TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
Środa 21 września 2011 |
|
|
|
Kompletny system chłodzenia cieczą dwóch kart graficznych Autor: Wedelek | źródło: Maingear | 14:00 |
(10) | Należąca do CoolIT firma Maingear zaprezentowała swój nowy, kompletny system chłodzenia cieczą dedykowany kartom graficznym. EPIC X2, bo o nim mowa wyposażony jest w pojedynczą chłodnicę, pompkę oraz dwa bloki chłodzenia wodnego. Nowy produkt wykorzystuje EPIC 180 i może być połączony z chłodzeniem procesora EPIC 140, również stworzonym przez Maingear. EPIC X2 dedykowany jest rzecz jasna użytkownikom posiadającym dwie karty graficzne, których nie ma zbyt wielu, więc powstało kilka wersji stworzonych specjalnie z myślą o konkretnych akceleratorach.
A są to EPIC 590 X2 dla dwóch GeForce GTX 590, oraz EPIC 580 X2 dzięki któremu można schłodzić dwie karty GeForce GTX 580, a producent pracuje nad EPIC 6990 X2, który jak sama nazwa wskazuje mogliby montować na swoich kartach posiadacze Radeonów HD 6990.
Więcej informacji na temat tego produktu możecie znaleźć na stronie producenta - KLIK.
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K O M E N T A R Z E |
|
|
|
- .:. (autor: Matrik | data: 21/09/11 | godz.: 15:37)
Ciekawa obudowa, ma wszystkie wyjścia u góry.
- Jakies trefne to chlodzenie... (autor: gantrithor | data: 21/09/11 | godz.: 16:40)
ogrzana ciecz z pierwszego bloku jest pompowana do drugiego bloku? O.o
- @2. (autor: Mariosti | data: 21/09/11 | godz.: 18:19)
Tak się normalnie robi w wc chłodzącym wiele urządzeń, ale masz rację, jest to bardzo zły układ, bo różnicuje temperaturę urządzeń. Stosuje się go bo upraszcza konstrukcję: 1 średnica wężyka wszędzie.
Dodatkowo... 2xgtx590 na jednym radiatorze 120x120? To jakiś żart! Na takie coś to wg mnie minimum to 280x140.
- @3. (autor: Kosiarz | data: 21/09/11 | godz.: 18:27)
Tez bym dal wiekszy jednak istotna jest rowniez grubosc radiatora ;)
- @2 i @3 (autor: RoXall | data: 21/09/11 | godz.: 19:40)
Zdziwilibyście się jak niewielka jest różnica temperatury przed wlotem na blok pierwszej karty graficznej a na wylocie z drugiego bloku.
Obstawiam, że będzie to niecały 1`C.
Tam woda zapierd@l@ a nie stoi w miejscu i wiem co mówię bo projektowało się centralne ogrzewanie nie raz to się wie. Moje chłodnice to kaloryfery sporo większe a źródło ciepła to kotłownia Moc pompy jest porównywalna zważywszy na skalę a średnica przewodów również nie odbiega wziąwszy pod uwagę ilości ciepła do przetransportowania jak i proporcje obu porównywalnych instalacji. Dodatkowo w kompie znacznie mniejsze opory miejscowe i liniowe z przyczyn oczywistych.
- cd.. (autor: RoXall | data: 21/09/11 | godz.: 19:46)
To tak teoretycznie i w dużym uproszczeniu.
Natomiast co do samego zestawu to raczej proponowałbym złożyć coś normalnego na jednej a najlepiej dwóch chłodnicach 3x12cm@7v po obu stronach, porządnej pompie i blokach na większej średnicy przewodów zważywszy jakie jest przeznaczenie tego chłodzenia.
Opory rosną w kwadracie wartości prędkości i nie ważne czy to wentylacja, wodociąg czy gazociąg....
Nie zdziwię się jak wyjdzie taniej bo, że wydajniej to chyba nikogo nie trzeba przekonywać.
- @5. (autor: Mariosti | data: 21/09/11 | godz.: 20:31)
Mocna pompa w wc = hałas. Dodatkowo - +/- te kilka stopni na różnych gpu i jedno jeszcze jest stabilne a drugie już się wykrzacza. Zwyczajnie sensowniejsze jest danie większej średnicy końcówek do chłodnicy i pompy, a do bloków rozgałęzienie i najlepiej tak aby mniej więcej zgadzał się przekrój odpowiednich odcinków takiej pętli (bez niepotrzebnych przyspieszeń i spowolnień strumienia).
No i na dodatek powiem jednak bloki i chłodnice do pc są lepszymi wymiennikami ciepła od co... prędzej można je porównać do chłodnic w samochodach (gęstość finów i powierzchnia oddawania ciepła przez radiator do ilości cieczy mieszczącej się w nim).
- @ poprzednicy ;-) (autor: zardzewialec | data: 21/09/11 | godz.: 23:15)
Zgadzam się że maksymalna amplituda temperatur w danej chwili w całym układzie jest nie większa niż 1 stopień celcjusza. Wyjątkiem są układy z bardzo słabą pompą. A co do hałasu mocnych pomp, grundfosa od CWU nie słychać nawet z centymetra, żeby sprawdzić czy chodzi trzeba jej dotknąć... a że chłodniczka 120x120x30mm starczy na jednego GTXa to jest pewne, porównajcie sobie chłodzenie na GTXie bez plastiku, do takiej chłodniczki. Mam u siebie trzy takie i jedną troszkę grubszą i chłodzą mi CPU, GPU, NB, SB, i sekcję zasilania. Wentyle na ~500 obrotów... i śmiga aż miło.
- bardzo miłe chłodzonko (autor: Qjanusz | data: 22/09/11 | godz.: 08:18)
#2 - wszystko jest ok. Tak się robi i to się sprawdza. Temperatura cieczy i tak jest niższa niż temperaturka chłodzonego rdzenia. W skrajnych przypadkach okazuje się że komponent chłodzony w pierwszej kolejności (za chłodnicą) ma wyższą temperaturę, niż komponent kolejny. Warunek - jak napisali poprzednicy - dobra pompeczka.
@zardzewialec - zgadza się. Grundfosy są na prawdę zacne jeżeli chodzi o hałas. Osobiście do dobrych, cichych i mocnych pompek dodałbym Hydora. Dobrze odpowietrzony jest doskonałą i tańszą alternatywą Grundfosa.
- Grundfosy sa fajne ale jest mnóstwo fajnych pomp na rynku. (autor: RoXall | data: 22/09/11 | godz.: 08:55)
Używałem akwariuwki Hydor Seltz L-40 ll - 2800 L/h przy h=2,3.
Pompę aby wyciszyć można zanurzyć w cieszy np. w rezerwuarze wyrównawczym. Ma to swoją ujemną teorię, która zresztą według mnie jest trochę śmieszna - że podgrzewa się w ten sposób czynnik chłodzący o wartość ciepła jaką oddaje pompa. Tak czy siak i tak to robi w mniejszym lepszym stopniu bo przecież ciecz przepływa przez jej wnętrze a to raptem 55W według specyfikacji.
Czy warto? Spróbujcie sami.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D O D A J K O M E N T A R Z |
|
|
|
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|