TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
RECENZJE | Testy ATI Radeon X1900TX i X1900XTX (HIS) |
|
|
|
Testy ATI Radeon X1900TX i X1900XTX (HIS) Autor: Kris | Data: 31/01/06
|
|
Dodatkowe testy
W tym rozdziale najczęściej umieszczam te testy, które opierają się na syntetycznych benchmarkach lub służą do wyciągania dodatkowych wniosków. Możemy tu znaleźć 3Dmarka, testy podkręcania czy ocenę jakości obrazu.
Najpierw dwie tabelki zasilone wynikami z oprogramowania testującego firmy Futuremark. Podobnie jak w poprzednich recenzjach zrobiłem porównanie 3DMarka z "ucztą numerologa". W związku z tym, że w sieci pojawił się nowy test, to niektóre z kart udało mi się nim przetestować.
Wyniki dosyć zbliżone mimo faktu braku FSAA/Anizo w teście domyślnym 3DMarka.
Drugi dodatkowy test dotyczy jakości filtrowania anizotropowego nowych kart ATI. Pisałem w poprzednim artykule o wprowadzeniu w seriach Radeon X1k udoskonalonego algorytmu, a teraz przyszedł czas na konkrety. Model filtrowania o nazwie HQ (High Quality) włącza się w sterowniku (domyślnie wyłączony).
Filtrowanie (kliknij, aby powiększyć)
W zasadzie ten obrazek mówi wszystko. Oczywiście pod warunkiem, że ktoś potrafi interpretować te "słoneczka". Domyślne ustawienie sterownika powoduje wyraźne pogorszenie jakości filtrowania kart GeForce. Po przesunięciu suwaka jakości na HQ, uzyskujemy obraz zbliżony do domyślnego ustawienia ATI. Jak wykazałem wcześniej "kosztuje" to ponad 5% średniego framerate. Natomiast włączenie trybu HQ na kartach Radeon w dużym stopniu uniezależnia jakość filtrowania od kąta pod jakim widzimy tekstury. Sprawdźmy jak mocno ta poprawa obrazu obciąża GPU.
Wstępnie wygląda na to, że ATI opracowało bardzo dobry algorytm filtrowania. Przy okazji kolejnych testów sprawdzę jego realny wpływ na testowane gry. Jeśli potwierdzi się jego działanie, to koszt jest na tyle mały, że praktycznie nie będziemy go w stanie wyczuć. Sądzę, że spokojnie można będzie wtedy włączyć na stałe ustawienie HQ w sterowniku.
Na koniec testów dodatkowych zostawiam kwestię nadtaktowania kart. Oprócz wyznaczenia granicznych wartości częstotliwości rdzenia i pamięci sprawdzam jaki jest faktyczny zysk framerate w wyniku podkręcania. Do podkręcania ATI użyłem programu WinClk, natomiast w przypadku GeForce był to RivaTuner. Wyniki przedstawiają się następująco.
Jak widać możliwe do uzyskania wzrosty średniego framerate są na stosunkowo niskim poziomie (poniżej 10%). W zasadzie nie widzę sensu nadtaktowywania tych kart. No chyba, że ktoś ma typowo sportowe podejście do tego tematu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|