Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Felieton: 4K niczym Pendolino na polskich torach...
    

 

Felieton: 4K niczym Pendolino na polskich torach...


 Autor: Piotr Jakub Karcz (P.J.) | Data: 30/01/15

Felieton: 4K niczym Pendolino na polskich torach...Minęło dwa i pół roku od kiedy w polskich marketach z elektroniką pojawiły się pierwsze telewizory sygnowane złotym logo „4K” oraz „Ultra HD”. O kwestii czym jest i czym nie jest jedno i drugie pojęcie napisano już tak wiele artykułów, że nie będę tego powielał. Aby nie pojawiła się fala komentarzy o zakresie barw, ilości pikseli itp. pozwolę sobie uogólnić: ten artykuł jest o wyświetlaczach o rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli, a konkretniej o monitorach i telewizorach o takiej rozdzielczości nominalnej, którą dla uproszczenia będziemy określać mianem 4K.







Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Felieton: 4K niczym Pendolino na polskich torach...
 
 » Telewizory
 » Monitory
 » Quo Vadis 4K?
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu
 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. nalezy dodac (autor: Mario2k | data: 30/01/15 | godz.: 20:20)
    Ze materialow video 4k nie nalezy ogladac z odleglosci kilku metrow ,no chyba ze kilka znaczy max 2m ;) zalecane bodajrze jest ogladanie w/w 4k z odleglosci nei wiekszej niz 1,5x przekatna ekranu , inaczej cale detale i 4k w piach.

    Niestety jak narazie w przyzwoitej jakosci to mozna sobie Dema 4K poogladac :/
    Netlfix 4k i House of Cards to sredniawka ktorej blizej do dobrego bluray'a niz dobrego 4K

    Niestety przyjdzie dlugo poczekac na fajny jakosciowo material dla przecietnego Kowalskiego
    potrzebne vedzie minimum 25Mbit/s HEVC
    zeby 4k zaczelo wygladac jak nalezy.


  2. o czym my tu mówimy (autor: m&m | data: 30/01/15 | godz.: 21:40)
    w takich rozdzielczościach to tylko offline, przy przycinaniu youtuba przez orange możemy tylko pomarzyć nawet o 1080p

  3. Zaczynać od udowodnienia, że nie ma się pojęcia o kolei to trochę strzał w stopę (autor: zartie | data: 30/01/15 | godz.: 21:55)
    No ale zobaczymy czy na telewizorach autor zna się tak samo, czy lepiej. Rozpoczynam czytanie.

  4. nie ma to jak zacząć od marudzenia zanim się przeczyta tekst (autor: Sławekpl | data: 30/01/15 | godz.: 23:12)
    a może to teraz trendy i trzeba iść z duchem czasu :P

  5. @3 Rozwin prosze ten skrot myslowy (autor: pandy | data: 31/01/15 | godz.: 00:20)
    ktorego uzyles...
    Wg mojej wiedzy Pendolino jedzie z maksymalna predkoscia na odcinku ok 80 km... co gorsza Pendolino to bardzo drogi PR PO... Warto postawic pytanie o srednia predkosc rozwiajna na naszych szlakach - nie zdzwie sie ze bedzie ona grubo ponizej 100kmph- w tej chwili Pendolino to po prostu zabawka ludzi z Warszawy chcacych szybko dojechac nad morze albo "w gory".

    Co do artykulu zas - ogolnie ok ale...
    Zostala juz ujawniona specyfikacja UHD BD:
    http://www.avsforum.com/...ay-spec-ces-2015-a.html

    Pokrotce - plyty 3 i 4 warstwowe, datarate 108 i 128Mbps, pojemnosci odpowiednio 66GB i 100GB.
    HDMI 2.0 i HDCP 2.2, H.265 jako standardowy video codec, w koncu bedziemy mieli 10 bitow w standardzie - koniec bandingu!


  6. wole nie myśleć jak by wygladał kanał 4K w wykonaniu nc+ czy polsatu (autor: ulan | data: 31/01/15 | godz.: 01:49)
    jeżeli porówna się jakość kanałów 1080i na zachodnich platformach cyfrowych a polskich to różnica jakości widać od razu, ze względu na koszta nasi na jeden transponder pakują kilka kanałów HD tamci 2, bitrate w zachodnich platformach w HD to ok 20 Mbps na naszych 7-8 Mbps, dostajemy kanał HDpodobny.
    Jeżeli teraz mieli by nasi nadawać kanał 4K który wymaga jeszcze wyższego bitrate to zrobili by z tego masakrę...gdyby chcieli nadawać w jakości niemieckiej Premier to mogli by przy ilości transponderów nadawać góra kilkanaście kanałów HD a nie kilkadziesiąt, albo musieliby dokupić kolejne transpondery a to już wiąże sie z dużymi kosztami.
    Ale podejrzewam ze i zachodnie platformy nie będą się śpieszyć z kanałami 4K bo albo jeden kanał UHD=jeden transponder, albo ogólnie może być problem z nieupchnięciem w odpowiedniej jakości kanału UHD na obecnych satelitach. Może się okazać ze aby uruchomić kanały UHD będą potrzebne satelity nowej generacji (obecnie max jeden transponder daje bitrate na poziomie ok 54 Mbps)


  7. @5. (autor: Kenjiro | data: 31/01/15 | godz.: 10:09)
    Przy 8-bitach już nie widać bandingu, problemem jest nadmierna kompresja lub nieodpowiednia kompresja dla obszarów o niewielkich zmianach jasności lub koloru.
    10-bit to żadne panaceum, tym bardziej że nie znam monitora który WYŚWIETLA prawdziwe 10-bit na matrycy 10-bit, a nie FRC na zwykłej 8-bitowej. Już nie wspominając o telewizorach, którym się bardzo nie spieszy.
    Aczkolwiek H.265 by się przydał, ale w formie otwartej (open), aby powstały doskonałe i sprawne kodeki.

    Ogólnie idea 4K może i jest słuszna, ale implementacja tegoż woła o pomstę do nieba, tym bardziej, że zamiast 4K ludzie woleliby FHD 120fps czy 144fps, bo taki materiał pozwala na znacznie więcej. Tym bardziej, że magia cyferek powoli się załamuje i ludzie przestają zwracać na rozdzielczość uwagę... na całe szczęście.


  8. Nie przesadzajmy z tym bitrate (autor: pandy | data: 31/01/15 | godz.: 17:03)
    w wypadku H.264 i 1080i25 spokojnie wystarczy 10 - 12Mbps - nie znam regularnego broadcastu z predkoscia 20Mbps - kluczem jest jakosc enkodera a tu niestety nasz platformy sepia na maksa...

    @7
    Oczywiscie ze widac widac banding przy 8 bitach zwlaszcza w TV gdzie przedzialow kwantyzacji jest mniej niz w IT (zakres 16-235/16-240).

    Proponuje zeby kolega polozyl sobie gradient bez ditheringu z minimalna roznica poziomow - banding bedzie swietnie widoczny. Kompresja ma tu malo do powiedzenia - oczywiscie szum (czy dithering) moze pomoc i tu mniejsza kompresja pomaga zachowac wlasnie dithering.
    W sprzecie profesjonalnym od dekad uzywa sie formatu 10 bitowego i jest to widoczne (poza tym 10 bitow poprawia kompresje skutkujac mniejszym bitrate przy tej samej jakosci).
    10 bitow mozna uzyskac stosujac temporal/spatial dithering - wazne by miec dane - z tym na razie bylo kiepsko.

    Nie rozumiem - H.265 jest kodekiem otwartym i istnieja takze otwartozrodlowe implementacje H.265 - problemem jest ze jest to bardzo nowy kodek i w zwiazku z tym implementacje H.265 pozostawiaja duzo zyczenia.

    4k to format marketingowy - pisalem to juz wiele razy wczesniej - po porazce TV3D, 4k stalo sie nowa magia majaca napedzac rynek sprzedazy TV.
    Docelowym formatem jest 8k.


  9. To portal twoje pc czy twoje tv? (autor: 0r8 | data: 31/01/15 | godz.: 17:14)
    tyle mam do powiedzenia w temacie:
    http://cenowarka.pl/...;hloc=eu&v=e#filterform


  10. @8 hmmm (autor: ulan | data: 31/01/15 | godz.: 19:01)
    mam dekoder na enigmie2 tam jet opcja pokazywania bitrate, w czasach kiedy "świeciło słoneczko", można tez było oglądać niemieckie Premier, porównywałem wtedy bitrate polskich kanałów hd i niemieckich u na był to poziom 7-8 Mbps na niemieckich oscylował 17 do 20 Mbps
    skąd ta teza o docelowym 8K??? o ile czytałem na ten temat to format 4K jest maksymalnym formatem który da się wyciągnąć z klatki filmowej, więc z tego co pisali nie da się z nich zrobić np. 8K, a wtedy pozostają tylko nowe materiały powstałe po zastosowaniu sprzętu 8K...


  11. zadne tam 4K tylko oled (autor: detox | data: 31/01/15 | godz.: 19:55)
    mialem okazje porownacmonitory 4k wiodacych producentow z oled LG full HD, w obu przypadkach obraz demonstracyjny. Powirm tylko tyle, nigdy jeszcze moje oczy nie widzialy tak dobrego obrazu, perfekcyjnie ostrego z niesamowitym kontrastem i paleta kolorow. To jest najblizsze doskonalosci. Strach pomyslec jakie szczegoly by ten monitor pokazal gdyby dysponowal wyzsza rozdzielczoscia. Mial ze 40 cali lub troche wiecej ale to byl po prostu zachwyt nad technologia obrazu. Moga robuc lcd i 8K a nawet 16, zawsze to bedzie do jakigos stopnia ulomna technologia pomijajac fakt drastycznej ilosci danych w takiej technologii. LCD i dalszy rozwoj to slepa uliczka, obok lecial demonstracyjny obraz 4K, nawet nie chcialem sie oderwac od tego oled full hd taki byl zachwycajacy.

  12. @11 (autor: KamieniKupa | data: 31/01/15 | godz.: 20:46)
    Tylko jeden problem - kolory są przekłamane, przekoloryzowane, nie odwzorowują prawdziwej palety barw <=> nie nadają się do obróbki grafiki i nie wszystkim się podoba.

  13. @11 móisz jakby 4K i OLED (autor: ulan | data: 31/01/15 | godz.: 21:41)
    były sprzecznymi technologiami, albo jedno albo drugie, a to nie prawda, juz zapowiadane są monitory OLED 4K, jedno drugiego nie wyklucza

  14. @5: Wiem, że kopanie Pendolino jest w modzie, ... (autor: zartie | data: 31/01/15 | godz.: 22:33)
    ale mnie już znudziły wszelkie aluzje na ten temat. Tym bardziej, że najgłośniej krzyczą idioci, którzy o kolejach nie mają bladego pojęcia, a większość (niestety Ty też dałeś tego przykład) te krzyki bez zastanowienia powtarza.
    Na początek pytanie: czy uważasz za bezzasadny projekt połączenia dużych miast szybkimi połączeniami kolejowymi?
    "Wg mojej wiedzy Pendolino jedzie z maksymalna predkoscia na odcinku ok 80 km..."
    Trochę więcej, ale w przebudowie jest cała CMK i będzie miała dopuszczalną prędkość 250 km/h. Przebudowa ma zakończyć się w tym roku, więc co w tym dziwnego, że dostawę taboru zsynchronizowano z dopuszczeniem do ruchu pierwszego zmodernizowanego odcinka?
    Dla mnie logiczne jest też, że rozpoczęto od CMK, bo ta linia w założeniach była projektowana pod przebudowę na 350 km/h i nie trzeba było na niej zwiększać promieni łuków. Przebudowa każdej innej linii będzie wiązała się z wytyczeniem przynajmniej części jej przebiegu od nowa.
    "co gorsza Pendolino to bardzo drogi PR PO..."
    Akurat zakup Pendolino jest zasługą PO w minimalnym stopniu, PO by tylko drogi budowała (których też na przyzwoitym poziomie brakuje), całe szczęście UE wzięła platfusów do galopu i zmusiła do zajęcia się na poważnie modernizacją kolei.
    "Warto postawic pytanie o srednia predkosc rozwiajna na naszych szlakach - nie zdzwie sie ze bedzie ona grubo ponizej 100kmph"
    Czyli znowu nie masz pojęcia i powtarzasz zasłyszane bzdury. Pendolino jeździ wyłącznie po szlakach zmodernizowanych do prędkości minimum 160 km/h.

    I jeszcze o paru innych bzdurach, bo czepiano się dosłownie wszystkiego:
    Nie ma czegoś takiego, a co wypisują rozmaici mądrale, że pociągi Pesy czy Newagu mogą jeździć 160 - 180 km/h. 160 km/h to granica, powyżej której mówimy o KDP i obowiązują inne procedury sterowania ruchem, bezpieczeństwa itd. Pociągi albo jeżdżą z prędkościami do 160 km/h albo powyżej i dla tych prędkości "powyżej" muszą przejść stosowne procedury. Żaden z tych producentów takiego pociągu nie ma w ofercie i nie wiadomo, czy kiedykolwiek będzie miał, bo wymaga to dużych nakładów finansowych, a rynek odbiorców jest bardzo mały.
    Druga sprawa to ilość składów rezerwowych: na kolei obowiązują ścisłe procedury. Przyznam, że nie wiem co ile godzin Pendolino musi przechodzić przegląd, ale zwykłe EZT przechodzą przeglądy co 72 h!
    Kolejna: koszt zakupu. Pendolino kupiono z pełną obsługą na 17 lat, a więc przez prawie połowę przewidywanego okresu eksploatacji. Bardzo dobrze, bo kultura techniczna na PKP zatrzymała się na poziomie lat 60. XX wieku. Bez tego Pendolino po 5 latach nadawałyby się tylko do obsługi pociągów z Warszawy do Tłuszcza. Cena samych pociągów wcale nie jest dużo wyższa niż pociągów z Pesy czy Newagu (z Vmax 160 km/h).

    Ja się zastanawiam kto kryje się za tą nagonką na Pendolino, bo jakoś nie wierzę, że pewien szmatławiec regularnie wypisywał bzdury na jego temat z własnej inicjatywy i za darmo. Tym bardziej, że afery z zakupem Pendolino daleko nie trzeba szukać, wystarczy wybrać się do naszego południowego sąsiada.


  15. @8. (autor: Kenjiro | data: 31/01/15 | godz.: 22:41)
    To co opisujesz nie jest bandingiem 8-bit per se, a bandingiem przy przejściu z mniejszej przestrzeni niż 24-bit RGB do 24-bit RGB. Mało kto widzi banding czystego 8-bit na poprawnie skalibrowanym monitorze (bez ograniczeń przestrzeni 8-bit), czyli rozróżnia np. 128 od 129.
    A już szczególnie dotyczy to dekompresji sygnału typu 4:2:2, gdzie z założenia jest mniejsza przestrzeń.

    H.265 nie jest otwarte. Jest wyłącznie udostępnione do użytku niepłatnego - czyli MPEG LA okazało łaskę zwykłemu śmiertelnikowi, co nie znaczy, że producent sprzętu będzie mógł sobie za darmo skorzystać, bo on już musi zapłacić licencję. To samo może spotkać kodek w Linuksie czy otwartoźródłową implementację, gdy sobie ktoś z MPEG LA wymyśli, że jednak powinni zapłacić:
    http://www.myce.com/...5-million-for-others-72876/

    PS. Zgadzam się, że 10-bit jest fajne. Jest bardzo fajne i bardzo bym chętnie przytulił odpowiedni monitor/tv (karty już od dawna obsługują) w normalnych cenach (czyli FSI do domu odpada), ale co z tego, skoro producenci wolą iść w 4K zamiast w jakość. Może OLED coś zmieni...


  16. @14. (autor: Kenjiro | data: 31/01/15 | godz.: 22:53)
    Jeśli nie wiesz co kryje się na tą nagonką, to odpiszę, bo to bardzo proste.
    Po pierwsze, za cenę Pendolino, można by kupić kilka składów lokalnych i poprawić jakość ruchu regionalnego, bo on jest najważniejszy, a nie dalekobieżny. Ilość podróży lokalnych to zupełnie inna skala niż dalekich, a skoro już ludzie korzystają z autobusów czy innej komunikacji, to po co mają się przesiadać do kolei? Szczególnie, gdy bilet na samolot z Krakowa do Gdańska można mieć czasem w cenie < 100 zł?

    Po drugie, dużo ważniejsze jest odpowiednie rozplanowanie ruchu, zwiększenie ilości połączeń bezpośrednich pomiędzy najważniejszymi węzłami, a nie tylko jednej nitki północ południe. Planowanie w naszym pięknym kraju leży i kwiczy, a Pendolino jest tego najlepszym przykładem, gdzie wszystkie ekipy bały się przyklepać program przebudowy linii na całej długości i tym sposobem Pendolino będzie jeździć na pół gwizdka. Bez planu na najbliższe 20-30 lat nie ma co mówić o kolei, bo tego się nie buduje na dziś, a za chwilę wybory, więc takie działania traktuję wyłącznie jako kiełbasę wyborczą. Niestety.


  17. @16 (autor: KamieniKupa | data: 31/01/15 | godz.: 23:55)
    Zakup pociągu przed modernizacją połączeń pomiędzy stacjami + zakup pociągu za grube pieniądze mimo, że w naszym kraju są firmy które produkują pociągi spełniające te same standardy za niższą cenę (np: niemcy od nas kupują) + firma sprzedająca pendolino jest oskarżona o korupcje.

    Nie widzę nic pozytywnego w zakupie tego pociągu, zwłaszcza, że został zakupiony za publiczne pieniądze, z czego większość ludzi sobie nie zdaje sprawy...


  18. upscaling (autor: glass | data: 1/02/15 | godz.: 01:27)
    Sam posiadam monitor 4k i nie mam żadnego problemu z mniejszymi rozdzielczościami niż 4k, nie mam żadnych czarnych ramek. Monitor bez problemu skaluje mniejsze rozdzielczości na cały ekran.
    Nawet jak monitor nie ma wbudowanego skalowania, to karta graficzna może to wykonać, tak jak ma to miejsce w laptopach. Wystarczy zmienić ustawienia sterowników.
    Mój monitor umie wyświetlić rozdzielczości typu 2560x1440.


  19. Ad 18. (autor: P.J._ | data: 1/02/15 | godz.: 02:09)
    Pracuję na Dell Utrasharp 32 UP3214Q z EVGA GeForce 780 i niestety, tylko TomRaider ma w opcjach upscaliling. Karta graficzna w menu ma możliwość wyboru upscallingu, ale monitor ją ignoruje. Z tymi monitorami i upscallingiem - z tego co czytałem Radeonki radzą sobie lepiej.

  20. Tak z innej beczki... (autor: P.J._ | data: 1/02/15 | godz.: 02:11)
    Gdzieś a alternatywnym świecie, pewnie teraz na forum miłośników kolejnictwa, czytelnicy dyskutują o monitorach 4K.

  21. Ciekawe kiedy (autor: KamieniKupa | data: 1/02/15 | godz.: 09:51)
    Pendolino będzie miał WiFi/Repeater - bo w dzisiejszych czasach jechać pociągiem i nie mieć możliwości dostępu do internetu jest po prostu żałosne....

  22. .... (autor: coolart | data: 1/02/15 | godz.: 11:24)
    rzekomo kodek h265 ma prawie o polowe lepsza kompresje od starszego brata przy tej samej jakości co raczej jest bajka jak wszystko w co uwierzy klient, ale wielkości transferu danych do przekazania nie nadarza nad tym czego producenci starają się promować. Jeśli nic się nie zmieni w prędkościach transferowanych danych na kablach miedziowych to niedługo a raczej już przy 8K producenci będą proponować i zalecać kable optyczne lecz i one maja swoje ograniczenia. W sieci można znaleźć materiały 4K lecz nie każdy ma na tyle szybki internet by oglądać materiały bezpośrednio i nie będę mówił o tym ze kogo stać bo to inna bajka chodzi o to ze nie w każdym miejscu da rade dostać szybki internet. Wątpię by przez flash player dal rade oglądać 4K skoro już sam flash obciąża procesor a do tego dekodowanie

  23. No to po kolei... (autor: pandy | data: 1/02/15 | godz.: 14:15)
    @14 - mnie nudzi ta propaganda o pendolino ktore nie jest koleja wielkich predkosci ale co najwyzej srednich, co do CMK - jak kolega wytlumaczy kolizyjne przejazdy z trasa Pendolino i moze kolega przytoczy przepisy kolejowe z jaka predkoscia mozna jechac na szlaku gdzie znajduja sie stosowne kolizyjne przejazdy (zreszta juz mamy jeden smiertelny wypadek na koncie Pendolino).
    Jedziemy dalej - niech kolega zdefiniuje duze miasta Polski - ja widze ze na wielu szlakach miedzy miastami wojeowdzkimi predkosci dopuszczalne czesto nie przekraczaja 40kmph i np pociag ze Szczecina do Wroclawia jedzie obecnie o 1,5 godziny dluzej niz przed wojna (1937 rok - trakcja parowa!).
    Ja rozumiem ze niektorzy maja wilgotne pachwiny kiedy widza Pendolino ale ide o zaklad ze taki sam ruch obsluzylby normalny sklad - trasa Amsterdam Berlin ok 5 godzin - zadnym tam Pendolino, w czas podrozy wliczony postoj na zmiane lokomotywy w Bad Bentheim, inny przyklad to Fyra w NL/BE ktora nie uzywa specjalnych skladow a normalne zestawy - kluczem do kolei duzych predkosci sa szlaki - czesto wydzielone - kolega tu bajki opowiada a tymczasem Pendolino jedzie jak jedzie...

    Informacja dla kolegi - zrownowazony rozwoj Polski to srednia predkosc 120kmph na wszystkich szlakach a nje tylko tam gdzie podrozuja "bardzo wazni goscie"
    Unia cisnie i dobrze bo u nas nie ma ani drog dla samochodowych ani dla pociagow.

    Nagonka na Pendolino to wyraz dezaproboty dla zlego wydawania pieniedzy podatnika - mnie kompletnie wisi podroz na trasie z Gdanska do Warszawy za to intreresuje mnie sciana wschodnia czy zachodnia, co zrobic z kompletnym zawlaszczaniem mozliwosci rozwoju przez Warszawe i kilka innych miast - w gory na narty i nad morze - po to jest Pendolino ktore nie pojedzie szybciej niz 200kmph.

    Mnie zastanawia ta medialna propaganda sukcesu Pendolino ktore jest jedna wielka porazka.
    Niech kolega napisze kiedy na calej dlugosci tras obslugiwanych przez Pendolino nie bedzie ani jednego kolizyjnego przejscia czy przejazdu.
    Niech kolega powie skad kolega chce wziac zasilanie dla kolei wielkich predkosci co ile metrow chce kolega dac sekcje 3kVDC i niech kolega napisze cos o limitach mocy wynikajacych z takiego a nie innego systemu zasilania - mam wrazenie ze kolega strzela tu po oczach wiedza specjalistyczna zarzucajac wszystkim wszystko a sam kolega bardzo gladko omija problem systemu jaki jest uzywany przez nasze pociagi i tego co wunika z tych nieszczesnych 3kV.

    @15
    A co brednie tu kolega wypisuje o roznych bandingach oi o tym ze przestrzen YCbCr jest mniejsza niz RGB (info dla kolegi - jest wieksza bo sa to przestrzenie niekomplementarne i w obu istnieja kolory ktorych nie mozna odwzorowac w innej przestrzeni).

    Zaproponowalem koledze - gradient, 45 stopni, odcienie szarosci na poczatku 126 na koncu 130 - niech kolega to wyleje na ekran i sprawdzi sobie.

    Po co kolega wplata w ten watek 4:2:2 - nie widze kompletnie zwiazku z problemem bandingu.

    H.265 jest standardem otwartym tak samo jak H.264!
    Niech kolega nie miesza otwartosci z oplatami licencyjnymi.
    Byc moze Daala bedzie wolna od oplat licencyjnych (status Vp8, Vp9 jest niejasny).

    Przy wiekszej rozdzielczosci 10 i wiecej bitow mozna uzyskac przy pomocy ditheringu - w tym kontekscie konkretna matryca moze miec mniej niz 10 bitow i moze stosowac techniki ditheringu by symulowac 10 i wiecej bitow.

    @22
    H.265 zostal zaprojektowany by przy tej samej jakosc dac o polowe mniejszy bitrate - natomiast by tak bylo potrzeba czasu - to bardzo nowy kodek i dojscie do poziomu obecnego H.264 bedzie wymagac czasu.
    Warto sprawdzic problemy z jakimi borykal sie kilka lat temu H.264, warto tez dodac ze na nowyc roziwazaniach zyskuja tez starsze kodeki np MPEG-2(H.262) - bitrate spada przy tej samej jakosci.
    Potrzebujemy kilka lat by H.265 bylo tak samo zaawansowane jak obecnie starsze kodeki.


  24. Pytanie (autor: KamieniKupa | data: 1/02/15 | godz.: 14:35)
    Czemu nie kupiono np: Dart'a, który jest z Polski oraz jest 2x tańszy od Pendolino, więc zysk w zysku.

    http://www.pesa.pl/...yczne-zespoly-trakcyjne/dart


  25. coolart (autor: Mario2k | data: 1/02/15 | godz.: 16:47)
    Jak juz ktos che porownywac jakosc codec H265 do H264 to powiem ze na jednym Forum zajmujacym sie kodowaniem filmow ktorego pelnej nazwy podac nie moge sa dwie wersje filmu Avatar w 1080p , jedna 9GB H265 i druga 15GB H264 dodawc nie musze ze obydwie w takiej samej jakosci.
    Problem w tym ze na tym samym sprzecie kodowanie H264 zajelo 14godzin a H265 ponad 10 dni :(
    Jeszcze duzo czasu potrzeba na upowszechnienie nowych standardow kompresji


  26. @up (autor: rzymo | data: 1/02/15 | godz.: 18:17)
    długo coś to kodowanie, nie nastraja optymistycznie, ale ;)
    Nie wiem jak to wygląda na tę chwilę ze strony softu, ale wypuszczony niedawno GTX960 ma mieć także sprzętowe kodowanie h.265 (970 i 980 mają tylko dekodowanie):

    "One advantage the GM206 GPU holds over GM204 is its new video engine. While the GeForce GTX 970 and 980 support H.265 (HEVC) video encoding, only the GeForce GTX 960 decodes this forward-looking format. The GeForce GTX 960 promises to be an excellent choice for home theater PCs with the ability to play back 4K video at low power, and natively supporting HDCP 2.2 content over HDMI 2.0."


  27. @20: Nie ja zacząłem o Pendolino, zostałem wywołany do tablicy ... (autor: zartie | data: 1/02/15 | godz.: 21:20)
    ... więc odpowiedziałem.

    @20: Nie ja zacząłem o Pendolino, zostałem wywołany do tablicy więc odpowiedziałem

    @16: za cenę Pendolino można kupić kilka co najwyżej małych szynobusów i takie szynobusy są kupowane na linie lokalne. Mało tego, one są zamawiane w Pesie, gdybyś choć trochę interesował się tematyką kolejową, to byś o tym wiedział! Ale koszt większego pociągu, zabierającego 300 - 400 pasażerów jest w Pesie niewiele niższy niż Pendolino. Przy czym cały czas jest to pociąg nie spełniający głównego założenia - Vmax = 250 km/h.
    Skoro tak wszyscy patrzymy z podziwem na Europę Zachodnią, to dlaczego w kwestii komunikacji nie chcemy się na niej wzorować? Tam już dawno zrozumiano, że kolej musi funkcjonować jako sieć, połączenia dalekobieżne + lokalne, bo inaczej nikt nie będzie chciał z niej korzystać. Że połączenia autobusowe grzęzną w korkach i zwiększają tłok na ulicach miast, a połączenia lotnicze przy odległościach do 600 km nie rozwiązują problemu, bo mnóstwo czasu zajmują dojazdy do i z lotnisk, a dodatkowo te dojazdy powiększają tłok na ulicach miast. A my uparliśmy się iść drogą amerykańską, gdzie (za pieniądze koncernów motoryzacyjnych - polecam film "Wpuszczeni w korek") zniszczono transport szynowy. Poza tym USA to znacznie większy kraj, tam połączenia lotnicze mają sens.

    @17: następny powtarzacz bredni. NIE, W POLSCE NIE MA FIRM PRODUKUJĄCYCH POCIĄGI SPEŁNIAJĄCE TE SAME STANDARDY. Niemcy kupują od nas szynobusy do osługi połaczeń lokalnych. Modernizacje dwóch pierwszych linii są na ukończeniu, inne są rozpoczęte, więc o co ci chodzi?

    @23: z tego co wiem w miejscu śmiertelnego wypadku jest budowany wiadukt i pociągi jeżdzą w nim z ograniczoną prędkością. BTW ten śmiertelny wypadek miał miejsce nie na CMK.
    "niech kolega zdefiniuje duze miasta Polski (...)"
    Przecież wszystkich miast naraz połączyć się nie da. Mam nadzieję, że wprowadzenie Pendolino zapoczątkuje zmiany na kolei i z czasem ta sieć szybkich połączeń będzie się rozrastać, kolejne linie będą modernizowane. Standardem na polskich torach powinno być 160 km/h, a do tego kilka linii, łączących przeciwległe konce kraju, na 250 km/h. CMK powinna być tu jedynie zaczątkiem. Na "prawdziwe KDP" (300 - 350 km/h) Polski w chwili obecnej nie stać i pewno długo stać nie będzie, zresztą przy takich odległościach IMHO są zbyteczne.
    "Niech kolega powie skad kolega chce wziac zasilanie (...)"
    Widzę, że wreszcie trafił się ktoś obeznany z tematem :-)
    Wiem na czym polega problem i też mnie martwi cisza panująca w tej kwestii. Trzymanie się 3 kV DC jest kompletnie bez sensu, ale z drugiej strony ile na polskich kolejach jest taboru multisystemowego? Niemniej jakieś plany wprowadzania nowego systemu zasilania powinny być przygotowane.
    Podsumowując: dla mnie Pendolino jest szansą na zmiany na polskich kolejach.

    @24: i po co wypisujesz te brednie?
    http://www.rynek-kolejowy.pl/...a_do_intercity.htm
    Przy okazji wyszło na jaw jeszcze jedno kłamstwo: Dart, i to w wersji zabierającej ponad 1/4 mniej pasażerów niż Pendolino, wcale nie jest o połowę tańszy! A zauważyłeś, że obrazki na tej stronie, którą podałeś, to rendery? Poczytaj komentarze pod artykułem, który podlinowałem.


  28. @27 (autor: KamieniKupa | data: 1/02/15 | godz.: 22:36)
    Okej - jedna kwestia
    Po co kupować coś przed dostosowaniem się do tego czegoś?
    Usługi konserwowania maszyny - mimo, że nie pracującej, nie należą do najtańszych, więc poco marnować pieniądze(Jak to prawie zawsze jest), jeżeli by można było kupić tak, by został dotransportowany na czas ukończenia modernizacji.


  29. @23 (autor: Kenjiro | data: 1/02/15 | godz.: 23:04)
    H.265 nie jest otwarte. Otwarte to jest GNU, Linux czy BSD. H.265 ma wyłącznie łaskę MPEG LA na użycie do 100k licencji bez opłat. Chyba kolega nie rozumie słowa "otwartość", które w tym przypadku oznacza brak jakichkolwiek ograniczeń licencyjnych i brak patentów na algorytm.

    A co do bandingu to proponuję zmienić monitor na jakiś lepszy, może EIZO CG na zwykłej 8-bitowej matrycy, to nie będzie mieć bandingu, a nie używać jakichś 6-bit + FRC, które banding dają. Ja przy żadnych gradientach bandingu nie mam, tyle.
    A 10-bit z 8-bit + FRC jest g... takie samo jak 8-bit z 6-bit + FRC. Więc nie wciskaj kitu, jak jakiś sprzedawca podróbek.


  30. @27 (autor: Kenjiro | data: 1/02/15 | godz.: 23:08)
    A po co ci pociągi spełniające warunek >250 km/h? Po jaką cholerę? Ważniejsze jest, aby w całym kraju można było jeździć 140 km/h trasami bezkolizyjnymi niż zrobić jedną nitkę "pożal się Boże", ale za to szybką. Do tego bez planu dla całego kraju.
    No ale słusznie, to w końcu nie jest portal kolejowy ;).


  31. @28: modernizacja CMK miała się zakończyć w 2014 roku (autor: zartie | data: 2/02/15 | godz.: 09:06)
    czyli zakontraktowanie dostawy pociągów na 2014 rok było jak najbardziej prawidłowe.
    @30: ta nitka od początku była planowana na większe prędkości, a remont jej trzeba było zrobić. A to, że są obecnie remontowane inne zapuszczone linie, a nie buduje się nowe linie na 250 km/h do Szczecina czy Rzeszowa to chyba dobrze?


  32. Odpowiadam wiec... (autor: pandy | data: 2/02/15 | godz.: 19:36)
    @27

    To i kilka innych rzeczy uwiarygadnia teze o tym ze Pendolino to strata pieniedzy odatnika - ten sam efekt mozna bylo uzyskac stosujac zwykly tabor (ewentualnie zakupujac klasyczne sklady ktore sa znacznie bardziej elastyczne).
    Z tego co wiem nie ma u nas zadnych planow odejscia od 3kV DC... to ogranicza znaczaco osiagi skladow.
    Problem miast - jak juz napisalem - w Pendolino chodzi o marketing ekipy rzadzacej - stworzenie wrazenia ze mamy nowoczesna kolej i tego ze ekipa rzadzaca dotrzymala obietnic (czyli takie nasze TGV).
    Oczywiscie swistaki turlaja sie ze smiechu zwijajac sreberka bo rzeczywistosc skrzeczy... szaki w Polsce maja niskie parametry i poza CMK oraz kilkoma trasami cala reszta zwyczajnie jest w stanie takim ze predkosc w miare bezpieczna nie przekracza 40kmph...
    Z autopsji znam szlak 273 gdzie predkosci skladu czasem ograniczane sa do 30kmph a ruch odbywa sie o jednym torze bo drugi nie spelnia podstawowych warunkow bezpieczenstwa... kolega tu o Pendolino a ja o zrownowazonym rozwoju (a wlascwie powstrzymaniu degradacji) szlakow kolejowych.


    @29

    Kolega myli Wolny jak Free z Otwarty jak Open - H.265 tak samo jak H.264 jest kodekiem otwartozrodlowym z dostepnym standardem i kodem referencyjnego enkodera (HM - https://hevc.hhi.fraunhofer.de/ ).
    Otwarto zrodlowa implementacja H.264 jest np x264 a H.265 x265, dodatkowo duza czesc urzadzen posiadajacych HW dekoder H.264 ma oplacone korzystanie z tegoz H.264 i podobny trend daje sie zaoberwowac w przypadku ukladow HW dekodujacych H.265 wiec z legalnego punktu widzenia uzytkownik posiada pelne prawa zwiazane z uzywaniem H.264 (i w przyszlosci H.265).


    Co do bandingu - serio nie wiem co napisac bo rece mi opadly - tez cenie produkty Eizo czy Barco ale apeluje by kolega jednak odnosil sie do meritum - 8 bitow to za malo by wyeliminowac problem bandingu (o ile nie stosuje sie ditheringu).

    Cytat: "Therefore, in optimal conditions it is possible for a human observer to perceive around 870 different shades of gray on such prototype display system. Because 9 bits correspond to 512 levels of gray and 10 bits to 1,024 levels of gray, it is clear that a display system capable of simultaneously showing 10 bits of gray already exceeds the capabilities of the human visual system. "

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/...rticles/PMC3043920/

    To i wiele innych, podobnych badan.
    Tak wiec 8 bitowy super ekran chocby i CRT (analogowy sygnal) nie jest wystarczajacy - dlatego od co najmniej 2.5 dekady w profesjonalnej TV uzywa sie 10 bitow (format 8.2) (ITU-R BT.601 i ITU-R BT.656).

    To ze kolega nie widzi bandingu na 8 bitach byc moze spowodowane jest stosowaniem ditheringu (niejawnie).

    @31

    Cyctat z kolegi: "A to, że są obecnie remontowane inne zapuszczone linie, a nie buduje się nowe linie na 250 km/h do Szczecina czy Rzeszowa to chyba dobrze?"

    No wiec kolego przypominam ze Szczecinianie tez placa podatki ale nie maja szansy skorzystac z Pendolino bo nie jest ono pomyslane by jezdzic do Szczecina (jezdzi do Poznania) - szlak ze Szczecina do Poznania ma zamrozona predkosc na 130kmph srednio... Czy kolega wie ze przejazd z Szczecina do Przemysla trwa ponad 16 godzin (bez przesiadek) a chyba nie jest to anjdluzsze pod wzgledem czasu przejazdu polazenie ze Szczecina do innych miast w Polsce...
    Potezne pieniadze wsadzone w Pendolino tak naprawde marginalizuja reszte gorszej Polski i naprawde wiele osob ma prosbe - nie budujcie nam Pendolino tylko podniescie srednia predkosc polaczania z 40 na 120kmph...


  33. @32: to powiedz gdzie stoi ten "zwykły tabor", który można było wykorzystać (autor: zartie | data: 2/02/15 | godz.: 19:56)
    Koleje w Polsce nie mają taboru nawet na 160 km/h, bo od lat 80. zakupów nie było, a dużo taboru, który można było zmodernizować, pocięto na żyletki. Tylko trochę wagonów trafiło do nas z likwidacji enerdówka.
    Klasyczne składy są bardziej elastyczne, ale znacznie bardziej energochłonne i znacznie więcej muszą płacić PLK za dostęp do torów.


  34. @32: dokończenie: domagałeś się szybkiego połączenia do Przemyśla: (autor: zartie | data: 2/02/15 | godz.: 20:05)
    http://www.kurierkolejowy.eu/...rakow-Rzeszow.html
    http://wiadomosci.onet.pl/...zeszow-przemysl/lq4k2
    Jesteś kolejnym narzekaczem, który nie ma pojęcia o skali remontów na polskich kolejach w ostatnich paru latach.


  35. i tak twojepc zamienił sie w twojalokomotywa :P (autor: ulan | data: 2/02/15 | godz.: 21:08)
    hehehehehehe

  36. @33 (autor: pandy | data: 3/02/15 | godz.: 13:27)
    Tabor sie kupuje albo produkuje (dopoki mamy mozliwosci wytworcze i kadre ktora moze robic takie rzeczy).
    Skoro kupiono Pendolino to mozna bylo i normalne lokomotywy wraz z wagonami - czy byloby drozej? a niby dlaczego mialoby byc drozej - choc podobno przewiezeinie tony wegla z Slaska do Szczecina kosztuje tyle samo ile przwiezienie tony wegla z USA via Roterdam... Mi sie wydaje ze ktos tu postawil cos na glowie a celem tego czegos jest doprowadzenie do bankructwa PKP i kupienia za psie pieniadze przez bande przewalaczy by w krotkim czasie zrobic dochodowa firmw prywatna...

    @34

    Kolega nie przeczytal dokladnie - ja domagalem sie by w XXI wieku przejechanie 950km nie trwalo 16 godzin... mam nadzieje ze teraz jest jasne ze przy sredniej 90 - 100kmph taka podroz trwalaby mniej niz 12 godzin.


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL