Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Środa 15 listopada 2017 
    

Intel Optane DIMM - trwała pamięć operacyjna w 2018 roku


Autor: Zbyszek | źródło: Toms Hardaware | 17:55
(12)
Podczas konferencji USB Global Technology Conference Intel poinformował o planach wprowadzenia na rynek w drugiej połowie przyszłego roku Optane DIMM – modułów trwałej pamięci operacyjnej (RAM). Zdaniem Intela to może być największy przełom w kwestii pamięci komputerowych od przynajmniej dwudziestu lat. Dzięki wykorzystaniu pamięci typu 3DXPoint, które mają bardzo wysoką wydajność i bardzo niskie opóźnienia w dostępnie do danych, moduły Optane DIMM mają zapewnić połączenie cech pamięci DRAM z nieulotnością.

Zdaniem Intela Optane DIMM zaoferują także 4-krotnie większą pojemność niż DRAM. Elektrycznie moduły będą zgodne ze specyfikacją DDR4 – co oznacza, że będzie można je stosować wymiennie z klasycznymi pamięciami DRAM

Jako pierwszym z możliwych zastosowań dla nowych pamięci Intel podane sektor korporacyjny oraz serwerowy.

W praktyce jednak nielotność będzie okupiona niższą wydajnością pamięci Optane DIMM. Moduły pamięci DRAM DIMM uzyskują opóźnienia poniżej 100 nanosekund, natomiast opóźnienia pamięci 3D XPoint to około 250 nanosekund.



 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Jak zwykle Intel to wizjoner, wystrzelił petarde (autor: Sony Vaio Surprise | data: 15/11/17 | godz.: 19:42)
    gdy amd ledwo może zapewnić obsługę ddr4 3200MHz z ryzenem. Intel, UFOm tobie.

  2. Ciekawe (autor: kombajn4 | data: 15/11/17 | godz.: 20:09)
    ale zastanawia mnie jak niby chcą spełnić postulat: "can deliver big memory benefits without modifications to OS or applications"? Przecież obecna generacja windowsów (chyba) nie ma opcji wczytywania z ramu poprzedniej sesji bo takie coś było by bezsensu w obecnej chwili. Niby jest uśpienie, więc chyba żeby to zrobili na poziomie sprzętowym że system wysyła sygnał uśpienia a bios i tak wyłącza kompa zamiast podtrzymywać minimalne zasilanie.

  3. P.S. (autor: kombajn4 | data: 15/11/17 | godz.: 20:12)
    Redakcja zmieniła autora tekstów Sony Vaio? Z debilnych teksty zrobiły się jedynie głupkowate.

  4. Sorry (autor: waldek19731973 | data: 15/11/17 | godz.: 20:52)
    Nie, sorry, ale kto to napisał... Co to jest nielotność ? Nieumiejętność latania ?
    Rynek korporacyjny a serwerowy ? Chyba niekorporacyjny rynek serwerowy to jakieś promile promili (sam mam w domu prywatny lab z 10-cioma serwerami do edukacji i zabawy, ale właśnie jestem w tych promilach promili).
    Poza tym, nic nie wiadomo, czy będzie można je stosować wymiennie z normalnymi pamięciami - raczej będzie to wymagać zgodnych z NVDIMM płyt głównych i procesorów.

    @2: to zupełnie inne podejście. Windows Server 2016 i kernel linuxowy już mają zaimplementowaną obsługę tego rodzaju NVDIMM i można nawet na poziomie użytkownika zdecydować jak ten NVDIMM będzie widoczny. Są już też dostępne dokumenty m.in. jakie to korzyści daje np. bazom danych (typu SQL Server). Druga sprawa, że ten rodzaj NVDIMM działa *podobnie* do SSD (bo to 3D XPoint), nie tak jak DIMM, więc zasilanie do utrzymania danych nie jest potrzebne. Upraszczając, to taki Optane podłączony do szyny pamięci zamiast do PCIe.


  5. wiecie co... (autor: g5mark | data: 16/11/17 | godz.: 00:32)
    ...wydaje mi sie,ze SVS to Rosyjski BOT. Pisze zawsze tak samo i No#1.To nie jest zaden SVZ tylko paru maladoj siedzi sobie gdzies pod Moskwa i wypisuje wam pierdoly...

  6. No to szykuje się rewolucja... (autor: muerte | data: 16/11/17 | godz.: 07:09)
    jeszcze jak uda im się zejść z opóźnieniami.

    @2
    No chyba że jednak taka opcja jest w systemie, tyle że nie jest aktywna. To nie jest tak, że coś wymyślają z dnia na dzień, pewnie mieli taką technologię już od jakiegość czasu, tyle że nie chwalili się tym. Programiści mieli czas to ogarnąć. I tak będą musieli zaktualizować biosy do obsługi takich kości.


  7. @2. (autor: Mariosti | data: 16/11/17 | godz.: 10:50)
    Dzięki nieulotności pamięci cykle refresh z kontrolera pamięci będą mogły być na maksa wydłużone i efektywnie pomijane przez moduł pamięci (bo są niepotrzebne) i dzięki temu z punktu widzenia kontrolera pamięci "realizować" te refreshe w jednym cyklu.

    Big memory benefits będzie polegać po prostu na tym że będziesz miał w serwerze np 0,5 TB xpoint zamiast 128GB ramu, albo 2TB xpoint zamiast 0,5TB ramu i jeśli będzie to oznaczało że np cała twoja baza danych będzie siedzieć w ramie to to 2,5x większe opóźnienie nie będzie miało żadnego znaczenia, bo serwer będzie miał mega wydajność i dobrą cenę.


  8. Nie rozumiem... (autor: meister_b | data: 16/11/17 | godz.: 11:00)
    "Moduły pamięci DRAM DIMM uzyskują opóźnienia poniżej 100 nanosekund". Wg producentów te opóźnienia są rzędu 15-20 ns, a więc rząd wielkości mniej niż to, co Intel podaje. Czy to rozwiązanie Intela to po prostu znacznie szybsze SSD?

  9. @8. W sumie, tak... (autor: waldek19731973 | data: 16/11/17 | godz.: 12:31)
    Tak, opóźnienia dla współczesnych DIMM to 10-20ns.
    To jest więcej niż tylko rozwiązanie Intela, tzn. hierarchia pamięci zostaje poszerzona o dodatkowy element (rejestry CPU - cache L1 - L2 - L3 - (L4) - DRAM - NVDIMM - SSD/HDD - inne.
    W pewnym uproszczeniu tak można to ująć, z tym, że oprócz "znacznie szybsze SSD" dochodzi jeszcze "przesyłające dane po szynie pamięci zamiast PCIe". No i też Optane to inna technologia przechowywania danych niż SSD (PCM vs. NAND).

    Trzeba też pamiętać o tym, że ta dodatkowa warstwa jest sporo wydajniejsza energetycznie niż DRAM. Są zastosowania, w których opłacało się mieć np. 1TB NVDIMM i znacznie zmniejszyć ilość RAMu, nawet do kilku GB, a wciąż mieć bardzo dobrą wydajność przy niższym zużyciu energii.


  10. @7. nie ma potrzeby (autor: waldek19731973 | data: 16/11/17 | godz.: 13:20)
    W przypadku SSD czy Optane nie ma potrzeby odświeżania jak w DRAM.

  11. RAM-dysk z prawdziwego zdarzenia. (autor: CharlieBrown | data: 16/11/17 | godz.: 20:50)
    Ciekawe czy na starszym systemie to ruszy i jakie wymagania będą?

  12. @9. (autor: ligand17 | data: 21/11/17 | godz.: 09:06)
    10-20ns??? Pierwszy DIMMy z końca ubiegłego tysiąclecia miały opóźnienia rzędu 8ns. A teraz, po tyle latach okazuje się, że cofamy się w rozwoju :-)

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.