Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Test HD7870, HD7850 oraz GTX 660Ti, 660, 650Ti w nowych tytułach
    

 

Test HD7870, HD7850 oraz GTX 660Ti, 660, 650Ti w nowych tytułach


 Autor: DYD | Data: 28/12/12

Test HD7870, HD7850 oraz GTX 660Ti, 660, 650Ti w nowych tytułachW artykule wzięliśmy na warsztat kilka kart graficznych w cenie od 610 do 1100zł, które zostały poddane testom w czterech tytułach. Dwie z nich to świeżynki w postaci Far Cry 3 oraz Hitman: Absolution. Załapał się także Sleeping Dogs. Na deser dodaliśmy naszym zdaniem ważny tytuł z tego roku jakim jest Max Payne 3. W testach wystąpiły karty Sapphire Radeon HD 7870 2GB OC i HD 7850 2GB OC oraz Gigabyte GeForce GTX660Ti 2GB OC, GTX660 2GB OC i GTX650Ti 2GB OC. Dodatkowo dodaliśmy do porównania karty poprzednich serii NVidii w postaci GTX 560Ti OC 1GB i GTX470 1,2GB. Zapraszamy do testu porównawczego.

Główni bohaterowie: HD7870, HD7850 oraz GTX 660Ti, 660, 650Ti

Tabela poniżej zawiera listę kart, które wystąpiły w niniejszym porównaniu. Wszystkie karty (oprócz GTX470) miały fabryczne zwiększone taktowanie. Główne porównanie dotyczyło czterech poniżej opisanych kart, wyposażonych w 2GB pamięci. Dodatkowo w teście wystąpiły karty w postaci GeForce GTX560Ti 1GB (obecny jeszcze w sprzedaży) oraz starszy model GeForce GTX470 z 1.2GB pamięci.



Sapphire Radeon HD 7870 2GB OC

Karta Sapphire Radeon HD 7870 'GHz Edition' w wersji OC wyposażona jest w 2 GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą oraz układ Pitcairn XT, wyposażony w 1280 procesorów strumieniowych oraz 2800 milionów tranzystorów wykonanych w technologii 28 nanometrów. Karta posiada autorski dwuslotowy systemem chłodzenia z dwoma wentylatorami i miedzianymi ciepłowodami o średnicy 8 mm oraz niereferencyjną płytkę drukowaną z wydajną sekcją zasilania. Zasilanie dodatkowe pochodzi z dwóch wtyczek 6-pinowych PCI-E umieszczonych u góry karty. Na śledziu umieszczono jedno wyjście DVI, jedno HDMI i dwa mini-DisplayPort. Częstotliwość taktowania układu graficznego wynosi 1050 MHz, natomiast taktowanie pamięci to 5000 MHz (efektywnie).
Cena: najniższa obecnie kwota jaką trzeba wyłożyć za Radeon HD 7870 2GB OC to 950zł.

  
Sapphire Radeon HD 7870 2GB OC (kliknij, aby powiększyć)

  
Sapphire Radeon HD 7870 2GB OC (kliknij, aby powiększyć)


Sapphire Radeon HD 7870 2GB OC (kliknij, aby powiększyć)



Sapphire Radeon HD 7850 2GB OC

Sapphire Radeon HD 7850 stworzony został w autorskiej i fabrycznie podkręconej wersji. Na laminacie znajduje się 2GB pamięci GDDR5 oraz 28-nanometrowy układ Pitcairn Pro z 1024 procesorami strumieniowymi. Odprowadzaniem ciepła zajmuje się wydajny system chłodzenia Dual-X z ciepłowodami oraz aluminiowym radiatorem z dwoma wentylatorami o średnicy 8 cm. Konstrukcja układu chłodzącego jest równa z płytką drukowaną. Fabryczne zegary taktujące wynoszą 920 MHz dla układu graficznego oraz 5000 MHz (efektywnie) dla pamięci. Na śledziu umieszczono dwa wyjścia DVI, jedno HDMI i jedno DisplayPort. Z tyłu znajduje się jedna wtyczka zasilająca PCI-E 6-pin.
Cena: najniższa obecnie kwota jaką trzeba wyłożyć za Radeon HD 7850 2GB OC to 720zł.

  
Sapphire Radeon HD 7850 2GB OC (kliknij, aby powiększyć)

  
Sapphire Radeon HD 7850 2GB OC (kliknij, aby powiększyć)

  
Sapphire Radeon HD 7850 2GB OC (kliknij, aby powiększyć)



Gigabyte GeForce GTX660Ti 2GB OC

Gigabyte GeForce GTX 660Ti zbudowany został w autorskiej wersji z 2 GB pamięci i systemem chłodzenia WindForce 2X. Karta wyposażona jest w niereferencyjną płytkę drukowaną, na której znajduje się 28-nanometrowy układ GK104 z 1344 procesorami strumieniowymi i obsługą bibliotek DirectX 11.1. Odprowadzaniem ciepła zajmuje się system chłodzenia z ciepłowodami, dużym radiatorem i dwoma wentylatorami. Radiator wraz z wentylatorem wychodzi poza płytkę drukowaną o prawie 40 mm. Częstotliwość taktowania pamięci wynosi 6008 MHz (efektywnie) natomiast układu graficznego 1032 MHz standardowo i 1110 MHz w trybie GPU Boost. Do zasilania służą dwie wtyczki: obie 6-pinowe. Ze złącz wizyjnych mamy cztery wyjścia: dwa DVI, jedno HDMI i jedno DisplayPort. Dwie kości pamięci umieszczono na spodniej części płytki drukowanej.
Cena: najniższa obecnie kwota jaką trzeba wyłożyć za Gigabyte GeForce GTX660Ti 2GB OC to 1110zł, to najdroższa karta w tym porównaniu.

  
Gigabyte GeForce GTX660Ti 2GB OC (kliknij, aby powiększyć)

  
Gigabyte GeForce GTX660Ti 2GB OC (kliknij, aby powiększyć)

  
Gigabyte GeForce GTX660Ti 2GB OC (kliknij, aby powiększyć)



Gigabyte GeForce GTX660 2GB OC

GeForce GTX 660 to niereferencyjny i autorski model karty, przeznaczony dla entuzjastów i overclockerów. Karta ma 2GB pamięci GDDR5 ze 192-bitową magistralą oraz układu GK106 z 960 procesorami strumieniowymi. Na śledziu znajdują się dwa złącza DVI i jedno HDMI oraz Display Port. Za niską temperaturę odpowiada system chłodzenia Windforce 2X z czterema miedzianymi ciepłowodami i dwoma dużymi wentylatorami (10 cm średnica). Radiator wraz z wentylatorem wychodzi poza płytkę drukowaną o 55 mm. Taktowanie układu graficznego wynosi 1032 MHz standardowo oraz 1097 MHz w trybie GPU Boost, czyli więcej niż w wersjach referencyjnych (980 i 1033 MHz), natomiast pamięć działa ze standardową szybkością 6008 MHz (efektywnie). Cztery kości pamięci umieszczono na spodniej części płytki drukowanej. U góry karty znajduje się jedna wtyczka zasilająca PCI-E 6-pin.
Cena: najniższa obecnie kwota jaką trzeba wyłożyć za Gigabyte GeForce GTX660 2GB OC to 780zł.

  
Gigabyte GeForce GTX660Ti 2GB OC (kliknij, aby powiększyć)

  
Gigabyte GeForce GTX660Ti 2GB OC (kliknij, aby powiększyć)

  
Gigabyte GeForce GTX660Ti 2GB OC (kliknij, aby powiększyć)



Gigabyte GeForce GTX650Ti 2GB OC

Fabrycznia podkręcona karta GeForce GTX 650Ti w wykonaniu Gigabyte. Karta 'OC version' wyposażona została w układ GK106 z 768 procesorami strumieniowymi oraz pamięć GDDR5 ze 128-bitową magistralą i taktowane zegarami: 1032 MHz dla układu graficznego oraz 5400 MHz (efektywnie) dla pamięci. GPU Boost w modelu GTX650Ti nie występuje. Na pokładzie znajdziemy chłodzenie WindForce 2X, 2 GB pamięci i płytkę drukowaną z 4-fazową sekcją zasilającą. Radiator wraz z wentylatorem wychodzi poza krótką płytkę drukowaną aż o 90 mm. Na śledziu umieszczono dwa złącza DVI, jedno VGA i jedno HDMI 1.4a, natomiast do zasilania służy jedna 6-pinowa wtyczka umieszczona u góry karty. Cztery kości pamięci umieszczono na spodniej części płytki drukowanej.
Cena: najniższa obecnie kwota jaką trzeba wyłożyć za Gigabyte GeForce GTX650Ti 2GB OC to 610zł, to najtańsza karta w tym porównaniu.

  
Gigabyte GeForce GTX650Ti 2GB OC (kliknij, aby powiększyć)

  
Gigabyte GeForce GTX650Ti 2GB OC (kliknij, aby powiększyć)

  
Gigabyte GeForce GTX650Ti 2GB OC (kliknij, aby powiększyć)





Platforma testowa

[ * jeśli chcesz zostać sponsorem komponentu do platformy testowej napisz do nas ]

Testy wykonane zostały w systemie Windows 7 Ultimate PL 64-bit SP1, wgrane najnowsze aktualizacje, użyte sterowniki dla GeForce GTX to ForceWare 310.70 WHQL (310.70-desktop-win8-win7-winvista-64bit-international-whql), zaś dla kart Radeon HD wystąpiły najnowsze sterowniki Catalyst 12.11 Beta11 (AMD_Catalyst_12.11_Beta11_NET4) + profile CAP2. Ustawienie sterowników standardowe poza wyłączoną synchronizacją VSync. Wszystkie testy zostały wykonane przy rozdzielczości 1920 x 1200 pikseli.



Testy Max Payne 3 i Far Cry 3



Max Payne 3

Nie jest to bardzo świeży tytuł (ma już około pół roku), ale graficznie za sprawą silnika Rage ze wsparciem DirectX 11 prezentuje się okazale i potrafi wycisnąć wiele z karty graficznej, stąd najnowszy Max Payne znalazł się w porównaniu. Trzecia część hitu z 2000 roku autorstwa grupy Remedy Entertainment. Zasłynął ze znakomicie przygotowanego systemu zwolnienia kamery (z angielskiego bullet time effect), sterownia z perspektywy trzeciej osoby i ciekawej, mrocznej fabuły. Najnowszy Max Payne przygotowany przez Rockstar Studios wykorzystuje dwa silniki Euphoria oraz Rage. Zadaniem pierwszego jest kontrola nad animacjami i fizyką, zaś drugi dodaje wsparcie dla DirectX 11 wraz ze stereoskopowym renderingiem 3D.

Max Payne 3 testowaliśmy w trzech ustawieniach - MSAA2, MSAA4 i MSAA8. Dodatkowo manewrowaliśmy ustawieniami detali, aby gra pracowała na karcie z 1GB oraz z 2GB pamięci. Max Payne 3 przy maksymalnych ustawieniach detali wraz z MSAA x8 nie uruchomi się na karcie z 2GB, potrzebuje jej trochę więcej co widać na czwartym screenie poniżej. Grę testowaliśmy w ustawianiach, które ilustrują trzy pierwsze poniższe zrzuty ekranu (na dole screena znajduje się informacja o wymaganej ilości pamięci przez grę przy danym ustawieniu).

        
Max Payne 3 - ustawienia (kliknij, aby powiększyć)

Pomiar polegał na uruchomieniu Fraps 120 sekund i wyborze siódmego epizodu.



Far Cry 3

Czas na długo oczekiwany tytuł końcówki tego roku. Pierwszy Far Cry wydany w 2004 roku przez studio Crytek zdobył wielką popularność, oddając użytkownikowi wielkie przestrzenie i ciekawą przygodę na jednym z archipelagów Mikronezji. Nowoczesny na ówczesne czasy silnik graficzny CryENGINE sprawdził się znakomicie podczas rozgrywki. Po dużej fali popularności, w 2008 roku stworzono część drugą, którą raczej przemilczmy, a pod koniec listopada tego roku pojawiła się trzecia część sagi wydana przez Ubisoft. Akcja znów rozgrywa się na jednej z tropikalnych wysp Pacyfiku. Gracz ma dużo swobody na wyspie, może poruszać się pojazdami, latać na lotni, pływać łodziami... nad oprawą graficzną czuwa silnik Dunia 2, który wyrósł z mocno przerobionego CryEngine. Wizualnie można się nieźle zachwycić eksplorując wyspę i wcielając się w postać Jasona Brody, który podczas rozgrywki musi odnaleźć przyjaciół uwięzionych na wyspie i stać się prawdziwym wojownikiem.

Far Cry 3 testowany był wraz z wgraną poprawką 1.04, w czterech wersjach ustawień detali graficznych. Pomiar polegał na uruchomieniu Fraps 70 sekund z 'przebieżką' przez kawałek wyspy, podczas trzeciego epizodu.





Testy Hitman: Absolution i Sleeping Dogs



Hitman: Absolution

Hitman to seria pięciu części gier komputerowych, w której gracz wciela się w płatnego mordercę, znanego jako 'Agent 47'. Hitman: Absolution stworzony został przez studio developerskie IO Interactive a wydany podobnie jak Sleeping Dogs przez Square Enix.

Pomiar przy użyciu wbudowanego narzędzia do testowania wydajności. Hitman: Absolution testowaliśmy w czterech rodzajach ustawień graficznych.



Sleeping Dogs

Sleeping Dogs został wydany w sierpniu tego roku przez grupę United Front Games i wydawcę Square Enix. Podczas gry sterujemy z perspektywy trzeciej osoby detektywem Wei Shenem, który przenika do środowiska gangu Sun On Yee. W czasie gry możemy poruszać się pieszo, a także korzystać z pojazdów lub łodzi. Twórcy gry mocno współpracowali z AMD przy tworzeniu tego tytułu (jak również przy grze Hitman: Absolution), stąd można się spodziewać dobrej optymalizacji dla kart z logiem Radeon HD. Sleeping Dogs wspiera DirectX 10 i 11, zaś DirectX 9 oraz Windows XP nie są obsługiwane.

Pomiar przy użyciu wbudowanego narzędzia do testowania wydajności. Sleeping Dogs testowaliśmy w trzech rodzajach ustawień graficznych.





Podsumowanie

Jesteśmy już po testach w czterech tytułach i możemy podsumowywać uzyskane wyniki. Ze wszystkich testów stworzyliśmy zbiorczą punktację, czego efektem jest powyższy ranking. Sumarycznie pierwsze miejsce zajął GeForce GTX 660Ti 2GB OC, jednak z uwagi na wysoką cenę nie będzie przez nas polecany do zagrywania się w powyższe tytuły. Także nie polecamy taniego, ale prezentującego słabą wydajność modelu GeForce GTX 650Ti 2GB OC. Również radzimy odpuścić sobie model z 1GB pamięci podkręconego GTX570Ti, gdyż w cenie powyżej 700zł ma lepszych konkurentów do wyboru w swojej klasie cenowej.

Naszym wyborem będzie Radeon HD 7870 2GB OC, który uzyskał zbliżone miejsce w ogólnej wydajności do lidera, a cenowo jest bardziej przystępny. Karta umożliwia płynną rozgrywkę we wszystkich tytułach przy ustawieniach detali na bardzo wysokim poziomie, łącznie z MSAA x8.

TwojePC - Wyróżnienie


Sapphire Radeon HD 7870 2GB GHz Edition Overclock


Pora na dwa kolejne układy ze środka tabeli, które również są godne polecenia. Mowa o kartach Radeon HD 7850 2GB OC oraz GeForce GTX 660 2GB OC. Oba układy oferują bardzo dobrą wydajność i cenowo plasują się między 720 a 780 zł. W większości gier umożliwią pracę w wysokich detalach i rozdzielczości natywnej dla 24-calowych monitorów o proporcjach 16/10 (i rozdzielczości 1920x1200). Jedynie w Far Cry 3 ustawienia detali z poziomem grafiki Ultra plus MSAA x8 powodują niegrywalny spadek fps do poziomu poniżej 16 - 18 klatek na sekundę. Jeśli bardziej jesteśmy przekonani do NVidi wybieramy trochę droższą kartę GTX 660 2GB OC wraz z lekką przewagą fps. Z kolei fani AMD mogą zdecydować się na delikatnie mniej wydajny układ Radeon HD 7850 2GB OC, lecz tym sposobem także zaoszczędzą kilkadziesiąt złotych przy zakupie karty.

TwojePC OK!

Gigabyte GeForce GTX660 2GB OC

Sapphire Radeon HD 7850 2GB OC Dual-X




  Sprzęt do testów dostarczyły firmy:

GIGABYTE Polska      GIGABYTE Polska

Sapphire, Inc.      Sapphire, Inc.