Jednak aby GF104 nie został zaledwie połową układu GF100 w jego budowie wewnętrznej wprowadzono jedną ważną zmianę - podczas gdy każdy z 16 multiprocesorów strumieniowych w układach GF100 zawierał 32 procesory strumieniowe i 4 jednostki TMU, w GF104 w jednym takim multiprocesorze znajduje się 48 procesorów strumieniowych i 8 jednostek TMU.

Sumarycznie układ zawiera zatem 384 procesorów strumieniowych (8x48) oraz 64 jednostki TMU (8x8). Jednostki te są pogrupowane w osiem multiprocesorów strumieniowych, umieszczonych w dwóch blokach Graphics Processor Cluster (GPC). Ze względu na o połowę mniejszą niż w GF100 liczbę multiprocesorów i bloków GPC o połowę zmniejszyła się liczba jednostek odpowiedzialnych za obliczenia związane z geometrią i teselacją. W GF104 sumarycznie znajdują się dwa rasteryzatory i osiem silników polimorficznych, podczas gdy w GF100 było ich odpowiednio: 4 i 16. Układ wyposażono w 32 jednostki ROP i 256-bitową magistralę pamięci GDDR5.

Karty GeForce GTX 460 miały swoją premierę 12 lipca 2010 roku i trafiły na rynek w dwóch wersjach: tańszej z 768 MB pamięci GDDR5 i 192-bitową magistralą oraz droższej z 1GB pamięci GDDR5 i 256-bitową magistralą. Akceleratory zostały wyposażone w 336 procesorów strumieniowych i 56 jednostek TMU, a więc mają aktywne siedem spośród ośmiu multiprocesorów strumieniowych dostępnych w układzie GF104. Zegary taktujące dla obu wersji ustawiono na poziomie 675 MHz dla układu graficznego, 1350 MHz dla procesorów strumieniowych oraz 3600 MHz (efektywnie) dla pamięci. W porównaniu do GeForce GTX 480 i 470 obie karty mają znacznie krótszą płytkę drukowaną, prostszy system chłodzenia i pobierają znacznie mniej energii elektrycznej - wskaźnik TDP to 160W w modelu 1GB oraz 150W w wersji 768MB. W momencie premiery były także około dwukrotnie tańsze od droższych braci z układami GF100. Akceleratory obsługują biblioteki DirectX 11 i mają dwa wyjścia DVI oraz jedno HDMI.





Karta: Gigabyte GV-N460SO-1GI [GTX 460]

GV-N460SO-1GI firmy Gigabyte wyróżnia się zwiększonymi częstotliwościami taktowania. Karta ma niereferencyjny system chłodzenia WindForce 2X i działa z zegarami zwiększonymi z 675/1350/900 MHz do 815/1630/ 1000 MHz MHz kolejno dla: układu graficznego, procesorów strumieniowych i pamięci. Na jej pokładzie znajduje się 1GB pamięci GDDR5 oraz układ GF114 z 384 procesorami strumieniowymi.

Za chłodzenie odpowiadają dwa wentylatory osadzone na masywnym radiatorze. Chłodzenie sprawdza się bardzo dobrze, powodując jedynie 59 °C podczas obciążenia. Producent wymaga do zasilania dwóch, 6-pinowych wtyczek PCI-Express i zasilacza o mocy 500W. W naszej platformie testowej szczytowa wartość poboru mocy ze wszystkich testów wyniosła 473W.

Cena karty Gigabyte GV-N460SO-1GI wynosi około 620zł, choć obecnie dokładnie ten model karty jest ciężko dostępny (stan na koniec kwietnia 2012).

  
(kliknij, aby powiększyć)





GeForce GTX 580, 570 - układ GF110

Karty GeForce GTX 570 i 580 to następcy nieco starszych modeli GeForce GTX 470 i 480. Akceleratory bazują na układzie o nazwie kodowej GF110, który jest poprawioną i ulepszoną wersją chipu GF100. Architektura układu praktycznie nie zmieniła się, zoptymalizowano jednak proces wytwarzania - inżynierowie Nvidii przeprojektowali cały chip na poziomie tranzystorów, co przyniosło efekt w postaci mniejszego poboru energii, możliwości zwiększenia taktowania oraz poprawy uzysku - czyli liczby w pełni sprawnych układów w stosunku do wszystkich wyprodukowanych.

Oprócz tego wprowadzono trzy poprawki do architektury. Modyfikacje objęły jednostki mapowania tekstur (TMU), które w GF110 mogą przetwarzać do czterech pikseli na takt zegara w trybie FP16, podczas gdy jednostki TMU użyte w GF100 mogły przetwarzać tylko dwa piksele na takt zegara. Ponadto o około 10% zwiększono i tak już bardzo wysoką wydajność jednostek zajmujących się teselacją oraz poprawiono wydajność operacji na buforze Z.

Podsumowując, dokonano całkowitej przebudowa układu, prowadzącej do poprawy uzysku i parametrów elektrycznych (zegary, pobór prądu) oraz dodano trzy poprawki w architekturze. Poza tym GF110 tak jak i GF100 jest produkowany w 40-nanometrowym (nm) wymiarze technologicznym i składa się z około 3,2 miliarda tranzystorów. Chip zawiera 512 procesorów strumieniowych (CUDA cores) oraz 64 jednostki TMU. Jednostki te są zgrupowane w 16 głównych multiprocesorów strumieniowych - w każdym z nich po 32 procesory strumieniowe, 4 jednostki TMU i jeden silnik polimorficzny. Multiprocesory są podzielone ponadto na cztery bloki GPC, z których każdy posiada własny rasteryzator. Całość uzupełnia 48 jednostek ROP z 384-bitowym kontrolerem pamięci GDDR5.

GeForce GTX 580 trafił na rynek w dniu 9 listopada 2010 roku i zastąpił debiutujący w marcu tego samego roku GeForce GTX 480, oferując od niego około 20% wyższą wydajność. Karta została wyposażona w 512 procesorów strumieniowych - wszystkie dostępne w układzie GF110, oraz 64 jednostki TMU, 48 jednostek ROP i 1536 MB pamięci GDDR5 z 384-bitową magistralą. Zegary taktujące ustawiono na poziomie 772 MHz dla układu graficznego, 1536 MHz dla procesorów strumieniowych oraz 4008 MHz (efektywnie) dla pamięci. GeForce GTX 580 posiada dwa złącza DVI i jedno HDMI oraz dwie dodatkowe wtyczki zasilające - jedną 8-pinową i jedną 6-pinową. Wskaźnik TDP wynosi 244W (zamiast 250W w GeForce GTX 480). W porównaniu do poprzednika karta pobiera mniejsze ilości energii elektrycznej i zachowuje zauważalnie niższą temperaturę pracy. Niższa temperatura pracy to oprócz lepszego układu graficznego także efekt zastosowania w systemie chłodzenia komory parowej zamiast ciepłowodów oraz turbiny o większej średnicy, zwiększającej przepływ powietrza przez radiator.

Premiera GeForce GTX 570 odbyła się 7 grudnia 2010 roku. Akcelerator zaoferował wydajność zbliżoną do flagowego do niedawna GeForce GTX 480, wyróżniając się przy tym znacznie mniejszą ilością zużywanej energii, wydzielanego ciepła i hałasu. Karta ma układ GF110 z aktywnymi 480 procesorami strumieniowymi oraz 60 jednostkami TMU i dysponuje 40 jednostkami ROP oraz 1280 MB pamięci GDDR5 z 320-bitową magistralą. Cechuje ją wskaźnik TDP na poziomie 225W oraz zegary taktujące 732/1464/3800 MHz, kolejno dla układu graficznego, procesorów strumieniowych i pamięci (efektywnie). Na śledziu umieszczono dwa złącza DVI i jedno HDMI, natomiast do zasilania dwie 6-pinowe wtyczki. Zarówno GeForce GTX 570 jak i 580 obsługują wszystkie technologie dostępne w serii Fermi, m.in. DirectX 11, PhysX, CUDA, 3D Vision i 3D Vision Surround oraz SLI.





Karta: Gigabyte GV-N570SO-13I [GTX 570]

Karta GV-N570SO-13I powstała w autorskiej wersji Super Overclock z fabrycznie zwiększonymi zegarami taktującymi. Karty mają 1280 MB pamięci GDDR5 z 320-bitową magistralą oraz układ GF110 z 480 procesorami strumieniowymi i zdaniem producenta są jedną najbardziej podkręconą wersją GeForce GTX 570 dostępną na rynku. Zegary taktujące układ graficzny i procesory strumieniowe zostały zwiększone z 732/1464 MHz do aż 845/1690 MHz natomiast pamięci pracują z efektywną częstotliwością 4000 MHz.

Odprowadzaniem ciepła zajmuje się autorski system chłodzenia WindForce 3X, składający się z komory parowej, trzech miedzianych ciepłowodów o grubości 8mm oraz aluminiowego radiatora z gęsto ułożonymi bardzo cienkimi listkami, który owiewany jest przez trzy wentylatory. Dwa wyjścia zasilające PCI-Express (6-pinowe i 8-pinowe) umieszczono na górze. Podczas wytężonej pracy wentylatory pracują cicho i pozostawiają układ graficzny w temperaturze 63 °C, co jest dobrym wynikiem. Producent wymaga zasilacza o mocy 650W, jednak w naszej platformie testowej szczytowa wartość poboru mocy ze wszystkich testów wyniosła 590W.

Cena karty Gigabyte GV-N570SO-13I wynosi około 1200zł (stan na koniec kwietnia 2012).

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)





Karta: Gigabyte GV-N580SO-15I [GTX 580]

Model karty oznaczony symbolem GV-N580SO-15I został wykonany w technologii Ultra Durable VGA+ z wykorzystaniem najlepszych podzespołów. W tym wypadku mamy więc do czynienia z dwukrotnie większą ilością miedzi w warstwach PCB, kondensatorami Proadlizer, metalowymi dławikami z rdzeniami ferrytowymi i tranzystorami MOSFET z niskim RDS. Za chłodzenie odpowiada rozbudowany, zajmujący dwa sloty system zwany WindForce 3X z trzema wentylatorami, trzema ciepłowodami oraz komorami parowymi zwanymi Vapor Chamber. Gigabyte GV-N580SO-15I ma układ z 512 procesorami strumieniowymi oraz 1536MB pamięci RAM typu GDDR5 z 384-bitowym interfejsem pamięci. Zegary wynoszą odpowiednio 855 MHz dla GPU, 1710 MHz dla procesorów strumieniowych i 4100 MHz dla pamięci. W modelu referencyjnym wartości wynoszą 772 MHz/1544 MHz/4008MHz. Na śledź trafiły złącza mini HDMI oraz podwójne DVI. Karta wspiera rzecz jasna technologie 3-way SLI, CUDA, PhysX oraz 3D Vision Surround.

Odprowadzaniem ciepła zajmuje się autorski system chłodzenia WindForce 3X, składający się z komory parowej, trzech miedzianych ciepłowodów o grubości 8mm oraz aluminiowego radiatora z gęsto ułożonymi bardzo cienkimi listkami, który owiewany jest przez trzy wentylatory. Dwa wyjścia zasilające PCI-Express (6-pinowe i 8-pinowe) umieszczono na górze. Podczas wytężonej pracy wentylatory pracują dość głośno i pozostawiają układ graficzny w temperaturze 78 °C. Producent wymaga zasilacza o mocy aż 750W, zaś w naszej platformie testowej szczytowa wartość poboru mocy ze wszystkich testów wyniosła 651W, co było niechlubną, najwyższą wartością w porównaniu.

Cena karty Gigabyte GV-N580SO-15I wynosi około 1800zł (stan na koniec kwietnia 2012).

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)





GeForce GTX 560, GTX 560 Ti - układ GF114

Podobne modyfikacje jak wprowadzone w większych układach GF110 objęły również chipy GF104. Tak powstały układy GF114, na podstawie których zbudowano dwie karty: GeForce GTX 560 oraz GeForce GTX 560Ti. Bazą dla układów GF114 były chipy GF104, jednak zostały one całkowicie przeprojektowane w celu zmniejszenia zużycia energii elektrycznej i zwiększenia osiąganych zegarów taktujących. Oprócz tego zawarto w nich poprawki architektury zawarte wcześniej w GF110 - ulepszone jednostki mapowania tekstur, mogące przetwarzać do czterech pikseli na takt zegara w trybie FP16 zamiast do dwóch, oraz bardziej wydajny bufor Z i jednostki zajmujące się teselacją. Liczba tranzystorów i powierzchnia układu pozostała praktycznie bez zmian względem GF104 (1,95 mld tranzystorów i około 340 mm?). Bez zmian pozostał również schemat organizacji wewnętrznej - GF114 tak jak i GF104 zawiera sumarycznie 384 procesory strumieniowe (8x48), 64 jednostki TMU (8x8) umieszczone w 8 odrębnych multiprocesorach strumieniowych, które są podzielone na dwa bloki GPC. Całość uzupełnia 8 silników polimorficznych (po jednym w każdym multiprocesorze), dwa rasteryzatory (jeden na blok GPC) oraz 32 jednostki ROP i 256-bitowy kontroler pamięci GDDR5.

GeForce GTX 560 Ti jest wyposażony w 1GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą oraz układ GF114 z aktywnymi wszystkimi 384 procesorami strumieniowymi, 64 jednostkami TMU i 32 ROP. Wskaźnik TDP wynosi 170W, natomiast zegary taktujące 822/1645/4008 MHz, kolejno dla układu graficznego, procesorów strumieniowych i pamięci (efektywnie).

Do zasilania służą dwie 6-pinowe wtyczki, natomiast monitor można podpiąć korzystając z dwóch złączy DVI i jednego HDMI. Debiut GeForce GTX 560 miał miejsce 25 stycznia 2011 roku. Karta zastąpiła w ofercie rynkowej wcześniejsze modele GeForce GTX 460, oferując o około 30% wyższą wydajność dzięki zwiększonej liczbie aktywnych jednostek oraz wyższym zegarom taktującym. System chłodzenia podobnie jak w GeForce GTX 460 zajmuje dwa sloty miejsca w obudowie i ma centralnie umieszczony duży wentylator - jest jednak nieco dłuższy z uwagi na zwiększoną o około 2,5cm długość karty w porównaniu do poprzednika.

GeForce GTX 560 debiutował na rynku 17 maja i został wyposażony w układ GF114 z aktywnymi 336 procesorami strumieniowymi i 56 jednostkami TMU oraz podobnie jak w wersji Titanium 1GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą. Oprócz liczby jednostek w porównaniu do GeForce GTX 560 Ti nieznacznie zmniejszono również taktowanie układu graficznego i procesorów strumieniowych, które wynosi 810 i 1620 MHz (zamiast 822 i 1645 MHz). Bez zmian pozostało natomiast taktowanie pamięci - 4008 MHz (efektywnie) i jej przepustowość - 128 GB/s. GeForce GTX 560 ma taką samą długość jak GeForce GTX 560 Ti i korzysta z tego samego systemu chłodzenia. Podobnie do niego jest też zasilany dwiema 6-pinowymi wtyczkami i wyposażony w dwa wyjścia DVI i jedno HDMI.





Karta: Gigabyte GV-N56GSO-1GI [GTX 560]

GeForce GTX 560 Ti Super Overclock (SOC) o oznaczeniu GV-N560SO-1GI-950 w został wyposażony w bardziej wydajny system chłodzenia WindForce 2X, zastsowano miedziane ciepłowody oraz dwa bardzo duże wentylatory, które gwarantują niższą emisję hałasu i niższą temperaturę pracy. Karta posiada płytkę drukowaną z podzespołami o podwyższonej jakości, wykonaną w technologii Ultra Durable VGA+. Zegary taktujące wynoszą 900/1800/4008 MHz kolejno dla: układu graficznego, procesorów strumieniowych i pamięci - referencyjne wartości to (810/1620/1002).

Za chłodzenie odpowiadają dwa wentylatory osadzone na masywnym radiatorze. Temperatura układ podczas obciążenia dochodzi do 78 °C. Producent wymaga do zasilania dwóch, 6-pinowych wtyczek PCI-Express i zasilacza o mocy 500W. W naszej platformie testowej szczytowa wartość poboru mocy ze wszystkich testów wyniosła 530W.

Cena karty Gigabyte GV-N56GSO-1GI wynosi około 750zł (stan na koniec kwietnia 2012).

  
(kliknij, aby powiększyć)





Karta: Sparkle Calibre X 560 Ti DF [GTX 560 Ti]

Karta Sparkle Calibre X 560 Ti DF już samym opakowaniem pozytywnie nastraja. Czarne opakowanie o nietypowym kształcie, ze srebrnym logo po środku w postaci jednorożca nawiązujące nieco do klimatu Ferrari w czarnych barwach. Sparkle pozycjonuje karty z serii Calibre wyżej niż pozostałe swoje produkty, wyróżniając rodzinę Calibre eleganckim opakowaniem i dodatkowymi benefitami. Wewnątrz pudełka znajdziemy kolejne pudełku, a w nim kolejne... opakowanie dopieszczone zostało maksymalnie. W wyposażeniu znajdziemy instrukcje obsługi, sterowniki, przejściówkę wizyjną DSub-DVI, dwa kable molex-PCI-E oraz kabel miniHDMI. Ale jest coś jeszcze w pudełku - producent dodaje kartę Calibre VIP, którą należy zarejestrować na stronie Calibre (trzeba podać m.in. numer seryjny karty, dla ułatwienia został on także oznaczony na karcie). Podczas rejestracji trzeba oprócz typowych danych wypełnić obowiązkową ankietę z pytaniami o przedział zarobków, edukację... czy aby trochę nie za dużo tych informacji dla producenta? Sama strona technicznie nie jest zbyt interesująca (producent oferuje 48h system pomocy technicznej przez e-mail), jednak dzięki rejestracji przedłużamy gwarancje do 3 lat (standardowo producent daje 2 lata) i to jest główna zaleta tej VIP-owskiej karty.

Cena karty z fabrycznym overclockingiem na układzie GTX 560 Ti wynosi około 950zł (stan na koniec kwietnia 2012).

     
Sparkle Calibre X 560 Ti DF (kliknij, aby powiększyć)

Test i zdjęcia karty Sparkle Calibre X 560 Ti DF opartej na układzie GeForce 560 Ti dostępny jest w tym miejscu.



GeForce GTX 550 Ti - układ GF116

Karty GeForce GTX 550Ti są wyposażone w układy GF116 ze 192 procesorami strumieniowymi, oraz 1GB pamięci GDDR5 ze 192-bitową magistralą. Zegary taktujące wynoszą 900, 1800 i 4100 MHz kolejno dla układu graficznego, procesorów strumieniowych i pamięci (efektywnie), natomiast wskaźnik TDP 116W. Układy GF116 będące ich sercem są poprawioną wersją chipów GF106 stosowanych w kartach GeForce GTS 450. Podobnie jak w przypadku układów GF110 i GF114 chipy zostały przeprojektowane celem poprawy wskaźnika wydajność/wat i możliwości zwiększenia osiąganych częstotliwości taktowania, oraz zawarto w nich ulepszone jednostki TMU, Teselatory i bufor Z. Poza tym budowa GF116 nie różni się od GF106.

Karty wywodzą się bezpośrednio z GeForce GTS 450 i są ich bardziej wydajną wersją - w porównaniu do których mają 192-bitową magistralę pamięci zamiast 128-bitowej, 24 jednostki ROP zamiast 16 oraz wyższe zegary taktujące. Bez zmian pozostała liczba procesorów strumieniowych (192) i liczba jednostek TMU (32). GeForce GTX 550 Ti ma trochę większy wskaźnik TDP od GeForce GTS 450 - 116W zamiast 106W. Karta jest zasilana jedną 6-pinową wtyczką i tak jak wszystkie modele referencyjne z serii Fermi ma dwa złącza DVI i jedno HDMI. Premiera miała miejsce 15 marca 2011 roku.





Karta: Gigabyte GV-N550 OC-1GI [GTX 550 Ti]

Gigabyte GV-N550 OC-1GI wyposażony jest w jeden, wydajny wentylator oraz jedno złącze zasilające PCI-Express. Zegary taktujące wynoszą 970/1940/1050 MHz kolejno dla: układu graficznego, procesorów strumieniowych i pamięci - referencyjne wartości to (900/1800/1050).

Za chłodzenie odpowiada duży, wydajny wiatrak osadzony na masywnym radiatorze. Chłodzenie sprawdza się bardzo dobrze, powodując jedynie 59 °C podczas obciążenia. Producent wymaga do zasilania jednej, 6-pinowej wtyczki PCI-Express i zasilacza o mocy 450W. W naszej platformie testowej szczytowa wartość poboru mocy ze wszystkich testów wyniosła 477W.

Cena karty Gigabyte GV-N550 OC-1GI wynosi około 460zł (stan na koniec kwietnia 2012).

  
(kliknij, aby powiększyć)





Radeon 6950, 6970 - układ Cayman

Karty Radeon HD 6950 i 6970 debiutowały 15 grudnia 2010 roku, kilka tygodni po kartach z serii 6800 z układami Barts. Oprócz wszystkich ulepszeń wprowadzonych w serii 6800, o których nieco dalej, akceleratory zawierają jeszcze kilka istotnych nowości o charakterze czysto technicznym. Są to: podwójny silnik odpowiedzialny za geometrię i teselację (Dual Geometry Engine), nowa architektura procesorów strumieniowych (VLIW4), w której pojedynczy shader składa się z czterech procesorów strumieniowych, zamiast pięciu jak w dotychczas stosowanej architekturze VLIW5 oraz jednostki Render Back-Ends (RBE) nowej generacji, 2-krotnie szybsze dla operacji 16-bitowych oraz 4-krotnie szybsze w przypadku operacji 32-bitowych, w porównaniu do jednostek RBE układów Barts (Radeon HD 6800) i Cypress (Radeon HD 5800).

Oprócz tego zastosowano technologię PowerTune, która polega na pomiarze i regulacji poboru energii elektrycznej w czasie rzeczywistym oraz możliwości dostosowywania go do wcześniej ustalonej wartości. Wraz z tą technologią w sterownikach Catalyst Control Center pojawił się suwak pozwalający regulować pobór energii przez karty Radeon HD 6900 w zakresie +/- 20%.

Sercem kart Radeon HD 6970 i 6950 jest układ Cayman, który składa się z 2,64 miliarda tranzystorów i zajmuje powierzchnię 389 mm mm^(2). Chip jest produkowany w 40-nanometrowej technologii i zawiera 24 bloki SIMD z architekturą VLIW4 oraz 32 jednostki RBE (Render Back Ends). W każdym bloku SIMD znajdują się 4 jednostki TMU oraz 64 procesory strumieniowe w konfiguracji 16x4. Łącznie daje to liczbę 1536 procesorów strumieniowych, 96 jednostek TMU oraz 32 RBE. Układ komunikuje się z pamięcią GDDR5 poprzez 256-bitową magistralę. Więcej informacji temat kart Radeon HD 6900 oraz układu Cayman można znaleźć w naszej odrębnej recenzji (link). Radeon HD 6970 dysponuje 24 blokami SIMD z 1536 procesorami strumieniowymi oraz 96 jednostkami TMU. Częstotliwość taktowania wynosi 880 MHz dla układu graficznego oraz 1375 MHz (5500 MHz efektywnie) dla 2GB pamięci typu GDDR5 z 256-bitową magistralą. Wydajność ma wynosić 2,7 teraflopa w przypadku obliczeń pojedynczej precyzji oraz 675 gigaflopów w przypadku obliczeń podwójnej precyzji. Typowe zużycie energii określono na 20W podczas spoczynku i 190W podczas obciążenia. Karta jest zasilana przez jedną 8-pinową i jedną 6-pinową wtyczkę

Specyfikacja tańszego Radeona HD 6950 to 22 aktywne bloki SIMD z 1408 procesorami strumieniowymi i 88 jednostkami TMU oraz zegary na poziomie 800 MHz dla układu graficznego i 1250 MHz (5000 MHz efektywnie) dla pamięci. Pojemność pamięci tak jak w droższym Radeonie HD 6970 wynosi 2GB, natomiast wydajność określono na 2,25 teraflopa dla obliczeń pojedynczej precyzji oraz 563 gigaflopy w przypadku obliczeń podwójnej precyzji. Typowe zużycie energii ma wynosić 20W podczas spoczynku i 140W podczas gry. Do zasilania służą dwie 6-pinowe wtyczki.





Karta: Sapphire Flex HD6970 2G GDDR5 [HD 6970]

Karta Sapphire Flex HD6970 2G GDDR5 posiada 2GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą oraz wydajny autorski system chłodzenia VaporX z miedzianymi ciepłowodami i komorą parową. Ich serce stanowi 40nm układ Cayman z 1536 procesorami strumieniowymi i obsługą bibliotek DirectX 11. Częstotliwość taktowania układu graficznego została zwiększona o 50 MHz i wynosi 930 MHz, natomiast pamięci działają ze standardowym zegarem 5500 MHz (efektywnie).

Karta posiada system chłodzenia zaproponowany przez producenta karty. Autorski system o nazwie VaporX podczas wytężonej pracy pracuje cicho i pozostawia układ graficzny w temperaturze 64 °C. Producent wymaga do zasilania dwóch wtyczek PCI Express (6-pinowej i 8-pinowej) oraz zasilacza o mocy 550W. W naszej platformie testowej szczytowa wartość poboru mocy ze wszystkich testów wyniosła 578W, więc producent powinien zrewidować swoją wartość, gdyż w naszym mniemaniu zalecany zasilacz powinien mieć moc co najmniej 600W.

Cena karty Sapphire Flex HD6970 wynosi około 1500zł (stan na koniec kwietnia 2012).

  
(kliknij, aby powiększyć)





Karta: Gigabyte GV-R695OC-1GD [HD 6950]

Karta GV-R695OC-1GD firmy Gigabyte dedykowana jest specjalnie dla entuzjastów i graczy. Akcelerator posiada 1GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą oraz niereferencyjną płytkę drukowaną z komponentami o podwyższonej jakości, wykonaną z użyciem technologii Ultra Durable VGA. Karta bazuje na zmodyfikowanej płytce PCB z podwójną ilością miedzi w wewnętrznych wersjach laminatu, cewkami z rdzeniem ferrytowym i tranzystorami z obniżonym współczynnikiem RDS. Jej serce stanowi 40-nanometrowy układ Cayman Pro z 1408 procesorami strumieniowymi i obsługą bibliotek DirectX 11. Standardowe zegary dla układu taktujące wynoszą 800 MHz dla układu graficznego oraz 5000 MHz (efektywnie) dla pamięci, w modelu GV-R695OC-1GD podwyższono zegar procesora graficznego do poziomu 870 MHz.

Mimo że karta nie posiada tak elektryzującego wyposażenia jak w przypadku Sparkle Calibre i jej kart VIP, to jednak producent daje na kartę pełne 3 lata gwarancji. W standardowym wyposażeniu, oprócz karty, znajdziemy mostek Crossfire do połączenia dwóch takich samych Radeonów oraz przejściówkę zasilania z molex na PCI-Express 6-pin.

Dedykowany test i zdjęcia karty Gigabyte GV-R695OC-1GD opartej na układzie Radeon HD 6950 dostępny jest w tym miejscu.

Cena karty Gigabyte GV-R695OC-1GD wynosi około 1050zł (stan na koniec kwietnia 2012).


Gigabyte GV-R695OC-1GD (kliknij, aby powiększyć)





Radeon HD 6790, 6850, 6870 - układ Barts

Pierwsze karty serii Radeon HD 6000 debiutowały na rynku w czwartym kwartale 2010 roku, w postaci modeli należących do serii 6800 i 6900, które zastąpiły wcześniej oferowane Radeony 5830, 5850 i 5870. Akceleratory korzystają z układów produkowanych w 40-nanometrowej technologii, jednak w porównaniu do poprzedników zawierają wiele nowości. Wśród nich należy wymienić wsparcie dla wyświetlania obrazu stereoskopowego (technologia AMD HD3D), dekoder UVD 3.0, który zapewnia sprzętowe wsparcie dla formatów MPEG-2, DivX, MVC i Blu-ray 3D oraz jednoczesną obsługę 6 wyświetlaczy i najnowszych złącz HDMI 1.4a oraz Display Port 1.2.

Oprócz tego ulepszono sprzętowe jednostki odpowiadające za teselację, zwiększając jej wydajność oraz poprawiono skalowanie CrossFire dzięki dwukrotnemu zwiększeniu przepustowości łącza służącego do wzajemnej komunikacji kart pracujących ze sobą w tym trybie. W dziedzinie jakości obrazu w grach dodano bardziej skuteczną metodę wygładzania krawędzi (morfologiczny antyaliasing), wygładzanie krawędzi metodą EQAA (Enhanced Quality Anti-Aliasing) oraz ulepszony filtr anizotropowy, zapewniający wyższą jakość filtrowania i tekstur niż w serii HD 5000.

Karty z serii Radeon HD 6800 debiutowały na rynku 22 października 2010 roku i są zbudowane na układzie o nazwie kodowej Barts. Chip jest produkowany w 40-nanometrowym wymiarze technologicznym, składa się z około 1,7 miliarda tranzystorów i ma powierzchnię 255 mm^(2). Chip zawiera 14 bloków SIMD z architekturą VLIW5 oraz 32 jednostki RBE (Render Back Ends), nazywane inaczej jako jednostki ROP. W każdym bloku SIMD znajduje się 80 procesorów strumieniowych w konfiguracji 16x5, którym towarzyszą 4 jednostki TMU. Łącznie daje to liczbę 1120 procesorów strumieniowych, 56 jednostek TMU oraz 32 RBE. Układ komunikuje się z pamięcią GDDR5 poprzez 256-bitową magistralę.

Radeon HD 6870 korzysta z układu Barts XT, który jest wspierany przez 1GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą. Karta dysponuje 1120 procesorami strumieniowymi (224x5), 56 jednostkami TMU oraz 32 ROP. Częstotliwość taktowania układu graficznego wynosi 900 MHz, natomiast w przypadku pamięci 1050 MHz (4200 MHz efektywnie). Moc obliczeniowa dla obliczeń pojedynczej precyzji wynosi 2 teraflopy oraz 400 gigaflopów dla obliczeń podwójnej precyzji. Zużycie energii określono na 19W podczas spoczynku i 151W podczas obciążenia. Do zasilania karty służą dwie 6-pinowe wtyczki.

Wolniejszy Radeon HD 6850 ma 1GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą oraz układ Barts Pro, zawierający 960 procesorów strumieniowych (192x5), 48 jednostek TMU oraz 32 ROP. Częstotliwość taktowania układu graficznego wynosi 775 MHz, natomiast w przypadku pamięci 1000 MHz (4000 MHz efektywnie). Moc obliczeniowa dla obliczeń pojedynczej precyzji wynosi około 1,5 Teraflopa oraz około 300 gigaflopów dla obliczeń podwójnej precyzji. Karta jest zasilana przez jedną 6-pinową wtyczkę i zużywa 19W energii podczas spoczynku oraz 127W podczas obciążenia.

Kilka miesięcy po premierze modeli HD 6870 i 6850 na rynku zadebiutowały również karty Radeon HD 6790, wyposażone w 1GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą oraz układ Barts LE zawierający 800 procesorów strumieniowych (160x5), 40 jednostek TMU i 16 ROP (zamiast 32 w modelach 6870/6850). Częstotliwość taktowania układu graficznego w tym modelu wynosi 840 MHz, natomiast pamięci 1050 MHz (4200 MHz efektywnie). Karty oferują moc obliczeniowa około 1,35 Teraflopa dla obliczeń pojedynczej precyzji wynosi oraz około 270 gigaflopów dla obliczeń podwójnej precyzji i są zasilane przez jedną 6-pinową wtyczkę.





Karta: Sapphire HD6790 1G GDDR5 [HD 6790]

Karta Sapphire HD6790 posiada 1GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistrala oraz układ Barts z 800 procesorami strumieniowymi. Zegary taktujące mają standardowe wartości: 840 MHz dla układu graficznego i 4200 MHz (efektywnie) dla pamięci. Karta wyposażona jest w charakterystyczną dla Sapphire niebieską płytę drukowaną oraz autorski dwuslotowy system chłodzenia, z trzema miedzianymi ciepłowodami. Wskaźnik TDP wynosi 150W, a do zasilania niezbędne są dwie dodatkowe 6-pinowe wtyczki.

Karta posiada system chłodzenia zaproponowany przez producenta karty. Do zasilania niezbędne są dwie dodatkowe 6-pinowe wtyczki. Autorski system o nazwie VaporX podczas wytężonej pracy pracuje dość głośno i pozostawia układ graficzny w temperaturze 72 °C. Producent rekomenduje zasilacz o mocy 500W. W naszej platformie testowej szczytowa wartość poboru mocy ze wszystkich testów wyniosła 471W.

Cena karty Sapphire HD6790 1G GDDR5 wynosi około 480zł (stan na koniec kwietnia 2012).

  
(kliknij, aby powiększyć)





Karta: Gigabyte GV-R685D5-1GD [HD 6850]

Karta graficzna o oznaczeniu GV-R685D5-1GD to model z referencyjnymi zegarami 775 MHz dla rdzenia i 1000 MHz dla pamięci. Producent zadbał o technologię Ultra Durable oraz wydajniejszy układ chłodzenia WindForce. Zbudowano go z wykorzystaniem aluminiowego wentylatora oraz dwóch wentylatorów. Akcelerator obsługuje technologie takie jak DirectX11, CrossFireX czy Eyefinity, a na śledziu umieszczono podwójne złącze DVI i po jednym HDMI oraz DisplayPort.

Gigabyte GV-R685D5-1GD w został wyposażony w system chłodzenia WindForce 2X, zastosowano miedziane ciepłowody oraz dwa duże wentylatory, które gwarantują niższą emisję hałasu i niższą temperaturę pracy. Temperatura układu podczas obciążenia dochodzi do 66 °C. Producent wymaga do zasilania jednej, 6-pinowej wtyczki PCI-Express i zasilacza o mocy 400W. W naszej platformie testowej szczytowa wartość poboru mocy ze wszystkich testów wyniosła 447W.

Cena karty Gigabyte GV-R685D5-1GD wynosi około 530zł (stan na koniec kwietnia 2012).

  
(kliknij, aby powiększyć)





Karta: Sapphire VaporX HD6870 1G GDDR5 [HD 6870]

Karta VaporX HD6870 1G GDDR5 cechuje się 256-bitową magistralą oraz posiada układ Barts z 800 procesorami strumieniowymi. Zegary taktujące mają standardowe wartości: 960 MHz dla układu graficznego i 4200 MHz (efektywnie) dla pamięci. Karta wyposażona jest w charakterystyczną dla Sapphire niebieską płytę drukowaną oraz autorski dwuslotowy system chłodzenia, z trzema miedzianymi ciepłowodami.

Karta posiada system chłodzenia zaproponowany przez producenta karty. Wskaźnik TDP wynosi 150W, a do zasilania niezbędne są dwie dodatkowe 6-pinowe wtyczki. Autorski system o nazwie VaporX podczas wytężonej pracy pracuje dość głośno i pozostawia układ graficzny w temperaturze 71 °C. Producent rekomenduje zasilacz o mocy 500W. W naszej platformie testowej szczytowa wartość poboru mocy ze wszystkich testów wyniosła 506W.

Cena karty Sapphire VaporX HD6870 1G GDDR5 wynosi około 750zł (stan na koniec kwietnia 2012).

  
(kliknij, aby powiększyć)





Platforma, procedura testowa i lista kart

Platforma testowa dla kart graficznych

Testy wykonane zostały w systemie Windows 7 Ultimate PL 64-bit SP1, wgrane najnowsze aktualizacje, użyte sterowniki to ForceWare 296.10/ 301.10 (dla układów NVidia GTX) i AMD Catalyst 12.3 (dla układów AMD Radeon HD). Ustawienie sterowników standardowe poza wyłączoną synchronizacją VSync.

A poniżej tabela ze szczegółową listą kart biorących udział w teście. Część kart była fabrycznie podkręcona, informacje o zegarach można znaleźć w tabeli.





Testy: GeForce GTX 460, 470, 550 Ti, 560, 560 Ti, 570, 580, 680, Radeon HD 6790, 6850, 6870, 6950, 6970, 7770, 7870, 7950, 7970



Metro 2033 (DX11)

Metro 2033 korzysta z autorskiego silnika 4A Engine, wspiera DX11. W pomiarze liczony jest średni framerate.
Pierwszy test w 1920x1200, detale Very High, FSAA4x, Tesselacja i DAO włączone, zaawansowany PhysX wyłączony.


Drugi test w 1920x1200, detale High, AAA, Tesselacja włączona i DAO wyłączone, zaawansowany PhysX wyłączony.




Mafia II (DX10)

Mafia II korzysta z nowego, stworzonego specjalnie dla niej silnika Illusion. Test w 1920x1200, max detale, Apex wyłączony. AA włączony. PhysX wyłączony. Liczony średni framerate.




Call of Juarez (DX10)

Test w 1920x1200, wysokie detale i cienie, MSAAx4. Liczony średni i minimalny framerate.




Hard Reset (DX10)

Hard Reset zbudowany jest w oparciu o autorski silnik, którego mocną stroną jest możliwość budowania dużych, otwartych lokacji z interaktywnym otoczeniem. Test w 1920x1200, detale Ultra MSAA4x. Liczony średni i minimalny framerate.




Aliens vs Predator (DX11)

Ustawienia ma maskimum, texture Quality: 2; Shadow Quality: 3; Anisotropic Filtering: 16; SSAO: ON; DX11 Tessellation: ON; DX11 Advanced Shadows: ON; DX11 MSAA Samples: 1. Liczony średni i minimalny framerate.




Just Cause 2 (DX10)

Just Cause 2 to zwariowana gra akcji typu TPP, w której możemy demolować co popadnie oraz prowadzić różnej maści pojazdy. Grafika, szczegółowość otoczenia oraz efekty zniszczeń to prawdziwy majstersztyk. Test w 1920x1200, max detale, MSAA x8. Liczony średni framerate.




S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat (DX11)

Kolejna odsłona klimatycznej gry S.T.A.L.K.E.R., tym razem w środowisku DX11. Benchmark składa się z czterech scen. Test w 1920x1200, Ultra detale, wyniki fps podane w wersji średniej i minimalnej.







FarCry2 (DX10)

Far Cry2, już nie tak dobry jak pierwszy Far Cry, ale do pomiarów się nadaje. Pomiar w środowisku DX10, w najwyższych detalach z użyciem dema Playback Action Scene w ustawieniach AA4x i AA8x. Wyniki średnie i minimalne.





Crysis Warhead (DX10)

Crysis Warhead w trzech pomiarach Very High, High i Medium. Rozdzielczość 1920x1200px, wykorzystane demo Airfiled2. Wyniki średnie i minimalne.






DiRT3 (DX11)

Chyba najładniejsze obecnie wyścigi samochodowe na peceta. Piękna i płynna (na odpowiednim sprzęcie) grafika, powinna spodobać się fanom rajdowej jazdy. Pomiar w 1920x1200 w ustawieniach MSAA4x i MSAA8x, ultra detale, pomiar średni i minimalny.





Unigine Heaven DX11 2.5 Pro

Unigine Heaven to nowoczesny silnik ze wsparciem DX11. Test w 1920x1200, w dwóch ustawieniach: Tesselacja Extreme|Normal oraz różne ustawienia fliltrowania Anizo i wygładzania krawędzi. Liczony średni, minimalny i maksymalny framerate.





3DMark 11 (DX11)

3DMarka pracujący w środowisku DX11. Test w dwóch wersjach: Performance i Extreme. Wyniki cząstkowe czterech testów graficznych.





I w wersji ustawień Extreme:









Dodatkowy test GTX 680, skalowanie

Dodatkowo sprawdziliśmy, jaki wpływ na najszybszy obecnie układ jednoprocesorowy, czyli GeForce GTX 680, ma procesor i zmiana szyny z PCI-Express 2.0 na PCI-Express 3.0. Do testów posłużył zestaw składający się z płyty Intel DZ77GA-70K oraz procesora Intel Core i7-3770K z zegarem 3.5GHz (Turbo 3.9) oraz w wersji podkręconej do 4.7GHz. Wyniki poniżej:





Pobór mocy, temperatury

Do testów poboru prądu wykorzystano miernik Voltcrafta. Mierzony był całkowity pobór mocy z całej platformy testowej. Innymi słowy, wartości na wykresach nie dotyczą tyko karty graficznej, lecz całej platofrmy tesowej.


Voltcraft - miernik mocy (kliknij, aby powiększyć)





Analiza i podsumowanie wyników


Wydajność sumaryczna

Wskaźnik ten jest sumą uzyskanych wyników ze wszystkich przeprowadzonych testów. Wyniki z poszczególnych dem 3DMark 11 uśredniliśmy do dwóch rezultatów, oddzielnie dla trybu Performance i Extreme, aby ich wpływ na końcowy rezultat nie był zbyt duży.

Liderem zestawienia, co wcale nie jest zaskoczeniem został GeForce GTX 680, natomiast na drugiej i trzeciej pozycji uplasowały się karty Radeon HD 7970 i 7950. Podkręconemu Radeonowi HD 7950 depcze po piętach GeForce GTX 580 firmy Gigabyte w mocno podkręconej wersji SuperOverclock. Bardzo zbliżoną wydajność mają fabrycznie podkręcone wersje kart GeForce GTX 560Ti i Radeon HD 6950. Prawie dwukrotna różnica wydajności dzieli Radeona HD 7870 i HD 7770 - niestety seria 7700 nie zachwyca swoją wydajnością i firmie AMD brakuje w tej generacji kart modelu, który mógłby wypełnić lukę pomiędzy kartami serii 7700 i 7800. Na samym końcu stawki Radeon HD 6790 i GeForce GTX 550Ti.


Wydajność/Wat

Suma uzyskanych wyników ze wszystkich przeprowadzonych testów przez maksymalny pobór prądu. Im wyższą wydajność osiąga dana karta i im potrzeba jej do tego mniej energii, tym wyższy jest jej wskaźnik wydajności na wat.

Na czele stawki ponownie GeForce GTX 680, który nie tylko oferował wyższą wydajność sumaryczną niż Radeon HD 7970, ale także zadowalał się mniejszą od niego ilością energii (różnica wyniosła 17W). Nowa karta Nvidii okazała się najlepsza pod kątem wydajności na wat w całym teście. Dalsze pozycje zajęły Radeony HD 7950, 7870 i 7970, a za nimi długo długo nic. Takie zestawienie nie dziwi, ponieważ te karty mają układy graficzne produkowane w najnowszym 28-nanometrowym procesie technologicznym. Na szarym końcu ponownie - Radeon HD 6790 i GeForce GTX 550Ti, które nie tylko odznaczają się kiepską wydajnością, ale także do jej osiągnięcia wymagają stosunkowo dużo mocy.


Opłacalność

Wskaźnik opłacalności policzyliśmy dzieląc współczynnik wydajności przez cenę, która w tym zestawieniu gra największą rolę.


Na czele stawki znajduje się Radeon HD 7770 - dzięki ostatniej obniżce firmy AMD karta w ostatnich dniach potaniała w Polsce z około 650 do 500zł, co sprawiło, że ze środka stawki wskoczyła na sam szczyt. Drugą pozycję zajmuje Radeon HD 6850 firmy Gigabyte oraz niestety prawie niedostępny już w sprzedaży GeForce GTX 460 w wersji SuperOverclocked, który oferuje rozsądną wydajność, a jednocześnie jest mocno przeceniony. Rozsądnie pod względem relacji ceny do wydajności spośród modeli o nie niskiej wydajności prezentują się także karty GeForce GTX 560 i 560Ti oraz Radeon HD 6870.

W zestawieniu nie błyszczą karty flagowe - które pomimo wysokiej wydajności kosztują najwięcej. Wśród nich prym wiedzie przedostatni GeForce GTX 680 - najszybszy, ale zarazem zdecydowanie najdroższy w teście. Konkurencyjny Radeon HD 7970 wypadł pod względem opłacalności nieco lepiej. Na ostatniej pozycji, co zresztą nie dziwi, znalazł się GeForce GTX 470. Słabo wypada GeForce GTX 580 SuperOvercloked firmy Gigabyte, który jest stanowczo zbyt drogi w stosunku do oferowanej wydajności.


Werdykt końcowy

Ponieważ dysponując trzema odmiennymi wykresami trudno stwierdzić, która karta ostatecznie wypada najlepiej, przygotowaliśmy wykres podsumowujący wyniki ze wszystkich kategorii. Do wskaźnika sumarycznej wydajności kart dodaliśmy wskaźniki opłacalności i wydajności na wat przemnożone przez odpowiedni współczynnik, tak aby ich średnia dla wszystkich testowanych kart była identyczna jak średnia wskaźnika sumarycznej wydajności. Następnie wskaźnik wydajności na wat zmniejszyliśmy o połowę dla zmniejszenia jego wagi, a otrzymaną sumę podzieliliśmy przez trzy. W efekcie - otrzymany wynik jest średnią ważoną wydajności (waga 40%), opłacalności (waga 40%) oraz wydajności na wat (waga 20%), i najlepiej charakteryzuje testowane karty. Im wyższy wynik, tym karta lepiej wypada pod każdym z badanych względów.

Umownie i w uproszczeniu można przyjąć, że jest to wskaźnik sumarycznej wydajności, w którym poszczególne karty mogły podwyższyć swoją końcową pozycję w przypadku ponadprzeciętnej wydajności na wat i opłacalności, lub zmniejszyć ją, gdy ich wydajność na wat i opłacalność jest poniżej przeciętnej testowanych modeli. Poniżej prezentujemy także wykres zmian końcowej pozycji w stosunku do wykresu sumarycznej wydajności.

Dla przykładu GeForce GTX 580 SuperOverclock firmy Gigabyte zajął w teście czwarte miejsce pod względem wydajności, piętnaste pod względem opłacalności i siódme pod względem wydajności na wat. W końcowej klasyfikacji, gdzie wyznacznikami dla średniej nie są pozycje ale wartości wyników z poszczególnych wskaźników daje to tej karcie 10 pozycję, głównie przez bardzo słabą opłacalność.

Jak widzimy, w klasyfikacji końcowej największy awans zaliczyły modele Gigabyte Radeon HD 7770 oraz GeForce GTX 460 SuperOverclock. Swoją pozycję wyraźnie poprawiły także karty GeForce GTX 560 i 560 Titanium oraz Radeon HD 6950 i 6850, których relacja opłacalności i wydajności na wat jest ponadprzeciętna, a zatem przy obecnych cenach zakup jest godny polecenia.

Po przeciwnej stronie znajdują się modele GeForce GTX 470 Sparkle, GeForce GTX 580 SuperOverclock firmy Gigabyte oraz Radeon HD 6970 Flex Sapphire, które zanotowały spadek o 6-7 pozycji, głównie przez zbyt wysoką cenę w stosunku do oferowanej wydajności, a także energochłonność.


GeForce GTX 680 vs 580

  

Po uśrednieniu wyników 3D Mark 11 do dwóch rezultatów (oddzielnie dla trybu Performane i Extreme) lekko podkręcony GeForce GTX 680 wypada przeciętnie o 23,60% lepiej od bardzo mocno podkręconej wersji GeForce GTX 580. Różnicę wydajności kart z poszczególnych testów przedstawia powyższy wykres.


Radeon HD 7970 vs 6970

  

Taktowany standardowymi zegarami Radeon HD 7970 okazuje się średnio o 27,64% bardziej wydajny od Radeona HD 6970 ze starszej generacji.


GeForce GTX 680 vs Radeon HD 7970

  

W przypadku pojedynku na szczycie lekko podkręcony GeForce GTX 680 wyprzedza taktowanego standardowymi zegarami Radeona HD 7970 średnio o 10,61%.


Radeon HD 7970 vs GeForce GTX 580

  

Starcie standardowo taktowanego Radeona HD 7970 z bardzo mocno podkręconym GeForce GTX 580 kończy się zwycięstwem tego pierwszego - różnica na korzyść karty firmy AMD wynosi średnio 11,74%


Radeon HD 7870 vs Radeon HD 6970

  

Ciekawie prezentuje się również pojedynek Radeona HD 7870 ze starszym flagowym Radeonem 6970. Obie karty są podkręcone w podobnym stopniu (taktowanie układu graficznego o 50 MHz większe niż standardowo). Radeon HD 7870 wypada przeciętnie o 6,90% lepiej.



Podsumowanie

Zwycięzcą naszego testu został GeForce GTX 680. Nowa flagowa karta Nvidi okazała się najbardziej wydajna ze wszystkich testowanych modeli, była także najlepsza w całym teście pod kątem wydajności na wat. Niestety jej nabytek nie jest tani. Testowany przez nas autorski model firmy Gigabyte, z systemem chłodzenia WindForce 3X i fabrycznie zwiększonymi zegarami taktującymi to obecnie wydatek około 2250zł. Czyni to kartę jedną z najmniej opłacalnych. Za tę cenę dostajemy jednak nie tylko bezkompromisową wydajność, ale także cichą prace.

Konkurencyjny Radeon HD 7970 w wersji referencyjnej wypada nieco słabiej pod względem wydajności i wydajności na wat, jednak dzięki znacznie niższej cenie jest bardziej opłacalny. Różnica w cenie pomiędzy testowaną autorską wersją GeForce GTX 680 wynosi obecnie 450zł, czyli aż 20%, dlatego karta firmy AMD może spełnić oczekiwania tych, którzy szukają wydajnej karty, ale dodatkowy wydatek prawie pół tysiąca złotych nie rekompensuje 10% różnicy wydajności. Mankamentem jest jednak nieco głośna praca podczas pełnego obciążenia.

Bardzo dobrze wypadają niektóre modele segmentu średniego i wyższego (performance) z poprzedniej generacji - GeForce GTX 460 i 560 oraz Radeon 6850 i 6950, które zapewniają dość dobrą wydajność, a jednocześnie dzięki atrakcyjnej cenie ich zakup jest bardzo opłacalny. Niestety karty te powoli znikają już ze sklepów. Osoby poszukujące tańszej karty powinny natomiast zainteresować się modelem Radeon HD 7770. Karta dotychczas nie była atrakcyjnym zakupem, jednak w efekcie ostatniej sporej obniżki ceny jest na pewno warta uwzględnienia, gdy dysponujemy budżetem w kwocie do 500 złotych. Oprócz niezłej opłacalności przemawia za nią również cicha i chłodna praca oraz niewielki pobór energii elektrycznej.

W podobnym przedziale cenowym co Radeon HD 7770 występują modele GeForce GTX 550Ti i Radeon HD 6790, których niestety nie możemy polecić - obie oferują niższą wydajność od modelu 7770 i potrzebują do pracy znacznie więcej mocy. Słabo wypadają również karty Radeon HD 6970 Flex firmy Sapphire i GeForce GTX 580 SuperOverclock firmy Gigabyte, które są stanowczo zbyt drogie w stosunku do oferowanej wydajności, a także energochłonne. Zamiast nich zdecydowanie lepiej nabyć np. Radeona 7870, który gwarantuje porównywalną wydajność, a jednocześnie jest wykonany w nowszej technologii, pobiera mniej energii elektrycznej i co najważniejsze - mniej kosztuje.

Co czeka nas w najbliższym czasie? Pewne jest, że kolejne karty z architekturą Kepler i 28-nanometrowymi układami graficznym zaprezentuje Nvidia. Poza dwuprocesorowym GeForce GTX 690 będą to karty plasowane niżej niż flagowy obecnie GeForce GTX 680. Jedna z nich - GeForce GTX 670Ti ma pojawić się już 10 maja, i konkurować z modelami Radeon HD 6950 i 7870. Firma AMD najprawdopodobniej czeka już na drugą połowę roku, aby móc wprowadzić na rynek następną generację kart graficznych. Do serii 7000 dołączyć ma jeszcze dwuprocesorowy Radeon HD 7990, choć prawdę mówiąc, szkoda, że nie zobaczymy czegoś w rodzaju Radeona HD 7980 - czyli modelu 7970 ze zwiększonymi zegarami taktującymi, który oferowałby wydajność nie gorszą niż GeForce GTX 680. Taki ruch na pewno miałby pozytywny wpływ na konkurencję, a zarazem ceny.

· · · Sprawdź ceny kart graficznych w ofercie sklepu · · ·




  Sprzęt do testów dostarczyły firmy:

GIGABYTE Polska      GIGABYTE Polska

Sapphire, Inc.      Sapphire, Inc.