Test GeForce GTX 670 - trzeci Kepler atakuje Autor: DYD & Zbyszek | Data: 10/05/12
| Dziś ma miejsce oficjalna premiera nowej karty NVidii zbudowanej w oparciu o 28-nanometrowy układ GK104 (Kepler). GeForce GTX 670, bo o nim mowa, to trzeci przedstawiciel serii GTX600, po wypuszczonym 22 marca modelu GTX 680 oraz dwuprocesorowym GTX 690 mającym swoją premierę 4 maja. NVidia wycenia swój nowy produkt w cenie 1699 zł brutto i jeśli karty na półce będą oferowane w przybliżonej cenie, będzie on stanowić mocną konkurencje dla układów AMD Radeon 7950 i 7970. Jak wypada nowe dziecko NVidii na tle konkurencji, czym się charakteryzuje, o tym piszemy w niniejszej recenzji, na którą serdecznie zapraszamy. |
|
NVidia GeForce GTX 670
GeForce GTX 670 jest zbudowany z 2GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą oraz układu GK104 - tego samego, który jest podstawą kart GeForce GTX 680 i 690. Układ składa się z 3,54 miliarda tranzystorów umieszczonych na powierzchni 294 mm2 i zawiera 1536 procesorów strumieniowych, 128 jednostek mapowania tekstur (TMU) i 32 jednostki cieniowania pikseli (ROP). Układ jest podzielony na osiem bloków SMX, z których każdy zawiera 192 procesory strumieniowe, 16 jednostek mapowania tekstur (TMU), pamięci podręczne oraz silnik PolyMorph 2.0 odpowiedzialny za teselację. Dwa takie bloki składają się na blok jednostek nazywany Graphics Processor Cluster (GPC), który jest wyposażony w rasteryzator.
(kliknij, aby powiększyć)
W GeForce GTX 670 jeden z ośmiu bloków SMX umieszczonych w układzie GK104 został zablokowany, co spowodowało obniżenie liczby jednostek względem karty GeForce GTX 680. Liczba procesorów strumieniowych wynosi 1344 (zamiast 1536), jednostek TMU 112 (zamiast 128), a silników PolyMorph 2.0 siedem zamiast ośmiu. Niezmieniona pozostała liczba jednostek ROP (32), bloków GPC i rasteryzatorów (4) oraz szerokość kontrolera pamięci. Oprócz zablokowania części układu obniżono jego taktowanie, które w GeForce GTX 670 wynosi standardowo 915 MHz i może wzrastać do 980 MHz dzięki funkcji GPU Boost (w GeForce GTX 680 wartości te wynoszą 1006 i 1058 MHz). Niezmienione pozostało natomiast taktowanie pamięci - 1502 MHz (6008 MHz) efektywnie.
(kliknij, aby powiększyć)
Karta jest nieco krótsza od GeForce GTX 680 i składa się ze znacznie krótszej płytki drukowanej. Jej długość jest mniejsza od długości obudowy systemu chłodzenia, co dobrze widać na zdjęciu ukazującym tył karty - turbina wdmuchująca powietrze jest już umieszczona poza krańcem PCB. Wskaźnik TDP karty wynosi 170W, względem 195W w GeForce GTX 680. Do zasilania służą dwie 6-pinowe wtyczki, natomiast na śledziu tak jak w droższym modelu znajdują się dwa złącza DL-DVI i po jednym HDMI 1.4a oraz DisplayPort 1.2. Według Nvidii karta ma być nawet 30% bardziej wydajna od GeForce GTX 570 i o 10-20% wyprzedzać standardowo taktowane Radeony HD 7950.
(kliknij, aby powiększyć)
(kliknij, aby powiększyć)
Mniejsza liczba niektórych jednostek, zmniejszone taktowanie układu graficznego oraz niższy wskaźnik TDP i inny wygląd, to w zasadzie jedyne różnice, poza nazwą i ceną, odróżniające nowy GeForce GTX 670 od obecnego na rynku od kilku tygodniu i droższego GeForce GTX 680. Z tego powodu Nvidia podkreśla, że nowa karta czerpie pełnymi garściami z DNA starszego i potężniejszego brata. GeForce GTX 670 również korzysta z architektury Kepler, która w stosunku do starszej architektury Fermi została znacznie zmieniona. Dla porównania układ GF110 kart GeForce GTX 580 zawiera 512 procesorów strumieniowych i 64 jednostki TMU, podzielone na 16 bloków SM - w każdym po 32 procesory strumieniowe i 4 jednostki TMU.
(kliknij, aby powiększyć)
W przypadku architektury Kepler blok SMX zawiera sześciokrotnie więcej procesorów strumieniowych i 4 razy więcej jednostek TMU niż blok SM Fermi, co poprawia dwukrotnie jego wskaźnik wydajności na wat. Ponadto w najnowszej architekturze procesory strumieniowe nie są już taktowane podwójnym zegarem jak w przypadku Fermi, ale za to w stosunku do jednostek TMU jest ich dwukrotnie więcej (niż np. w układach GF104). Zdaniem Nvidii takie rozwiązanie daje zbliżoną wydajność, ale zmniejsza skomplikowanie układu i ilość pobieranej energii. Energia niezbędna do rozprowadzania sygnału taktującego zmniejsza się o połowę, natomiast energia potrzebna do pracy nowych procesorów strumieniowych jest o 10% niższa, niż dla o połowę mniejszej liczby analogicznych procesorów strumieniowych Fermi, ale taktowanych 2-krotnie wyższym zegarem. Skutkiem ubocznym jest wzrost powierzchni - osiągnięcie tej samej wydajności wymaga dwukrotnie większej liczby procesorów strumieniowych, które zajmują 80% większą powierzchnię, niż o połowę mniej analogicznych procesorów strumieniowych Fermi wraz z obwodami odpowiadającymi za ich podwójne taktowanie.
(kliknij, aby powiększyć)
Oprócz zmienionej budowy bloków SM/SMX w architekturze Kepler dodano także obsługę najnowszych bibliotek DirectX 11.1 i znacznie usprawniono silniki polimorficzne (PolyMorph Engine) odpowiadające za teselację, obsługę vertexów i transformacje oraz rasteryzatory do obliczeń geometrycznych. Nowe silniki polimorficzne mają zapewniać 2-krotnie wyższą wydajność niż analogiczne w układach ze starszą architekturą Fermi. Wydajność rasteryzatorów została zwiększona do tego stopnia, aby odpowiada wydajności jednostek ROP i nie stanowiła wąskiego gardła. Zdaniem Nvidii wydajność teselacji w nowej architekturze w przypadku wysokich współczynników teselacji jest do 4 razy większa niż w architekturze GCN firmy AMD i karcie Radeon HD 7970.
(kliknij, aby powiększyć)
Kolejną znaną już nowością jest funkcja GPU Boost, odpowiadająca za zwiększanie taktowania układu graficznego w celu poprawy wydajności. Funkcja monitoruje pobór energii i kiedy nie przekracza on TDP może zwiększać taktowanie układu graficznego ponad standardową wartość. W przypadku debiutującego dziś GeForce GTX 670 taktowanie może wzrastać z 915 do 980 MHz. Jak już pisaliśmy w naszym mega-teście kart graficznych, aby funkcjonowanie GPU Boost było możliwe w chip GK104 najprawdopodobniej wbudowano rozwiązanie podobne do funkcji PowerTune kart Radeon HD 6900 i 7000. Funkcja ta polega na pomiarze poboru energii elektrycznej przez układ graficzny w czasie rzeczywistym oraz możliwości jego regulacji i dostosowywania do wcześniej ustalonej wartości. Dzięki temu w sterownikach i oprogramowaniu do GeForce GTX serii 600 pojawił się suwak znany dotychczas ze sterowników AMD, którym można zmniejszać lub zwiększać ilość pobieranej przez kartę energii.
(kliknij, aby powiększyć)
W nowej architekturze znacznie usprawniono obsługę wyświetlaczy i technologię 3D Vision Surround oraz dodano obsługę ekranów o rozdzielczości 4K/Quad HD (3840x2160 pikseli). Karty z architekturą Kepler potrafią jednocześnie obsłużyć cztery monitory, natomiast na trzech z nich wyświetlać jednocześnie obraz stereoskopowy z częstotliwością 120 Hz. Maksymalna obsługiwana rozdzielczość ekranu wzrosła do 3840x2160 pikseli. Podobnie jak w technologii Eyefinity firmy AMD tak i w nowej architekturze Nvidii zastosowano funkcję kompensacji obrazu ukrytego za ramkami ustawionych obok siebie monitorów (tzw. Bezel Correction). Nvidia ulepszyła dodatkowo tę funkcję o możliwość chwilowego wyłączenia za pomocą wybranego klawisza, w przypadku, gdyby za ramką monitora znalazła się na przykład część menu gry.
(kliknij, aby powiększyć)
(kliknij, aby powiększyć)
Kolejną z nowości jest specjalny silnik sprzętowego wspomagania konwersji materiałów wideo o nazwie NVENC. Jednostka potrafi konwertować materiały H.264/MVC 1080p w czasie od 4 do 8-krotnie szybszym od rzeczywistego, zużywając zaledwie kilka wat energii elektrycznej. NVENC jest już obsługiwany m.in. przez oprogramowanie CyberLink MediaEspresso. Ulepszeniu uległ także silnik odpowiadający za sprzętową akcelerację samego odtwarzania materiałów wideo, który zapewnia pełną akcelerację dla materiałów w rozdzielczości 3840x2160 pikseli, a nie tylko Full HD (1920x1080 pikseli) jak dotychczas.
Architektura Kepler udostępnia również nowy algorytm wygładzania krawędzi, znacznie lepszy od dotychczas znanych, oraz funkcję adaptacyjnej synchronizacji pionowej (Adaptive V-Sync). TXAA jest porównywany pod względem obciążenia karty z MSAA x8, jednak zapewnia wyraźnie wyższą jakość wygładzania krawędzi. Adaptive V-sync synchronizuje liczbę klatek z częstotliwością monitora tylko w przypadku, gdy przekracza ona 60 fps - gdy jednak chwilowo jest mniejsza synchronizacja zostaje na ten moment wyłączona, dzięki czemu płynność gry nie spada od razu do 30 fps.
(kliknij, aby powiększyć)
(kliknij, aby powiększyć)
|