Procesor z rdzeniami Zen pokonuje w renderingu Broadwella-E
Autor: Wedelek | źródło: Tech Power Up | 19:19
(29)
AMD opublikowało w serwisie YouTube krótki filmik stanowiący skrót wypowiedzi najważniejszych przedstawicieli tej firmy wygłoszonych podczas konferencji poświęconych architekturze x86 Zen. Filmik skupia się na wydajności jaką zaoferuje nowy produkt producenta z Sunnyvale porównując 8-rdzeniowy CPU (16 wątków, zegar 3.0GHz) z rodziny Summit Ridge do podobnego układu firmy Intel – modelu Broadwell-E - i7 6900k (3GHz, 8 rdzeni, 16 wątków). Podczas jednej z prezentacji widzimy jak nowy FX od AMD pokonuje swego konkurenta w teście renderingu w programie Blender.
Różnica nie jest co prawda duża, ale biorąc pod uwagę to z jakimi procesorami Intela obecnie może konkurować AMD, to postęp jest ogromny. Więcej o architekturze Zen możecie przeczytać TUTAJ, a poniżej znajdziecie kilka nowych slajdów obrazujących wewnętrzną budowę rdzenia Zen.
K O M E N T A R Z E
Kto jeszcze wierzy w te bajeczki ze slajdów amd (autor: Sony Vaio Wracajo | data: 18/08/16 | godz.: 19:33) Ile razy to już był przełomowy procesor, a później klapa. Możliwe, że dobrali jakiś jeden przykładowy test i pieją. Po premierze nikt tego kijem nie dotknie. Będzie jak z APU, mała wydajność a żre dużo pAPU.
ojojojoj (autor: daver | data: 18/08/16 | godz.: 20:52) Większość Inteli, począwszy od Sandy Bridge to też APU. Nawet do trolowania trzeba posiadać te minimum wiedzy.
Taa jeden taki tam (autor: kombajn4 | data: 18/08/16 | godz.: 20:54) przykładowy program nazywa się Blender - jeden z popularniejszych programów graficznych i Zen minimalnie ale jednak wygrał z 8 rdzeniowym 16 wątkowym Intel Core i7-6900K kosztującym skromne 1064 euro na dzień dzisiejszy (oba procesory pracowały z prędkością 3 GHz). Co do bajeczne slajdy AMD to zgadzam się, ale o tym czy procesor będzie udany (dla dobra rynku mam nadzieje że będzie) czy też nie, będę się wypowiadał po premierze. Tylko fanboje i głupcy głoszą prawdy objawione zanim układ realnie wejdzie do sprzedaży i pojawią się pierwsze niezależne recenzje.
@2 wiadomo o jakim APU mowa (autor: Sony Vaio Wracajo | data: 18/08/16 | godz.: 21:15) o tej podróbie Atoma z grafą. Ten kto ma lapka na APU to wie o czym mowa, beznadziejna wydajność i prądożerność.
@3 slajdy od amd śledzę od wielu lat i jak narazie ostatnim jako takim procem (jak na możliwośći amd) były PII x4 965 i PII X6 1090T(i ich pochodne). Reszta to szmelc niewarty prądu. Hmm, kiedy to było w 2008r? Od tego czasu proce od amd nie istnieją.
jezeli to prawda to akcje amd w gore o 8% (autor: Mario2k | data: 18/08/16 | godz.: 22:09) Oby to byla prawda , oni jak nikt inny potrzebuja sukcesu
Czekam (autor: PCCPU | data: 18/08/16 | godz.: 22:58) Jak by nie było to bardzo interesuje mnie Zen AMD i nie mogę doczekać się szczegółów mikroarchitektury jak i testów wydajności :-) (posiadacz i7 5820K @4ghz)
najzwyczajniej nie chce mi się wierzyć że Zen wyrównał z i7 6900k (autor: Qjanusz | data: 18/08/16 | godz.: 23:16) prędzej to był sampel z parametrami nieosiągalnymi dla wersji sprzedażowej, podkręcony, zasilony i chłodzony tak, aby w wybranym teście ścignąć Broadwell-E. Bez przełożenia na ogólną wydajność osiągalną w wersjach sprzedażowych CPU.
Mała też poprawka. Podczas tego testu Zen nie śmigał na 3Ghz. Nie wiadomo jakie były takty porównywanych procków. Tu już powinna kontrolka w głowie się zaświecić, dlaczego AMD nie podało tej informacji.
Sampel Zena 3 GHz został uruchomiony na żywo z R9 Fury X na gierce Deus Ex w 4k
Jeżeli nowe procki od AMD będą doganiały Haswelle, to będzie prawdziwy sukces AMD, ale w wydajność Broadwella najzwyczajniej nie chce mi się wierzyć.
Siakieś głupoty wygadujesz (autor: daver | data: 18/08/16 | godz.: 23:45) Wyraźnie gość mówi, że oba puszczone są na 3GHz, "[...] clock to clock, core to core, thread to thread comparison [...]" https://www.youtube.com/watch?v=xzZT2xH3zBk
Jeśli te wyniki z AIDA64 to prawda (autor: PCCPU | data: 18/08/16 | godz.: 23:55) Aida 64 test FP32 RAY- trace
Moj i7 5820K(Haswell) @4GHz przy 4 rdzeniach z HT osiąga 5719KRay/s natomiast przy 6 rdzeniach z HT 8583KRay/s.
Przy 3GHz na sztywno i 6 Rdzeni z HT wynik 6512KRay/s
Zen 8 Rdzeni z HT niby przy 3 GHz(pytanie czy z boostem) 5599KRay/s więc pojedynczy wątek jest słaby :-/
W tym teście AIDA64 rdzenie i wątki dość dobrze się skaluja.
Parodia rodem z "Nic Śmiesznego" (autor: Sony Vaio Wracajo | data: 19/08/16 | godz.: 00:16) Scena z windy: Dziś wpadną do mnie kumple z prockami zen, bedziemy grali w blender.
skoro prezentuja (autor: pawel1207 | data: 19/08/16 | godz.: 01:35) to w taki sposob to moze okazac sie ze ipc jest slabe inaczej skupili by sie na tym jak wydajnosc pojedynczego rdzenia bedzie slaba to niestety przelomu nie bedzie ale zeby sb dogonili to da sie tego z nvidia urzywac..
We wszystkich recenzjach testują karty graficzne AMD na wykręconych Intelach. A chyba nie każdy który kupuje kartę AMD ze średniej półki ma podkręcone najwyższe modele Intela. Dlatego każdy się ze mną zgodzi że karty graficzne AMD mają wygórowane ceny. Dodajmy do tego że cena kart AMD powinna być dodatkowo niższe bo po prostu wstyd je posiadać.
Oj dużo coś troli na tpc się zrobiło (autor: jaross | data: 19/08/16 | godz.: 07:42) A ja spokojnie czekam na Zenka
Użytkuję FX8150 - i nadal tak na prawdę nie potrzebuję nic nowego.
Oby tylko cena była w normie.
Ostatnio miałem ochotę coś dla siebie złożyć, ale popatrzyłem na ceny intela i dałem sobie spokój na jakiś czas. Nawet myślałem o FX 8370e, ale lepiej poczekać na Zenka.
@daver - sorry, masz rację. Dosłuchałem. Oba leciały na 3 Ghz. (autor: Qjanusz | data: 19/08/16 | godz.: 08:14) Za pytam w takim razie inaczej.. gdzie jest haczyk? Chodzi tylko o ukrycie siły jednego rdzenia?
no bo (autor: biuro74 | data: 19/08/16 | godz.: 10:04) Intelowi dali w tle jeszcze liczenie drugiej sceny na potrzeby innego testu ;-)
@biuro74 (autor: Qjanusz | data: 19/08/16 | godz.: 10:30) albo zupełnie przypadkiem Win10 z Intelem akurat zaliczał aktualizację Redstone 2 ;-)
Oficjalne testy (autor: agnus | data: 19/08/16 | godz.: 11:38) potrzebne. Na razie to hype podbijany tylko i wyłacznie prezentacją AMD w jednym tylko teście.
Mimo że mam w kompie Intela już od dawna to kibicuję AMD - jak już ktoś napisał wyzej: Im potrzebny jest sukces i to cholernie.
Obawiam siętylko że nawet gdyby Zenek okazał się szybszy od topowych Inteli w wiekszosci testów to za mało. To musiałby być pogrom by Intel musiał szybko prezentować odpowiedź i jedynie dogonić wydajność AMD. Inaczej moze się okazać że Intel za chwilę zaprezentuje znowu wydajniejsze Core i pozamiata sukcesem AMD.
@All, hmm, ma ktoś nr do Locco?. (autor: raczek70 | data: 20/08/16 | godz.: 00:28) On to wszystko Wam wyjaśni... :)
powernvidia (autor: pawel1207 | data: 20/08/16 | godz.: 11:29) nie kolego oplacalnosc to cos zupelnie innego problemem jest sterownik gdyby wszystko latalo na dx12 to bylo by to bez znaczenia w tym momencie jak sie ma wydajnosc sb lub slabsza lepiej dorzucic nv. powodem jest narzut sterownika na cpu jak sie ma cos szybszego to jest to niwlowane wieksza wydajnoscia cpu jest to specjalnie odczuwalne oczywiscie mowimy to o mocnych kartach typu furyx czy 980 ti w 470 to i tak bez wiekszego znaczenia.
w kazdym razie tak sie zastanawialem, kazdy wie ze:
AMD prezentuje produkty jako wspaniale cudo hiperX miazga kosmos, nvidia prezentuje produkty jako ultra mega total masakra, intel prezentuje produkty jako japierdole, okurwa, aaaaa itd. wszyscy chwala swoje z czego oczywiscie leja uzytkownicy (no poza tymi, ktorzy daja sie nabrac na ta reklame) czekajac na... pierwsze testy.
Ale coraz wiecej osob nawet testy na benchach i na portalach traktuje tez jako skladowa oceny a nie wytyczna. Moze to wina nieustannego sponsoringu i wciskania reklam firmy z ktora trzyma dany portal ale coraz wiecej osob porownuje sprzet podczas autentycznego grania i uzytkowania.
Dodatkowo coraz wiecej jest uzytkownikow kumatych, ktorzy nie daja sie nabrac na pamieci XXXXMHz bo sa lepsze od XXXX-200MHz (i o dwie stowy drozsze...), wqrwia ich brak przyszlosciowych rozwiazan - w stylu przylutujemy na stale zamiast dodac zlacze aby user mogl sobie wymienic. No i coraz czesciej widze wybor w przypadku produktow porownywalnych gdzie kieruja sie nie tylko cena - np. cenowo karty sa na tym samym poziomie, nvidia zalozmy jest 2% szybsza ale user wybiera amd bo ma w pamieci syf kart nvidi z blednymi lutami (akcja pb free). I to nie sa fanboy'e bo jak karta by byla 5% szybsza to wziolby nvidie. User wstrzymuje sie z zakupem (majac stary ciagle w maire wydajny sprzet) bo nie pasuje mu typ nie uniwersalnego zlacza.
Mamy coraz wiecej swiadomych konsumentow i producenci tez musza zwraca na to uwage. Na ich sztuczki marketingowe i hype coraz mniej osob daje sie nabrac liczy sie podejscie do klienta - zastosowanie rozwiazan opensource, porzadne zaprojektowanie produktu, brak celowego postarzania sprzetu.
Najwiekszy wplyw na produkty mamy my, glosujac naszymi portwelami i zdrowym rozsadkiem. I dobrze wtedy nie liczy sie ten co prowadzi w slupkach, tylko ten co dba o caloksztalt, ma wizje, ktora nei jest przeslonieta tylko i wylacznei checia zysku.
henrix343 (autor: pawel1207 | data: 21/08/16 | godz.: 04:43) nie ma czegos takiego jak swiadomy konsument :D nawet power user jest bezradny przy zastosowaniu wszystkich marketingowych sztuczek dlatego bez testow nikt normalny niczego nie kupuje .. 2 karzda firma ma przynosic zysk wizja :D koncepcja :D jest tylko narzedziem marketingowym w praktyce nikt nie kupi wadliwego produktu bo ktos tam mial wizje :D kardza firma darzy do maxymalnej efektywnosci czyli maxymalizacji zysku ... wizje nowe koncepcje pojawiaja sie tylko jesli sie to oplaca obecnie buissnesem zadzi pieniadz pogodz sie z tym albo gin..wolontariat dawanie czegos pseudo darmo wystepuje jtylko wtedy jak marketingowiec czy ksiegowy stwierdzi ze sie oplaca .. obecnie dotyka to nawet rozwiazan typu open , jak by to powiedziec swiat jest jaki jest i dyskusja o tym na tpc . nic nie zmieni .. ludzka mentalnosc jest jaka jest i to tez sie nie zmieni..
Wystarczy (autor: easymike | data: 21/08/16 | godz.: 11:49) ze będzie wydajność na podobnym poziomie. Fajnie by było. Kiedyś był taki okres, ze AMD było szybsze od Intela. Ale tylko raz:)
czyli (autor: Zbyszek.J | data: 21/08/16 | godz.: 12:35) potwierdzają się stare przecieki - wydajność jednego rdzenia zegar w zegar na poziomie Haswella / Broadwella.
Klucz do zagadki tkwi gdzie indziej - te procesory będą mieć o 1/4 niższe taktowanie od Inteli. I tu jest pies pogrzebany.
Co z tego, że w teście gdzie obydwa procesory miały taktowanie ustawione na 3 GHz wygrał ZEN, jak w sklepie ZEN będzie miał 3 GHz, a Intel 3,5-4,0 GHz.
Komentarz nr. 20. (autor: Majster | data: 21/08/16 | godz.: 16:30) Henrix:
Moim zdaniem nie ma co za bardzo wierzyć w oficjalne lub nie, testy, bo takie coś może być przygotowane pod publikę. Tym bardziej, że odpowiedni test wymaga konkretnego sprzętu, a takie coś robią normalni kolesie, którzy mogą mieć ograniczone możliwości. W wielu przypadkach, w domach u ludzi są w użyciu np. zasilacze firmy Chieftec, które tylko z nazwy są takie porządne. Prawda jest taka, że bardzo dobrej jakości PSU kosztuje i to nie mało. Oczywiście recenzent przeprowadza test np. karty graficznej lub procesora a nie wie, że za kolejne 4 lata może się okazać, że sytuacja się zmieni i to znacznie. Teraz taka osoba dysponuje np. zasilaczem Chieftec 500W i myśli, że wszystko jest super a to nie prawda.
Sam się przekonałem co do mojego Tagana 580W U15, który (przynajmniej teoretycznie) był bardzo dobry. Tak czy siak kilka lat później wyszło na jaw, że było inaczej. Późniejsze zasilacze w standardzie Gold 80+ okazały się być zdecydowanie lepsze. Na nic wymiany kolejnych dysków twardych, na nic instalowanie świeżego systemu, bo tutaj nie chodziło o nic innego tylko o zasilanie. Tak więc testy testami, ale dodatkowe spostrzeżenia wychodzą na jaw dopiero po pewnym czasie.
Jedynym wyjściem jest kupić jakiś sprzęt i samemu go poużywać u siebie, to najlepsze rozwiązanie. W obecnych czasach wiele rzeczy można kupić i przekupić, bo pieniądze rządzą światem. Dodatkowo dochodzi sam marketing, a marketing potrafi robić ludziom wodę z mózgów. Oficjalne, rzetelne testy... khm khm... a czy istnieje w ogóle coś takiego?
@Majster (autor: anon1984 | data: 21/08/16 | godz.: 20:09) Sam też to przechodziłem tylko boleśniej, najpierw były zasilacze dodawane do bud - pierwsze spotkanie z zaawansowaną technologią niewielkie zwarcie w instalacji i komp na złom (praktycznie tylko procka i karty nie uszkodziło). Następny był Chieftec trzymał parametry, ale był kupiony z większą mocą niż cała platform potrafiła skonsumować i nie było problemów do czasu zmiany GPU... Teraz mam już drugi zasilacz od korsarza z normą 80+ i wychodzę z założenia że nie przekłada się starego PSU do nowego kompa oraz warto wydać parę stów na porządny zasilacz i mieć spokój. Za certyfikaty i technologię się płaci, tak samo jak za markę...
Komentarz nr. 25. (autor: Majster | data: 21/08/16 | godz.: 21:10) No właśnie... ludzie nie zdają sobie sprawy jak cholernie ważnym podzespołem jest zasilacz. Te różne nietypowe Deer, Xilence, Megabajt, Feel, Qoltec itp., one działają do pewnego momentu. Ryzyko uszkodzenia sprzętu jest niespodziewane i bardzo prawdopodobne. Takie coś jak działa to działa, ale przychodzi pewien moment... pstryk i po temacie.
Pamiętam, że parę lat temu gdy potrzebowałem skompresować jakiś film z płyty DVD do DivX lub XviD, brała mnie jasna cholera. Wiele razy instalowałem od nowa system, kodeki, używałem programu w nowszej wersji - nic z tego. Kompresja trwała bardzo długo, można było dostać szewskiej pasji. Z kolei inny kolega nie miał z takim czymś żadnych problemów.
Dopiero parę lat później dowiedziałem się, że zasilacze nie były takie rewelacyjne jak się o nich mówiło. Nawet ten znany Tagan U15 Easycon 580W, najmocniejszy z całej serii. Tego skubańca miałem ponad 5 lat a kupiłem go w lipcu 2007 roku.
Kolejny przykład...
Gdy kupiłem grę The Suffering: Ties That Bind na początku 2011 roku i ją zainstalowałem, to zobaczyłem wtedy masakrę. Ustawienia najwyższych detali, rozdzielczość tylko 1280x1024 a gra była niegrywalna. O ile na początku było jeszcze względnie, tak później gdy nasz bohater przemieniał się w dziwnego potwora, nie dało się grać. Gra przycinała się naprawdę niesamowicie. Jakiś czas później po zakupie nowego zasilacza, dowiedziałem się o co chodziło. Tutaj chodziło o zasilacz, o porządny zasilacz.
@4: ten kto ma lapka na APU nie słucha bredzeń matołków (autor: zartie | data: 22/08/16 | godz.: 07:18) Starsze gry chodzą bardzo dobrze, większego poboru mocy całego komputera niż 15 W nie odnotowałem (testowałem go dosyć długo po zakupie). Problemem w PL było kupienie lapka z jakimś wydajniejszym modelem APU, mimo że podobno AMD natłukło ich jak śrubek.
zacytuje trochę dobrych spostrzeżeń (autor: Zbyszek.J | data: 22/08/16 | godz.: 20:53) 1. Zen SMT throughput is much better but single core still lower because AMD still has not revised that 40% IPC improvement. AMD could have taken a leaf off IBM's Power8 by designing an architecture specifically to run 2 SMT threads, see: http://hothardware.com/...amd-zen-throughput-3.jpg
dual register sets and dual program counters.....
2. Blender is open source software. So its easy to add speedups and optimizations for Zen (also means easy to cripple competitors CPU). Will wait for better (hard to manipulate) benchmarks....
3. Why 3GHz? Could that be the max clockspeed of a cherry picked Zen engineering sample? Core i7 6900K base clockspeed is 3.2ghz. So why not 3.2ghz, same clockspeed as boost on the Zen engineering sample? 3.2ghz is not far from 3ghz, likewise 3ghz is not far from 2.8ghz. Reminds me of this https://www.youtube.com/...?v=R7EZmYth6TM&t=0s cherry picked 3ghz engineering sample...
4. Delayed to 2017, exactly as many predicted after Lisa Su's cryptic speak at AMD's earnings call. Probably AMD needs to time to tweak for more clockspeed.
5. Another delay indicator is, where are the AM4 motherboards? Have not seen any announcements or exhibits from major motherboard manufacturers.
6. Global Foundries 14nm LPP is a low power process node. That means AMD's Zen is being fabbed using low power process node usually designed for mobile SoCs, thus expect low frequency. Previous AMD desktop CPUs has always been fabbed using high performance process node.
D O D A J K O M E N T A R Z
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.