„Klocki Lego – dla każdego” – brzmiał dawny slogan reklamowy duńskiej firmy zabawkarskiej. Dobrze zapamiętali go sobie twórcy Akademii Programowania – miejsca, gdzie wszystkie dzieci z Krakowa i okolic mogą zgłębiać tajniki robotyki. „Czego?” pytają często zdziwieni rodzice. Okazuje się, że najłatwiej pojęcie to wyjaśnić właśnie poprzez odwołanie do popularnej zabawki.
Skomplikowane zestawy klocków, które po złożeniu w całość zamieniały się w statki kosmiczne lub helikoptery pamięta każdy z nas. Napędzane siłą wyobraźni, zabierały nas na odległe planety czy egzotyczne wyspy. Nie każdy jednak załapał na czasy, kiedy rynek opanowały układanki spod znaku Lego Technic. To za sprawą kół zębatych czy belek modele naprawdę ożywały. Ich twórcy przyznają jednak, że pierwsza generacja nie była doskonała – pojazdy takie jak ciężarówki czy śmigłowce nie były trwałe – przy intensywnej zabawie często się rozpadały. Jednak wraz z dostępnością bardziej zaawansowanych technologii, zabawki stawały się coraz bardziej funkcjonalne. „Najbardziej przełomowymi modelami były żurawie. Na ich przykładzie najlepiej widać, jak zmieniała się technologia Lego” – pisze na oficjalnej stronie jeden z projektantów – Milan Reindl. „Pierwszy model żurawia powstał w 1978. Nie posiadał on wielu zaawansowanych elementów – jego obsługa odbywała się ręcznie, ale już w latach 80. na rynku pojawił się model pneumatyczny. Na zestawy z silnikami musieliśmy jednak poczekać aż do początku XXI wieku, kiedy to powstał system Power Functions. Dzięki niemu model można było sterować zdalnie” – wspomina Reindl. Systemy Power Functions to wspólny mianownik, dzięki któremu idee programowania i konstruowania modeli mogły się spotkać. To że dzieci są najlepszymi budowniczymi wiadomo nie od dziś. Wykorzystując ich zapał i determinację w rozwiązywaniu problemów narodził się pomysł wykorzystania klocków na zajęciach z programowania. Pod okiem instruktora, dzieci na zajęciach z robotyki mogą nauczyć się jak stworzyć i zaprogramować własnego robota. Dodatkowo, o czym dobrze wiedzą nauczyciele, a mali odkrywcy nie koniecznie zdają sobie sprawę, wykorzystują w praktyce podstawowe założenia nauk ścisłych. Zajęcia pozwalają również rozwijać kreatywność, uczą wyobraźni przestrzennej. Poznając podstawowe założenia robotyki dzieci jednocześnie rozwijają umiejętności, które potniej pozwolą im lepiej przyswajać wiedzę, z którą zetkną się na szkolnych zajęciach. Obecnie dzieci, zwłaszcza te z dużych ośrodków miejskich jak Kraków, mogą wybierać z szerokiego wachlarza zajęć pozaszkolnych. Zajęcia z robotyki czy programowania dla dzieci mają jednak tę przewagę, że oprócz zabawy, jaką niewątpliwie jest projektowanie własnych konstrukcji, uczą się w praktyce zasad rządzących światem fizyki i informatyki, co biorąc pod uwagę zapotrzebowanie na dzisiejszym rynku pracy może być jedną z najlepszych inwestycji w przyszłość, jakich dokonać mogą rodzice w imieniu swoich podopiecznych. |