ASUS GTX 260 Matrix i ASUS HD 4850 Matrix - cicho i szybko! Autor: KamilM | Data: 05/06/09
|
|
ASUS Radeon 4850 Matrix
(kliknij, aby powiększyć)
Podobnie, jak w każdym innym Radeonie z serii 4850/4870/4890, główną siłą napędową są zunifikowane jednostki cieniowania, które występują w liczbie 160. Przy czym każda taka pojedyncza jednostka może wykonać do pięciu operacji na jeden cykl zegara. Jak widać na zamieszczonym schemacie GPU, rdzeń składa się z 10 bloków zawierających jednostki cieniowania (Simd Cores) oraz jednostki teksturujące. Każdy taki blok zawiera 80, 32 bitowych zunifikowanych shaderów oraz 4 moduły z jednostkami teksturującymi. Nad równomiernym obciążeniem jednostek cieniowania czuwa Ultra-Threaded Processor. Ponadto układ ma do dyspozycji 40 jednostek teksturujących oraz 16 RBE.
Układ wspiera środowisko DirectX 10.1 (Shader Model 4.1) oraz OpenGL 2.1. Ponadto występuje obsługa technologii CrossFireX (do 4 GPU naraz). Radeon 4850 wykorzystuje też moduł UVD2 umożliwiający dekodowanie materiału wideo o wysokiej rozdzielczości.
Podobnie jak w modelu GeForce GTX 260 Matrix, prezentujemy zrzut ekranowy z profilu „Gamer”. Karta ma wtedy częstotliwość taktowania 600/993 MHz, zamiast standardowych 625/993 MHz. ASUS Radeon 4850 Matrix kosztuje około 630 zł. Gwarancja wynosi 3 lata.
(kliknij, aby powiększyć)
(kliknij, aby powiększyć)
Pudełko wygląda prawie identycznie jak w modelu GeForce GTX, niestety nasz sampel testowy był go pozbawiony. W stosunku do modelu GF GTX 260 Matrix, różni się tylko napisem z nazwą modelu. Standardowy zestaw wyposażenia zawierał płytkę ze sterownikami, płytkę z instrukcjami obsługi w formie elektronicznej, instrukcję obsługi, kabel HDTV, przewód zasilający, przejściówkę DVI->HDMI, przejściówkę DVI->D-Sub oraz mostek CrossFire służący do łączenia kart w pary.
(kliknij, aby powiększyć)
(kliknij, aby powiększyć)
Karta została zbudowana w takim samym stylu, jak GTX 260 Matrix. Czarna płytka drukowana, czarny system chłodzący – to najbardziej charakterystyczne cechy obydwu kart. Radeon 4850 Matrix celuje w inną grupę odbiorców, aniżeli GTX 260 Matrix. Karta przeznaczona jest dla trochę mniej wymagających, chociaż możliwości tej karty wystarczyć powinni dla sporej grupy graczy, która posiada 19 calowe monitory wyświetlające obraz w rozdzielczości 1280x1024. Radeon 4850 Matrix zajmuje na płycie głównej dwa sloty, choć dobrze jest zapewnić jeszcze jeden wolny, aby był dostęp do chłodnego powietrza. Na śledziu karty producent umieścił dwa wyjścia DVI, jedno TVOut. Układ wymaga podpięcia wtyczki zasilającej 6-pin.
(kliknij, aby powiększyć)
(kliknij, aby powiększyć)
ASUS zastosował bardzo podobną budowę układu chłodzącego, jak w innych modelach z serii Matrix. U podstawy mamy miedziany blok, z którego wychodzą ciepłowody, w przypadku HD 4850 – w liczbie trzech. Za ich pośrednictwem ciepło rozpraszane jest na aluminiowy radiator, który przykrywa znaczną część awersu karty. Duży wentylator turbinowy przedmuchuje radiatory, gdy karta osiąga wyższą temperaturę. Rzecz jasna przy pomocy aplikacji iTracker w dowoli możemy ustalać prędkość obrotową wentylatorka oraz temperatury przy jakich ma zaczynać swoją pracę. W trybie bezczynności wentylator włącza się sporadycznie, chociaż zależy to jeszcze od warunków zewnętrznych (temperatura otoczenia, wentylacja obudowy komputera). Praca wentylatora w grach jest słyszalna, gdy karta pracuje w trybie Gamer. Nie przeszkadza jednak w żaden sposób podczas rozgrywki w trójwymiarowych światach.
|