Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Xbox vs PS5 - dla kogo są nowe konsole od Sony i Microsoftu?
    

 

Xbox vs PS5 - dla kogo są nowe konsole od Sony i Microsoftu?


 Autor: Wedelek | Data: 04/12/20

Specyfikacja

Zacznijmy od suchej specyfikacji technicznej. Poniżej znajdziecie tabelkę z zestawieniem najważniejszych komponentów, a także ceną konsoli. W ostatniej pozycji znalazł się konfig PC-ta złożonego z podzespołów podobnych do tych, z jakie wykorzystano do budowy Xa. Jest to o tyle łatwe, że najnowsze konsole od Sony i Microsoftu bazują na procesorach z architekturą Zen2 i kartach z RDNA2, które można znaleźć również w Ryzenach z serii 3000 i Radeonach RX 6000. W tabelce uwzględniłem jedynie nowe podzespoły i nie dodawałem kosztu samego systemu operacyjnego.

 Xbox Series XXbox Series SPlayStation 5PC (X-kom)
CPU8R/16W Zen 2 z zegarem 3,8GHz (3.6GHz z SMT)8R/16W Zen 2 z zegarem 3,6GH (3.4GHz z SMT)8R/16W Zen 2 z zegarem do 3,5GHz z TurboAMD Ryzen 7 3700X (8R/16W, 3,6GHz, Zen 2)
GPU12 TFLOPS, 52 CU, zegar 1.825GHz, RDNA 2 4 TFLOPS, 20 CU, zegar 1.565GHz, RDNA 2 10.28 TFLOPs, 36 CU, zegar do 2.23GHz, RDNA2 brak bezpośredniego konkurenta, ale żeby osiagnąć podobną wydajnosć należy zakupić coś na kształt RTX 2080 -  koszt około 2000zł
RAM 10GB GDDR6 560GB/s, 6GB GDDR6 336GB/s 8GB GDDR6 560GB/s, 2GB GDDR6 336GB/s 16GB GDDR6/256-bit 448GB/s G.SKILL 16GB (2x8GB) 3000MHz CL16 Aegis
SSD 1TB NVMe PCI-E Gen 4 2.4GB/s (bez kompresji) - 4.8GB/s (z kompresją) 512GB NVMe PCI-E Gen 4 2.4GB/s (bez kompresji) - 4.8GB/s (z kompresją) 825GB NVMe PCI-E Gen 4 5.5GB/s (bez kompresji) - 8-9GB/s (z kompresją) Gigabyte 1TB M.2 PCIe NVMe
Dodatkowy dyskslot na kartę rozszerzeń slot na kartę rozszerzeń slot na dysk M.2  NVMe SSD iBOX VESTA S07 + Chieftec ECO 500W
Napęd 4K UHD Blu-ray brak 4K UHD Blu-ray Hitachi LG BH16NS55 SATA
Wyjście obrazu HDMI 2.1 HDMI 2.1 HDMI 2.1  
Kontroler Microsoft Xbox Series X/S Microsoft Xbox Series X/S Dual Sense Microsoft Xbox One S
Cena 2 249 zł 1 349 zł 2 299 zł około 5100zł


Jak widzicie nowe konsole wypadają na tle standardowego PCta niezwykle korzystnie i żeby poskładać maszynę o podobnej wydajności w cenie do 3000zł musielibyśmy się naprawdę sporo napocić szukając używek. Jasne, jest to możliwe, ale tylko wtedy, gdy pójdziemy na daleko idące ustępstwa. No a chyba nie o to tu chodzi.



Niewątpliwie najciekawszym elementem nowych konsol jest zastosowana w GPU architektura RDNA2. Wprowadza ona szereg bardzo ciekawych technologii, z których twórcy mogą dowolnie korzystać. Po pierwsze mamy wreszcie sprzętowe wsparcie dla Ray Tracingu, co wykorzystano już w Watch Dogs: Legion i Spider Man: Miles Morales. Jej implementacja dużo dodaje do oprawy wizualnej, ale wymusza pewne kompromisy. I tak w Spider Manie, który ma bardzo dużo elementów odbijających otoczenie klatkaż jest zablokowany do 30 FPS, a sama jakość renderowanych odbić jest niższa niż reszty otoczenia. Widać to co prawda jedynie na statycznych ujęciach, ale mimo wszystko trzeba ten fakt odnotować.



Na szczęście AMD pracuje już nad remedium w postaci technologii DirectML, która będzie działać podobnie do DLSS od Nvidii. W skrócie scena ma być renderowana w niższej rozdzielczości i skalowana w górę z wykorzystaniem sieci neuronowej. Na przykładzie autorskiego rozwiązania Nvidii wiemy, że to działa i w praktyce obraz może być równie ładny jak ten wyrenderowany w natywnej rozdzielczości. Plusem jest to, że na jego wygenerowanie zużywamy o wiele mniej zasobów sprzętowych i dzięki temu ilość klatek wzrasta o kilkadziesiąt procent. Niestety na chwilę obecną DirectML nie jest jeszcze dostępny i nie wiadomo czy będzie równie dobry co DLSS 2. Do tego ta technologia powstaje we współpracy z Microsoftem, więc Sony nie ma do niej dostępu i musi samo opracować swój zamiennik.

Podobnie sytuacja ma się z technologią VRS (zmienna rozdzielczość cieniowania), która jest w tej chwili dostępna tylko na Xboxach. Jej zadaniem jest renderowanie poszczególnych elementów w różnej jakości. Przykładowo w grze wyścigowej model kierowanego pojazdu jest bardzo złożony, renderowany w wysokiej rozdzielczości i z zastosowaniem najlepszych tekstur, ale już jego otoczenie jest generowane w gorszej jakości. Ma to oczywiście sporo sensu, bo na szybko mijane trybuny nie zwracamy specjalnie uwagi, ale za to na nasz pojazd i to co przed nim patrzymy bacznie. Ktoś słusznie zauważył, że nie ma sensu trwonić mocy tam, gdzie jest to niepotrzebne. Zwłaszcza, że zawsze znajdzie się dla niej zastosowanie.



Jak już wspominałem zarówno Sony jak i Microsoft zdecydowały się na wykorzystanie akceleratora na bazie RDNA 2, ale jak zapewne zauważyliście każda z tych firm podeszła do tego elementu nieco inaczej. Microsoft postawił na GPU z większą ilością jednostek wykonawczych, ale pracujących z niższym zegarem, a u Sony mamy mniej CU i SP, ale za to działających z wyższą częstotliwością. Obie filozofie mają swoje zalety i wady, ale sumarycznie to Xbox Series X jest mocniejszy od PS5. A przynajmniej na papierze. W rzeczywistości można się spodziewać nieco większej płynności w większości tytułów multiplatformowych na Xie, ale też nie zawsze będzie to regułą. Dużo zależy od tego w jaki sposób dana gra została zaprojektowana i jak mocno polega na mocy GPU, oraz na ile często pobiera dane z dysku i jak dużą część RAMu zajmuje.



Podobnie jak przy GPU także i w przypadkach RAMu i SSD obaj producenci podeszli do projektowania nieco inaczej. Microsoft zdecydowała się połączyć szybkie kości GDDR6 z wolniejszymi, a Sony wybrało tylko takie o średniej prędkości. Jeśli chodzi o nośnik na dane, to ten w Xboxie jest pojemniejszy niż w PS5, ale za to niemal dwukrotnie wolniejszy. I choć nadal oba dyski są bardzo szybkie, tak Sony przy każdej okazji podkreśla swoją supremację na tym polu. Osoby śledzące temat zapewne dobrze pamiętają słynną konferencję Marka Cernego poświęconą temu elementowi. Inna sprawa, że aby skorzystać z tej dodatkowej przepustowości trzeba pisać kod gry z myślą o wykorzystaniu dedykowanego kontrolera pamięci zaszytego w trzewiach PS5. Bez tego proces ładowania przebiega, o ironio, nieco wolniej niż na Xboxie. Widać to na przykładzie ładowania gier multipolatformowych tworzonych dla PS4 i Xbox One. Prawdopodobnie wynika to z nieco niżej taktowanego CPU w konsoli niebieskich, który staje się tu wąskim gardłem.



Nie jest to oczywiście żaden problem, bo na wszystkich tych sprzętach ładowanie danych z dysku jest piekielnie szybkie. Zwłaszcza w porównaniu do konsol poprzedniej generacji. Problemem jest natomiast pojemność samego nośnika, bo raz, że dla użytkowników dostępna jest tylko jego część - w Series X z 1TB zostaje 825GB, a w PS5 mamy 664GB, a do tego sposób jej rozszerzenia jest dyskusyjny. Wbrew pozorom w dobie gier ważących po 100GB+ i mimo wszystko wciąż niewystarczającego pokrycia kraju światłowodem jest to problem poważny. Co prawda wciąż możemy podpiąć pod USB dysk zewnętrzny i odpalać z niego gry, ale tylko te, dedykowane starszej generacji. Ba, tak na PS5 jak i Xboxie po podpięciu dysku od starej konsoli wszystkie gry zostaną poprawnie rozpoznane i będzie można od razu w nie grać. Brawo!

Inaczej ma się sprawa z nowymi pozycjami. Te trzeba będzie instalować na wewnętrznym dysku lub na dokupionym module. W przypadku Microsoftu dostępny jest tylko jeden taki nośnik od Seagate o pojemności 1TB, który kosztuje ponad 1000zł. Sony z kolei jeszcze autorskich dysków nie pokazało i w konsekwencji gniazdo M.2 jest nieaktywne – no bo chyba nie myśleliście, że można w nie wsadzić dowolny SSD, prawda? Co to, to nie. Nie jest to przecież jakiś pospolity… PCet! Tu trzeba mieć zgodę Sony, co wbrew pozorom nie jest takie dziwne. Mulący PS5 to coś, na co producent nie może sobie pozwolić. Tak czy siak w teorii sytuacja z rozszerzaniem dysku powinna być w konsoli japończyków łatwiejsza, co nie oznacza, że tańsza. Mimo wszystko nie liczyłbym jakoś specjalnie na niższą cenę SSD dla Plejki. Raz, że taki nośnik musi być dostatecznie szybki, a dwa, że na czymś trzeba w końcu zarobić.

Na koniec trzeba też wspomnieć o nowej technologii przestrzennego audio od Sony o nazwie Tempest 3D. Będzie ona na razie dostępna jedynie na certyfikowanych słuchawkach i ma być wg. Sony przełomowa. Zobaczymy… Osobiście nie miałem okazji jej sprawdzić (znajomy, który użyczył mi PS5 nie dysponował odpowiednimi słuchawkami), więc nietrudno mi się do niej w jakikolwiek odnieść.







Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Xbox vs PS5 - dla kogo są nowe konsole od Sony i Microsoftu?
 
 » Wstęp
 » Specyfikacja
 » Wygląd i kontroler
 » System i gry
 » EXY i Game Pass
 » Dla kogo jest nowy Xbox, a dla kogo PS5
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »