Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
B O A R D
   » Board
 » Zadaj pytanie
 » Archiwum
 » Szukaj
 » Stylizacja

 
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
OBECNI NA TPC
 
 » Wolf 19:30
 » Sherif 19:28
 » jablo 19:27
 » XepeR 19:27
 » KHot 19:25
 » Adolph 19:25
 » john565 19:22
 » bajbusek 19:21
 » Pinokio.p 19:20
 » Menah 19:19
 » bieniek 19:11
 » mo2 19:09
 » michol 19:08
 » AfiP 19:08
 » Kenny 19:07
 » jenot 19:06
 » dugi 19:04
 » Artaa 19:04
 » @GUTEK@ 19:03
 » Doczu 19:00

 Dzisiaj przeczytano
 32046 postów,
 wczoraj 20919

 Szybkie ładowanie
 jest:
wyłączone.

 
ccc
TwojePC.pl © 2001 - 2024
A R C H I W A L N A   W I A D O M O Ś Ć
    

Przelewy bankowe - dlaczego to jest nadal epoka kamienia łupanego? , NimnuL-Redakcja 10/01/20 21:48
Dlaczego normalne przelewy pomiędzy bankami nie wykonują się w weekendy i dni wolne od pracy?
Dlaczego w dni robocze wykonują się tylko kilka razy dziennie?

W czasach otaczającej nas wszystkich natychmiastowości sytuacja z przelewami wydaje się być absurdalna. Dlaczego przesył cyfr po lasach między bankami wygląda jak wygląda? Ograniczenia techniczne to nie są, bo płatne przelewy natychmiastowe istnieją...

Gdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach.

  1. Zmień , Zibi 10/01/20 21:52
    bank lub konto na takie, gdzie przelewy natychmiastowe masz bez opłat i problem zniknie ;-)
    Wiem, nie o to pytałeś. Sam się nad tym zastanawiałem, a znajomy z "branży bankowej" marudził coś tylko o kosztach i ich zmniejszeniu w systemie elixir, jak przelewy idą hurtem w sesjach przychodzących/wychodzących. Nie wiem jednak czy tak jest rzeczywiście.

  2. dlaczego , myszon 10/01/20 22:00
    nie używasz blika?

  3. W sumie ciekawe czemu... , JE Jacaw 10/01/20 22:06
    ...i czy poza tym, że banki chcą zarobić na przelewach natychmiastowych dodatkowo płatnych jest jakiś sensowny powód.

    Tak przy okazji, mnie zastanawia, czemu w samolotach w kokpicie nie montuje się kamer, który by wszystko nagrywały np. na jakąś pamięć flash lub coś podobnego, zamiast cały czas bazować tylko na tzw. "czarnych skrzynkach" i potem dociekać co też tam się stało. Przy czym ja nie neguje "czarnych skrzynek", skoro już są to niech sobie będą, ale montaż dodatkowo jakieś kamery, która nagrywa dane na mikroskopijny nośnik w pancernej obudowie (takie coś mogłoby się nawet unosić na wodzie, a nie jak "czarne skrzynki" tonąć). W obecnych czasach to chyba nie jest jakieś bardzo kosztowne i skomplikowane rozwiązanie. Co więcej w wielu przypadkach pewnie transmisja danych mogłaby się też odbywać w czasie rzeczywistym do jakiś ośrodków naziemnych.

    Socjalizm to ustrój, który
    bohatersko walczy z problemami
    nieznanymi w innych ustrojach

    1. ale , endern 10/01/20 22:34
      nie rozumiem czemu chcesz dublować to czym są czarne skrzynki :D
      Poza tym kluczowa wartość dla czarnych skrzynek jest w tym właśnie ze rejestrują parametry lotu.
      Tak samo rejestrują głosy z kabiny samolotu -> tworzenie nagran video jest już trochę sztuką dla sztuki ;)

      1. Niezupełnie , JE Jacaw 11/01/20 03:27
        1. Są przypadki, gdy kluczowe jest to co się dokładnie działo w kabinie i trudno to wywnioskować na podstawie obecnych nagrań. Jak to mówią czasami jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów.
        2. Czarne skrzynki to duże, ciężki i tonące urządzenia, które też są podatne na uszkodzenia. Myślę, że dzisiejsza technika pozwala stworzyć małe i wytrzymałe urządzenie, które w przypadku katastrofy na morzu będzie się unosić na wodzie.

        Oglądając "Katastrofy w przestworzach" lub czytając o tego typu zdarzeniach odnoszę wrażenie, że w trakcie dochodzenia często kluczowe staje się to co załoga dokładnie robiła, jak się zachowywała itd. Wnioskowanie o tym na podstawie samego dźwięku (do tego chyba ograniczonego do ostatnich 30 minut) jest dość kłopotliwe i nie bardzo wiem po co sobie tak utrudniać życie, skoro można to usprawnić. Nie sądzę też, że koszty wdrożenia tego byłyby jakieś kolosalne - można to robić stopniowo i zacząć np. od nowych samolotów.

        Socjalizm to ustrój, który
        bohatersko walczy z problemami
        nieznanymi w innych ustrojach

        1. z tego samego powodu co brak GPS wysyłającego położenie samolotu , Artaa 11/01/20 10:58
          bo nikt z regulatorów im nie nakazał, a oni nic sami nie zrobią bo jak moą to to robią.


          Po co powstały uziemione MAX-y, nie po to by było lepiej, szybcicej i wygodniej,
          ale po to by latać taniej dla linii, dlatego między innymi ściema że nie potrzeba pełnego długotrwałego szkolenia pilotów.
          i tak z oszczędności zginęło kilkaset osób...

          1. re: gps , esteban 11/01/20 14:58
            https://en.wikipedia.org/...ce_%E2%80%93_broadcast

            1. 20 lat za poźno , Artaa 11/01/20 18:45
              i zbyt wybiórczo

              może jak "zniknie" jeszcze kilka samolotów nad oceanami to się coś ruszy w szybkim tempie

          2. to chore myślenie ma nawet swoją nazwę , Artaa 11/01/20 21:47
            W branży lotniczej takie podejście określa się „mentalnością nagrobkową” (ang. tombstone mentality) – większe usprawnienia w systemach bezpieczeństwa wprowadza się dopiero wtedy, gdy ktoś ginie.

          3. Faktycznie... , JE Jacaw 11/01/20 22:36
            ...czemu w samolotach za miliony dolarów nie ma systemu wysyłającego lokalizację, szczególnie, że takie coś wystarczyłoby montować tylko w samolotach, które latają poza zasięgiem naziemnych radarów kontroli lotów.

            Socjalizm to ustrój, który
            bohatersko walczy z problemami
            nieznanymi w innych ustrojach

            1. właśnie takie myślenie prowadzi do problemów , Artaa 11/01/20 22:41
              musi być mus dla wszystkich i tylko wtedy gdy będzie to powszechne , sensowne do śledzenia, stanie się też tańsze (efekt skali zamówień)

              zobacz co unia wymusiła w samochodach, a nie kosztują milionów dolarów i nie zginie w nich jednorazowo 200 lub więcej osób...

              wiec da się... tylko musi być mus

    2. Jak chcesz przesyłać , Hitman 11/01/20 23:03
      video live z samolotu lecącego nad np Atlantykiem?? Słucham bo transmisje satelitarne pomijam ze względu na koszty..

      Teoretycznie okłamywanie samego siebie
      jest niemożliwe. W praktyce robi to
      każdy z nas.

      1. A przeczytałeś dokładnie co napisałem ? , JE Jacaw 11/01/20 23:16
        "Co więcej w wielu przypadkach pewnie transmisja danych mogłaby się też odbywać w czasie rzeczywistym" - w WIELU PRZYPADKACH, czyli nie zakładam, że zawsze i wszędzie, jak się da to czemu nie, a jak nie to trudno i wtedy idzie off-line.

        Socjalizm to ustrój, który
        bohatersko walczy z problemami
        nieznanymi w innych ustrojach

        1. to określ , Hitman 12/01/20 13:25
          te inne przypadki expercie - jak je będziesz transmitował bo LTE nie bardzo..

          Teoretycznie okłamywanie samego siebie
          jest niemożliwe. W praktyce robi to
          każdy z nas.

          1. Dobra... , JE Jacaw 12/01/20 23:04
            ...chodzi o to, żeby taka możliwość była, czyli domyślnie wszystko nagrywa się na zabezpieczony nośnik, czyli taka trzecia czarna skrzynka w nowej odsłonie. Natomiast jeśli jest możliwość np. samolot jest w pobliżu lotniska (z tego co wiem to najwięcej katastrof zdarza się podczas lądowania lub startu) to dodatkowo dane mogą być przesyłane na żywo na ziemię.

            Generalnie dziwi mnie, że w obecnych czasach przy maszynach wartych miliony dolarów dalej stosuje się głównie TYLKO stare rozwiązania i nikt się nie kwapi, aby to trochę usprawnić. Mam wrażenie, że niekiedy nawet wsadzenie jakiejś prostej kamery + jakieś pancerne opakowanie na nośnik danych za parę dolarów mogłoby pomóc rozwiązać wiele spraw.

            Socjalizm to ustrój, który
            bohatersko walczy z problemami
            nieznanymi w innych ustrojach

            1. nie widzę potrzeby , Hitman 13/01/20 10:01
              robienia live z tego ??. Druga kwestia jedną kamerą nie ogarniesz tego ( bo przydałby się przynajmniej rzut na kokpit, przedział pasażerski, widok z dziobu, być może na podwozie i silniki itp itd i robi się z tego big brother - więc nie jest to takie hop siup co nie znaczy, że nie do ogarnięcia.. tylko kto ma to zrobić producent samolotu nie bardzo ma w tym interes - linie lotnicze raczej też nie przy wojnie cenowej i maksymalizacji zysków. Przepisy musiałyby to definiować i wymagać - ale rządy mają "ważniejsze problemy niż okazjonalne spadanie samolotów..

              Teoretycznie okłamywanie samego siebie
              jest niemożliwe. W praktyce robi to
              każdy z nas.

              1. A ja widzę :-) , JE Jacaw 13/01/20 10:41
                Oczywiście, że można sobie wyobrazić bardzo rozbudowany system, który dużo kosztuje, ale wydaje mi się, że zwykła kamera nagrywająca też dodatkowo dźwięk + obecnie czarne skrzynki pomogłaby w wielu przypadkach ustalić co się stało lub przynajmniej skrócić czas dochodzenia. Naoglądałem się "Katastrof w przestworzach" i tam często powtarzał się motyw, że śledczy zastanawiali się co się działo w kabinie, kto gdzie siedział, co robił itd., wnioskowali o tym na podstawie jakiś dźwięków z rejestratora rozmów... a jakby była kamera to byłoby od razu widać.

                Chodzi mi o to, że teraz wielu kierowców za parę złotych stać na zakup rejestratora (i nie musi to być system z 10 kamerami), który w wielu przypadkach potrafi wyjaśnić sytuację, a w samolotach z miliony dolarów tego nie robią i opierają się dalej na zapisie na taśmach z czarnych skrzynek. Są to duże urządzenia, które mimo pancernej obudowy choćby z uwagi na gabaryty są też podatne na uszkodzenia, a jak samolot rozbije się na oceanem to idą jak kamień w wodę. Mogę się mylić, ale dla małej karty SD (lub czegoś podobnego) można teraz zapewne stworzyć bardziej pancerne rozwiązanie i do tego np. pływające za naprawdę stosunkowo niewielkie pieniądze. Też wydaje mi się, że transmisją na żywo w wielu przypadkach obecnie nie powinno być problemu, a może to być pomocne, gdy wszelkie rejestratory w przypadku katastrofy ulegną zniszczeniu, mogę sobie też wyobrazić kilka innych zastosowań tego systemu w przypadku np. kłopotów w kokpicie.

                Kto ma to wprowadzić... no cóż właśnie mnie to dziwi, że producenci i linie lotnicze jakoś się do tego nie kwapią, w końcu nie wszystko musi być robione, bo jest taki nakaz.

                Socjalizm to ustrój, który
                bohatersko walczy z problemami
                nieznanymi w innych ustrojach

                1. Ty widzisz korzyści , Hitman 13/01/20 11:53
                  ja widzę problemy techniczne ;)) Nie ma znaczenia czy to czarna skrzynka czy styropian jeżeli samolot pójdzie na dno to pójdzie praktycznie ze wszystkim co nie będzie miało okazji się z niego wcześniej wydostać na skutek odniesionych uszkodzeń/ dziur itp. Bez pirotechniki, która by wyrzucała np w krytycznym momencie przeciążenia i wysokości nic by się nie zmieniło do sprawdzonych obecnie skrzynek, które nie są już w żaden sposób mechaniczne i bazują na elektronice.
                  Transmisja to szereg problemów bo przy obecnej infrastrukturze musiałbyś zmusić wszystkie lotniska do zakupu systemu odpowiedzialnego za przechwytywanie tego live z każdego samolotu - już to widzę jak ILS stanowi problem dla lotnisk a kosztuje milion euro tylko.
                  Cokolwiek robi firma musi mieć uzasadnienie ekonomiczne - nie oczekuj na gratisy nawet kosztem życia ludzkiego..

                  Teoretycznie okłamywanie samego siebie
                  jest niemożliwe. W praktyce robi to
                  każdy z nas.

                  1. OK. , JE Jacaw 13/01/20 12:17
                    Ja nie chcę wszystkiego zrobić od razu, ale od czegoś warto zacząć. Linie lotnicze mają swoje bazowe lotniska, więc transmisję dałoby się jakoś ogarnąć, a jeśli nawet nie to i tak montaż jednej małej kamery to nie jest jakiś wielki problem techniczny. Jak utonie to utonie, ale ja się uda jej wypłynąć to jesteśmy do przodu, poza tym to są moje takie przemyślenia do dopracowania i chodzi generalnie o zrobienie w końcu kroku do przodu.

                    Zwykła kamera 360 stopni + jakiś ochronny pokrowiec na nośnik danych i jakiś lokalizator ot cała filozofia i tak jak pisałem nie trzeba od razu wszystkie maszyny w to uzbrajać, ale trochę śmieszne jest to, że nie montuje się tego w nowych samolotach lub tych co przechodzą kapitalny remont/serwis.

                    Z tego co gdzieś kiedyś czytałem to chyba nawet były takie pomysły, ale problemem nie okazały się koszty lub aspekt techniczny, ale protest załogi, bo bali się o swoją prywatność. Co moim zdaniem jest absurdem, bo to ma być urządzenie tak jak czarne skrzynki, wykorzystywane w razie katastrofy i to że pilot np. dłubie w nosie nie będzie nikogo obchodzić... no chyba, że oni jakieś cuda w tych kokpitach wyprawiają. ;-)

                    Socjalizm to ustrój, który
                    bohatersko walczy z problemami
                    nieznanymi w innych ustrojach

                    1. nie zrobią nic co narazi ich na koszty , Artaa 13/01/20 17:38
                      muszą być zmuszeni, ale za mało spada samolotów (szczególnie za mało amerykańskich)
                      aby był szybki efekt w postaci twardych regulacji

                      "mentalność nagrobkowa" ma się dobrze

                      1. I to mnie jednak dziwi... , JE Jacaw 13/01/20 19:25
                        ...aczkolwiek jestem sceptyczny co do zmuszania, bo generalnie nie jestem zwolennikiem takiem ingerencji w rynek, ale to już inna bajka.

                        Natomiast zastanawia mnie kto ponosi koszty dochodzenia i ewentualnych akcji ratunkowo-poszukiwawczych ? Bo jeśli dana linia lotnicza (a tak raczej powinno być), to naprawdę chyba taniej byłoby im jednak wyposażyć samoloty w jakieś lokalizatory, bo pewnie każda taka akcja to koszt dziesiątek, setek tysięcy, a może i milionów dolarów.

                        Socjalizm to ustrój, który
                        bohatersko walczy z problemami
                        nieznanymi w innych ustrojach

                        1. raczej lokalne rządy , Artaa 13/01/20 21:04
                          taki barter, jak się wasz rozbije u nas to my szukamy, jak nasz u was to wy...

                          ale w sumie ciekawa sprawa, może ktoś wie na 100%?

                          1. No właśnie... , JE Jacaw 14/01/20 08:02
                            ...bo można by to zrobić na zasadzie kija i marchewki. Czyli jeśli np. samolot ma lokalizator (ewentualna akcja poszukiwawcza powinna być o wiele szybsza) i system monitoringu kokpitu (ewentualne dochodzenie szybsze i łatwiejsze) to np. koszt tych operacji pokrywa w większości lub w całości państwo, a jeśli nie to całość jest na koszt przewoźnika.

                            No, ale to tylko taki luźny pomysł i jakby ktoś wiedział jak to teraz wygląda to chętnie bym się dowiedział.

                            Socjalizm to ustrój, który
                            bohatersko walczy z problemami
                            nieznanymi w innych ustrojach

                            1. prawo lotnicze , Hitman 14/01/20 09:26
                              stanowi , że koszty komisji pokrywa MON (art140)
                              https://www.prawo.pl/...019-1580-t-j,16975592.html tu reszta dla dociekliwych.

                              Teoretycznie okłamywanie samego siebie
                              jest niemożliwe. W praktyce robi to
                              każdy z nas.

                      2. tu daleko posunięta troska o bezpieczeństwo , Artaa 14/01/20 16:28
                        https://img15.demotywatoryfb.pl//uploads/...17.jpg

                        i oszczędność na serwisie

  4. Bo banki muszą tymi $$$ poobracać , DJopek 10/01/20 22:08
    Z czegoś trzeba żyć... :)

  5. bo banki , endern 10/01/20 22:21
    to malo konkurencyjne środowisko, gdzie wystarczy ze coś działa dobrze.
    A tu też dochodzi kwestia skalii i w dalszej kwestii przelewów międzynardowoych.

    No i kluczowa jest kwestia zgodności -> to że jeden bank sobie coś wdroży - nic z tego nie wynika -> system musi działać w obrębie całego systemu bankowego(Wszystkie banki).
    No i ktoś musi ponieść koszty takiego systemu(czyli wszystkie banki muszą się zrzucić). Nie mówiąc już o dodatkowych kosztach dla konkretnych banków które muszą ten system zintegrować z swoim systemem bankowym(co tez jest kosztem, i często dużym gdy bank stosuje rozwiązania firm zewnętrznych).

    Dlatego jedyna sensowna strategia to było tworzenie dodatkowych rozwiązan funkcjonujących niezależnie jako nakładka od starego systemu(blyskawiczne przelewy) dla chętnych spośród wszystkich banków.

    Do tego mieliśmy w Polsce wiele(większość rynku) banków kapitałowo powiazanych z duzymi grupami bankowymi(światowymi) konkurującymi z sobą.
    Tu wchodziła już polityka, by blokować konkurecyjne rozwiązania. Na tej zasadzie część banków nie obsługiwała lub obsługuje po dziś dzien w ułomny sposób blika.
    Podziwam tych ktorzy korzystaja z usług takich bankow, ja bym pokazał takiemu bankowi fakacza. Część banków zaimplementowała tylko fragment usługi z premedytacją.

    Trafił się widocznie łebski jeden człowiek z siłą przebica w PKO BP(co jest zaskakujace w banku panstwowym) - zaprojektował stworzył świetne IKO ktorego czescia jest BLIK - no i udało się. Reszta przyłanczała się powoli - bo to już DZIAŁAŁO.

    A to że problem nie jest tylko u nas świadczy ogromny sukces blika -> jakim jest decyzja mastercard o zastosowaniu tego rozwiązania w obrębie swojego systemu platnicznego.
    Najwidoczniej nasz system bankowy z tym rozwiązaniem jest prekursorem.


    1. a dla polskiego systemu i pko bp , endern 10/01/20 22:31
      byl jeszcze dodatkowy motywator - OGRANICZNIE KOSZTOW.

      Które były strzelam(ale z pewną dozą wiedzy) na poziomie np 60 mln złotych rocznie dla dużego banku!
      Za KAZDĄ transakcję jaką realizujesz w swoim banku kartą visa lub mastercard twój bank placi prowizję do emitenta tego instrumentu platniczego. W przypadku mastercard to jeszcze nie taki problem -> bo polskie banki są współudziałowcami(albo były, bo swego czasu sprzedawaly te udziały), więc "pośrednio" płaciły sobie.

      Więc przerzucenie każdej krajowej transakcji do swojego własnego krajowego obiegu płatnicznego powoduje dla banków udziałowców w blik konkretne oszczedności.
      A jeśli tych transakcji są dziesiątki mln, to pewnie sobie jesteś w stanie wyobrazić jakie są to oszczędności. A tych transakcji będzie tylko więcej.
      Więc to była jedna racjonalna decyzja, pomagająca w dłuższej perspektywie kontrolować swoje koszty.

    2. No to dlaczego w dni wolne skrypt bankowy też ma wolne? , NimnuL-Redakcja 11/01/20 07:48
      Przecież przelewu nie zatwierdza pracownik banku, więc dlaczego w weekend czy święta (pomijam okna serwisowe) przelewy nie wykonują się jak w normalny dzień roboczy?

      Gdyby nie wymyślono elektryczności,
      siedziałbym przed komputerem przy
      świeczkach.

      1. koszty i trzymanie kasy , Artaa 11/01/20 11:02
        czyli jak zwykle : oszczędności...

    3. mam pytanie do BLIK'a , JE Jacaw 11/01/20 22:34
      Bo mam wrażenie, że możesz coś więcej wiedzieć. Generalnie wiem o co z nim chodzi, choć nie używam, bo... bo tak. :-)

      Chodzi o to, że tam generowany jest 6-cyfrowy kod ważny przez 2 minuty, czyli maksymalnie w około 6 minutowym (2 minuty z każdej strony zapasu 2 minutowego okresu ważności) okienku może zostać wygenerowanych 1 mln unikalnych kodów. Hmm... czy to nie jest trochę mało ? A co jak akurat w danym momencie więcej osób postanowi z niego skorzystać, to system się zablokuje ? No chyba, że coś źle myślę, ale z tego co czytam, to system identyfikuje transakcję tylko na podstawie tego kodu.

      Socjalizm to ustrój, który
      bohatersko walczy z problemami
      nieznanymi w innych ustrojach

      1. 6 cyfr , myszon 17/01/20 20:48
        daje teoretyczny max prawie 3000 transakcji na sekundę. Cała VISA ma tyle transakcji na całym świecie (ok. 4000). Powinno starczyć dla Polski :)

  6. po pierwsze , Kenny 10/01/20 23:21
    to nie jest epoka kamienia lupanego, tylko wrecz przeciwnie.

    Po drugie, oczywiscie ze jest, 24/7, nazywa sie Express Elixir, i wlasnie na nim dziala Blik. Natywny Express Elixir powoli sie spopularyzowal (choc np w takim Pekao czy mBanku dla klientow indywidualnych dopiero w 2020). Tu to w ogole jestesmy lata swietlne przed wiekszoscia swiata... zapraszam do DE, UK, USA.

    A jakby ktos chcial ogarnac skale: na www ZBP sa raporty NetB@nk - dziennie w PL wykonuje sie ponad 5mln operacji

    .:Pozdrowienia:.

    1. Ale to nie ilość operacji jest problemem , NimnuL-Redakcja 11/01/20 07:58
      Bo mainframe się na tym nie dusi, prawda?
      Ja traktuję zwykle przelewy jako relikt z czasów kiedy robiłem pierwsze swoje przelewy ze swojego konta dobre 20 lat temu... Nic się od tamtego czasu nie zmieniło w kwestii prędkości.
      Doszły płatne natychmiastowe rozwiązania ale zwykle przelewy utykają na minimum wiele godzin gdzieś w eterze. Gdyby teraz czas wykonania zwykłego przelewu mieścił się w godzinie 24/7 to bym się nie zastanawiał tak bardzo...

      Gdyby nie wymyślono elektryczności,
      siedziałbym przed komputerem przy
      świeczkach.

      1. ale od 2001 mozesz placic sorbnetem, od 2012 express elixirem , Kenny 11/01/20 10:09
        dlaczego to wlasnie one nie zajely miejsca zwyklego elixiru, bo rozumiem ze o to Ci chodzi? To w zasadzie wyjasnil endern - kasa, kasa, kasa, technologia.

        I tak, system nie jest waskim gardlem, ale czlowiek jest - myslisz ze puscisz sobie przelew tak o, jaki chcesz, o 1 w nocy i on dojdzie od razu jak w p2p, i nikt go nie sprawdzi? Musi sprawdzic, najpierw system, a jak trzeba to czlowiek.

        Ergo, te 5mln transakcji i ich rosnacy wolumen, wprost proporcjonalnie przeklada sie na wolumen raportingu, audytow, monitoringu przez instytucje nadzorujace, fraud i money laudering monbitoring, weryfikacje oflagowanych transakcji... na koncu lancuszka zawsze znajduje sie czlowiek.

        .:Pozdrowienia:.

        1. AI jest zaprzęgnięte do wychwytywania matactw i nietypowych transakcji , NimnuL-Redakcja 11/01/20 11:24
          wówczas wkracza człowiek do weryfikacji takiej transakcji (przelew, aktywność na koncie, transakcje kartą), ale nie przy standardowych operacjach.

          Gdyby nie wymyślono elektryczności,
          siedziałbym przed komputerem przy
          świeczkach.

          1. poddaje sie , Kenny 11/01/20 11:30
            przeciez wlasnie to napisalem :)

            .:Pozdrowienia:.

            1. Zamknij się! , NimnuL-Redakcja 11/01/20 11:36
              Przecież przyznałem Ci rację ;)
              Nie owinąłem Twojej wypowiedzi swoim weekendowym umysłem ;)

              Gdyby nie wymyślono elektryczności,
              siedziałbym przed komputerem przy
              świeczkach.

              1. Zamknij się? , Chrisu 11/01/20 17:41
                raczej tnij bazie ;)

                /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\

      2. płatne natychmiastowe utykają na wiele godzin? , Matti 11/01/20 12:45
        Może zmień bank, bo w moim za 1 zł mam natychmiastowy przelew, który przechodzi w kilkanaście sekund na zewnętrzne konto.

        1. Przeczytaj dokładnie , NimnuL-Redakcja 11/01/20 12:46
          co napisałem...

          Gdyby nie wymyślono elektryczności,
          siedziałbym przed komputerem przy
          świeczkach.

  7. W interesie banku jest żeby kasa szła mozliwie najdłużej , digiter 11/01/20 00:45
    Jak wyślesz kasę w piątek to tracisz ją od razu a odbiorca widzi kasę w poniedziałek. Dzięki temu bank przez 3 dni trzyma pieniądze całkowicie bez procentu dla klienta. W Polsce jeszcze nie jest najgorzej. Prawdziwa patologia jest w USA gdzie przelewy są drogie a kasa nadana w poniedziałek przychodzi do odbiorcy w innym banku w środę. Powoli mury pękają nawet w USA, ale potrwa wiele lat zanim będzie szybko i tanio.

    Piszcie do mnie per ty z małej litery

    1. 7,50$ za 2miliony $ to jest drogo? , speed 11/01/20 02:28
      ponad 30 lat temu pieniedze z L.A do Winnipeg szly 5 sekund ,bylem na telefonie i stalem przy kasie czekajac na kase ,czlowieku to w jakich bankach ty robisz operacje. Trzy dni temu wyslalem kase do Polski w Warszawie byla po
      kilku minutach a brat do dzisiaj jej nie dostal. A wiem bo dostal telefon z warszawy o przelewie zaczym z banku wrocolem do domu . Ja jaokos nie mam problemow z przelewami nawet w niedziele i kasa jest natychmiast na wskazanym koncie , mam wrarzenie ze nie wiecie co robicie i dlatego te dyrdymaly.

      Do Niemiec kasa dociera w kilka minut do Polski tez jest szybko z tym ze wewnetrzne rozlicznia sa 100 lat za murzynami:))))

      1. system bankowy w USA jest 20 lat za Polską , digiter 11/01/20 11:02
        Opowiedz nam speed jak płacisz za kablówkę, prąd, wodę, gaz, czynsz. Czekami jak w latach 90-tych czy musisz podać numer karty, bo zwykły przelew jest za drogi :)
        W Polsce kupuję na allegro, wykonuję przelew 200zł w poniedziałek o 8 rano i o 17 tego samego dnia jest już u odbiorcy. Płacę za to 0 pln. Speed daj screena z jakiegoś przelewu międzybankowego i pokaż prowizję i wtedy pogadamy.

        Piszcie do mnie per ty z małej litery

        1. speed jes z CA , Artaa 11/01/20 11:03
          nie z USA, tam chyba jest lepiej niż niżej ;-)

        2. W USA nadal płacąc kartą składa się podpis na paragonie , NimnuL-Redakcja 11/01/20 11:22
          jak w czasach Inteligo ze 20 lat temu w Polsce. Przynajmniej ja często spotykałem to w 2 lata temu. Czeki też się zdarzały, ale to już rzadko - chyba od tego odchodzą. Natomiast nigdy nie trafiłem na zbliżeniowe płatności kartą. W kilku sklepach sieciowych nie wiedzieli nawet o co chodzi z contactless payment przy użyciu karty (chyba płacenie telefonem - Apple, Google Pay - jest u nich bardziej popularne).

          Gdyby nie wymyślono elektryczności,
          siedziałbym przed komputerem przy
          świeczkach.

          1. Ja płaciłem zbliżeniowo w stanach , biEski 11/01/20 17:38
            I nikt na mnie jak na glupka nie patrzył.

            1. Kartą czy telefonem? 3 lata temu? , NimnuL-Redakcja 11/01/20 18:04
              Visa od Citibank (wydany w pl) nie działało w 3 sklepach w tym bestbuy ... Kartą z chipem też nie wszędzie mogłem płacić, tylko trzeba było paskiem magnetycznym przeciągać. Na stacji benzynowej niet, nie akceptowali...

              Problem żaden bo miałem gotówkę i telefon, ale rzuciło mi się to w oczy.

              https://www.plugandplaytechcenter.com/...d-states/

              https://www.ft.com/...-02f3-11e9-9d01-cd4d49afbbe3

              Gdyby nie wymyślono elektryczności,
              siedziałbym przed komputerem przy
              świeczkach.

              1. Karta Mastercard , biEski 11/01/20 18:36
                Wydana w pl w T-mobile bankowym (alior)
                5 lat temu już smigala

              2. no stary , endern 12/01/20 06:30
                jak citibank nie dziala w usa, to z czegos to musi wynikac - obstawiam ze z niekompetencji ;)

                Jako ciekawostkę powiem jedynie ze mam dwia mastercardy(czyl europejski standard).
                I tankuje na mojej sieciowej ulubionej stacji bezynowej:

                - pko bp - wkladalem -> cyk i tankowalem bez problemu. Ostatnio zaczął pytac o kod poczowy(wtf?) wpisuje z dupy -> cyk i tankowanie
                -revolut - wkladam i pyta o kod pocztowy -> cokolwiek nie wpisze - declined.

                Jak place gdziekolwiek to jak kolo mi mowi ze declined -> to na 100% przy wprowadzeniu karty gdy pytalo o pin -> dal ok bez wpisywania. Bo tu ludzie generalnie nie wiedza co to pin - ludzie podpisuja się ;)


                I reasumując - tu karty smigaja bez problemu - a regulacjnie wrzucaja to w roznych instytucjach domyslne ograniczenia by ograniczyć fraudy ;) Na tej zasadzie na stacjach benzynowych trzeba isc do ciecia -> bo jak widzi europejską to jestes od razu podejrzany ;)


                1. Zbliżeniowo płacisz? , NimnuL-Redakcja 12/01/20 07:31
                  Bo wkładam i cyk lub przeciągam i cyk mi też działało. Ale dotykam i kasjer patrzy podejrzliwie ;)

                  Gdyby nie wymyślono elektryczności,
                  siedziałbym przed komputerem przy
                  świeczkach.

                  1. w sumie nie , endern 12/01/20 14:59
                    wiem ze to sie tu upowszechnia - ale 2-3 razy cos niegrało -> wiec stosuje technike ktora wiem ze zawsze działa ;) Ale to faktycznie dobra alternatywa, bo czasem kasjer sugeruje jak sa problrmy. I zawsze wtedy działało

        3. Ja nic nie robie ,to robi sie samo kiedys dawno ustawilem i oplaty sa robione automatyczn , speed 12/01/20 00:00
          A do tego po roku czasu mam okolo 2tys benzyny za darmo.
          Czlowieku jak ja bym mial sie takimi pierdolami zajmowac jak oplaty to podziekuje.
          Myslisz ze czekami to sie placi za kawe i.t.p? Ile zajmuje ci kupno zamochodu? mi 30 minut ,wypisanie czeku 15 sekund i wyjerzdzam z salonu.
          Jade sobie po drugim koncu Kanady cos u chlopa znajde ( stare auto) gosc chce 3tys wypisuje czek i po sprawie.Chce kupic mieszkanie dom czy cos grubszego muslisz ze latam po bankach aby dali mi potwierdzenie i z kwitem lece pokazac ze zaplacilem. Czeki maja sie dobrze i sa bardzo wygodne i pomocne.
          Ja kupuje na ebay place i kasa jest na drugim koncu swiata prawie natychmiast
          a nie po ilus tam godzinach .
          Mie bardziej podoba sie to w systemie bankowym czy to USA czy Kanadyjskim ze jak biore pozyczke 10000 na 4% to nakonto wplywa mi te 10000 i od tego splacam te 4% a nie jakies marze i cuda wianki . Kredyt hipoteczny na piec lat oprocentowanie 2,79 . To sa namacalne korzysci dla ludzi a nie to czy na jakims zadupiu moge placic zblizeniowo .
          Do momentu kiedy z danego systemu bankowego bede mial namacalne korzysci to mi wisi czy jest 10-20-30 lat za murzynami.

          1. Mam wrażenie, że chyba się nie rozumiecie... , JE Jacaw 12/01/20 23:13
            ...Ty o jednym, a kolega digiter o drugim. On pisze o tym, że w Polsce nowości bankowe są na stosunkowo wysokim poziomie, generalnie wyższym niż np. w Niemczech lub w USA. Czy te wszystkie "nowinki" są lepsze niż stare sposoby, bo już zupełnie inna kwestia, bo nie zawsze nowe jest lepsze niż sprawdzone stare ?

            Podajesz przykład z czekiem, że to takie wygodne i OK. może masz rację, ale idąc tym torem, to najlepiej mieć... gotówkę, bo tym zapłacisz zawsze i wszędzie, a z czekami też może być problem. I np. ktoś będzie twierdził, że najlepszy system jest w Etiopii (to tylko przykład i nie wiem czy krzywdzący, ale chodzi mi o słabo rozwinięty kraj), bo tam się rozlicza tylko gotówka i nawet nie trzeba tych 15 sekund poświęcać na wypisanie czeku... dajesz kasę i już.

            Socjalizm to ustrój, który
            bohatersko walczy z problemami
            nieznanymi w innych ustrojach

            1. "system bankowy w USA jest 20 lat za Polską " , speed 13/01/20 00:11
              Ja to napisalem?
              Dokladnie odpowiedzialem na kazde jego pytanie.
              Dyrdymaly ze placac karta w USA trzeba podpisywac ,tak jak placisz zbilzeniowo obojetnie czy telefonem czy karta a suma jest wieksza od 100$ trzeba paragon podpisac ( ja mam karte ustawiona na max 500$ zblizeniowo ) jak trzeba uzyc paska magnetycznego tez trzeba podpisac tak jest i bylo na calym swiecie.
              North Dakota to przyslowiowe zadupie USA 5 lat temu nie bylo zadnego problemu placic zblizeniowo to na jakim zadupiu byl kolego ktory wypisuje takie dyrdymaly?
              Trzy tys $ to w najlepszym przypadku 30 banknotow a tu masz jeden papierek nigdy nie mam wiecej jak kilka czekow .
              Polska jest w doskonalej sytuacji bo systemy bankowe sa juz dosc dobrze dopracowane i technologia tez dobrze stoi tak ze nic innego a cieszyc sie ze wprowadzaja wygodne rozwiazania a nie udowadniac na sile ze gdzies to 'afryka'.
              Rozumiecie to ze w USA jest tysiace bankow (stanowe miejskie i cuda kwiatki) i male banki moga nieobslugiwac n.p ktorys kart wydanych w Polsce ale to nie powod do 'rownania z ziema '
              Czytales co endern pisze a jak dobrze pamietam to nie jest fanem usa i co oponent zaczyna o perliczkach :))) ludzie zejdzcie na ziemie.
              Tak w USA jak i Kanadzie znajdzie sie syf i co mam go pokazywac i mowic ze tak jest w calym kraju?

              jest cala masa fajnych rzeczy i mozna o nich sie przekonac ale jak myslice ze wiecie lepiej to coz na to poradzic.
              Telefonu do placenia uzywam juz ponad piec lat ,przelewy robie tylko do czterech krajow z tym ze smialo moge powiedziec ze karta jest wygodniejsza a telefon to taki zapas bo czasami zapomne portfela a czasami telefonu ale zawsze zaplace.

              Na koniec , w 2015 roku w samej Kanadzie bylo ponad 2 biliony ( te europejskie) tranzakcji zblizeniowych .
              Ja wam zycze aby ludzie mieli co wydawac uzywajac tych nowinek to bedzie sto razy lepsze od tego czy 100 czy 80% terminali jest dostosowanych do platnosci zblizeniowych.

              1. Owszem... , JE Jacaw 13/01/20 01:52
                ...te 20 lat to pewnie przesada, ale coś jest na rzeczy. Ja nie byłem ani w USA, ani Kandadzie, ale mam znajomych którzy tam byli (jedne przemierzył wszerz USA po stronie północnej, drugi wzdłuż obszar wschodniego wybrzeża i pracował tam sezonowo), mam też znajomego, który mieszka w USA.

                Generalnie praktycznie wszyscy potwierdzają pewne rzeczy, o których wspomina tu kolega digiter. Zresztą kolega NimnuL też tam był i raczej nie wymyśla sobie tego o czym pisze. Nie wiem, może to zależy od stanu, bo to nie Polska, gdzie wszystko wszędzie jest prawie takie same. Wielu znajomych miało problemy z kartami, nie mówiąc o tym, że używanie paska magnetycznego (według ich relacji) było powszechne (co u nas praktycznie nie występuje), a niekiedy wręcz konieczne, bo chipy nie zawsze były obsługiwane, nie mówiąc już o płatnościach zbliżeniowych. Zresztą sam to po części potwierdzasz pisząc o czekach, które u nas w zasadzie już nie występują - czy to dobrze, czy źle to zupełnie inna kwestia.

                Pytanie, czy ten postęp technologiczny w Polsce to dobra rzeczy, czy nie ? Ja osobiście od blisko 20 lat wszystkie operacje bankowe robię przez internet - mi to pasuje, ale nie wszyscy tak lubią np. moja mama też obsługuje konto przez internet, ale woli mieć też możliwość pójścia do banku i niektóre rzeczy załatwić tam. Znam też osoby, które w ogóle nie chcą obsługi online i uznają tylko wizyty w banku osobiście. Więc dla jednych takie coś jest miarą postępu i wygody, a inni wolą bardziej klastyczne rozwiązania. Stety lub niestety te klasyczne rozwiązania u nas często już kosztują, bo online mam coś za darmo, a w banku płacisz prowizję, więc ten kij ma dwa końce i jak zawsze jest coś za coś. Ten cały obraz nowoczesności bankowości w Polsce psuje jedynie to o czym pisze kolega NimnuL, czyli system przelewów.

                Socjalizm to ustrój, który
                bohatersko walczy z problemami
                nieznanymi w innych ustrojach

                1. kazda rzecz znajdziesz w kazdym kraju , speed 13/01/20 02:43
                  Tak jak w USA czy Kanadzie znajdziesz dystrybutory na stacii ktore nie obsluguja platnosci zblizeniowych tak w Polsce niby obsluguje a nie mozna zaplacic bo cos nie dziala.
                  USA to praktycznie 51 krajow ,w Kanadzie troszke inaczej ale to co mozna n.p w Manitobie to juz w B.C nie przejdzie .Inny swiat inni ludzie i niestety jak justes tutaj to albo akceptujesz to co jest albo psioczysz .
                  Oczywiscie ze sptkalem sklepy w USA ze terminal nie mial Tap ale jaki to problem ?
                  Co do przelewow to troche lat temu byly rozwijane inne typy platnosci. Tutaj praktycznie nie ma takiej potrzeby jedynie miedzynarodowe. Powiedz mi po co tutaj ludzie maja robic przelewy? Co kolwiek kupuje place karta lub jak czesto kupuje to mam swoje konto w firmie podpieta karte i po sprawie .
                  duze sumy zalatwialo sie czekami ,male wygodne i super bezpieczne .
                  Zgubisz czek to nikt go nie zrealizuje zgubisz 10tys to jestes w plecy 10tys

                  Pamietasz jak kupowalo sie auta w Polsce w 70-80 latach worek kasy a tu jeden maly papierek .
                  Prawdopodobnie to bylo przyczyna ze nad systemem przelewow nikt solidnie sie nie zajal bo po prostu nie bylo takiej potrzeby. Pisalem juz ze kasa z Thompson w Warszawie byla po kilku minutach t.z w Srode a brat pewnie dostanie ja jutro . Systemu wewnetrznago nie ma skad pdpatrzec i troche minie czasu zaczym to dopracuja.
                  Wiele informacji w necie jest takie sobie ,jak kazdy z was wejdzie na strony i zobaczy ze pielegniarka w Kanadzie zarabia 50tys rocznie to jak myslisz jak ja mowie ze przecietnie maja 120tys to co sie dzieje speed pierdoli.
                  Nie tak dawno podalem liste plac z nazwiskami i dam sobie reke obciac ze i tak nawej tej liscie nie wierza:))))))) a to sa oficjalne dokumenty i mozna sprawdzic praktycznie kazdego jezeli oplacany jest kasy panstwa.


                  Ja tez uwazam ze szczegolnie platnosci telefonem sa zbyt latwe do zlamania i nigdy doslownie nigdy nie podepne kardy bankowej ( ktora ma dostep do moich pieniedzy) do telefonu karty kredytowe Ok ale nigdy bankowej.
                  Ludzkie przyzwyczajenia sa bardzo mocne n.p moja zona za skarby nie chce machac karta woli wpisac pin. Znam ludzi ktorzy tylko gotowka placa tak ze to czy Polska czy inny kraj nie ma znaczenia.
                  Wszystkie oplaty mam zautomatyzowane nawet nie wiem ile place za telefon:))). jednym slowem niech ludziska ciesza sie ze idzie nowe .
                  Kiedy jadlesz pasztet z zajaca ?

                  1. Ja nie wiem co Ty się tak pieklisz... , JE Jacaw 13/01/20 08:50
                    ...tak wszędzie może się zdarzyć, że czegoś gdzieś nie ma - ostatnio trafiłem na sklep, gdzie płatność tylko gotówką, ale tu nie o to też chodzi. Generalnie w Polsce praktycznie nie funkcjonują już płatności przez pasek magnetyczny i ja chyba na palcach jednej ręki bym zliczył przypadki, gdy tak płaciłem... a mówię o okresie około 20 lat. A w USA to nadal funkcjonuje - zresztą nie tylko tam. Ja sam długo nie mogłem się przekonać do płatności zbliżeniowych więc osobiste upodobania to coś innego.

                    W skrócie w USA (i nie tylko, bo ponoć Niemcy to też dość konserwatywny rynek w tym zakresie) płatności paskiem magnetycznym są stosowane, a niekiedy wręcz konieczne, a w Polsce tego już nie ma - na 99,9% nie występują u nas terminale, które obsługują TYLKO pasek magnetyczny.

                    Dla Ciebie czek jest czymś wygodnym, ale nie ulega wątpliwości, że jest to rozwiązanie dość archaiczne i co więcej bardziej ryzykowne niż nowsze formy płatności. Oczywiście gotówka jest jeszcze bardziej archaiczna, co nie znaczy, że jest to zły system płatności - kwestia indywidualnych preferencji i potrzeb.

                    Jestem przekonany, że w USA ogólna kultura bankowości (podejście do klienta itd.) stoi na wyższym poziomie niż w Polsce, ale pod względem wdrażania nowinek technicznych raczej jest odwrotnie. Może to wynikać m.in. ze skali - Polska kilka razy mniejszy rynek niż w USA, preferencji i przyzwyczajeń klientów oraz wolności gospodarczej w sektorze bankowym - czyli to co pisałeś, że USA to tysiące małych banków i podejrzewam, że w Polsce ten sektor jest mocniej ograniczony przez państwo niż w USA (chodzi mi o poziom regulacji i utrudnień wejścia na ten rynek).

                    Przykładowo Estonia jest w Europie liderem jeśli chodzi o informatyzację kraju, co wynika pewnie z tego, że to mały kraj, z drugiej strony w krajach takich jak Chiny też pewne rozwiązania są szybciej wprowadzane z uwagi na ograniczoną wolność - rząd każe coś zrobić i ma być zrobione np budując szybką kolej, to każą zburzyć kilka wiosek i nikt nie ma nić do gadania. Więc "nowoczesność" kraju nie zawsze wiąże się z jego siłą, wielkością, dobrobytem i wolnością.

                    Nikt też nie dowodzi, że przelew to jakaś super forma płatności, po prostu ten sposób też się niekiedy przydaje i szkoda, że tak słabo się rozwija. Ja też płacę za zakupy kartą. Ale mam dwa pytania, które może coś wyjaśnią:
                    - chcesz komuś na odległość przekazać kasę, jak to robisz ? Ja przelewem.
                    - czemu musisz iść do banku jak chcesz zrobić przelew międzynarodowy ?

                    Socjalizm to ustrój, który
                    bohatersko walczy z problemami
                    nieznanymi w innych ustrojach

                    1. Ja sie nie piekle ,bo jaki bylby tego sens , speed 13/01/20 18:40
                      Tutaj kazdy terminal obsluguje i tap ,pin i pasek.( znajda sie jeszcze takie na pin i pasek bez tap ) tylko co to zmienia ? Mi juz kilka razy zdarzylo sie ze chip wysiadl i co Ty zrobisz ? ja pociagne paskiem i zaplacone Ty musisz szukac innego wyjscia .Wole aby terminale nie ograniczaly mojego wyboru.

                      Przelewy ( wire transfer i e-transfer) tak sa dwa typy. Aby wyslac pieniadze do Polski musze wykonac to w banku . Do kilku krajow moge to zrobic z telefonu, komputera czy urzywajac ATM maszyny bankowej.
                      Wewnetrzne transfery sa natychmiastowe nic nie kosztuja .N.p syn jest na drugim koncu Kanady i dzwoni ze potrzebuje pieniedzy ja znajac jego numer konta wysylam mu kase i ma ja natychmiast. druga opcja to taki przypadek .
                      wyczyscil karte kredytowa do zera ale chce posiedziec sobie na drugim koncu swiata dodatkowe dwa tugodnie to co tu zrobic , podaje mi numer karty i jaki bank ja wydal i na ten numer robie przelew i po sprawie.

                      Ostatnia rzecza jest to ze takie sytuacje prawie nie wystepuja . Chyba kazdy ma otwarty t.z Revolving credit , moze to byc 1000$ jak i 1mil zalezy od osoby . Jak taka osoba wyczerpie swoja kase to transferuje pieniadze z kredytu na swoje konto czy karte kredytowa i po sprawie.

                      System bankowy to nie tylko ilosc terminali .

                      1. "Ty musisz szukac innego wyjscia" , NimnuL-Redakcja 13/01/20 18:44
                        Nie. W Polsce jeśli chip nie działa to mamy zbliżeniowo. Jeśli to nie zadziała to jest Blik.
                        Zawsze przygotowujesz się na sytuacje skrajnie rzadkie?

                        Gdyby nie wymyślono elektryczności,
                        siedziałbym przed komputerem przy
                        świeczkach.

                        1. Po co mam sie przygotowywac . , speed 13/01/20 19:16
                          mam zawsze ze soba 3-4 karty , a jak jade nawet do Winnipeg to mam czeki .
                          Powiedz mi teraz za ile max mozesz uzyc zblizeniowo?

                          1. Chyba do limitu karty , NimnuL-Redakcja 13/01/20 19:46
                            płaciłem zbliżeniowo kwoty ponad 3tys. PLN. Powyżej 50zl prosi o weryfikację PIN-em (swoją drogą chyba ten limit miał wzrosnąć ale w swojej karcie nie zanotowałem - Citibank). Limity dzienne i per transakcja można dowolnie regulować w systemach bankowych przez www z małymi wyjątkami (np. w mojej Citibank nie mam takiej możliwości z jakiegoś powodu, za to mogę sobie zwiększać limit samodzielnie do 100tys PLN.)

                            Gdyby nie wymyślono elektryczności,
                            siedziałbym przed komputerem przy
                            świeczkach.

                            1. 50zl malo , speed 13/01/20 20:46
                              Zgadzam sie calkowicie ze macie wiecej terminali i lepszych to nie podlega watpliwosci.
                              Teraz za kazda tranzakcje powyzej 50 zl musisz uzyc pin . to teraz podaj mi sens uzycia tap czy telefonu .
                              Dlatego ze w us czy kanadzie bardzo duzo tranzakci jest poza limitem to wyjecie karty i wpisanie pinu jest wygodniejsze. Tak moge uzyc tap ale i tak musze wpisac pin. Telefonem place czasami od 5 lat nie wiem jak uwas ale za duzo czynnosci karta szybciej i co najwazniejsze jak spadnie to ten kawalek plastiku raczej nie ucierpi a z telefonem roznie to moze byc .

                              Ja w USA nie mialem problemow juz dawno co nie decyduje o tym ze tak jest w calych stanach czy Kanadzie z drugiej strony bedac (odwiedzajac) 16 stanow ,jak myslisz jest to bardziej miarodajne niz bedac w 2-3?
                              Tak jak pisalem spotykalem ze i pin nie dzialal albo nie bylo tap ale zawsze zaplacilem a ze trzeba podpisac .

                      2. "druga opcja to taki przypadek . wyczyscil karte kredytowa do zera..." , NimnuL-Redakcja 13/01/20 18:57
                        To bardzo wyjątkowe, chociażbym móc gdzieś daleko od domu móc się zalogować do apki telefonu i zrobić taką szaloną akcję jak przelew na kartę kredytową, zwiększenie limitu karty lub wykonać dowolną akcję bankowa z wzięciem pożyczki i kupieniu akcji włącznie... Ahhh czekaj, mogę. Niedawno robiłem przelewy siedząc w samolocie, pieniądze dotarły zanim samolot dotknął ziemi...

                        Gdyby nie wymyślono elektryczności,
                        siedziałbym przed komputerem przy
                        świeczkach.

                        1. To jak mozesz to robic to jaki sens mo Twoje pytanie a przelewach. , speed 13/01/20 19:18
                          ------

                      3. Na litość... , JE Jacaw 13/01/20 19:15
                        ...jak u mnie wysiądzie chip to mam też pasek - od dawna mnie zastanawiało po co oni jeszcze te paski dają, a teraz już wiem, bo np. w USA może to być potrzebne. Do tego mam wrażenie, że mieszasz Kanadę z USA, w uzupełnieniu Ci podałem dane, że w Kanadzie 60% operacji jest bezdotykowych, w Polsce 80%, a w USA tylko 3%, Ty w Kanadzie masz 20 razy więcej niż w USA.

                        Poza tym jak napisałem opowieści ludzi o tym, że mieli problem z płaceniem w USA chipem i musieli to robić paskiem nie są wyssane z palca, nie twierdzę, że to jest nagminne, ale się zdarza.

                        A jednym mnie zaciekawiłeś, czemu nie możesz zrobić przelewu zagranicznego przez internet ? Z tego co wiem, to ja mogę wysłać przez internet dowolny przelew - przy czym przelew zagraniczny jest zazwyczaj płatny, ale to są chyba międzynarodowe standardy przelewów SWIFT w wariantach: OUR, SHA, BEN.

                        No i rozumie, że to wysłanie pieniędzy do syna to za pomocą przelewu robisz. Jeśli ma te pieniądze od razu i to bez prowizji za prowadzenie konta i za przelew to właśnie jest to o czym pisał kolega NimnuL, czyli tego u nas brakuje tzn. jest, ale jest to opcja zazwyczaj płatna (czy to bezpośrednio, czy przez opłatę za prowadzenie konta). Pytanie czy u Ciebie to jest rzeczywiście darmowa usługa, czy nie.

                        Socjalizm to ustrój, który
                        bohatersko walczy z problemami
                        nieznanymi w innych ustrojach

                        1. Chyba, że rachunek odbiorcy jest w tym samym banku co nadawcy , NimnuL-Redakcja 13/01/20 19:38
                          wówczas w Polsce jest natychmiast i za darmo (nie wiem czy wstydzie się w Alior, Getin, Millennium i Toyota jest...)

                          Gdyby nie wymyślono elektryczności,
                          siedziałbym przed komputerem przy
                          świeczkach.

                        2. pamietaj ze tutaj , speed 13/01/20 19:40
                          czy w USA cala masa tranzakcji jest za wiecej niz 100$ i tap w takim przypadku do niczego sie nie nadaje. Do mikro tranzakcji to jest wysmienita rzecz .
                          Ja nie podwazam ze macie chipy tap inne rozwiazania 2-3-4-5 lat wczesniej bardzo dobrze przynajmniej jest pionier ktory sprawdzi takie rozwiazanie i gdzies juz bedzie latwiej.
                          Konta bankowe sa rozne , jedne maja ograniczona liczbe tranzakcji (n.p 30) a pozniej pobieraja 25-50 centow za kazda nastepna ,jest tez tak ze jak masz na o kreslona sume 4-5tys to nie pobieraja zadnych oplat.Kazdy bank ma to inaczej ale oplaty sa prawie identyczne . Transfery (te ktore ja robie ) sa bezplatne . Wyslanie pieniedzy obojetnie jaka suma do Europu to w moim banku kosztuje 40$.

                          Jaka sume mozesz zaplacic czy to w Polsce czy zagranica uzywajac tap.

                          Bo cos mi sie wydaje ze sporo ludzi w z Polski ma problemy spowodowane bardzo malym limitem ,jezeli jest to 100zl to w US bedzie okolo 20$ a to pewnie zamalo aby za burgera zaplacic. ( tak przypuszczam a latem sie naocznie przekonam czy tak jest).

                          1. No i wreszcie do czegoś dochodzimy... , JE Jacaw 14/01/20 08:23
                            ...czyli nie 20 lat, a 5 lat. ;-)
                            Jak już pisałem trzeba oddzielić osobiste preferencje i subiektywne odczucie wygody od poziomu technicznego. I nie chodzi też tu o pokazanie, że w Polsce mamy super, a w USA jest do bani.

                            Przede wszystkim, jak sam zauważyłeś, na Polsce nie ciąży bagaż zgodności wstecznej (tak jak w komputerach - zgodność wsteczna niekiedy powoduje, że nowości trudniej się wdraża), w system bankowy weszliśmy dość późno, więc może być całościowo bardziej nowoczesny np. czeki u nas nigdy jakoś specjalnie popularne nie były, bo bardzo szybko pojawiły się płatności kartami. Co innego USA, przede wszystkim pojawia się tam kwestia przyzwyczajenia ludzi, wielkość kraju, liczba instytucji państwowych, poziom ingerencji państwa w sektor bankowy itd.

                            Co do płatności zbliżeniowych, to kwestia preferencji, ja osobiście nie kupuję za pomocą telefonu, bo po pierwsze nie mam telefonu z NFC, a po drugie dokładnie tak jak Ty wolę to robić kartą, bo nawet jakoś BLIK mnie nie przekonuje i go nie używam. Ale jak płacę kartą to wolę zbliżeniowo i to nawet jak trzeba podać PIN, bo jest łatwiej - tylko macham przy terminalu, a tak muszę trafić kartą w tę cholerną szczelinę. ;-) Poza tym pamiętaj, że teraz wiele osób ma taką płatność np. w zegarku, który cały czas jest pod (a dokładnie na) ręką, czyli nie muszą nic wyciągać z kieszeni/portfela/saszetki.

                            Odnośnie limitów, to częściowo są one sprawą banków i chyba polskiego prawa, a częściową wynikają z prawa UE. Ostatnio weszła w życie dyrektywa PSD2, która m.in. nakłada pewne limity na transakcje zbliżeniowe bez podania PIN'u.

                            Socjalizm to ustrój, który
                            bohatersko walczy z problemami
                            nieznanymi w innych ustrojach

                            1. *korekta , JE Jacaw 14/01/20 08:24
                              miało być liczba instytucji FINANSOWYCH, a nie państwowych.

                              Socjalizm to ustrój, który
                              bohatersko walczy z problemami
                              nieznanymi w innych ustrojach

                  2. Uzupełnienie , JE Jacaw 13/01/20 09:14
                    https://prnews.pl/...ansakcji-zblizeniowych-440406

                    W Polsce według danych Visa już ponad 99,9% terminali płatniczych używanych w Polsce obsługuje płatności zbliżeniowe, co potwierdza moje założenie, że raczej nie ma u nas już terminali, które obsługują TYLKO paski magnetyczne, ba wygląda na to, że prawie wszystkie obsługują karty zbliżeniowe, co jest etapem oczko wyżej.

                    https://serwisy.gazetaprawna.pl/...izeniowych.html

                    Dane Visa: aż 80% wszystkich płatności jest realizowanych zbliżeniowo.

                    https://tech.wp.pl/...izeniowych-6343367194605697a

                    Tu potwierdzenie dla konserwatywności Niemiec: "Według Europejskiego Banku Centralnego, aż 80 procent płatności bezpośrednich jest w Niemczech realizowanych za pomocą gotówki. Dla porównania, w sąsiedniej Holandii jest to już tylko 45 procent".

                    https://www.cashless.pl/...kowe-Visa-100-mln-sztuk

                    Wprawdzie dane za 2019, ale myślę, że warte uwagi jest to: "Gazeta (Finanacial Times) podaje dane, świadczące o tym, że płatności bezstykowe stanowią obecnie zaledwie 3 proc. transakcji kartowych dokonywanych przez Amerykanów, gdy tymczasem w sąsiedniej Kanadzie odsetek ten przekracza 60 proc., podobnie w Australii czy Wielkiej Brytanii.". Więc w Polsce 80%, w Kanadzie 60%, a w USA... 3%.

                    https://tech.wp.pl/...-1-miliard-6034867457102977a

                    I chyba z tym przesadziłeś: "Na koniec , w 2015 roku w samej Kanadzie bylo ponad 2 biliony ( te europejskie) tranzakcji zblizeniowych". Według powyższego: "W całym 2015 r. łączna liczba transakcji z użyciem kart MasterCard i Maestro przekroczyła 1 miliard". Nawet jeśli uwzględnimy tu drugi miliard dla kart Visa i kolejny dla innych kart to jakoś nie chce mi się wierzyć, że w Europie było ich 1-3 miliarda, a w samej Kanadzie 2 biliony, czyli 2000 miliardów, nawet 2 miliardy wydają się tu zawyżone, biorąc pod uwagę, że Kanada to tylko około 40 mln. osób, a Europa to tak lekko 10x tyle.

                    Socjalizm to ustrój, który
                    bohatersko walczy z problemami
                    nieznanymi w innych ustrojach

                    1. i OK ze ponad 99% , speed 14/01/20 00:48
                      a ile ich dziala na prawde? bo moj brat nie jest zachwycony?
                      Z tranzakcjami jest tak ze u was jest inna sytuacja w innych krajach inna
                      tranzakcja zblizeniowa kiedy jest wymagany pin nie jest tranzakcja ,zblizeniowa. Rynek polski jest w wiekszosci (jednorazowych zakupow) sporo ponizej 50zl i korzystanie z tap ma wielki sens bo szybko i sprawnie
                      Tutaj jest inaczej bardzo duzo tranzakcji jest powyzej limitu i te tranzakcje nie sa juz liczone jako tap.

                      Tak mialo byc miliardy ( europejskie) .

                      Zastanawiam sie dlaczego tak to ludzi rozbudza. (te tranzakcje tap).
                      Jeden grzyb w moim przypadku od czasu do czasu sie przydaje i OK.
                      Na podstawie tego wypisywac ze ktos jest iles lat za kims?
                      A wlasciwie nie to bylo powodem ze us a jest 20 lat za Polska, wynika ze tylko tak dla jaj albo dla dowartosciowania albo komus dopiec.


                      Obojetnie ludziska to lubia to niech sie ciesza.
                      Ale byc obiektywnym to popatrz sobie na sumy ktore wydaja w wybranych krajach to inna bajka. Bo to czy bylo 1mil tranzakcji po 1zl to raczej malo mowi ( mowi jedno chyba wiesz co?).

                      Tak wygladlo to unas 1 pierwszym kwartale 2019

                      Prince Edward Island: 59.2%
                      Manitoba: 58.2%
                      Nova Scotia: 55.2%
                      Ontario: 54.0%
                      British Columbia: 53.5%
                      Alberta: 52.1%
                      Saskatchewan: 51.6%
                      New Brunswick: 51.0%
                      i to sa tranzakcje ktore nie wymagaly pin ( prawdziwy tap).

                      Zreszta sam wiesz jak jest ja sie ciesze ze sie u was zmienia jedynie aby ludzie byli bardziej wdzieczni i bedzie OK.



                      1. "Zastanawiam sie dlaczego tak to ludzi rozbudza. (te tranzakcje tap)." , wrrr 14/01/20 09:58
                        Pewnie dlatego ze jest szybsze (nawet z weryfikacja PIN) bo nic nie wsuwasz czy przeciagasz, co gra role w kolejkach. No i wygodniejsze (nie musisz miec standardowej karty - placisz telefonem, zegarkiem, brelokiem, naklejka).

              2. jebles sie , Kenny 13/01/20 13:36
                "Na koniec , w 2015 roku w samej Kanadzie bylo ponad 2 biliony ( te europejskie) tranzakcji zblizeniowych ." - nie, miliardy, a dokladnie:

                Kanada, 2018:
                10,7mld - all transactions (debit+credit cards)
                4.2mld - contacless transactions, a wiec 39%

                Polska, 2018
                5,5mld - all transactions
                85% - contactless transactions (MC only, nie znalazlem an szybko danych dla Visa)

                .:Pozdrowienia:.

                1. Tak ,za co przepraszam , , speed 13/01/20 18:17
                  glowa mowila co innego a palce po staremu:))

                  Nie zdziwie sie ze juz nie bedzie zbyt duzego wzrostu tranzakcji 'tap' chyba ze zwieksza limit ale malo kto zgodzi sie brac na siebie odpowiedzialnosc za utrate kasy. 100$ to i tak sporo a jak wejdziesz do sklepu to wiekszosc placi ponad 100$ i wtedy uzywa sie pin lub pasek (co komu wygodniej).

      2. Speed wie lepiej , kemilb 11/01/20 12:53
        U nas murzynia
        USa i Kanada, ....we have best nation, we have great democracy, our military and solders are best im the world, our rockets are do great. We have great patriot people. God save America ;)

  8. wykonuja sie i na tym sie zarabia. , speed 11/01/20 02:36
    w Piatek depanuje czek na 2-5 mil $ kasa jest zaksiegowana ale z mojego kata kasa jest zabrana w poniedzialek rano. :)))) Sprawdz HGU od Maja ubieglego roku . 100% w 2-3 miesiace mozna mozna :)))

    jestescie nie epoka kamienia lupanego ale epoka zarozumialcow.

    1. w Piatek depanuje czek , digiter 11/01/20 11:11
      Speed idzie do banku, stoi w kolejce i deponuje czek LOL !!!111
      U nas w Polsce od 15 lat nikt o czekach nie słyszał. Klikasz na kompie albo w telefonie i przelew poszedł.
      Kto obecnie chodzi do banku żeby wykonać przelew? Chyba jakiś emeryt. W Polsce 99% przelewów nie kosztuje nic. Wiem że to w USA nie do pomyślenia ale napiszę słownie: przelewy w Polsce zero złotych.

      Piszcie do mnie per ty z małej litery

      1. Generalnie , Franz 11/01/20 11:27
        USA jest dość mocno zacofane pod wieloma względami
        - system bankowy
        - internet
        - telewizja
        - GSM

        Jak ktoś tam mieszka wiele lat to się przyzwyczaił ale raczej patrzy się na to z politowaniem jak taka potęga gospodarcza i militarna jest zacofana

        Jest źle a będzie jeszcze gorzej.
        Niedługo nas z ujni europejskiej
        wyrzucą.

        1. Do listy dorzucić , NimnuL-Redakcja 11/01/20 12:24
          żarcie: po tym jak doświadczyłem ich przetworzonej żywności to się za głowę złapałem. "Masło" w sprayu mi wystarczyło ;) ale są też białka jajek w litrowych kartonach jak po sokach, ich parówki premium to poziom kiepskich parówek marketowych w Polsce - wiem, parówki to w ogóle dziadostwo jest, ale nasze dziadostwo to w USA uszło by za ucztę. Pieczywo to już jest ponury żart. Za to specjalizują się w wołowinie i przekąskach. Aż dziwne, że u nich średnia wieku jest powyżej 20 lat... W restauracjach według mnie u nas jedzenie jest znacznie wyższej jakości, ale za to porcje tam są jak dla zwierząt. Strasznie dużo żywności w restauracjach się też marnuje, dużo jedzenia zostaje na talerzach...

          oraz

          wyposażenie domu: kible podwieszane jak u nas? A gdzie tam, tam ma się dobrze klasyczna muszla stojąca na nodze ze zbiornikiem za plecami. I do tego woda w muszli stoi do połowy - jak to pierwszy raz zobaczyłem to myślałem że jest zapchana;) nic dziwnego, że w filmach topią aktorów w ichnich WC.
          Do tego często spotykane kuchenki z odkrytą grzałką, rzadko indukcje. Piekarniki z odkrytymi grzałkami i zmywarki z plastiku z odkrytymi grzałkami. W ogóle wszystko jest z plastiku, nawet samochody... Nie mówię, że u nich nie da się spotkać sprzętu jak u nas, tyle że to co u nich jest teraz to i nas zniknęło dekady temu.

          Gdyby nie wymyślono elektryczności,
          siedziałbym przed komputerem przy
          świeczkach.

          1. to że stojące to nic, ale po co ta woda , Artaa 11/01/20 18:51
            do połowy?

            Jakie jest wytłumaczenie takiego rozwiązania?

            1. Lubią jak ich Posejdon całuje w pośladki:-) , NimnuL-Redakcja 11/01/20 19:13
              https://www.buzzfeed.com/...-water-in-your-toilets

              Mają też ogromne szpary w drzwiach toalet publicznych oraz przerwę od podłogi ...

              Gdyby nie wymyślono elektryczności,
              siedziałbym przed komputerem przy
              świeczkach.

          2. do tego chlorowane kurczaki ;) , PaKu 11/01/20 19:53
            https://www.rp.pl/...k-chlorowanych-kurczakow.html

            bez podpisu

          3. a przeczytales do czego stosuje sie to maslo w sprayu? , speed 12/01/20 00:13
            bo chyba nie chciales tym chleba smarowac:))))
            Bo zyjecie na pokaz ,tutaj nikt dobrej i sprawnej rzeczy nie bedzie wymienial bo sa nowe . Co uwazasz ze lepiej sie wysikasz do wiszacej muszli ?
            Moje wdomu maja po 20 lat i co bo sa wiszace to bede zmienial? Jedzenie idz do swojego sklepu i kup swierzego dzikiego lososia ,pstraga ,sandacza , i.t.d.
            Ponad 30 lat temu (pierwsza dluga wyprawa po USA i nigdy nie spotkalem stacji benzynowej abym nie mogl zaplacic karta kredytowa) .pierwsze zblizeniowe tranzakcje wprowadzily stacje benzynowe ,mialem take cos okolo 20 lat temu z Shella. Gdze ty byles w tych USA ?

            1. co masz na myśli z tym sandaczem? , Chrisu 12/01/20 00:40
              133

              /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\

            2. speed ... , NimnuL-Redakcja 13/01/20 11:09
              Speed, czasami zachowujesz się bardzo wybiórczo.

              "Bo zyjecie na pokaz ,tutaj nikt dobrej i sprawnej rzeczy nie bedzie wymienial bo sa nowe ." - przecież to Ty trąbisz na prawo i lewo, że wymieniasz samochody co jeden czy dwa lata na nowinki motoryzacyjne. A z drugiej strony piszesz, że kibla nie wymienisz od 20 lat, bo działa :)
              W sumie to żelaskiem z duszą też nadal można prasować, nawet wygodniej niż nowoczesnymi wynalazkami, bo jest prawdziwie mobilne :)


              Straszliwie się też zapiekliłeś w tym poście, skacząc z wątku na wątek. Okropnie niewygodnie się wówczas dyskutuje, bo na prawo i lewo zarzucasz ludziom, że nikt nic nie wie, wszyscy, za wyjątkiem Ciebie piszą banialuki i tylko Ty oblewasz wszystkich doświadczeniem i szerokim światopoglądem.
              Speed, szanuję Ciebie i doceniam Twoją wiedzę, niemniej jednak dopuść innych do głosu oraz wysłuchaj ich obserwacje.
              Ty wychodzisz z pozycji, że jeśli coś występuje choćby raz to znaczy, że jest i kropka. Ja dla odmiany nie oceniam jednostkowych sytuacji - odnoszę się tu tearz do płatności zbliżeniowych. To, że Ty gdzieś tam zapłaciłeś zbliżeniowo kartą, nie oznacza, że jest to popularne rozwiązanie płatności, bo nie jest. Terminale szalenie rzadko to obsługują, częstą formą płatności jest natomiast przeciąganie paskiem magnetycznym przez terminal i składanie podpisu na paragonie (czyli Polska, lata 90-00). Nie zawsze terminal obsługuje chip, więc zamiast wkładać to trzeba przeciągnąć ... o dotyku nie ma co myśleć.

              Być może różne regiony USA prezentują się różnie (wątpię, aby w tym kontekście), być może od ostatnich 2-3 lat sporo się zmieniło (wątpię) ... niemniej jednak dopuść do myśli, że inni również mają doświadczenia i się nimi dzielą. Nie jesteś jedynym, który żyje w Kanadzie i bywał w USA.

              Pamiętaj też, że goście w danym kraju mają często świeże spojrzenie i zauwarzają rzeczy, których nie widzą mieszkańcy. Sam czasem na wyjeździe notuję elementy, których tambylcy nigdy nie rejestrowali, tak samo jak czasem przyjezdni w Polsce zauważają elementy, które dla mnie były nowe. Przykładów już nie przytoczę, bo nie pamiętam, ale były to często drobiazgki, nad którymi na co dzień się człowiek nie zastanawia i ignoruje.

              Przelewy bankowe są nadal bardzo przydatne - choćby opłacenie rachunków. Przy zakupach internetowych ta forma płatności jest już raczej nieużywana lub stanowi wyjście awaryjne w przypadku awarii innej płatności (zdarzyło mi się może 3 razy w ostatniej dekadzie).
              Za samochód płacimy jednak przelewem (przynajmniej w salonie) - i nie ma znaczenia, że przelew idzie pół dnia, bo auta w pół dnia i tak nie dostaniemy - trzeba wcześniej zarejestować i ubezpieczyć ...

              Gdyby nie wymyślono elektryczności,
              siedziałbym przed komputerem przy
              świeczkach.

              1. tak sie dyskutuje ze speedem... , Kenny 13/01/20 11:31
                ".pierwsze zblizeniowe tranzakcje wprowadzily stacje benzynowe ,mialem take cos okolo 20 lat temu z Shella."

                ...jak z dzieckiem, bo zawsze ma na mysli co innego niz reszta swiata, na przyklad rzeszta swiata mowi o placeniu zblizeniowym karta wydana przez bank a speed o jakichs keyfobach albo prepaidowych kartach lojalnosciowych wydanych przez stacje benzynowe :D

                (*) MC contacless wprowadzil w 2005, Visa w 2004, w PL contacless pojawil sie na przelomie 2007/2008, jako prekursora w Europie srodkowej

                .:Pozdrowienia:.

                1. nie tylko banki wydaja karty do oplat zblizeniowych , speed 13/01/20 20:51
                  widziales Vise ktora nie wydal bank ? bo chyba nie jak juz sie tak czepiles.

                  1. i tak w kolo macieju :D , Kenny 13/01/20 21:17
                    dobrze, nie banki - organizacje platnicze. I przeczytaj ostatnie zdanie posta na ktory odpowiadales :)

                    .:Pozdrowienia:.

                    1. ostatnie zdanie OK " Gdze ty byles w tych USA ?" , speed 13/01/20 21:36
                      i odpowiedzi sie nie doczekalem , zadowolony? Czy miales cos innego na mysli?

                    2. "Nie mówię, że u nich nie da się spotkać sprzętu jak u nas, tyle że to co u nich jest tera , speed 14/01/20 00:12
                      To sa zwykle brednie. Niech sie w piersi uderzy i powie ze to prawda czy tylko tak mu sie wymsknelo.
                      W latach 2007-2011 bylem bardzo czesto w Polsce 5-6 razy w roku.
                      I mniej wiecej sie orjentuje co bylo i jak to dzialalo . Bydgoszcz ,Torun, Ciechocinek, Woclawek, Lodz, Gdansk . Bylo jak bylo. ale te pierdoly nimnula w przed ostatnim zdaniu to zwykla kpina o czym on doskonale wie ale co szkodzi napisac.

              2. tranzakcje bezdotykowe to jest konkretna rzecz , speed 13/01/20 19:09
                Pisanie ze system bankowy USA jest 20 lat za Polska to jest dopiero wybiurcze stwierdzenie.:))
                Co do aut w was mozna kupic Ferrari na firme a tu nie i kidykolwiek czepialem sie tego. Ja mam mozliwosc taka aby to zrobic bo jak nie zrobie to musze oddac te 50-80 tys w postaci podatku a tak doplace i mam nowy samochod .
                Oczywiscie ze nie kazdy tak moze zrobic jak i nie kazdy w Polsce kupic Ferrari na firme.

                ale jak bym chcial wymienic kibel to musze za to zaplacic z wlasnych pieniedzy

                Zapytalem sie czy lepiej wysikasz sie do wiszacego?
                Jak bym robil remont i taki wiszacy spodobal by mi sie to bym taki zamontowal
                ale wtracanie tego ze gdzies wiszacego kibla nie widziales i to ma swiadczyc o zacofaniu to chyba przegiecie.
                Tak zgadzam sie ze goscie widza i porownuja i moga duzo rzeczy zobaczyc ale te najdziwniejsze zapadaja w pamieci najlepiej:))
                Ktos tutaj pisal byl w USA i nie mial problemow , tak jest wiele miejsc w USA gdzie beda problemy ale zawsze masz mozliwosc wyjscia awaryjnego. ( pasek)
                Byles w duzych sklepach to widziales ile kupuja i ile placa ,ograniczenie 100$ powoduje ze nikt nie kwapi sie to wydawania 300-400 $ na nowy terminal.
                Ja sie ciesze ze w Polsce postep idzie pelna para i nie wytykam niczego.
                W Polsce cala masa ludzi robi tranzakcje ponizej 100zl , ma sens inwestowac w nowe terminale oczywiscie ze ma . Tu wejdzisz do sklepu i na 200 ludzi 20-30 zrobi zakupy ponizej 100$ jest roznica jest. Jak to bylby moj sklep i polowa klijentow juz by chciala placic tap to bym wymienil terminal a tak szkoda kasy. Rynek i rachunek decyduja o tym.
                Gadam z bratem pare godzin temu jak tam w biedronce z placeniem bezdotykowym , ( a niech ich slak trafi , stoi trzech kazdy macha i dupa, jego slowa) cos nie dzialalo i zaplacic sie nie dalo . I to bylby powod do mowienia
                ze system jest kiepski ?

                Bardzo czesto rozpedzasz sie na podstawie tych negatywnych obserwacji i uogulnisz . A bardzo czesto odbieram to jako nasmiewanie sie z innch .

                1. A bardzo czesto odbieram to jako nasmiewanie sie z innch , NimnuL-Redakcja 13/01/20 19:54
                  Znasz mnie osobiście, powinieneś wiedzieć lepiej. Na przyszłość, nie traktuj moich wypowiedzi w ten sposób. Niestety słowo pisane pozostawia często niedopowiedzenia i te drobne problemy z przekazaniem w pelni tego co chce się faktycznie przekazać... Przy przysłowiowym piwie było by łatwiej - jeśli kiedyś będziesz w Polsce to się odezwij.

                  Gdyby nie wymyślono elektryczności,
                  siedziałbym przed komputerem przy
                  świeczkach.

                  1. dlatego ze cie znam wiem ze tak nie myslisz , speed 13/01/20 20:35
                    ale jak juz ludziska przeczytaja to co napisales to jaki maja obraz?
                    Ja nie neguje tego ze miales trudnosci tylko w jaki sopsob to przedstawiles .
                    Sam powiedz placac w Polsce 200zl zblizeniowo do sie ? ajak sie da to co musisz zrobic. Ja doskonale wiem ze to w wielu sytuacjach jest wygodne ale ilez to mozna kupic kaw czy paczek papierosow . jezeli jest prawda to ze macie za oceanem limit okolo 20$ to nawet w kanadzie praktycznie nie zaplacisz za prawie wszytko bo paczka papierosow w wielu miejscach ( na stacjach benzynowych) kosztuje wiecej.
                    Byles w USA wiesz ze gif cards nie tylko unich ale u nas tez to gigantyczny rynek a sa za darmo .Dam ci n,p shella gif card na 1000$ na benzyne i w us czy kanadzie na kazdej stacji shella zatankujesz ma tylko pasek ,wiesz jakie koszty by musieli ponosic aby wsadzic chip czy tap po prostu malo oplacalne a tak kazdy terminal obsluguje pasek i po problemie to w zwiazku pisania ze u was pasek zginal 10-15 lat temu.
                    Zrozumienie dlaczego jest tak a nie inaczej zajmuje troche czasu ale wiesz sam ze raczej nie czekacie.

          4. nie zgadzam sie , endern 12/01/20 06:07
            kategorycznie ;P
            Ale tak dużo pisania - ze mi się nie chce ;P
            Sam tak myslałem, dopoki nie zweryfikowałem codziennością.
            Generalnie jest to prawda, ale częsciowo. I tak na prawdę uderza ona głównie w najbiedniejszych, zyją

            ale "skrótem":
            - maslo w spreuj jest do pieczenia, jako cienka warstwa nieprzywierająca -> i tak na prawde powoduje ze mniej go wpierdzielasz ;) Jak ktoś często piecze, albo smazy dietetycznie to ma to sens.
            - bialka(jajka?) w kartoniach - nie widzialem, wiec traktowalbym to jako ciekawostke -> ale z koncentratu robi sie np jajecznice w hotelach.
            Jak coś jest w formie bardziej gotowej, to swiadczy tylko ze do czegos efektywnie duzo tego uzywaja.

            - Parówki kupowałem z walmarta i polskie. I poza tym ze dominuja z wołowiny(fuj) i indyka(bo te miesa oni głównie jedzą), to nie jest problem kupić takie które w sumie znaczaco smakowo nie odbiegaja od naszych i bez chormonow, sterydow i antybiotykow. I to w ichnich normalnych cenach. Wiec miałeś zwyczajnie pecha ;)

            - pieczywo - jesli kupisz w walmarcie to tak -> ale i tam sa bagiety mrozone ostatnio na poziomie marketowych u nas. Jeśli kupisz w ShopRite(ichnie Piotr i Paweł), to wybór jest zdecydowanie dobry. A najtansze bagiety sensowne pieczywo lepsze niz to co u nas kupisz w lidlach i biedronkach.
            A ShopRite to DUŻA siec obejmująca pare stanów na wschodnim wybrzeżu - jest tego wszedzie zdecydowanie więcej niz walmartów.

            - u nas wybór łososia w sklepie to ŻART. Tu masz na start trzy rodzaje w walmarcie i to w wariantach: hodowlany, wolno zyjący:
            Six types of salmon are consumed in the United States including: Atlantic, Chinook, Chum, Coho, Pink, and Sockeye Salmon. Of these, five species (Chinook, Chum, Coho, Pink and Sockeye) are harvested from wild fisheries in the Pacific Ocean and one type, Atlantic salmon, is primarily farmed raised.
            Na święta kupiłem sobie przegląd ;)


            - za to mąkę mają standardowo bleached - czyli potraktowaną chemikalami by była biała - bo o takiej są przyzwyczajeni :D Oczywiscie z boku jest tez an polce unbleached - tylko dwa razy drozsza.
            Przy czym ta dwa razy drozsza to nadal jakos specjalnie droga nie jest bo wychodzi dolca za kg zamiast 0,5 dolca.

            Generalnie wszystko jest jak u nas, miesa są dobrej jakości. Produkcja mięsa bez sterydów, antybiotykow i chormonów to jest w niektórych stanach ustawowo nakazana. Ale jak masz do wyboru - to jest roznica na zasadzie zaplac za poł kilo 3 dolce zamiast 2.

            I o to sie wszystko rozbija -> miedzy innymi to jak wygląda to spoleczenstwo.
            Ludzie po prostu albo nie mają wiedzy, albo od dziecka sa nauczeni wybierac te gorsze produkty. Albo cena jest decydujacym kryterium(bo biednych ludzi tu wcale nie jest mało). Do tego dochodzą nawyki - kuchnia amerykanska to DOSLOWNIE burgery, mac&cheese, ribsy, suby, stejki itd. Choć jak dobrze to przygotowane to w sumie takie zło to nie jest. Tylko biedni ludzie leca po najtanszych składnikach do ktorych są przyzwyczajeni od zawsze.
            A warzywa i owoce też są realnie drogie(chyba ze z puszczki, lub mrozonki).

            A z jedzeniem restauracjach to zależy -> nie bede robił kolejnego wywodu jak wyżej ;)

            A z wyposazeniem -> to jest "american standard" ze wszystkimi tego aspektami ;)cych schematami wtłaczanymi przez ich styl zycia.

            1. A opis , endern 12/01/20 06:48
              O lososiach tez do koncz nie jest aktualny bo ostatnio widzialem gatunek coho ale farmowy a nie wolno zyjacy. Wiec z farm nie tylko sa atlantic

            2. A oststnio kupilem tu zajebisty produkt , endern 12/01/20 06:57
              jogurt naturalny o zawartosci bialka 19%! Taka zawartosc to nie byle co, do tego 0% tluszczu
              I naprawde swietny.
              Z tym ze jak wszystko tu w opakowaniu wielkosci "wiaderka" ;D

              U nas z 20% białka to sobie mozna co najwyzej twarpg kupic ;)

              1. Bzdury , Franz 12/01/20 15:28
                Ale skoro chcesz to w wierzyć to nie ma problemu :-)

                Jest źle a będzie jeszcze gorzej.
                Niedługo nas z ujni europejskiej
                wyrzucą.

                1. aha , endern 12/01/20 17:29
                  przekonałeś mnie

                  1. z tymi patametrami , elliot_pl 13/01/20 00:31
                    to on taki naturalny jak siory godlewskie :)

                    momtoronomyotypaldollyochagi...

                    1. chopaki , endern 13/01/20 01:35
                      jestescie tak pomocni, ze nie wiem jak ja sie wam odwdzięczę :]

                      1. ale to nie chodzi o pomoc :) , elliot_pl 13/01/20 11:48
                        napisales ze taki jest - no ok, spoko, moze ktos lubi. Mnie tylko rozbawil fakt ze nazywa sie naturalny :) Nikomu nie bronie jedzenia i mozliwe ze w PL nie ma (nie sprawdzalem, bo zarcie 0% tluszczu to smiec jak dla mnie).

                        momtoronomyotypaldollyochagi...

                        1. no tak , endern 13/01/20 17:21
                          tu sie wykazałem sprytem ;)

                        2. mowisz masz :P , endern 13/01/20 17:30
                          https://www.walmart.com/...Yogurt-35-3-oz/19857845

                          Fage Total 0% All Natural Nonfat Greek Strained Yogurt

                          Uogólniasz za bardzo. Jak coś ma zero % tłuszczu to o niczym złym nie musi świadczyc.
                          Każde mleko z kartonika ma na poczatku 0% tłuszczu. Bo proces produkcji polega na tym że najbpierw odwirowywuje się tłuszcz z mleka -> i potem łączy dopiego w proporcji 1,5 2 3,2 % przed rozlaniem do kartonika.

                          Więc jak jogurt ma 0% tłuszczo, to tylko świadczy o tym że wyprodukowali go z takiego odwirowanego mleka -> a reszta tłuszczu poszła na masło.

                          1. nie kazde :> , elliot_pl 14/01/20 11:14
                            piatnica robi mleko nienormalizowane:

                            https://piatnica.com.pl/...leko-ekologiczne-1-litr

                            pomijajac marketingowe pitupitu o paszach, to nie jest zerowany tluszcz tak jak piszesz.

                            momtoronomyotypaldollyochagi...

                  2. :)) , Franz 13/01/20 16:17
                    Wiedziałem ze spodoba Ci się taka odpowiedź

                    Generalnie chodziło mi o to że:
                    - produkty wysokobiałkowe w tym jogurty są tez w Polsce od kilku lat.
                    - podaj skład np linka do tego produktu bo nie wszystko co ma w nazwie naturalne jest takowe :-)

                    Jest źle a będzie jeszcze gorzej.
                    Niedługo nas z ujni europejskiej
                    wyrzucą.

                    1. taaa , endern 13/01/20 17:45
                      Tu masz cwaniaczka.
                      https://www.walmart.com/...Yogurt-35-3-oz/19857845

                      Fage Total 0% All Natural Nonfat Greek Strained Yogurt

                      Oczywiście jak wszystko tu, sprzedają to w wiaderkach po 1kg ;)
                      Więc w opakowaniu bite 230g czystego białka. Marzenie sebixów z siłki ;)

                      A jogurt naprawde smaczny, idealny do niskokalorycznych dipów, itd

                      Miałeś na myśli chyba "wysokobiałkowe" :D Bo max 12% to raczej z kategorii smiechu na sali ;) Wysokobiałkowy to jest twaróg chudy. No i jak sie okazue też ten jogurt który znalazłem.
                      Wg mnie jesteś bez szans w znalezieniu na naszym krajowym rynku jogurtu ktory mialby wiecej niz 12% białka :)

                      1. cos zle liczysz , elliot_pl 18/01/20 20:10
                        ten jogurt ma raptem 10% bialka

                        momtoronomyotypaldollyochagi...

                        1. ekhm , endern 21/01/20 02:38
                          a tak się podjarałem ;))

                          No racja.
                          Tu generalnie wszystko podaja w odniesieniu do Serving Size -> i najczęsciej jest to 120-130g. Generalnie jest to zmienne - ale w tych granicach najczęsciej.
                          Stąd wywnioskowałem że ma z 20g białka na 100g.
                          No Serving Size 250g na opakowaniu to jeszcze nie widziałem.


                          Nie sprawdziłem precyzyjnie ->

                          1. szacun , elliot_pl 24/01/20 15:34
                            za przyznanie sie do bledu - malo spotykana rzecz tutaj <:

                            Cos o podwyzszonej zawartosci bialka jest np tu:
                            https://piatnica.com.pl/...-wiejski-wysokobialkowy

                            momtoronomyotypaldollyochagi...

                            1. no ja bym , endern 27/01/20 01:30
                              do konca zycia w błędzie żył poszukując tego mitycznego jogurtu ;) Więc dzięki za zwrócienie uwagi :D

                              no takiego twarozka to jeszcze nie wiedziałem na półce sklepowej -> więc albo nowość -> albo bardzo ograniczona dystrybucja ;)

                              To już ten poziom:
                              http://www.ilewazy.pl/plaster-twarogu-chudego
                              (polecam ,znakomita strona)

                              Ale faktycznie wynik świetny, te 28 -> kupowałbym ;)


                      2. 1 cup = 236g , NimnuL-Redakcja 20/01/20 09:14
                        czyli 10% białka ... czyli tyle co niektóre jogurty w PL w pojemnikach jak dla ludzi, a nie zwierzyny leśnej :D

                        Gdyby nie wymyślono elektryczności,
                        siedziałbym przed komputerem przy
                        świeczkach.

            3. Masz prawo się nie zgodzić , NimnuL-Redakcja 12/01/20 07:29
              parówki - ja mówię o prawdziwych parówkach u masrza u nas a nie gównianych berlinkach czy innym dziadostwie :)

              wiem do czego służy masło w sprayu - czytałeś tego skład?

              Pieczywo tylko od piekarza - z marketu jest niejadalne. Od piekarza USA vs. od prawdziwego piłkarza w PL to niebo i ziemia ... O cenie nie wspomnę. Kupowałem chleb za ponad 10$ za nieduży bochenek, bo tańsze to był kurz na drożdżach łącznie z tym ich premium z Safeway...

              Maka all-purpose unbleached jest kiepska bo nie można z tego wyhodować zakwasu, próbowałem kilka razy z różnych mąk. Znalezienie żytniej czy innej niż podstawowej pszennej graniczy z cudem.

              Za to jabłka mają pyszne;)


              Mamy różne obserwacje i wnioski co różne oczekiwania i doświadczenia "w domu". Jak wrócisz to chętnie wpadne do Poznania na lunch to pogadamy :)

              Gdyby nie wymyślono elektryczności,
              siedziałbym przed komputerem przy
              świeczkach.

              1. ... , endern 12/01/20 14:51

                No ale na półkach masła jest po pachy, nikt nie każe kupowac tego w sprayu ;) Jak ma być w spray'u, no to wiadomo ze to juz tylko z nazwy jest masło :)

                No Safeway to jest głównie tylko w kalifornii na zachodnim wybrzezu:) Tam to faktycznie co kupowaliśmy to sie w istocie jakoscia niewiele roznilo od pieczywa chlebopodobnego z walmarta. I cena nie miała znaczenia tak jak piszesz. Za to tu w shoprite smaczną duzą bagiete kupuje się za 2dolce. A mają tam wybor lepsiejszych bagiet za 4-5dolce

                No widzisz, stany stanom nierówne - w sumie kwestia bardziej rynku. W Kaliforni nie ma po prostu rynku na ludzi z centralnej europy. To i nie ma wyboru w jedzeniu. A kupienie majonezu winiary to wyprawa do san francisco bez gwarancji sukcesu ;)
                Za to w NY, NJ różnica jest duża. Nie mam poczucia by bardzo odczuwalnie życie różniło się od tego w PL.

                No w marcu wracamy, wiec można się zgadać ;)

            4. Przyjdź się do sklepu , NimnuL-Redakcja 12/01/20 07:40
              i poszukaj: kaczki, gęsi, perliczki, królika.
              Z drobiu mi się udawało znaleźć tylko kurczaka i indyka. Jeden i drugi tak tanio, że nie kupowałem, bo mi się podejrzanie tanie wydawało ( filet z piersi kurczaka jeśli mnie pamięć nie myli kosztowała około 2$ za funta).

              Ryb faktycznie mają dużo oraz wołowiny i mięsa u nas nie spotkane: mięso z niedźwiedzia, kozła, łosia i jeszcze kilku innych, które już zapomniałem ale własnym oczom nie wierzyłem :)

              Gdyby nie wymyślono elektryczności,
              siedziałbym przed komputerem przy
              świeczkach.

              1. u nich drób to indyk , endern 12/01/20 14:57
                i jestem pewien ze jakosciowo to inna klasa indyka niz to co u nas szprycowane na 100% antybiotykami.

                Swego czasu kupowałem na grila lamb tutaj w aldi. I powiem ci że to był kawałek mięsa pierwsza klasa ;) Jaki rynek takie zaopatrzenie.
                A piersi z kurczaka tu sie taniej niz 4usd za funda w NJ nie kupi. Filety są generalnie drogie - to nie jest tanie mieso jak u nas.

      2. Chyba jakiś emeryt. , NimnuL-Redakcja 11/01/20 11:32
        :-)
        No ... właśnie ...na przykład mój dziadek, i płaci za przelewy w okienku, bo ma taki dziki bank w małym miasteczku. I speed chyba jest w wieku emerytalnym (senior citizen?), tyle że w przeciwieństwie do mojego dziadka na komputer i potrafi go obsłużyć. Mój ojciec emeryt ogarnia wszystko on-line.

        Też jestem ciekaw dlaczego czeki ja nadal interesującą forma płatności. Pomijam jakieś transakcje i drobne oszczędności, bo dla kogoś takiego jak speed, kto ma miliony na koncie i auta w garażu za setki tysięcy dolarów czas powinien mieć większą wartość niż dolary ...

        Gdyby nie wymyślono elektryczności,
        siedziałbym przed komputerem przy
        świeczkach.

        1. dlatego ze szanuje czas mam to co mam , speed 12/01/20 00:18
          A jak nie rozumiesz po co sa czeki albo dlaczego sie ich uzywa to co ja no to poradze .
          A do banku lubie sobie wstapic i pogadac z kolegami a nie robic przelewy ,chyba ze miedzynarodowy to musze sie pofatygowac do banku ale zajmuje mi to okolo 5 minut.

      3. czeki? , Nikita_Bennet 11/01/20 11:59
        zaraz po 2000 roku byłem w UK - otwarcie konta bo tam to podstawa i dostałem książeczkę czekową.
        Byłem ostatnio w jednym banku - de facto zawsze po przeglądzie ofert kredytowych na rynku u nich ląduje z umową - coś tam podpisywałem, chyba zmianę umowy o subkonto vat i patrzę leży książeczka czekowa - pytam czy ktoś się pozbywa staroci w domu a pani że nie, że jeszcze tego używają klienci. Przytkało mnie.

        nikita_bennet (at) poczta.onet.pl

        1. no w Uk książeczki czekowe nadal funkcjonują... , DrLamok 11/01/20 13:47
          w sklepach nie da się tym zapłacić od 10-12 lat (kiedyś się dało, śmiesznie to wyglądało, koleś w supermarkecie, koszyk pełny żarcia i płaci czekiem) ale przy rozliczeniach między mniejszymi i większymi firmami, przy zamawianiu towaru itp.. nadal to funkcjonuje..

          problematyczne to jest, bo trzeba pojechać później z czekiem do banku, i parę dni się czeka zanim kasa trafi na konto.. no ale przynajmniej jak ktoś zapłąci 10000 funtów czekiem to dokładnie tyle trafia na konto firmy.. jak zapłąci kartą to jakiś procent tej kasy znika... debetówką około 1%, kredytówką bodaj 2.5% a american express to wogóle jakiś przekręt jest... u mnie w firmie nie akceptujemy tych kart.

          wiadomo najwygodniej przelewem ale nie zawsze bob budowniczy umie obsługiwać komputer, więc jemu nadal wygodnie jest zapłacić czekiem...



          odnośnie przelewów to są 3 opcje...

          FASTER PAYMENTS - nic nie kosztuje, w 99% przypadków przelew idzie parę sekund, ale nie jest gwarantowany tego samego dnia (teoretycznie limit jest 250 000 funtów ale w większości banków jest limit 10 000 funtów).
          BACS - idzie do 3 dni, limit 15 000 funtów.
          CHAPS - gwarantowany tego samego dnia jeśli zrobisz przelew przed 14:00, brak limitu przelewanej kasy, koszt przelewu 25-35 funtów.

          1. yup, a potem trzeciego lub czwartego dnia sie okazuje , Kenny 11/01/20 14:12
            ze czek jest bez pokrycia albo gosc go wycofal bo byl wkurwiony i sie bujamy... :D Nie ma bardziej pojebanej formy transferow pienieznych.

            .:Pozdrowienia:.

            1. zgadza się , DrLamok 11/01/20 15:42
              zdarza się i tak... więc my staramy się od tego odchodzić w miarę możliwości... jak ktoś chce coś szybko to tylko gotówka albo transfer... jak płaci czekiem to czeka minimum tydzień dłużej niż normalnie...

    2. w banku ostatni raz bylem w 2009 , Kenny 11/01/20 11:21
      jak bralem kredyt hipo...

      .:Pozdrowienia:.

      1. dokladnie , endern 12/01/20 06:16
        ja mialem stycznosc trzy razy
        - jak dopisywalem zone do rachunku
        - zmienilem dowod osobisty
        - zakladalem konto maklerskie

        innych powodow nie znam ;)

        1. a te trzy , Kenny 12/01/20 09:38
          to akurat zrobilem zdalnie :p

          .:Pozdrowienia:.

    3. proponuję zainwestować parę $ w słownik j. polskiego, , Matti 11/01/20 12:51
      bo czyta się Ciebie jak jakiegoś łebka z gimnazjum - błąd błędem pogania...

  9. To proste jest. Trzeba ustalić salda między bankami. A ponieważ ludzie obracają wekslami.. , Micky 11/01/20 08:26
    a nie prawdziwą forsą, to ustalenie sald zaczyna robić się coraz trudniejsze. To że ktoś "widzi" pieniądze na swoim koncie to tylko złudzenie optyczne. Jeżeli macie wątpliwości, idźcie do banku wypłacić te swoje miliony.

    1. fakt, jakby wszyscy nagle chcieli wypłącić swoje pieniądze, , Matti 11/01/20 12:53
      to system by się położył...

      1. Rzecz w tym, że chcieliby wtedy wypłacić w naturze pieniądze wirtualne. Dlatego system ... , Micky 11/01/20 17:36
        rozpadłby się.

  10. Nimnul , bajbusek 11/01/20 11:32
    leniu!!!

    Poczytaj sobie najpierw o ELIXIR:
    https://pl.wikipedia.org/...4_mi%C4%99dzybankowych)

    Każdy przelew musi być rejestrowany przez niezależny podmiot - w Polsce jest to KIR:
    https://www.kir.pl/

    Na koniec przeczytaj o SORBNET:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/SORBNET

    Dlaczego wszystkie przelewy nie idą przez SORBNET z defaultu ?

    FOR MONEY HOMMIE ... FOR MONEY

    1. raczej SORBNET2 , Artaa 11/01/20 12:02
      ale i in nie działa w weekendy:
      System SORBNET2 przyjmuje zlecenia w dni robocze w godzinach 7.30 do 18.00, przy czym zlecenia klientowskie przyjmowane są do godziny 16.00.

  11. Wbrew pozorom system bankowy w Polsce jest jednym z najbardziej innowacyjnych na świecie , PaKu 11/01/20 20:05
    Wydaje mi się że naprawdę nie mamy się czego wstydzić.

    "Konsumenci mogą płacić urządzeniami ubieralnymi wszędzie tam, gdzie akceptowane są transakcje zbliżeniowe. W Polsce już wszystkie terminale płatnicze posiadają taką funkcję, co jest rzadko spotykane w innych krajach.

    Płatności zbliżeniowe stanowią obecnie 61% spośród transakcji realizowanych w całej Europie, co oznacza wzrost o 23% od początku 2018 r.

    W Polsce te wyniki są jeszcze lepsze. Według najnowszych danych NBP już ponad 86% wszystkich transakcji kartami jest dokonywanych zbliżeniowo."
    https://alebank.pl/...ce-w-europie-i-6-na-swiecie/

    "Patrząc na to, co dzieje się w obszarze płatności nad Wisłą, można wyzbyć się kompleksu Revoluta czy N26. BLIK, PayU czy Twisto właśnie w Polsce nabierają wiatru w żagle przed międzynarodową ekspansją. "
    https://forsal.pl/...napedzaja-polski-fintech.html

    "Z kolei dane Mastercard, innego międzynarodowego systemu kart płatniczych, z sierpnia 2018 roku, wskazują, że zbliżeniowo realizowanych jest aż 85 proc. transakcji dokonywanych przy pomocy kart tej firmy w Polsce. To plasuje nasz kraj na drugim miejscu w Europie pod tym względem (za Czechami, gdzie odsetek ten wynosi 93 proc.) i znacznie powyżej europejskiej średniej wynoszącej 48 proc."
    http://300gospodarka.pl/...-bezgotowkowe-w-polsce/

    Oto co zmieniło się w ostatnich 10 latach w polskiej bankowości:
    https://www.bankier.pl/...-Sprawdzamy-7799465.html

    bez podpisu

    1. Potwierdzam... , Okota 11/01/20 20:46
      zdazylo mi sie pojechac za wielka wode... co tam sie wyprawia... przelew? jaki przelew? czek pan pisz... a potem czolwiek czeka czy czek ma pokrycie.... ech albo bank nie mogl ustalic na jakie konto idzie rata za auto.... bo jest obciazana platnoscia karta.... ech...
      pomijam oplaty od 3- 10% za platnosc karta

      Dyslektyka błąd nie pyka...
      RTS wszechczasów:
      Supreme Commander

    2. Piszesz nie na temat , NimnuL-Redakcja 11/01/20 21:00
      123

      Gdyby nie wymyślono elektryczności,
      siedziałbym przed komputerem przy
      świeczkach.

      1. nie widziałeś epoki kamienia łupanego , bajbusek 11/01/20 22:10
        gdy przelew zlecałeś w okienku w oddziale PKO BP i panie zapisywały go na kartce po czym w ciągu tygodnia pojawiała się obstawa o odbierała karteczki - SYBIR

        https://www.bankier.pl/...-w-Polsce-7284833,2.html

    3. W największym możliwym skrócie , ligand17 13/01/20 09:09
      dlatego, że moc obliczeniowa, przestrzeń dyskowa oraz infrastruktura sieciowa nie są za darmo.
      Każde zlecenie przelewu wymaga wykonania określonych kroków ze strony banku, np.:
      - zarejestrowanie zlecenia
      - wygenerowanie dokumentu obciążenia konta
      - wygenerowanie wpisów księgowych
      - jeżeli przelew jest do innego banku - wygenerowanie informacji o płatności zewnętrznej (SWIFT albo coś innego) i wysłanie jej "w drogę"
      Na koniec dnia trzeba to wszystko przetworzyć, uzgodnić, zaraportować w pierdyliard miejsc, uaktualnić prognozy, raporty itp.
      To wszystko kosztuje. Jeżeli masz do wykonania X powtarzalnych operacji to bardziej opłaca się je wykonać w batchu, a nie w online. Dlatego najbardziej opłacalne jest kilka okienek na przetwarzanie batchowe (sesje Elixir), gdzie wysyłasz ileśset tysięcy jednakowych rekordów w jednej wiadomości i odbierasz ileśset tysięcy rekordów.

      1. Grrrr... , ligand17 13/01/20 09:10
        Miało być pod głównym...

    4. zgadzam sie ,powiedz teraz co z tego ma zwykly kowalski? , speed 14/01/20 02:13
      Ja wiem ze nasz system jet 100 lat za murzynami :))) ale
      powiem ci co ja mam w okresie 5 lat.
      Po oplaceniu kosztow tranzakcji (ponad limit) po oplaceniu kosztow transerow miedzynarodowych ,Po pieciu latach mam kazdego roku darmowa benzyne okolo 2000l. a po pieciu latach moge wziasc samochod w lease na 5 lat oczywiscie nic nie placac taki u was by kosztowal okolo 200tsy zl . To sa moje namacalne korzysci jako klijenta banku .

      Teraz powiedz mi czy Kowalskiemu zalezy aby wszystkie terminale byly tap czy wolal by dostac kredyt na 2-3 % bez marz , prowizji i innch bzdetow.
      bedac pierwszym czy w czolowce nie znaczy byc dobrym . Mnie przekonuje to co widze w rzyciu , na rachunku i.t.d

      Mowiac a systemie bankowym trzeba rozumiec ze to nie ilosc terminali decyduje jak to wyglada a jezeli chodzi o nowinki to tak.

      1. "darmową benzynę " , bajbusek 17/01/20 20:55
        albo ty człowieku jesteś TAKI głupi albo próbujesz z nas robić debili ...

        Chcesz powiedzieć, że bank dał ci coś za darmo bo masz u nich rachunek ?

        Nic za darmo od banku nie dostałeś - to nie jest UNICEF a ty nie jesteś murzynkiem z Afryki ... wydoili cię na opłatach za "tranzakcje" a twoje 2000l to u nas nazywa się "program lojalnościowy" - jest na każdej stacji benzynowej, nie muszę w banku kredytów brać.

        Co do leasingu na 5 lat i nie płacenia NIC - znaczy się dostałeś auto za darmo na 5 lat i nic nie płacisz ? Piłeś ?

        U nas może kosztować i 300 tysięcy - ja kupuje auto za gotówkę bo nie potrzebuję kredytów ... i tutaj jest różnica między Europą i Ameryką - wy żyjecie jak "ludzkie pany" na kredyt - my żyjemy za swoje i gdzieś mam leasingi na 5 lat bo ja tego nie potrzebuję.

        Ja potrzebuję karty kredytowej bez kosztów przewalutowania na USD i z okresem spłaty 54 dni żeby sobie na wakacje do US polecieć i pojeździć wynajętym muscle carem ... bo za gotówkę się nie da go wypożyczyć.

        Czasami ja piszesz te bzdury to nie wiem czy się śmiać czy płakać ... z reguły nie komentuje ale pamiętam jak kiedyś przyczepiłeś się, że Leon Cupra nie może jechać 280 km/h bo mu licznik przekłamuje ... tak więc ja teraz przyczepiłem się do Ciebie.

        1. widze ze nie masz bladego pojecia jak tutaj ludzie zyja i jak to wyglada , speed 21/01/20 01:20
          ale wiecie lepiej jak zawsze. Oj czlowieku nawet nie zdajesz sobie sprawy jakie pierdoly wypisujesz.

          1. Bajbuskowi chyba o coś innego chodziło. , Dexter 24/01/20 17:56
            Ja to rozumiem tak, oczywiście cyfry wyolbrzymione:

            Płacisz bankowi za coś powiedzmy dolara za operację a robisz ich powiedzmy 3000 rocznie.
            Po roku bank daje Ci coś wartego 2000 dolarów, w prezencie.

            Tobie się wydaje, że bank dał Ci ten "prezent" ale tak naprawdę sam sobie go zrobiłeś a bank nawet jeśli nie zarobił na tym dolara, to zarobił Twoje dobre zdanie o nim.

            Ale jakby bank nie dawał "prezentu" to by kasował za operację np. 20 centów. Ty byś nie odczuł, wyszedłbyś na to samo, ale bank nie zaskarbiłby sobie Twojego uznania.



            Coś jak "darmowe" gadżety na stacji benzynowej. Tankujesz 500 litrów paliwa i możesz sobie za to wziąć np. scyzoryk warty 50 PLN. Kierowca jest szczęśliwy, bo dostał "darmowy" scyzoryk, bo nie liczy, że kosztowało go to za każdym tankowaniem o 10 groszy na litrze więcej. 10 groszy mniej by go tak nie cieszyło jak ten scyzoryk...

            Komisarz, Blimek, Bart - nie odpowiadajcie w wątkach, które zakładam.
            Odpowiedzi oleję.
            THX!

            1. O co mu chdzilo to on sam wie najlepiej , speed 25/01/20 01:57
              W tym problem ze wlasnie to tak nie wyglada ,juz kiedys komus pokazywalem jak ten system dziala.
              Moge wykonac i 5tys operacji i kosztuje mie to kilka $ lub nic jak mam n.p dzienny balans wiekszy od 5tys $
              Korzystam z Visy GM wydanej przez ScotiaBank i obojetnie gdzie i kiedy to jak mleko kosztuje 3,5$ za cztery litry to czy zaplace gotowka czy karta kredytowa czy karta bankowa to cena jest 3,5 . To samo tyczy samochodow, TV i.t.d. Tylko dlatego ze korzystam z tej karty zbieram przecietnie 3500 $ rocznie mnie nie obchodzi jak to robia ja wiem ze nic mnie to nie kosztuje.
              Jestem wstanie uzbierac przez piec lat na auto aby wziasc je w Lease na 5 lat za friko ? jestem . Jest jeszcze system airmiles ,kozt=rystanie z tego tez nic nie kosztuje ale czesto jest tak ze jak kupisz giftcard za 200$ dostaniesz 200miles ( 95 miles =10$ ktore mozna wykorzystac w stacjach Shelll przy kupnie benzyny . Ja zbieram okolo 20-25tys miles rocznie .

              Chcesz kupic auto to warto poczekac na okresy kiedy maja na 0% t.z wynegocijowales koncowa cena za auto 40tys chcesz to na 60miesiecy to placisz 666.66 miesiecznie i kropka . nie ma zadnych marz i innych duperszwancow .
              Do tego n.p GM ma w Czerwcu- Lipcu 15 -20 % off na kazdy samochod .
              Jest cala masa udogodnien z tym ze wielu ludzia nie chce sie z tego korzystac ale marudzic potrafia.

              Jak mowie ze mam za friko to jest za friko za stary jestem aby opowiadac pierdoly .

        2. 280 , speed 21/01/20 01:54
          https://www.youtube.com/watch?v=nXV8xW1Mekc

          A jak sie chciesz dowiedziec ile mocy potrzeba na glupie 10km/h wieksza predkosc uzyj matematyki i fizyki na 100% powie ci prawde:))))))

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL