TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
Piątek 27 stycznia 2017 |
|
|
|
Uzyskano metaliczny wodór. Mamy nowy nadprzewodnik? Autor: Wedelek | źródło: Slashgear | 19:02 |
(15) | Zmiana stanu skupienia wodoru z gazowego w stałe była przez lata niedoścignionym celem ku któremu dążyli fizycy. W końcu ta sztuka udała się pracownikom Uniwersytetu w Cambridge, którzy swoim odkryciem podzielili się na łamach magazynu Science. Uzyskanie metalicznego wodoru stało się możliwe dopiero po obniżeniu temperatury do -267,5 stopni Celsjusza (5.5K) i zwiększeniu ciśnienia do 495 gigapaskali. Dopiero w tak ekstremalnych warunkach udało się rozerwać wiązania atomowe, wyzwolić wolne elektrony i zmienić wodór w metal.
Teraz fizycy badają czy metaliczny wodór może przetrwać w warunkach ciśnienia atmosferycznego i w „zwykłej” temperaturze. Jeśli stały stan skupienia wodoru ma fazę metastabilną, to oznacza to ogromny przełom w wielu dziedzinach. Metaliczny wodór ma być bowiem nadprzewodnikiem w temperaturach powyżej 0 stopni Celsjusza.
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K O M E N T A R Z E |
|
|
|
- ... Terminator T-1000... (autor: SebaSTS | data: 27/01/17 | godz.: 20:56)
... faza metastabilna :-)
- Straszne napisany (autor: KamieniKupa | data: 28/01/17 | godz.: 15:26)
ten news...... nie mogę czytać!!!
- @up (autor: josh | data: 29/01/17 | godz.: 02:26)
Co jest nie tak z tym news-em?
- @02 (autor: kombajn4 | data: 29/01/17 | godz.: 08:23)
Również nie widzę nic strasznego. Nie rozumiesz pojęć, lub różnicy między stopniami Celsjusza a Kelvina czy co? W newsie chodzi o to że stworzono nowa formę wodoru w której potencjalnie może on być nadprzewodnikiem w temperaturze pokojowej. Obecne nadprzewodniki trzeba ekstremalnie chłodzić np ciekłym azocie żeby wykazywały swoje właściwości fizyczne. Tutaj masz krótki filmik prezentujący o co chodzi na przykładzie:
https://www.youtube.com/watch?v=zPqEEZa2Gis
Zauważ pod koniec gdy wprawił wagonik w ruch jak niewiele siły potrzeba było żeby wagonik śmigał po torze. Tu jest zawarta magia kładziesz tor z magnesów albo elektromagnesów żeby było taniej w podwoziu pojazdu umieszczasz nadprzewodnik i całość porusza się bez tarcia podłoża (zostaje tylko tarcie powietrza) dzięki czemu potrzeba bardzo mało energii żeby np cały pociąg towarowy przejechał z miasta do miasta.
- niech no ktoś wytłumaczy (autor: Mario2k | data: 29/01/17 | godz.: 10:22)
Czyli na tym nowym nadprzewodniku w temperaturze powiedzmy +5'C taki obiekt będzie wiecznie śmigał po tym torze wykonanym z eneodymów ?
Czy ten cały system się kiedyś rozmagnesuje ?
- rozerwać wiązania atomowe (autor: Conan Barbarian | data: 29/01/17 | godz.: 11:03)
Jakie to niby wiązania atomowe zostały rozerwane, skoro wodór nie tworzy sam ze sobą cząstek?
https://pl.wikipedia.org/.../Wiązanie_kowalencyjne
- @05 (autor: kombajn4 | data: 29/01/17 | godz.: 12:40)
Obiekt będzie śmigał do czasu aż opór powietrza nie wytraci całej energii z którą się popchnęło obiekt.
@06
tu masz opis po angielsku:
"To create it, Silvera and Dias squeezed a tiny hydrogen sample at 495 gigapascal, or more than 71.7 million pounds-per-square inch - greater than the pressure at the center of the Earth. At those extreme pressures, Silvera explained, solid molecular hydrogen -which consists of molecules on the lattice sites of the solid - breaks down, and the tightly bound molecules dissociate to transforms into atomic hydrogen, which is a metal."
źrudło https://phys.org/...c-hydrogen-theory-reality.html
- kolejne pytanie (autor: Mario2k | data: 29/01/17 | godz.: 16:22)
Czy tak sprasowany material bedzie stabilny w normalnych warunkach ?
bo jesli nie to nie widzę żadnych korzyści z tego odkrycia.
- @08 (autor: kombajn4 | data: 29/01/17 | godz.: 17:48)
Przeczytaj sobie ten podlinkowany artykulik na phys.org. Przewidują że taki metaliczny wodór będzie metastabilny w warunkach pokojowych. To znaczy bez zmiany warunków np wysokiego ciśnienia lub nacisku będzie stabilny.
- tfu (autor: kombajn4 | data: 29/01/17 | godz.: 17:49)
ciśnienia lub nacisku - masło maślane. Chciałem napisać ciśnienia lub temperatury.
- No to lecimy (autor: Kosiarz | data: 29/01/17 | godz.: 18:04)
@5
Chodzi o to ze w nadprzewodniku nie masz strat - opor jest rowny zeru. W teorii pozwala to na stworzenie poduszki elektromagnetycznej do ktorej utrzymania wystarczy zatrudnic chomika ;)
@6
Wodor podobnie jak tlen i azot tworzy czasteczki dwu atomowe. H2 O2 N2.
@7
Zrodlo!!!!
@8
No i wlasnie tutaj jest cala zagadka. Jezeli 'metaliczny wodor' rzeczywiscie posiada takie wlasciwosci to
a) czy rozpadnie sie po podniesieniu temperatury
b) czy rozpadnie sie po obnizeniu cisnienia
jezeli przykladowo wystarczyloby utrzymane cisnienie to 495 gigapascali jest w granicach wytrzymalosciowych stali i teoretycznie moznaby zaczac wymieniac miedz i swiatlowody ;)
- @03 (autor: KamieniKupa | data: 29/01/17 | godz.: 18:30)
"Dopiero w tak ekstremalnych warunkach udało się rozerwać wiązania atomowe, wyzwolić wolne elektrony i zmienić wodór w metal.
"
Wyzwolić wolne elektrony - Co to znaczy?
wyzwolić wolnych uchodźców ?
"zwykłej” temperaturze - temp. pokojowej po prostu .
Jest to stan metastabilny. A jak każda osoba znająca podstawy matematyki lub fizyki to nie przetrwa.
Jest to tylko potwierdzenie czegoś co dawno przewidywano, więc fajnie. Od dawna istnieją nadprzewodniki topologiczne działające do 373K.
- Oczywiście (autor: Semyazza | data: 30/01/17 | godz.: 08:08)
pierwszą firmą która na tym skorzysta będzie intel, amd opanuje ten materiał za 50lat.
- tak czekałem (autor: kombajn4 | data: 30/01/17 | godz.: 08:15)
aż któryś z dwóch nadwornych troli powie coś w ten deseń. Semyazza paradoksalnie możesz być bliski prawdy faktycznie pewnie AMD opanuje ten materiał jako podstawę budowy CPU za 50 lat czyli pewnie w jakiś rok po Intelu.
- to teraz czekam aż okiełznają grawitację (autor: Sławekpl | data: 30/01/17 | godz.: 10:34)
i pojawią się latające machiny bez potężnych silników, samochody latające w tym roku ma pokazać Airbus ;)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D O D A J K O M E N T A R Z |
|
|
|
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|