Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2019
RECENZJE | TEST: GeForce 8800GS i podkręcony Radeon 3850
    

 

TEST: GeForce 8800GS i podkręcony Radeon 3850


 Autor: DYD | Data: 07/02/08

TEST: GeForce 8800GS i podkręcony Radeon 3850Dzisiaj w artykule wystąpią dwie karty z segmentu środka. Pierwsza oparta jest na układzie nVidia GeForce 8800GS, która cenowo uplasowała się pomiędzy 8800GT a 8600GTS. Zadaniem tego modelu jej właśnie wypełnienie sporej luki pomiędzy tymi dwoma układami. Czy to się uda - zobaczymy na przykładzie modelu ASUS EN8800GS TOP z fabrycznie podkręconymi zegarami. Druga testowana karta, to HIS RadeonHD 3850 Turbo, jedna z najbardziej podrasowanych kart opartych na układzie ATI3850. Jak wypadły obie karty w konfrontacji ? Zapraszam do artykułu.
     

ASUS EN8800GS TOP

Na początek słów kilka o układzie 8800GS na którym jest zbudowana ta karta. Jak pisaliśmy w newsach z początku roku, Nvidia dwoi się i troi, by odzyskać stracony po niedawnych przetasowaniach na rzecz AMD segment rynku kart graficznych przynoszący największe dochody. W przedziale cenowym 500-800zł to właśnie seria 35x0 okazała się dobrym posunięciem AMD. Okazuje się, że nowy chip G96 (GeForce 9600GT) nie jest jedynym pomysłem firmy z Santa Clara na wypełnienie luki wydajnościowej pomiędzy GeForce 8800GT i 8600GTS oraz stworzenie karty graficznej cenowo i wydajnościowo konkurencyjnej wobec Radeona HD3850. Niedawno miała miejsce cicha premiera układu GeForce 8800GS. Zobaczmy czym się wyróżnia ten model.

Rdzeń G92GS wykonany jest w technologii 65-nanometrów i zbudowany jest ze sporej ilości 754 milionów tranzystorów. Posiada 12 jednostek ROP, 96 jednostek Stream Processor oraz nietypową, 192-bitową magistralę pamięci. Przypomnę, że 8800GT cechuje 16xROP, 112 jednostek SP oraz 256-bitową szerokość magistrali pamięci, zaś 8600GTS posiada 8xROP, 32 SP i 128-bitową szynę. Standardowe taktowanie 8800GS wynosi 550MHz dla rdzenia i 1375MHz dla jednostek SP, natomiast 384MB pamięci GDDR3 działa z częstotliwością 800MHz (DDR 1600). Asus wyposażył ten model karty w fabryczny overclocking, co przełożyło się na wartości: 600MHz (rdzeń), 1700MHz (SP), 1800MHz (pamięci).

Technologiczne niczym nie różni się ten układ od innych z rodziny GeForce 8. Posiada wsparcie dla DirectX 10.0, Shader Model 4.0 oraz 128-bitowe zmiennoprzecinkowe oświetlenie high dynamic-range. Pełnoekranowy antyaliasing można uzyskać do wartości 16x. PureVideo HD oraz wbudowany procesor wideo odpowiadają za sprzętową akceleracją odtwarzania filmów High-definition H.264, VC-1, MPEG2 oraz WMV9. Karty GeForce 8800GS można łączyć na płytach NVidii z chipsetami SLI poprzez specjalny mostek. Maksymalnie można połączyć dwie karty w trybie SLI. Karta posiada wyjście TV-HDTV, zgodność z HDCP i dwa cyfrowe wyjścia DVI DUAL LINK. Maksymalna rozdzielczość to 2560x1600 pikseli poprzez pojedynczy port DVI.

Przejdźmy do opisu samej karty. Laminat jest dość spory, wielkością przypomina serię 8800 niż 8600. Konstrukcja chłodząca umieszczona na rdzeniu jest dość pokaźnych rozmiarów i na pewno nie jest rozwiązaniem referencyjnym. Asus zamieścił potężny cooler, otaczający swoim radiatorem także pamięci. Poprzez spore rozmiary coolera, karta zajmie dwa sloty na płycie głównej. Chłodzenie karty sprawuje się poprawnie, pracując bardzo cicho i wydajnie.


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

GeForce 8800GS wymaga dodatkowego zasilania w postaci 6-pinowego złącza PCI-E. Producent zaleca zasilacz 400W dla pojedynczej karty. Podczas pracy w 2D (idle) temperatura rdzenia wynosiła 45°C i cały testowy system pobierał moc 108W. Podczas maksymalnego obciążenia (Crysis), temperatura rdzenia wynosiła 58°C i cały testowy system posiłkował się 168W. Dodam, że bez grafiki, w idle pobór mocy testowej maszyny wynosił 70W. Pomiar dokonany z sieci za pomocą urządzenia Energy Check 3000.

W kwestii wyposażenia. W niedużym pudełku, oprócz karty znajdziemy dwie płyty CD z instrukcją i sterownikami (v169.23 NON-WHQL, aktualnie jedyne wykrywające układ 8800GS 512), papierową instrukcję, kable HDTV, przejściówkę DSUB->DVI oraz przejściówkę zasilającą Molex->PCI-E.



HIS RadeonHD 3850 Turbo

Standardowy test karty z układem RadeonHD 3850 był już na naszych łamach. Teraz przyjrzymy się wersji mocno podkręconej i wyposażonej w 512MB pamięci. Na początek kilka słów przypomnienia układu Radeon HD 3850.

Zbudowany jest na procesorze graficznym RV670 Pro, wykonanym w procesie technologicznym 55nm (w porównaniu do 80nm z układu RV600). Zmieszczono w nim 666 milionów tranzystorów. Wyposażony jest w 512MB pamięci GDDR3 z 256 bitową magistralą pamięci, 320 procesorów strumieniowych oraz 16 jednostek ROP. Posiada wsparcie dla DirectX 10.1, Shader Model 4.1 oraz 128-bitowe zmiennoprzecinkowe oświetlenie high dynamic-range. Dzięki Custom funkcji Filter Anti-Aliasing można uzyskać próbkowanie do wartości 24x. Procesor UVD (Unified Video Decoder), przy współpracy z oprogramowaniem ATI Avivo HD umożliwia akcelerację wysokiej jakości video czyli m.in. Blu-Ray, HD DVD i standardy H.264, VC-1, MPEG2. Karty HD 3850 można łączyć na płytach Intela oraz AMD poprzez specjalne mostki (teraz wystarczy pojedynczy mostek). Maksymalnie będzie można połączyć cztery karty w trybie CrossFireX na chipsecie AMD790FX, możliwe jest także łączenie dwóch i trzech kart. Dzięki funkcji ATI PowerPlay, zegar rdzenia obniża częstotliwość w momencie bezczynności, zaś w momencie intensywnej pracy automatycznie zwiększa swoje moce przerobowe. Także w zależności od wysiłku pracy układu w aplikacjach 3D, częstotliwości automatycznie wchodzą na odpowiedni pułap.

DirectX 10.1 ma ukazać się w pierwszym kwartale 2008 roku wraz z pierwszym Service Packiem do Visty. Będzie posiadał kilka nowych funkcji graficznych w porównaniu do DX10. Przede wszystkim obowiązkowo musi zawierać 32-bitowe filtrowanie floating point, próbkowanie 4x anti-aliasing oraz Shader model 4.1.


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

HIS RadeonHD 3850 Turbo cechuje się znanym, masywnym chłodzeniem IceQ3 oraz fabrycznie podbitymi zegarami. Rdzeń graficzny ustawiony został na poziomie 735MHz, z kolei pamięci pracują z częstotliwością 1,96GHz. Chłodzenie jak przystało na IceQ jest ciche i wydajne. Podczas pracy w 2D (idle) temperatura rdzenia wynosiła 34°C i cały testowy system pobierał moc 88W. Podczas maksymalnego obciążenia (Crysis), temperatura rdzenia wynosiła 60°C i cały testowy system posiłkował się 175W. Bez grafiki, w idle pobór mocy testowej maszyny wynosił 70W. Pomiar dokonany z sieci za pomocą urządzenia Energy Check 3000. HIS RadeonHD 3850 Turbo wymaga dodatkowego zasilania w postaci 6-pinowego złącza PCI-E. Producent zaleca zasilacz 450W dla pojedynczej karty (dla wersji CrossFire 550W).

W pudełku HISa znajdziemy kable komponent HDTV, przejściówkę DVI->DSUB oraz DVI->HDMI, mostek CrossFire, sterowniki i ulotkę z darmową pokazówką Half-Life2: Loast Coast i HL2: Deathmatch. Dodatkowo HIS zamieścił nietypowy gadżet w postaci śrubokręta krzyżakowego tradycyjnego wraz z latarką i poziomicą, miły dodatek.



Testy

System: Windows Vista 32-bit Home Premium PL. Sterowniki użyte dla karty Asus GeForce 8800GS 512 to Forceware 169.23 NON-WHQL z płyty CD. Vsync domyślnie wyłączony. Sterowniki dla karty HIS RadeonHD 3850 Turbo to Catalyst 8.1. Ustawienia sterowników takie jak po ich zainstalowaniu. Na wszystkich wykresach podane są średnie ilości fps (klatek na sekundę).

Testy

3DMark 06. Pomiar defaultowy.
Na rozgrzewkę poglądowy 3DMark w najnowszej odsłonie. 3850Turbo prawie jak referencyjny 3870. GeForce 8800GS też przyjemny wynik.

Doom3 v1.3. Pomiar przy pomocy demka Demo1. Ustawienia "Ultra Details".
Świetny wynik 3850Turbo, 8800GS słabo tutaj wypadł.

F.E.A.R. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Drugi raz 3850Turbo uzyskuje wynik prawie jak referencyjny 3870.

Call of Duty 2 v1.3. Pomiar przy pomocy timedemo i specjalnego demka. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Tym razem nVidia górą. Dobry wynik 8800GS.

Half-Life 2: Lost Coast. Pomiar przy pomocy timedemo i specjalnego demka hoclost_coast.dem. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
A tutaj łeb w łeb - remis.

Far Cry 1.4. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Podobnie jak przy Call of Duty 2, bardzo dobry wynik NVidii.

Crysis demo. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności (Benchmark_GPU). Ustawienia dla grafiki "High", "Very High" i "High + AA4".
Przy ustawieniach High + AA4 dobry wynik 3850Turbo.

S.T.A.L.K.E.R.. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Medium" i "High".
W tym pomiarze wyniki zbliżone.

Lost Planet demo DX10. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Low" i "High".
Tester DX10, w niższej rozdzielczości lepszy 8800GS, w wyższej już 3850Turbo.

Call of Juarez demo DX10. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Low" i "High".
ATI górą.

Company of Heroes DX10. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "High".
3850Turbo lepszy niż referencyjny 3870. 8800GS dobry wynik, poza najwyższym trybem.

PT Boats Knights of the Sea demo DX10. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Świetny wynik 8800GS.





Wnioski

Jesteśmy po testach, tradycyjnie pora na podsumowanie. Obie testowane karty dzieli pewna różnica w cenie. Asus wycenia swój model EN8800GS TOP na 649zł (model nie podkręcony ceni się na 599zł), zaś HIS swój turbodoładowany model 3850 wycenia na kwotę 689zł. Wersję niepodkręcone będą odpowiednio tańsze, choć wówczas trochę zmniejszy się ich wydajność. Zarówno Asus jak i HIS posiadają ciche i wydajne chłodzenie, nie powodujące zbytniego przegrzewania się układu graficznego oraz nie mają zbyt dużego apetytu na zasilanie.

Karta HISa uzyskuje wyniki praktycznie bardzo zbliżone do modelu wyższego, a więc RadeonaHD 3870 z pamięciami GDDR4. Czasem nawet uzyskała lepszy wynik od swojego mocniejszego brata. Wyśrubowane częstotliwości zrobiły swoje. Plusem jest także 512MB pamięci na pokładzie. Jeśli cena będzie wyraźnie niższa między podkręconym 3850 DDR3 512MB a zwykłym 3870 GDDR4 512MB warto zainteresować się tym pierwszym.

Asus ze swoim 8800GS także daje rade w testach. Dobry stosunek ceny do wydajności czyni ten model interesującym, jeśli chcemy wydać około 600zł na kartę. 8800GS raczej nie będzie masowo dostępny na rynku - jego rola to wypełnienie luki na czas oczekiwania na model 9600GT. A jak wypadnie ten model w testach, trzeba jeszcze troszkę poczekać.

TwojePC - OK!


HIS RadeonHD 3850 Turbo 512MB


TwojePC - OK!


ASUS EN8800GS TOP (GeForce 8800GS) 384MB


Podziękowania dla firm ASUS POLSKA i HIS POLSKA za udostępnienie sprzętu do testów.