Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Poniedziałek 2 września 2024 
    

Intel porzuca litografie 20A, skupia się na 18A


Autor: Zbyszek | źródło: TechPowerUp | 21:45
(16)
W 2021 roku nowy szef Intela, Pat Gelsinger zapowiedział wzrost nakładów na fabryki układów scalonych, oraz przyspieszenie opracowania kolejnych procesów litograficznych. Ogłoszono wówczas litografię "Intel 4" (dawniej 7nm) i jej usprawnioną wersję o nazwie "Intel 3" oraz dwie całkowicie nowe litografie Intel 20A i Intel 18A, wykorzystujące innowacyjne tranzystory RibbonFET z bramką otaczającą tranzystor (przez TSMC i Samsunga nazywane: GAAFET). Teraz Intel poinformował, o porzuceniu dalszych prac nad litografią 20A. Układy krzemowe dla procesorów Arrow Lake, które miały być wytwarzane w tej litografii, zostały już przeniesione do procesu litograficznego zewnętrznego dostawcy (prawdopodobnie 4nm lub 3nm od TSMC).

Zamiast równoczesnego rozwoju litografii 20A i jej usprawnionej wersji o nazwie 18A, Intel zamierza się teraz skupić tylko na tej drugiej litografii. Ma ona być gotowa do produkcji układów scalonych w przyszłym roku. Rezygnację z litografii 20A można wiązać z cięciem kosztów, oraz trwającym własnie zwolnieniom 15 procent pracowników. Redukcja etatów dotyka też na pewno części inżynierów, i nie jest wykluczone, że kierownictwo Intela postanowiło pozostawić zespół zajmujący się rozwojem litografii 18A, zamiast dwóch zespołów opracowujących równolegle litografie 20A i 18A.

Ogłoszenie tej informacji wiąże się z kolejnymi spadkami cen akcji Intela. Cenom akcji dawnego giganta nie sprzyjają też informacje o tym, że Broadcom negatywnie ocenił parametry litografii 18A, i nie zdecydował się zamówić układów scalonych wytwarzanych w tym procesie przez Intel Foundry Services.

Wygląda więc na to, że w Intelu rzucone zostały znaczne siły i środki aby poprawić litografię 18A, co automatycznie spowodowało zakończenie życia poprzedniej iteracji tego procesu, czyli litografii 20A.

 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. już dwa lata temu (autor: Dzban | data: 6/09/24 | godz.: 00:48)
    Wiedziałem że to nie wypali. Ze swoim 10nm mieli ogromne problemy tyle lat a teraz mieli by nadgonić w 3-4 lata. To fizycznie niemożliwe. A prezes dostał sporą podwyżkę w zeszłym roku. Intel jest na równi pochyłej

  2. Też przewidywałem, że nic z tego nie będzie... (autor: pwil2 | data: 6/09/24 | godz.: 06:09)
    To było kolejne granie na czas, żeby tylko nietechnicznych inwestorów trzymać przy nadziei na lepsze jutro. A tak naprawdę to widać, że powoli idą w wypychanie produkcji na zewnątrz, a u siebie mogą tymczasem produkować starocie.

    Powtórka z historii AMD i GF.

    Bali się, że jakby ogłosili kilka lat temu plan, to byłoby to szokiem dla rynku i akcje by osiągnęły dzisiejszy poziom. "Jutro" inwestorzy odetchną z ulgą, gdy usłyszą o całkowitym przejściu na TSMC i pozbyciu się Fabów.


  3. Ma ona być gotowa do produkcji układów scalonych w przyszłym roku. (autor: Conan Barbarian | data: 6/09/24 | godz.: 11:39)
    W "przyszłym roku", to takie "JUTRO".
    Jeśli takie smutki firma serwuje, to już pozamiatane.
    JUTRO powiedzą, że coś tam a akcje w dół.


  4. jeżeli faktycznie 18A będzie gotowe w przyszłym roku do masowej produkcji, (autor: Qjanusz | data: 6/09/24 | godz.: 12:26)
    to decyzja o anulowaniu 20A wydaje się rozsądną redukcją.

    Co do cen akcji, to wszyscy tracą ostatnio. nVidia, AMD, Intel, nawet Marvel.



  5. @up (autor: Conan Barbarian | data: 6/09/24 | godz.: 12:29)
    Wszyscy tracą, ale jakoś Intel szczególnie wtopił / zanurkował, do stany sprzed 14 lat. Jeszcze moment takich lotów i cofnie się o ćwierćwiecze.

  6. @3 A pamietasz jak bylo z 10nm intela?... (autor: gantrithor | data: 6/09/24 | godz.: 17:17)
    w pewnym momencie 14nm ++++ bylo tak dopracowane ze procesory wykonane w 14 nm mialy lepsze parametry niz te w 10nm jesli dalej tak intel zamierza robic to niech odrazu sprzedaja faby i ida do tsmc to bedzie dla nich mniejsza strata.

    Tak sie dzieje gdy ksiegowi zarzadzaja firma moge isc o zaklad ze mialy byc wyniki na papierze i na wyplaty dla inwestorow a reszta niech sie pali niech sie wali jakos to bedzie a z 18A moze byc jak z 10nm intela


  7. Jeszcze 3, maksymalnie 4 lata. (autor: Mario1978 | data: 6/09/24 | godz.: 19:15)
    Koniec krzemu nadchodzi nieubłaganie i to było do przewidzenia lata temu. Lewacy jak zwykle fundują wszystkim trudne czasy i nic na to nie poradzimy bo z wielorybem nie warto się kopać. Gdy ktoś jest już przesiąknięty anty Homo Sapiens ten zabijanie ludzi ma wywalone. Ważne, że to ich samych się nie dotyczy. Ale rachunek prawdopodobieństwa mówi co innego. I tak jak wiele kobiet w tym kraju sama sobie szkodzi tak wielu Lewaków też sobie szkodzi a nie tylko tym co widzą dlaczego to się dzieje i skąd się wzięło. Europa jest zdegenerowana a co o tym świadczy? Ano fakt, że broni się Przestępców od lat a ludzie, którzy często mają nie jedną śmierć na karku lub popierają tych co mordują dzieci oraz innych ludzi tylko potwierdza ich degenerację. USA upada od lat a było to wiadome już w 2019 roku gdy były prezydent USA Donald Trump ogłosił, że Chiny są zagrożeniem bezpieczeństwa. Gdyby ludzie byli choć w połowie tak Mądrzy jak JA w tematach dotyczących NAS wszystkich to by zauważyli opierają dane na rzeczywistych wydarzeniach a nie przekłamaniach książkowych, żę USA jest odpowiedzialnie za ponad 80% konfliktów zbrojnych. Oni zawsze mieli cel zarobkowy i to było najważniejsze. Niedługu przyjdzie WAM wybierać między USA a Rosją czyli Chinami. Ja żadnej strony nie popieram bo najważniejsze jest dobra współobywateli i żadnego innego kraju. Ale może tak się stać, że zobaczymy jak Putin zdradza Chiny. Rosja, USA, Izrael, UE, Anglia mają wspólnego pana w sekcie Talmudycznej. To przez nich są sterowani. Pytanie czy Putin rzeczywiście zrywa z okowami Talmudu a może jednak o to chodzi? Na końcu Rosja i USA chcą zniszczyć Chiny a w takim przypadku lepiej być po stronie Chin. Wiecie dlaczego? Zobaczcie jak łatwo im idzie mordowanie dzieci na terenie Palestyny. Hitler zresztą w Polsce też wprowadził aborcję. Sam temat tyczy szybkiego rozwoju w jakim znajdują się największe firmy. Większość Lewaków będzie zdziwiona ale to Huawei i wiele firm za nimi poprowadzi NAS ku lepszej przyszłości gdzie sekta Jude nie będzie miała już nic do powiedzenia. Jednak strata władzy to jeszcze inny problem. Ludzie będą ginąć tylko dlatego, żę Jude będzie chciała rządzić dalej i ich bardzo boli, że Chiny swoją Mądrością są bardziej rozwinięte i nie widzą sensu atakować Tajwanu bo niby po co? Ja od lat czekam aż te Bańki Spekulacyjne z USA zaczną pękać bo wiadome, że to nastąpi. Na razie sztucznie są utrzymywane z wycenami na tak wysokim poziomie. Chociaż może to się odbyć jeszcze inaczej a mianowicie co się stanie gdy $ będzie kosztował 50 groszy?

  8. @7. (autor: pwil2 | data: 6/09/24 | godz.: 23:17)
    Największym zagrożeniem dla komunizmu od zawsze był sąsiad, któremu wiedzie się coraz lepiej. To otwiera oczy obywatelom. Dla ruskich takim zagrożeniem Ukraina w UE i kolejne dekady wzrostów PKB. Dla chińczyków wrogiem stał się sąsiedni Taiwan. Dla korei północnem solą w oku Korea Południowa.

  9. Nie dziękuję (autor: Lucyferius | data: 7/09/24 | godz.: 19:58)
    Powodzenia w szukaniu frajerów na nowe procki. Po tym co zrobili z 13 i 14 generacją, jak się zachowali i olali wszystkich. Jako pechowy użytkownik procesora 13 generacji, przechodzę do AMD.

  10. Lucyferius (autor: Markizy | data: 8/09/24 | godz.: 22:20)
    przypomnę że procesory 386 miały problemy z liczeniem w 32bitach https://retrocomputing.stackexchange.com/...ly-bug
    następnie pentiumy z dzieleniem
    https://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_FDIV_bug
    a pomimo to był liderem przez lata.

    Tak że bez spiny amd też miało wpadkę z am5
    https://www.theverge.com/...ut-am5-motherboard-fix
    skala na ich szczęście była dużo mniejsza.

    To że ty przejdziesz na amd i 100 kolejnych intel nawet nie odczuje.


  11. a właśnie Intel odczuwa (autor: ziemowit | data: 9/09/24 | godz.: 11:46)
    i biegiem czasu coraz bardziej

  12. @Markizy (autor: Marek1981 | data: 9/09/24 | godz.: 11:50)
    Intel już odczuwa, od kilku lat świadomi użytkownicy (w tym administratorzy IT) przechodzą na procki AMD i to samo proponują w swoim środowisku pracy. Proces mozolny ale jednak postępuje. Teraz Intel już nie ma tak po swojej stronie branży IT, by ta ich błędy uciszała i marginalizowała.

  13. @10. (autor: pwil2 | data: 9/09/24 | godz.: 14:57)
    Kiedyś Intel miał przewagę mając własne Faby w nowszym procesie. Jako duzi mogli więcej, szybciej. Teraz to dla nich kula u nogi, a cała konkurencja od lat współpracuje z TSMC.

  14. c.d. (autor: pwil2 | data: 9/09/24 | godz.: 15:01)
    Jak AMD miało konkurować mając 32nm, później ledwo 28nm i koniec kasy. Jakby AMD miało dostęp do 14nm, mogliby nawet nieco jeszcze wycisnąć z Buldożera/FX.

  15. ... Za to teraz lapki ASUS 17" z i3-1220P można wyrwać poniżej 1700zl (autor: SebaSTS | data: 9/09/24 | godz.: 15:42)
    ... Import równolegly z USA ale z FV. Proenywalny Ryzen to juzy bliżej 2999zł. Można dołożyć 8GB RAM i dysk większy SSD z czasem, ale na start to super opcja.

  16. zgadzam sie z Mario1978 (autor: alex2400 | data: 11/09/24 | godz.: 22:03)
    zgadzam sie z tym co napisales. tylko moze byc tak ze wspolobywatele za pozno otworza oczy duzo ludzi zyje z klapkami na oczach poprostu sa slepi i nie widza ze kazdy polityk ma swojego "mentora" a ten skolei ma nad soba kolejnego az zblizamy sie do czubka piramidy.... ja nie wiem ile jeszcze trzeba by ludzie zrozumieli dolozyli podatkow prad drozszy niz w zachodniej europie a lider wspolobywateli opowiada bajki a ludzie wierza w kazde slowo......

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.