Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Poniedziałek 28 lutego 2011 
    

Nowa, jeszcze większa odsłona Itanium


Autor: Wedelek | źródło: Nordic Hardware | 08:05
(44)
Intel zaprezentował na konferencji ISSCC nowy projekt procesora z rodziny Itanium. Nowość o kodowej nazwie Poulson ostatecznie zastąpi prezentowaną w lutym ubiegłego roku Tukwilę i będzie produkowany w 32nm procesie produkcji. Oznacza to, że producent postanowił przeskoczyć 45nm - aktualna generacja jest produkowana w 65nm. W chwili premiery Itanium serii 9300 (Tukwila) imponował rozmiarami ze swoimi 2 miliardami tranzystorów i 24MB pamięci podręcznej, a w przypadku Poulsona elementów tych będzie jeszcze więcej.

Nowość będzie kompatybilna z platformą Itanium 9300, otrzyma 8 fizycznych rdzeni, 54MB wbudowanej pamięci cache i aż 3,1-miliarda tranzystorów. Poulson w porównaniu do Tukwilii będzie mógł wykonywać dwa razy więcej operacji w ramach jednego cyklu. Teraz będzie ich dwanaście zamiast sześciu. Producent obiecuje również znacznie wyższą efektywność energetyczną nowej odsłony Itanium, ale nie wspomina nic na temat wydajności. Nie wiadomo również nic na temat przewidywanej daty premiery, ani ceny, która powinna się wahać w granicach $1,000 - $3,000 w zależności od modelu.


 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. tak właściwie ile (autor: Markizy | data: 28/02/11 | godz.: 08:36)
    rocznie intel sprzedaje kompów z tymi procesorami, bo tak na serio zastanawiam czy nie wprowadzają tego na siłę.

  2. bedzie ze (autor: RusH | data: 28/02/11 | godz.: 08:54)
    100 sztuk :)

  3. Być może nie jet hitem sprzedaży (autor: pomidor | data: 28/02/11 | godz.: 09:25)
    ale jest demonstracją możliwości Intala. AMD nigdy nie stworzy takiego cpu, nawet gdyby mieli pieniędzy pod dostatkiem.

  4. Wszyscy olewają ten przedziwny standard... (autor: Qjanusz | data: 28/02/11 | godz.: 09:29)
    producenci softu, niedawni przyjaciele i ojcowie platformy (HP)...

    Ale duma Intela nie pozwala odpuszczenia sobie IA64. Przecież ten standard to chodzący trup, po tym jak został położony przez AMD64.

    Za dużo kaski poszło w opracowanie śmiecia, a teraz głupio zrezygnować ze spłowiałej już wizji posiadania własnego, wymarłego poletka:

    "Niechęć Intela do projektowania rozszerzeń 64-bitowych dla architektury x86 spowodowana była bardzo dużymi inwestycjami w linię procesorów wykorzystujących koncepcję EPIC (patrz IA-64)"

    http://pl.wikipedia.org/wiki/AMD64


  5. @pomidor (autor: Qjanusz | data: 28/02/11 | godz.: 09:31)
    "jest demonstracją możliwości Intala"

    muszę Cię zasmucić. Wszyscy mieli lepsze rozwiązania :D


    "Architektura IA-64 mimo ogromnych nakładów na promocję i rozwój, wbrew przewidywaniom Intela, nie zaoferowała znacznie większej wydajności niż istniejące produkty RISC (np. seria IBM Power) czy szybko rozwijające się popularne implementacje architektury x86. Decydujące okazało się jednak wsparcie dla architektury AMD64 ze strony twórców oprogramowania (w tym ze strony Sun, Microsoft czy twórców Linuksa). Intel został więc zmuszony przez rynek do zaoferowania konkurencyjnych produktów zgodnych z AMD64."

    http://pl.wikipedia.org/wiki/AMD64


  6. @Qjanusz (autor: pomidor | data: 28/02/11 | godz.: 09:49)
    Tu się zgadzam że muszą to ciągnąć z powodu prestiżu, bo na tym na pewno nie zarabiają. Jednak nadal jest to używane i stanowi koronę na rynku serwerów.
    Haha, ale się AMD obłowił z tym swoim AMD64 - mają 5% na rynku serwerów. Rzeczywiście rewelacja.


  7. @pomidor (autor: Qjanusz | data: 28/02/11 | godz.: 09:54)
    "stanowi koronę na rynku serwerów" - co rozumiesz przez słowo "koronę" ???

    Udziały w rynku odzwierciedla więcej czynników niż tylko zdolność firmy do produkcji dobrego CPU. Wystarczy że te pozostałe 95% jest podróbą czy licencjonowaną kopią AMD64 :D


  8. @pomidor (autor: cana | data: 28/02/11 | godz.: 09:56)
    masz bardzo krótką pamięć...
    mozesz juz spadać do jakiegoś odpowiednika ZPOW Dwikozy?


  9. @Qjanusz (autor: pomidor | data: 28/02/11 | godz.: 10:29)
    Więc sam widzisz że AMD jest nieudolne zarówno w oryginałach (AMD64) jak i w podróbkach (x86). Zaś Intel świetnie sobie radzi w obydwu przypadkach.

  10. aktualnie Intel produkuje wydajniejsze proce (autor: Qjanusz | data: 28/02/11 | godz.: 11:02)
    tak jak wcześniej robiło to AMD.

    Ja to jak najbardziej widzę. A Ty?


  11. @Qjanusz (autor: pomidor | data: 28/02/11 | godz.: 11:14)
    Oczywiście. Ale rozmawiamy o czasach obecnych.

  12. @pomidor (autor: Qjanusz | data: 28/02/11 | godz.: 11:26)
    czasy obecne charakteryzują się najwydajniejszymi CPU z fabów Intela, oraz najbardziej opłacalnymi z logo AMD.

    Zobaczymy jak będzie za pół roku.

    wyjaśnisz o co Ci chodziło z tą koroną, w kontekście IA64?


  13. produkt za produktem (autor: Sony Vaio | data: 28/02/11 | godz.: 11:45)
    amd przysnęło na x6 i wciska starocie dwie generacje wstecz.

  14. pomidor (autor: Gigant | data: 28/02/11 | godz.: 12:23)
    Korona dla Itanium? x86-64 pokonało IA64, że Intel został zmuszony do skopiowania rozwiązań AMD.

    Zabawne to jest ale wszystkie Xeoniki jadą na kopi technologii od AMD. Ludzie kupują podróby orginału.


  15. @13 (autor: Jarek84 | data: 28/02/11 | godz.: 12:24)
    komentarz roku :E

    zapadlo sie chyba w sen zimowy na pare lat... :E


  16. pomidor (autor: Gigant | data: 28/02/11 | godz.: 12:34)
    Itanium demonstracją możliwości Intela?
    A co powiesz na Caymana który też jest w architekturze VLIW? Ponad 2.7TFlopów mocy 2.64mld tranzystorów. Ten Itanium to przy Caymanie to zabawka a nie pokaz możliwości.


  17. @Qjanusz (autor: pomidor | data: 28/02/11 | godz.: 12:46)
    Korona to taki synonim prestiżu i elity. Itanium są stosowane w serwerach gdzie wymagana jest najwyższa niezawodność i bezpieczeństwo. Wydajność jest na drugim miejscu.
    http://www.intel.com/...rocessor/itanium/index.htm

    @Gigant
    Taa, to odpal sobie na tym caymanie bazę oracla, i użyj tych tflopów do przyśpieszenia zapytań. Powodzenia.


  18. pomidor (autor: Gigant | data: 28/02/11 | godz.: 12:54)
    Bez problemu! Cayman miażdży Itanium, że aż strach!

  19. hehe (autor: Gigant | data: 28/02/11 | godz.: 13:01)
    http://www.realworldtech.com/...1410213827&p=3

    Poczytaj sobie jak powinna wyglądać prawdziwa potęga. Itanium nie ma startu do Caymana. AMD wymiata wszystko! ;)


  20. @17. (autor: Jarek84 | data: 28/02/11 | godz.: 13:16)
    to sie mozesz zdziwic w niedlugim czasie (pomijam fakt ze oracle, sun mialo oferty pracy dla programmerow OCL). a do czego sie OCL moze przydac? w ramach doksztalcenia polecam poczytac np o pgOpenCL (na geeks3d też można co nieco na temat gpgpu i DBMS poczytac;) )

  21. @pomidor (autor: popierdulka1234 | data: 28/02/11 | godz.: 13:26)
    tu masz fajny pdf dla poczytania http://wiki.postgresql.org/...es/6/65/Pgopencl.pdf

  22. . (autor: AtomX | data: 28/02/11 | godz.: 13:30)
    .

  23. @wielobanowiec (autor: popierdulka1234 | data: 28/02/11 | godz.: 13:35)
    pokaż mi posta w którym, w tym temacie robię chlew na korzyść AMD

  24. @pomidor (autor: Qjanusz | data: 28/02/11 | godz.: 15:28)
    Itanium to synonim prestiżu i elity? Co Ty pleciesz? Przecież to RELIKT! Bez sensu utrzymywana technologia. Typowe guano rynku IT!

    Przeczytaj sobie krótki artykuł traktujący o Itanium, najlepiej od działu "Slow Death"

    http://www.sepago.de/...itanium-ia-64-an-obituary/

    @Piotruś z Krakała....
    no właśnie przyszedłeś i zrobiłeś chlew. Nikt Cię tu nie chce kilkunastokrotnie banowany parchu...


  25. Qjanusz (autor: mikay | data: 28/02/11 | godz.: 15:37)
    oplulem monitor :D

    "kilkunastokrotnie banowany parchu..." genialne :D


  26. @21 (autor: matrik90 | data: 28/02/11 | godz.: 15:40)
    Ten dzieciak i tak tego nie przeczyta, choćby z powodu angielskiego, poza tym i tak będzie dalej truć swoje...
    Atom, świat nie jest czarno-biały, nie ma tych dobrych i tych złych ani świętych i najlepszych, wszystko zależy od punktu widzenia i tego co kto potrzebuje w danej chwili, a z tego co widzę to pomidor wyjechał z świętością intela, a ci których wymieniłeś próbują (nie wiem po co) wbić mu do jego próżni podczaszkowej, że nie ma racji i piep***y tak jak Ty.
    Procek, pomijając wydajność, samymi parametrami robi wrażenie, 54MB to kiedyś miały pendrive'y :]


  27. cool (autor: morgi | data: 28/02/11 | godz.: 16:45)
    Nie jestem pewien czy to najwiekszy monolit w 32 nm od Intela, czy moze Westmere EX ale i tak szacuneczek za 3 biliony, podobnie jak Fermi.

  28. @13. (autor: Mariosti | data: 28/02/11 | godz.: 16:52)
    W jaki sposób amd przysnęło z X6? Przynajmniej oni jakieś sprzedają w odróżnieniu od intela... (ciężko sugerować że ktoś kupuje x6'tki intela za 3k i więcej ;]).

  29. @morgi (autor: Qjanusz | data: 28/02/11 | godz.: 17:19)
    "cool" to chyba nie do końca przemyślane słowo użyte w kontekście tego Itanium i Fermi.

    Ale masz rację. Jest coś, co łączy te dwa "monolity".
    Szacunek owszem się należy, ale lokalnym dostawcom energii elektrycznej!

    Mocniejszy 4 core Itanium żre... bagatela prawie 190W:
    http://techreport.com/discussions.x/18445

    W tej dziedzinie, to Intel i nVidia są niekwestionowanymi liderami. Gorąco, nieopłacalnie i prądożernie. Generalnie jest to bardzo kiepska odpowiedź na powerka siódmego...

    Oczywiście Intel na swoich stronkach nie chwali się TDP
    http://www.intel.com/...cts/itanium/9300/index.htm

    a więc można śmiało założyć że zapowiedzi o TDP będą zaniżone w stosunku do realnych. Oczywiście trzeba mieć na pamięci, że Intel poprzez TDP nie rozumie maksymalnego pobieranego prądu, więc REALNE TDP spokojnie poleci ponad 200W - BRAVO INTEL :D


  30. @Qjanusz (autor: Promilus | data: 28/02/11 | godz.: 20:51)
    już tam nie truj z tym "innym TDP" bo żaden procek intela swojego nie przekroczył na domyślnych zegarach, za to kilka od AMD balansowało na granicy (a mowa tu w tej chwili o Phenom "Agena" z TDP 140W).
    Itanium ma wbudowane w rdzeń mechanizmy zapewniające poprawność danych i niezawodne działanie, gdzie i Xeon, i Opteron w takiej sytuacji walnęłyby focha więc darujta sobie ludzie wyśmiewanie się. To zupełnie inny rynek, też profesjonalny, ale tam gdzie niezawodność się liczy, a nie tylko same gflopsy.


  31. ad 24 (autor: MacLeod | data: 1/03/11 | godz.: 12:39)
    Piotrusa mozesz obrazac ale jak sie przypierdzielisz do Krakowa to sie wkurwie i juz.
    Nie chcesz
    chyba
    robic
    sobie
    wrogów? :]


  32. @MacLeod (autor: Qjanusz | data: 1/03/11 | godz.: 19:08)
    Kraków lubię o wiele bardziej niż warszawkę, w której na razie niestety muszę mieszkać. Chciałbym tam jak najszybciej wrócić. To tyle w temacie lubienia.

    Natomiast co do parcha, to został on ponownie wyskrobany ze zdrowego organizmu. Mam nadzieję że to już ostatecznie i więcej głupich textów nie będę musiał generować.


  33. @Promilus (autor: Qjanusz | data: 1/03/11 | godz.: 19:10)
    "To zupełnie inny rynek"

    Zgadzam się. To rynek totalnie zanikający. Kurczący się w tempie ekspresowym. Tępiony przez producentów softu i platform. Typowe wysychające guano.


  34. @Qjanusz (autor: Promilus | data: 1/03/11 | godz.: 19:21)
    "Kurczący się w tempie ekspresowym"
    Podaj źródło tych rewelacji. Prędzej kurczy się pałerek, ale po Watsonie jakiś boost będzie. Wyspecjalizowane procesory jak SPARC czy Itanium zawsze mają swoich nabywców. A przecież tam nie o wydajność chodzi.


  35. ale się porobiło... (autor: Sandacz | data: 1/03/11 | godz.: 20:27)
    "przecież tam nie o wydajność chodzi" - hmm... jak filozofia ewoluuje za twardym realizmem - kiedy się rodziło itanium w postaci IA64, miał być synonimem niedoścignionej wydajności na wiele lat dzięki swojej wówczas unikalnej konstrukcji, a dziś jest synonimem że przecież wydajność to nie wszystko...

  36. @Sandacz (autor: Promilus | data: 1/03/11 | godz.: 20:49)
    c'est la vie

  37. @Promilus (autor: Qjanusz | data: 1/03/11 | godz.: 21:52)
    znam dinozaurów, którzy zawodowo programują jeszcze w Cobolu.
    Wg Ciebie co to niby miałoby oznaczać?
    "NISZA" zawsze gdzieś osiądzie i ciężko będzie ją wyskrobać. Co i po co? Ale zawsze pozostanie niszą.

    Co do kurczącego się Itanium:
    http://news.cnet.com/8301-13860_3-20001746-56.html
    http://www.heise-online.pl/...-Ubuntu-1063017.html
    http://www.techrepublic.com/...rd-one-back/5514948
    http://www.techrepublic.com/...ntels-goals/5354994


  38. @Qjanusz (autor: Promilus | data: 2/03/11 | godz.: 06:51)
    W żadnym z linków nie ma nic o kurczącym się rynku na który skierowane jest Itanium. Nie baw się w ketchupa czy morgiego.

  39. @Promilus (autor: Qjanusz | data: 2/03/11 | godz.: 15:53)
    Jeżeli dla Ciebie nie jest kurczeniem się wycofywanie wsparcia przez kolejne firmy, to nie wiem co nim może być.

  40. @Qjanusz (autor: Promilus | data: 2/03/11 | godz.: 16:09)
    Zmniejszająca się sukcesywnie sprzedaż. Wsparcie mikrosyfu i jednej (!!) dystrybucji linuksa przeznaczonej "dla ludu" a nie cyborgo-adminów to imho o niczym nie świadczy.

  41. @up (autor: Qjanusz | data: 2/03/11 | godz.: 17:44)
    jak to nic nie znaczy :-)

    Znaczy tyle, że Itanium skurczył się do rynku, na którym aktywni są tylko osobliwej odmiany cyborgo-admini.

    NISZA!


  42. @Qjanusz (autor: Promilus | data: 2/03/11 | godz.: 19:24)
    Przecież Itanium był od początku do takiego właśnie rynku ;) W końcu pod względem ceny czy dostępności nie mógł walczyć z G3 i G4 więc makówki zjadły to co ewentualnie mógłby zdobyć intel dla indywidualnych użyszkodników. Więc została nisza w serwerach którą zapchali i dalej ciągną. A ze względu na jej specyfikę nic tam się nie kurczy, ani nie zanika.

  43. @Promilus (autor: Qjanusz | data: 2/03/11 | godz.: 20:17)
    nie prawda.

    Itanium sprzedawany był w stacjach roboczych. Było sporo softu z instalkami na IA pod Windę. Teraz ostały się tylko serwery i to z mocno opadającą krzywą.

    Z resztą o czym my tu dyskutujemy!
    Weźmy taki TOP500
    W połowie 2006 roku Itanium miał udział na poziomie dokładnie 37%
    http://www.top500.org/stats/list/27/procfam

    A co mamy dzisiaj? JEDEN MARNY PROCENT!!!!
    http://www.top500.org/stats/list/36/procfam

    Dyskusję uważam za zakończoną.


  44. @Qjanusz (autor: Promilus | data: 3/03/11 | godz.: 07:50)
    Nie uprawiaj demagogii. Rynek HPC rozrósł się znacząco od tamtego czasu, a dodatkowo intel wprowadził mocne Xeony oparte na Core 2. Malejący udział to nie to samo co zmniejszająca się liczba sprzedanych procesorów.
    "Itanium sprzedawany był w stacjach roboczych"
    Oj, PowerPC także. A teraz nie ma go wcale. A Itanium jest i ma się dobrze.


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.