Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2020
RECENZJE | Test płyt pod Athlona 64 (K8T800): Abit i Albatron
    

 

Test płyt pod Athlona 64 (K8T800): Abit i Albatron


 Autor: Lancer | Data: 16/04/04
     

Dźwięk na płycie

Już od kilku sezonów jest w modzie, by każda nawet najtańsza płyta główna posiadała na swym pokładzie układ audio. Nie inaczej jest w tym wypadku. Obie prezentowane płyty wyposażono w "grajki". Każdy z producentów podszedł jednak do tematu nieco odmiennie. O ile Abit zastosował stosunkowo prosty kodek audio Realtek ALC658, to Albatron użył układu dźwiękowego VIA Envy 24PT.

Dla zdecydowanej większości użytkowników, jakość generowanego dźwięku nie ma wielkiego znaczenia. Nie przykłada się do niego większej roli i nie ekscytuje tak, jak np. piękną grafiką. Ważne, że jest i gra. Dla innych jednak doznania dźwiękowe są bardzo ważne. Przyjrzyjmy się więc układom dźwiękowym na płytach.

VIA Vinyl Audio

Układ zastosowany na płycie Albatrona składa się z procesora dźwiękowego VIA Envy 24PT oraz towarzyszącego mu kodeka audio VIA VT1616. Układ potrafi dekodować dźwięk dla ośmiu strumieni audio w standardzie 7.1 (także wcześniejsze 5.1, 6.1) ze wsparciem dla ścieżek dźwiękowych zapisanych w standardzie Dolby Digital EX. Z ważniejszych danych warto napomnieć jedynie o pracy ASIO (Audio Stream Input/Output) w trybie 24bity/96kHz. Dla porównania SB Audigy pracuje tylko w trybie 16bit/48kHz! Niestety układowi brakuje syntezatora MIDI. Nie chcę powtarzać powszechnie dostępnych danych, więc zainteresowanych odsyłam to źródła. Widok zakładek sterujących kontrolera dźwięku widoczny jest w obrazku poniżej:


(kliknij, aby powiększyć)

Realtek ALC658

U Abita kodek Realteka wspiera dźwięk przestrzenny w standardzie 5.1. Jako ciekawostkę nadmienię fakt, że zaimplementowano w nim technologię automatycznego wykrywania podłączonych urządzeń. Teoretycznie płyta z ALC658 sama będzie wiedziała, że właśnie podłączyliśmy tylko 1 parę głośników. Oczywiście w układzie nie znajdziemy żadnych wodotrysków. Płyta Abita z tym układem nie zawiera nawet złącza MIDI. Pełna specyfikacja jest dostępna pod tym adresem. W wyrobie Abita, sterowanie układem przejmuje opisana wyżej aplikacja AudioEQ.

Ponieważ nie mam "muzycznego" słuchu, ani nie jestem audiofilem, więc ciężko dokonać mi oceny jakości odgrywanego przez płyty dźwięku. Zresztą ocena taka jest wybitnie subiektywna i trudna do skomentowania. Niemniej jednak pokuszę się o ocenę jakości generowanego przez płyty dźwięku. Układ VIA brzmiał nieco lepiej. Basy co prawda wydawały się nieco przytłumione, ale i tak okazały się być nieco żywsze niż na kodeku ALC. Dźwięk generowany przez Realteka ogólnie sprawiał wrażenie nieco "plastykowego" i nie miał takiego charakteru jak ten pochodzący z układu Envy. Był jednak płynny, nie zdarzały się charczenia, przeskoki.
Oba układy obsługują dźwięk przestrzenny nawet w standardzie EAX2.0, więc i w grach nie spotkałem żadnych niespodzianek. Jedynym zgrzytem były problemy w pozycjonowaniu dźwięku przez układ VIA w grze LockON przy ostrzale celu z działka GAU8. Wówczas zdarzyło się, że przy widoku zewnętrznym działko grzmiało na tylnej parze głośników zamiast przedniej. Z kolei testowany w ostatniej chwili na grze FarCray Realtek podczas ostrej wymiany ognia grał dziwnie wyciszony, by po chwili powrócić do normalnego poziomu głośności.

Każdy element systemu, do swego działania potrzebuje pewnego wysiłku ze strony procesora. Proste kodeki audio są w dużej mierze zależne od mocy CPU, ze względu na swą metodę działania. Pozostawiono w nich dla ograniczenia kosztów tylko niezbędne minimum sprzętowe, co tylko możliwe przesuwając na warstwę programową obsługiwaną przez sterownik. To musi mieć wpływ nie tylko na jakość dźwięku, ale także na szybkość działania całego komputera. Zobaczmy jak układy dźwiękowe wpływają na wydajność sprzętu.

W teście dodatkowo, jako punkt porównawczy użyta została zewnętrzna karta dźwiękowa SB Audigy korzystająca ze sterowników 5.12.1.443.

Test zrobiony na podstawie popularnego benchmarka 3D Mark03. Widać, że układ VIA nie radzi sobie z większą ilością źródeł dźwięku niż 24. Podobnie kodek Realteka. Za to aż 60 źródeł potrafi jednak wygenerować SB Audigy. Widoczny jest też procent obciążenia CPU. Spadek ilości klatek na sekundę po zastosowaniu zewnętrznej karty jest relatywnie mały w porównaniu do choćby układu Realteka. Wbrew początkowym nadziejom, okazuje się, że układ VIA też wymaga mocy.

Kodek Realteka najmocniej obciążył system. Najlepiej na tym polu wypadł Audigy. Różnica wydajności w teście bez dźwięku bierze się stąd, że test układu VIA robiony był na wolniejszej od Abita płycie Albatron. Kartę SB Audigy instalowano na płycie Abita.







Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Test płyt pod Athlona 64 (K8T800): Abit i Albatron
 
 » Chipset VIA K8T800
 » Abit KV8 MAX3
 » Albatron K8X800 Pro II
 » Testy
 » µGuru i Secure IDE u Abita
 » Dźwięk na płycie
 » Kontrolery SATA
 » Podkręcanie
 » Na koniec - wrażenia użytkowe
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »