Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Poniedziałek 25 marca 2013 
    

Intel Pentium obchodzi dwudzieste urodziny


Autor: Zbyszek | 00:50
(48)
Dokładnie 20 lat temu, 22 marca 1993 roku Intel wprowadził na rynek pierwszą generację procesorów z serii Pentium. Układy były na tamte czasy rewolucją i przyniosły ogromy skok wydajności w porównaniu do wcześniej oferowanych procesorów 486. Pentium był pierwszym w historii procesorem x86 z architekturą superskalarną, a więc wyposażonym w więcej niż jedną jednostkę ALU (Arithmetic Logic Unit). Dzięki temu mógł wykonywać więcej niż jedną instrukcję w czasie pojedynczego cyklu zegara. Jako pierwszy procesor x86 posiadał także dwa współbieżne potoki wykonawcze, system predykcji skoków oraz harwardzką architekturę pamięci podręcznej - z oddzielną pamięcią dla instrukcji i osobną dla danych.

Oprócz tego Pentium otrzymał znacznie unowocześnioną jednostkę zmiennoprzecinkową, o kilkukrotnie większej wydajności od tej wcześniej stosowanej w układach 486. Pierwsze wersje procesorów, które pojawiły się na rynku wiosną 1993 roku były produkowane w technologii 0,8 mikrometra (800 nanometrów) z użyciem tranzystorów BiCMOS, działały z częstotliwością 60 oraz 66 MHz i były kompatybilne z podstawką Socket 4.

Niestety układy były obarczone błędem jednostki zmiennoprzecinkowej, która miała problemy z dokładnością niektórych obliczeń. W jego efekcie, a także przez wysokie ceny procesory Pentium początkowo spotkały się z chłodnym przyjęciem.
Popularyzacja układów nastąpiła dopiero w II połowie lat 90, kiedy pojawiły się nowe wersje produkowane w wymiarach technologicznych 0,6 i 0,35 mikrometra, taktowane zegarami do około 200 MHz i przeznaczone dla podstawek Socket 5 oraz Socket 7, a także Pentium z zestawem instrukcji MMX.

Po ich sukcesie przez kolejne 10 lat marka Pentium stała się synonimem wydajnego procesora. Intel zaprzestał stosowania nazwy Pentium dla swoich flagowych procesorów dopiero w 2006 roku, gdy niezbyt udane ostatnie wersje Pentium 4 zostały zastąpione przez układy Core 2 Duo.

Więcej o rozwoju procesorów w naszym oddzielnym artykule: Technika: Droga do wydajności.


 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. lezka sie w oku kreci (autor: RusH | data: 23/03/13 | godz.: 14:58)
    386DX40 by AMD

  2. @RusH (autor: sizeer | data: 23/03/13 | godz.: 15:10)
    kiedyś AMD walczyło z Pentiumami, teraz jest to samo. Znowu AMD walczy z Pentium.

  3. Haswell (468->Pentium) (autor: Conan Barbarian | data: 23/03/13 | godz.: 16:26)
    Jak na tym tle wygląda "nowa" architektura Haswell w stosunku do Ivy Bridge?
    Niestety bardzo słabo, gdyż Intel postanowił dalej rozwijać niereformowalnego zbuka niż zająć się na poważnie mocą obliczeniową.


  4. @Conan (autor: rookie | data: 23/03/13 | godz.: 16:37)
    Dokładnie.
    Pentium I był przełomem, którego potem od intela nie doświadsczyliśmy już, gdyż prawie wszystko to było rozwinięcie już istniejących rozwiązań. Pamiętajmy że pierwsze procesory dwurdzeniowe wprowadziło AMD, wprowadziło także AMD64 oraz prawdziwe procesory czterordzeniowe (intel wprowadził kilka tygodni wcześniej quady ale były to 2 procesory dwurdzeniowe w jednej dużej obudowie :( )


  5. @rookie (autor: cropa | data: 23/03/13 | godz.: 18:03)
    Wydaje mi sie, ze POWER4 byl pierwszym wielordzeniowym procesorem.
    Pierwszy desktopowy 64-bitowy procek byl Mac'ach G5


  6. Nie bipolarnych (autor: pandy | data: 23/03/13 | godz.: 18:48)
    Nie bylo wersji bipolarnej Pentium (byla tylko wersja ECL i486).
    Pentium od poczatku byl robiony w BiCMOS.


  7. cropa a czy IBM Power jest zgodny z x86? (autor: Sławekpl | data: 23/03/13 | godz.: 20:17)
    jeśli nie, to po co wyskakujesz jak Filip z konopi ;)

  8. Artykuł "Technika. Droga do wydajności" (autor: Takkyu | data: 23/03/13 | godz.: 20:20)
    świetny, o tym, co lubię najbardziej :-)
    Kiedyś napiszę książkę i nazwę ją "Procesory x86. Biblia" :-)


  9. Pentium 90 (autor: Hiroshima | data: 23/03/13 | godz.: 20:44)
    Transport Tycoon i Doom. Co za czasy:)

  10. Pentium 90? (autor: rookie | data: 23/03/13 | godz.: 21:47)
    Na tym sprzęcie to można było w Quake'a 2 grać. Doom był w sam raz na moje 486DX 33Mhz ;) A chodził podobno też na lekko podkręconych wersjach 386DX 25Mhz!

  11. E skad... Doom2 chodzil na 386 40MHz, ale (autor: zgf1 | data: 23/03/13 | godz.: 22:34)
    jednak bylo rwanie, dobrze dopiero zaczynal chodzic na 486...

    Nie zapomne
    386DX 40MHz
    486 100MHz
    k6 200MHz
    Celeron 366MHz
    Athlon 2000XP+
    Sempron chyba 2600+ na 754
    e2140
    e6750
    q9400
    i5 2500k


  12. doom chodzil na 386DX40MHz znosnie (autor: RusH | data: 24/03/13 | godz.: 08:42)
    prosto z 5 calowego hdd 40GB :)

  13. Panowie (autor: OBoloG | data: 24/03/13 | godz.: 09:24)
    Nie pamiętam jaka była różnica między Doom 1 a 2 ale właśnie dla DOOM i NFS kupiłem PC zamiast wypasionej amigi 1200 w towerze ze slotami zorro 3 grafiką Cyberstorm 3D, digi24+, kartą dźwiękową nie pamietam jaką, kartą turbo z Motorlą 68030 i koprocesorem i 8 MB Fastram.

    DOOM potrzebował mocnego 486DX4@133 lub nawet 160 MHz tak kumpel miał tak podkręconego i oferował on wydajność Pentium@110 MHz na Pentium 90 DOOM działał optymalnie płynnie na pełnym ekranie bo jak wiadomo wielkość można było skalować.
    Na 386 DX 40 MHz to jedynie wolfenstein 3D dopindalał.


  14. ZGF1 jak już zaczynamy się chwalić to (autor: OBoloG | data: 24/03/13 | godz.: 09:33)
    Elwro 800 Junior
    ZX Spectrum Sinclair Z48+
    Atari 65XE
    Commodore 64
    Amiga 500
    Pentium 120
    Pentium 166 MMX
    K6-2 400
    Athlon TB 1333
    Athlon XP 2600+
    core 2 duo E6300 1866
    core quad Q6600 2400 (@3.7 GHz)
    AMD FX-8150 3600 (@4.5 GHz)

    Oczywiście człowiek składał kompy w tych latach na potęgę i sprzętu przez łapy przeszło znacznie więcej (rekord 40 kompów w ciągu roku). Ale minęły te piękne czasy i teraz ludzie kupują lapki i zmieniają co dwa lata, a serwisowanie lapków już też nie jest takie przyjemne co producent to inny patent.

    Napiszcie jakie wy mieliście komputery jak zaczęła się wasza historia z komputerami.


  15. Ja u (autor: SonyWali | data: 24/03/13 | godz.: 10:35)
    kumpli grywałem na Amidze w Settlers 1 i Golden Axe. A pierwszego PC kupiłem jak zacząłem pracować...a było to:
    5K 166MHz lub K5 166MHz (AMD )
    Pentium 200 MMX
    Celeron 433 ( S3 Virge + Voodoo2 12 MB :) )
    Athlon XP 2500+
    C2D 6300
    C2D 8400
    i5 2500K

    A pierwsza grafika to S3 Trio64v+ 512 Kb pamięci i HDD 80Mb :)


  16. coz to byly za czasy (autor: Mario2k | data: 24/03/13 | godz.: 10:39)
    Moj pierwszy PC :)
    Intel pentium 75MHz oc 100MHz
    i S3 Virge GX do tego 24MB Ram to byl wypas z Vobisu


  17. Lata 80-te (nigdy niestety nie wrócą) (autor: Conan Barbarian | data: 24/03/13 | godz.: 11:13)
    Start na szkolnym ZX Spectrum
    Następnie: PC/XT/AT/386
    Intel 486DX4 100MHz - pierwszy własny komputer
    Intel Pentium 100MHz
    Intel Pentium MMX 166MHz
    AMD K6-2 333MHz
    Intel Celeron 433MHz
    Intel Celeron2 566MHz
    AMD Duron 600MHz
    AMD Athlon 700MHz na GA-7ZX
    AMD Athlon XP 1700+
    AMD Athlon64 3000+
    AMD Athlon64 X2 EE 4800+
    Intel Core 2 Duo E8400
    Intel Core i5 2500


  18. doom2 (autor: Quarrel | data: 24/03/13 | godz.: 12:53)
    Grałem w Doom2 na 486 DX4 100MHz i działał wyśmienicie. Natomiast na tym sprzęcie Quake bardzo ładnie podskakiwał ale nie przeszkadzało to w ukończeniu pierwszego epizodu czyli tak naprawdę wersji demo.

  19. @all (autor: rookie | data: 24/03/13 | godz.: 16:03)
    Doom działał na 386 25mhz, oto dowód:
    http://www.youtube.com/watch?v=Jf21G6beseg
    (a że okno minimalizowane to inna kwestia ;) )

    Przy okazji znalazłem gościa co uruchomił Starcraft na 386 ;) http://www.youtube.com/watch?v=B464oZyCR7k


  20. RusH (autor: Markizy | data: 24/03/13 | godz.: 17:37)
    5 cali to chyba 40MB miały ;)

    A moja historia z komputerami to
    286 (chyba intel)
    386 25/33 amd
    pentium 133
    cyrix 166+
    amd k6 400+
    celeron 466
    duron 800
    athlon xp 2000+
    athlon64 2800+ s754
    athlon64 x2 4000 am2
    athlon II x2 250
    Athlon x4 750k

    Przy czym niektóre procki dostałem, stąd podobieństwa.


  21. Doom2 (autor: rarek | data: 24/03/13 | godz.: 17:38)
    Miałem 486DX2 80 MHz produkcji Cirix i Doom2 działał na tym jak pamietam bardzo dobrze. do tego miałem na początku całe 4 MB RAM i żeby odpalić Dooma2 to musiałem robić to z linii komend i musiałem wcześniej zamknąć Norton Commandera.

    zacząłem

    486DX2 80Mhz
    486DX4 100 Mhz
    K5 100 Mhz
    Pentium 166 MMX
    Pentium 200 MMX
    K62 300 MHz
    Duron 800
    Athlon 1600
    Athlon XP 1800
    Athlon XP 2400
    Athlon XP 3200 Barton
    Athlon 64 3500
    Phenom X4 920
    Phenm II X4 965
    Phenom II X6 1100T
    Core I5 2500K

    Całkiem sporo tego było.


  22. @20 (autor: Markizy | data: 24/03/13 | godz.: 17:43)
    do listy trzeb dorzucić Pentiuma 200MMX

  23. OBoloG slaba pamiec (autor: RusH | data: 24/03/13 | godz.: 20:16)
    doom 1/2 smigal na 386, problemem byla tylko pamiec, trzeba bylo zwolnic jak najwiecej majac tylko 4MB
    wysokiego 486 badz pentiuma potrzebowal Quake ze wzgledu na fpu

    Markizy racja, 40MB :)

    lol, do dzisiaj pamietam Master of Orion na chyba 10 dyskietkach :o, musialem skasowac prawie wszystkie gdy z mojego mega HDD 40MB zeby to zainstalowac :)

    najlepsze ze zaczalem strasznie pozno i prawie zawsze kilka generacji w tyl.
    C64 95r (asembler)
    386DX40 97r (pascal, pierwszy 3d engine i demka)
    Celeron 300A@450 99r (juz tylko gry)


  24. To i ja swoją masakrę wrzucę :D (autor: OSTVegeta | data: 24/03/13 | godz.: 20:51)
    Pentium 166 MMX
    S3 Virge 2 mb ze 100 mhz ramem
    3dFx 4 mb
    i GTA 2 śmigało. Spowalniało tylko na wybuchach :D


  25. No to i ja: (autor: Piwomir | data: 24/03/13 | godz.: 21:09)
    Pierwszy PC (1991 rok): Siemens 80i286, 1 MB RAM, VGA OAK OTI-037C 256 KB RAM, no HDD, 1xFDD 3,5", 1xFDD 5,25".

    I taki sprzęt wystarczał do zarywania nocy przy starej dobrej Cywilizacji :-)


  26. to może pochwalicie się jaki najstarszy komp u was chodzi?! (autor: Seba78 | data: 24/03/13 | godz.: 21:29)
    Bo u mnie chodzi i obsługuje jeden program k6 - 2 300 MHZ, 64 MB RAM, WIN 98 SE. Co ciekawe to komp chodzi całkiem sprawnie i chyżo. Nie ma w ogóle wrażenia, że coś wolno się ładuje, niedomaga... Oczywiście nikt nie odpala na tym internetu:)

  27. każdy bardzo stary pc (autor: Zbyszek.J | data: 24/03/13 | godz.: 22:10)
    będzie chodził ok i w miarę szybko jeśli będzie na nim używane oprogramowanie z podobnych lat jak ten PC (takie jakie było dostępne kiedy ten pc był nowy), lub coś konsolowego bez GUI

  28. mój pierwszy komp z 1994 (autor: ulan | data: 24/03/13 | godz.: 22:42)
    to był escom: 386dx, 4 mb ram, dysk 200 MB, grafa to już nie pamiętam pewnie jakiś trident czy jakoś tak
    potem miałem 486dx4 100 MHz i 8 MB ram
    ptemem pentium 133, potem pentium2 300, potem penitum2 450, nawet już nie pamietam jakie dalej, dosć często zmieniałem.
    Pamiętam ze pierwszą płytą główną kupioną świadomie (wcześnie kupowałem co było na giełdzie albo w sklepie) był Abit bxr2, dawała wtedy sporo czadu i podkręcania :)


  29. Ja zaczynałem od składanego ZX81, płyta główna (autor: Pio321 | data: 24/03/13 | godz.: 23:35)
    kupiona na jakiejś dużej giełdzie w wawie.
    Później ZX Spectrum
    Pierwsza praca na XT 10MHz i AT aż 16MHz
    W domu zaszalałem i z kupionych na grzybowskiej częściach złożyłem od razu AT 25MHz. Był speed.
    Znajomym zacząłem montować pecety, w czasach kiedy słowo sklep komputerowy mgliście kojarzyło się z czymś za zachodnią granica.
    Pentium był pierwszym procesorem który udało mi się podkręcić.
    Na płycie Asusa był taki fajny nieudokumentowany ficzer który pozwalał podnieść magistrale procka z 66MHz do 75MHz, co przy odpowiednim mnożniku pozwalało rozwinąć pentiakowi skrzydełka z biednych 100MHz do wypasionych 150MHz.
    Nie paliło mi się do publikacji tych możliwości. No cóż, sam na tym korzystałem :) Po kliku miesiącach bardzo oględnie napomknąłem o podkręcaniu w sieci. No i zaczęło się.
    Kilka miesięcy później pojawił się artykuł na Tom's Hardware i machina podkręcania ruszyła na dobre.


  30. Pio321 (autor: KaszeL | data: 25/03/13 | godz.: 01:40)
    No proszę Cię... Pierwszy O/C uskuteczniało się za pomocą lutownicy na długo przed tym, jak powstało www czy w Polsce w ogóle upowszechnił się dostęp do sieci. Zanim jeszcze klony PC zaczęły dominować. Popędzone 386 czy 486 to przecież była całkiem normalna praktyka - a Ty tutaj z Pentium wyjeżdżasz ;)

  31. @Pio321: (autor: MBR[PL] | data: 25/03/13 | godz.: 05:50)
    Na 286 i 386 było sporo problemu, bo trzeba było zazwyczaj lutować kwarce, ale za to jeśli chodzi o OC 486 Polacy chyba osiągnęli mistrzostwo świata w postaci bardzo popularnego w sprzedaży w PL "modelu" AMD Am5x86-160 (P90) ...czyli CPU którego AMD nigdy nie wyprodukowało. Na Grzybie tych szlifów AMD DX4 133 było od groma - zazwyczaj były to 5x86-133 W16BGC 3.3V z szyną 33 MHz puszczane na 3.45V jak typowe AM5x86-133 ale z szyną 40 MHz. Polak potrafi, tylko nie zawsze w tym co najlepsze :>

    Co do Dooma komus wyraźnie pozajączkowało się z Quake, któy rzeczywiście wymagał szybszego 486DX4 lub lepiej Pentium ze względu na wymagany komprocesor, a Doom ładnie chodził na 386DX 33/40 z 4 MB RAM.

    Piwomir pisał o 80286 z 1991 r. robionym na licencji Intela przez Siemena - czyżby kupiony na Świętokrzyskiej przy rondzie OZN w dawnym Protechu, bo konfiguracja dziwnie znajoma :)


  32. KaszeL, doskonale zdaje sobie z tego sprawę :) (autor: Pio321 | data: 25/03/13 | godz.: 11:11)
    lecz ja preferowałem metody bezinwazyjne, więc zabawy z kwarcami jakoś mi nie podchodziły. Wiesz, gwarancje i tego typu sprawy.
    Natomiast Asus dawał taką możliwość, więc ochoczo z tego skorzystałem.

    @MBR[PL], pamiętam. Nawet sam na takiego szlifa się naciąłem :)


  33. łezka (autor: Nikita_Bennet | data: 25/03/13 | godz.: 15:51)
    w oku.
    Pierwszy własny komp to Harward optimus z P75 na pokładzie i 8 MB ramu a hdd850 WDC.
    Zaczynało się od 286-386 w szkołach a w ogólniaku były nawet 486.

    Mego pentiuma zastąpił ITD WINCHIP 200
    ot taki wynalazek ;)


  34. @33 (autor: rookie | data: 25/03/13 | godz.: 17:25)
    Winchipy byly swego czasu przebojem. Ale wtedy 4 firmy robily procki na socket 7 (Intel do P233mmx, AMD do K6 3 550, cyrix MII PR300-PR433, Winchip do 266mhx)
    Byla konkurencja ;)


  35. @ rookie (autor: Zbyszek.J | data: 25/03/13 | godz.: 18:44)
    Mógłbyś przybliżyć trochę jak prezentowała się mniej więcej ich wydajność zegar w zegar?. Ja siedziałem wtedy na Celeronie 333 i procesorami Socket 7 poza AMD K6-2 i K6-3 się nie interesowałem za bardzo.

  36. @Zbyszek: (autor: MBR[PL] | data: 25/03/13 | godz.: 18:47)
    Winchipy strasznie kiepsko wypadały zegar w zegar w porównaniu nawet z Pentium200 MMX.
    A z ciekawostek i nietypowych konstrukcji (do tej pory na chodzie - kiedyś robiło się porządną elektronikę):
    UMC U5-S40 - to taki mocno ulepszony 486SX (bez koprocesora, ale o wydajności zmiennoprzecinkowej ~486DX2 66, do tego bardzo energooszczedny - nie wymaga radiatora. Tak - nie jest zdemontowany do zdjęcia - ten CPU nigdy nie potrzebował radiatora.
    http://imageshack.us/...mages/195/dsc01424xrt.jpg/


  37. @up: (autor: MBR[PL] | data: 25/03/13 | godz.: 18:48)
    Stałoprzecinkowej oczywiście miało być (edycji na TPC dalej brak)

  38. faktycznie (autor: Zbyszek.J | data: 25/03/13 | godz.: 19:14)
    przypomniałem sobie co nieco - Cyrix był nawet w miarę, pod niektórymi względami porównywalny z K6-2, a WinChip był bardzo słaby. Sam wiązałem duże nadzieje z Crusoe, ale ten CPU był tajemniczy od początku do końca i takim pozostał (nie trafił na rynek). Później wszystko pozamiatał Athlon.

  39. Moja historia wygląda tak: (autor: P.J._ | data: 25/03/13 | godz.: 20:07)
    Commodore 116
    ZX Spectrum
    Commodore 64
    386 SX 33 MHz
    486 DX4 100 MHz
    Pentium 90 MHz
    Pentium MMX 166 MHz
    Celeron 400 MHz
    Celeron 466 MHz
    Celeron 800 MHz
    Athlon XP 1,7 Gz
    Athlon XP 2 GHz (Thoughbread)
    Athlon XP 2,4 GHz (Thoughbread)
    Athlon XP 2,8 GHz (Barton)
    Athlon 64 3000+
    Athlon X2 4400
    Athlon X2 6000
    Phenom II X4 945 3 GHz
    Phenom II X4 965 3 GHz Black Edition
    Core i7 3770 (Ivy Bridge)


  40. Oczywiście... (autor: P.J._ | data: 25/03/13 | godz.: 20:11)
    Końcówka prawidłowo tak wyglądała:

    Phenom II X4 965 3,4 GHz Black Edition
    Core i7 3770 (Ivy Bridge) 3,4 GHz


  41. ... (autor: MBR[PL] | data: 25/03/13 | godz.: 20:28)
    @38: Jedyny kontakt z Winchipami w realu to komputery z Win98SE i SIPem (Lex sopocki) w nowym wydziale prawa na Lipowej po otwarciu w 1999 r. - męczyło się toto okrutnie nawet z tak prostym zadaniem.

    @39: Pracujesz w serwisie, że warto było zmieniać Cel400 na 466 czy AXP 1700+ na 2000+ czy 2400+ (a nie 2 GHz itd), albo Phenoma II 945 na 965 nawet jeśli ten ostatni był BE C3?


  42. @41 (autor: P.J._ | data: 25/03/13 | godz.: 22:20)
    Zazwyczaj zaopatruję w hardware znajomych w firmie i rodzinę. Często jest tak, że sprzedam, lub podaruję im swoje obecne CPU, czy grafę, a sobie wstawię coś odrobinę szybszego. Wiadomo, ułamkowy wzrost wydajności, ale każdy jest zadowolony

  43. to było zaskoczenie (autor: Zbyszek.J | data: 25/03/13 | godz.: 22:21)
    http://www.xbitlabs.com/...display/amd-athlon.html
    http://www.pcworld.com/article/11966/article.html


  44. @MBR[PL] (autor: Piwomir | data: 25/03/13 | godz.: 22:24)
    Nie, zestaw z Wrocławia, firma KKK przy ul. Ruskiej (sklep dawno już nie istnieje). W trybie turbo procesor wyciągał 12 MHz :-)

  45. wydajność (autor: Nikita_Bennet | data: 25/03/13 | godz.: 22:43)
    winchipa była faktycznie masakryczna - coś w granicach p166

  46. najfajniejsze wspomnienia (autor: RusH | data: 26/03/13 | godz.: 01:19)
    to budzetowe OC:

    celeron 300A@450
    celeron 366@550
    duron 600@800-950 (fsb + mnoznik olowkiem)
    celeron 566@850
    celeron 900@1200 - to byl dopiero mega wypas i skok wydajnosci
    Athlon 1200@1450 (mnoznik olowkiem)

    dylematy Asus P2B kontra A7V133
    mmm to byly czasy :)


  47. @ Nikita_Bennet (autor: cana | data: 26/03/13 | godz.: 11:12)
    idt centaur nie był zły jak na swoją cenę :)
    i miał mmx


  48. a ja jeszcze mam (autor: Pider | data: 26/03/13 | godz.: 19:41)
    i486 DX2 66MHZ :D I stara plytke glowna, nawet nie wiem jaki to model :D Ale win 95 smiga :pjeszcze w bombermana w dosie gralem :p

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.