Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2019
Czwartek 20 marca 2014 
    

DirectX 12 zapowiedziany dzisiaj na konferencji GDC


Autor: DYD | 21:09
(15)
Zgodnie z zapowiedzią Microsoft ogłosił dzisiaj na Game Developers Conference (GDC) w San Francisco nowy pakiet DirectX 12. DX12 to najnowsza wersja graficznego API firmy Microsoft, który jest dominującym standardem w grach komputerowych. Demonstrując nowe API Microsoft zaprezentował demo technologiczne gry wyścigowej Forza dla konsoli Xbox One, uruchomionej na komputerze wyposażonym w kartę graficzną GeForce Titan Black. Henry Moreton, inżynier z NVidii specjalizujący się w architekturze komputerów zamieścił na firmowym blogu komentarz w sprawie DX12. W dalszej części jest jego wypowiedź w tej kwestii.

"Deweloperzy potrzebowali odchudzonego i wydajniejszego interfejsu API, który zapewniałby im bardziej bezpośredni dostęp do zasobów sprzętowych. Mimo znaczących usprawnień dokonanych w toku ciągłego rozwoju istniejących interfejsów API, programiści tworzący aplikacje następnej generacji chcą wydobyć możliwie najwięcej wydajności z systemów wielordzeniowych. Potrzebują także bezpośredniej kontroli nad zaawansowanymi funkcjami procesora graficznego, od których dzieli ich obecnie kilka warstw oprogramowania, co w zamyśle miało zapewnić bezproblemową obsługę. DirectX 12 został zaprojektowany od podstaw, aby zapewnić infrastrukturę niezbędną do takich zaawansowanych zastosowań.

Przemawiając do około 500 deweloperów i przedstawicieli prasy, Anuj Gosalia, kierownik ds. rozwoju DirectX w firmie Microsoft, opisał DX12 jako wspólny wysiłek producentów sprzętu, deweloperów gier, oraz jego zespołu. Współpraca firm NVidia i Microsoft nad stworzeniem interfejsu DirectX 12 rozpoczęła się ponad 4 lata temu od dyskusji na temat zminimalizowania zasobów zużywanych przez interfejs. Ostatni rok firma NVidia ściśle współpracowała z zespołem DirectX, aby przygotować funkcjonującą implementację DX12 na GDC.

Gosalia przedstawił nowe API za pomocą technicznej demonstracji gry wyścigowej Forza z konsoli Xbox One, uruchomionej na komputerze PC wyposażonego w kartę graficzną NVidia GeForce Titan Black. Dostarczyliśmy już producentom gier odpowiedni sterownik, który ułatwi im opiniowanie interfejsu jak i samego procesu programowania gier.

Decydującym czynnikiem w adopcji nowych interfejsów API jest oczywiście rozmiar rynku. W przeszłości nowe funkcje napotykały bariery w postaci braku wsparcia ze strony znaczącego rynku konsol do gier oraz starszych, lecz wciąż popularnych wersji systemu operacyjnego Windows. W przypadku DX12 zadbano o niespotykaną dotychczas jednolitość interfejsów API oraz zakres wsparcia. DX12 będzie dostępny na komputerach PC, konsolach Xbox One, tabletach, a nawet telefonach.

Oprócz tego firma NVidia zadba również o wsparcie sprzętowe DX12 w systemach operacyjnych firmy Microsoft. Obecnie ponad 70% komputerów PC jest zgodnych z DirectX 11. Firma NVidia wprowadzi obsługę API DX12 we wszystkich swoich procesorach graficznych, które obsługują obecnie API DX11, czyli tych opartych na architekturach Fermi, Kepler i Maxwell. Produkty te obejmują ponad 50% rynku (65% w przypadku kart dedykowanych), dzięki czemu firma NVidia zapewni w ten sposób deweloperom gier wsparcie dla większości obecnego rynku.



Genezę interfejsu DX12 można prześledzić w trendach technologicznych. Wydajność procesorów graficznych nieustannie rosła, podczas gry wydajność centralnych procesorów jednordzeniowych była ograniczona przez ograniczenia mocy. Wielordzeniowe procesory centralne osiągają wyższą wydajność, ale wciąż nie prześcigają one procesorów graficznych. Jednocześnie aplikacje coraz częściej wykorzystują równoległe wątki, stosując zaawansowane systemy planowania w celu dostosowania wydajności do liczby dostępnych rdzeni procesora centralnego. Sytuacja ta wymusiła potrzebę stworzenia interfejsu API, który skalowałby się odpowiednio do liczby rdzeni. Wydajność procesora graficznego można wykorzystać na trzy sposoby: możliwość rysowania lepszych pikseli, większej liczby pikseli i większej liczby obiektów. Zyskaliśmy wiele korzyści w tych kategoriach. DX12 koncentruje się na radykalnym zwiększeniu jakości grafiki poprzez znaczące zmniejszenie narzutu interfejsu API na procesor. Historycznie, sterowniki i oprogramowanie systemu operacyjnego zarządzały pamięcią, stanem oraz synchronizacją urządzeń za programistów. Niestety takie uniwersalne podejście skutkuje nieefektywnością wynikającą z niedoskonałego zrozumienia potrzeb danej aplikacji. DX12 daje aplikacjom możliwość bezpośrednio zarządzania zasobami oraz ich stanem, a także wykonywania niezbędnej synchronizacji. W efekcie programiści tworzący zaawansowane aplikacje mogą skutecznie kontrolować procesor graficzny, dostosowując go do zachowania samej gry.

Dzisiejszy debiut nowego interfejsu koncentrował się głównie na formie interfejsu graficznego, tj. na jego modelu. Przyszłe wersje Direct3D będą zawierać dodatkowo nowe funkcje renderingu wspierające zaprezentowany model sterowników i aplikacji. Materiały przedstawione na GDC są jedynie częścią prac, które zostaną zaprezentowane w przyszłości. Firmy NVidia i Microsoft będą nadal mocno inwestować w przyszłość gier na komputerach PC."

 

    
K O M E N T A R Z E
    

  1. ??? (autor: wyczek | data: 20/03/14 | godz.: 21:42)
    Przecież Keplery nie obsługują w pełni DX11.1 co spowodowało też że nie są w stanie obsłużyć DX11.2 !? a tutaj pisze że pójdzie na nich DX12 ...

  2. !!! (autor: cyriak | data: 20/03/14 | godz.: 22:08)
    nie martw sie - zanim wejdzie dx 12 to minie kilka lat... i okaże się że ani win8 ani keplery nie sa z nim zgodne :P

    charlie pisał że dx 12 to rebrand mantle - więc taki prezent jak ta prezentacja z nvidią i demem technologicznym "dx 12" odpalonym na karcie z dx11 jest jak najbardziej na miejscu ;)


  3. co za barany PR (autor: RusH | data: 20/03/14 | godz.: 22:58)
    czyli zeby zagrac w gre ktora chodzi plynnie na 3 rdzeniach 3GHz i Radeonie ~1900 potrzebny jest Titan i DX12 :D

  4. up. (autor: piobzo | data: 20/03/14 | godz.: 23:21)
    chyba jakiemuś baranowi się pomyliły konsole i gry

  5. tym bardziej (autor: RusH | data: 20/03/14 | godz.: 23:55)
    czyli przeniesienie z radeona 7800 i cpu 1.6GHz wymaga tytana, czy to brzmi lepiej?

  6. @RusH (autor: VP11 | data: 21/03/14 | godz.: 08:10)
    Jakos chodzily plotki ze obecna generacja konsoli od M$ szybko zostanie zmieniona. Patrzac na praktyki, nie wiem czy M$ nie wprowadzi nowszej konsoli z dodatkowym procesorem graficznym od NVidii.

    Zawsze nie rozumialem dziadowstwa, kiedy pisze sie gry pod procesory AMD z niewygurowana wydajnoscia, a pozniej dla przedstawienia wydajnosci tej gry wybiera sie topowa karta graficzna. Dziwie sie ze te konsole od M$ w ogóle schodza z polek. Najwyrazniej ludzi lubia byc oklamywanymi. Wtedy lepiej sie czuja.


  7. Notabene (autor: loccothan | data: 21/03/14 | godz.: 11:00)
    AMD także współpracuje z MS nad DX :-) i AMD rónież się cieszy bo wszystkie karty z GCN są zgodne z DX11.x i DX12 już na starcie. Po drugie jest specjalna optymizacja dla GCN i Modułów w Nowym API. Każdy na tym zyska, a najwięcej właściciele proców AMD co udowodniło Mantle

  8. I kolejna (autor: loccothan | data: 21/03/14 | godz.: 11:02)
    Sprawa dotycząca nV to Nowy PhysX będzie bez problemu współpracował z AMD GCN :-) bo inaczej nie skubną Tortu Next-Gen :-) Więc suma sumarum każdy będzie szczęśliwy.

  9. I jeszcze tutaj (autor: loccothan | data: 21/03/14 | godz.: 11:15)
    Tutaj -> http://www.guru3d.com/...provement_for_gaming.html

    Bo wedelek za bardzo się skupił na nV, a niewiele na temat AMD dzięki któremu DX12 zaczyna się kształtować. Bo najwięcej przy Nowym DX12 dłubie AMD i MS


  10. I jeszcze tutaj (autor: loccothan | data: 21/03/14 | godz.: 11:38)
    AMD full support -> http://www.techpowerup.com/...oper-conference.html

  11. A tutaj (autor: loccothan | data: 21/03/14 | godz.: 11:40)
    MS samo przyznaje wkład AMD w Nowe DX
    -> "AMD has always been an essential partner in the development of DirectX," said Anuj Gosalia, Development Manager, Windows Graphics, Microsoft. "As we start the next chapter for our historic API, we look forward to continued great collaboration with AMD to bring gamers the best possible performance on AMD hardware."

    A DirectX 12 support schedule for AMD Radeon GPUs will be published at a later date.


  12. @loccothan (autor: PrEzi | data: 21/03/14 | godz.: 12:02)
    Hahah! Dzieki za artykuliki do poczytania, powienienes dolaczyc do ekipy news-o-pisarzy :D

  13. To droga w złym kierunku (autor: ghs | data: 21/03/14 | godz.: 14:01)
    1. Z jednej strony w uporem maniaka nie słuchają klientów co do kształtu systemu operacyjnego. Z drugiej strony rezygnacja z rozwoju w kierunku fotorealistycznej grafiki na rzecz ''niech dzieciaki popykają na starych szrotach" to siedmiomilowy krok w tył w rozwoju. I to zarówno rozwoju softu jak i sprzętu
    2. Ballmerowicz (ten co musiał odejść) wprowadził M$ w gęsty las. W desktopie kopali się (i nadal się kopią) z własnym koniem o imieniu ModernAPI (nota bene koń coraz bardziej wygląda na chabetę) a kluczowe projekty pokrył kurz. Teraz się obudzili gdy kolejna gałąź softu wymyka się im z rąk. Cienko to widzę, kula śniegowa już ruszyła.
    3. Cała ta zapowiedź DX12 wygląda na ''na kolenie robioną''. Żal


  14. @ghs (autor: PrEzi | data: 21/03/14 | godz.: 14:22)
    Zniwelowanie overheadu dla CPU uwazasz za krok w tyl rozwoju ? LOL.... po prostu LOL.
    Nie od dzis wiadomo, ze DX i OGL maja spory narzut -- widac to bylo chociazby na przykladach konsol poprzedniej generacji, gdzie na "szrocie" wyciagali efekty ktorych na odpowiednikach PC o podobnych podzespolach nie uzyskalbys za chiny ludowe.
    Nie wiem czemu Cie to boli, ze w koncu FX za 1/3 ceny Intela mu dorowna takze i w grach ?

    Z Pkt. 2 sie zgodze, punkt 3 -- coz... du*a im sie pali (Khronosowi zreszta tez) to czym predzej zaczeli robic szum, "ze i oni beda miec graczy nie tylko w tylku".


  15. tez mi to wyglada na robione mocno na kolanie (autor: RusH | data: 21/03/14 | godz.: 14:44)
    Wyszlo mantle, pokazaly sie pierwsze testy w ktorych AMD zwykla zmiana API dostaje w porywach do 2x wiecej FPS i nagle NVIDIA i Intel zaczeli robic w pory.

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.