Zakup laptopa ─ nieważne, czy decydujemy się na sprzęt służący nam do pracy, czy też do gier ─ bywa sporą inwestycją. Chcemy przecież, by urządzenie służyło nam przez lata. Warto pomyśleć więc o jego ochronie.
Nikt z nas nie lubi być zmuszany do dodatkowych wydatków, dlatego czytajmy uważnie warunki reklamacji z tytułu gwarancji oraz miejmy świadomość tego, że możemy zabezpieczyć nasz sprzęt w jeszcze inny sposób. Laptopy należą w Polsce do urządzeń bardzo popularnych oraz chętnie wykorzystywanych do pracy stacjonarnej. Codzienne użytkowanie urządzenia naraża je na różnego rodzaju usterki i poważne uszkodzenia.
Jakie szkody pokrywa gwarancja?
Nie oszukujmy się – dzisiejsze maszyny produkowane są tak, by zużyte szybko zastąpić nowymi. Temu zjawisku przyjrzała się Unia Europejska, która postanowiła poprawić jakość sprzedawanych w jej krajach urządzeń poprzez zobowiązanie producentów do wytwarzania trwalszego niż do tej pory sprzętu. Nie powtórzy się już sytuacja, kiedy zakupiony w latach 70. czy 80. komputer działa po dziś dzień. Obecnie na sprzęt elektroniczny wydajemy niemałe pieniądze, a ten, jak na złość, potrafi bardzo szybko się zepsuć. Czasami okazuje się, że oddanie uszkodzonego urządzenia do naprawy wiąże się z licznymi utrudnieniami. Dzieje się tak dlatego, że gwarancja producenta jest ustalana wyłącznie przez niego i nie podlega ona praktycznie żadnym regulacjom prawnym. W dokumencie gwarancyjnym mają znaleźć się jedynie informacje o tym, przez ile czasu sprzęt podlega gwarancji oraz co ona obejmuje. Są to więc przede wszystkim szkody wynikłe z winy producenta, czyli w przypadku laptopów będą to głównie napędy optyczne. Należy pamiętać, że w przypadku uszkodzeń mechanicznych, zalania cieczą, rozkręcenia sprzętu czy trwałego uszkodzenia serwis może odmówić nam przyjęcia urządzenia i nie uznać jego reklamacji.
Co jest najczęstszą przyczyną uszkodzeń?
Jak podają serwisanci poznańskiej firmy „Naprawa Laptopów”, 40% uszkodzeń dotyczy połączeń BGA (Ball Grid Array), czyli typu obudowy układów scalonych wykorzystywanych w płycie głównej urządzenia. Jedną z przyczyn takiej awarii jest upadek urządzenia. Często też dochodzi do przegrzania się układu chłodzenia – nic dziwnego, skoro wielu z nas kładzie sprzęt na łóżku, gdzie dochodzi do zatkania kratek wentylacyjnych laptopa. 15% awarii to uszkodzenia gniazd, wśród których są gniazda zasilania, słuchawkowe, USB i inne. 8% uszkodzeń obejmuje matrycę i powstaje na skutek upadku laptopa lub uderzenia o niego innym przedmiotem. Również jeśli nieuważnie pozostawimy jakiś przedmiot na klawiaturze i zamkniemy pokrywę, zgnieciemy matrycę urządzenia. 5% to uszkodzenia wynikłe z zalania laptopa cieczą. Po takiej awarii sprzętu nierzadko nie udaje się uratować. Ostatnie 5% stanowią uszkodzenia związane z połamaniem obudowy i zawiasów. Tutaj często, poza nieuwagą użytkownika, pojawiają się błędy związane z produkcją.
W jaki sposób chronić laptopa?
Skoro już wiadomo, jakie są najczęstsze przyczyny uszkodzeń laptopów i czego z reguły nie obejmuje gwarancja, warto pomyśleć o dodatkowym zabezpieczeniu naszego sprzętu. Zapewni nam ono ochronę przed skutkami awarii, które to często powstają z naszej winy – w momencie nieuwagi. Doskonałe do tego wydają się być ubezpieczenia urządzenia na własną rękę, np. ubezpieczenie laptopa w Klikochron czy też wybór jednej z polis oferujących ubezpieczenie sprzętu elektronicznego, np. PZU czy Ergo Hestia. Tego rodzaju usługa zapewni nam naprawę laptopa w przypadku, kiedy doszło do zwarcia, upadł nam sprzęt, zalaliśmy go płynem, ktoś nieumyślnie lub celowo go nam uszkodził, szkody powstały w wyniku naszej niewiedzy czy też komputer znalazł się w obiekcie dotkniętym pożarem. Dodatkowo ubezpieczenia chronią nas również przed przykrymi skutkami finansowymi związanymi z kradzieżą sprzętu. Warto zastanowić się nad tego typu rozwiązaniem dla laptopa, skoro wiadomo, że gwarancja producenta obejmuje jedynie wybrane awarie i usterki. |