Test aparatu Benq DC C50 Autor: NimnuL | Data: 19/10/04
|
|
Menu i możliwości
Na wstępie powiem, że menu działa koszmarnie wolno. Poruszanie się po nim może zniecierpliwionych doprowadzić do białej gorączki.
(kliknij, aby powiększyć)
Wyświetlacz LCD prócz swojej głównej roli, czyli umożliwienia kadrowania i przeglądania zdjęć, informuje o trybie pracy, pozycji zoomu, stanie akumulatora, włączeniu samowyzwalacza, interwału, zdjęć seryjnych, trybie makro, balansie bieli, trybie lampy błyskowej, korekcji ekspozycji, sposobie pomiaru światła, rozdzielczości i kompresji zdjęcia oraz ilości wolnego miejsca w pamięci. Wszystkie te informacje wyświetlone są w sposób prosty i czytelny. Dodatkowo w centrum wyświetlacza znajduje się ramka autofokusa.
W sumie aparat oferuje dość sporą liczbę trybów pracy. Prócz pełnego automatycznego, także programowy który jest bardzo podobny do automatycznego, z tą różnica, że decydujemy o czułości matrycy, kompensacji ekspozycji i lampie błyskowej. Dostępne są również trzy programowe tryby pracy: sport (aparat ustawa możliwie krótkie czasy a lampa błyskowa jest wyłączana), portret (przysłona ustawiana na najmniejszą wartość, lampa natomiast włącza się z funkcją redukcji czerwonych oczu), noc (lampa uruchamia się w synchronizację z długimi czasami). Najciekawsze są jednak zaawansowane ustawienia jakimi są: priorytet czasu, przesłony oraz tryb manualny. W pierwszym ustawieniu decydujemy o czasie ekspozycji, automatyka aparatu dobiera natomiast odpowiednią przesłonę, priorytet przysłony działa odwrotnie, wybieramy wartość przysłony, aparat dobiera odpowiedni czas. Tryb manualny pozwala zadecydować o tych obu parametrach samodzielnie. Co prawda brakuje tutaj jeszcze ręcznej nastawy ostrości, co w tej klasie aparatu byłoby nowością, jednak w zamian otrzymujemy możliwość zablokowania ostrości na odległości 1m lub 3m (a także nieskończoność). Biorąc pod uwagę bardzo dużą głębie ostrości w tego typu aparacie (przesłona maksymalna na najdłuższym końcu obiektywu to aż f/11) w wielu wypadkach te dwie wartości wystarczą. Należy wspomnieć, że z zyskujemy sporo na czasie gdy focus jest zablokowany na jedną z tych wartości, dzięki czemu łatwiej jest fotografować szybko poruszające się obiekty.
Jak już jestem przy trybach pracy, wspomnę o jeszcze czterech jakimi są: ustawienia główne aparatu, komunikacja z PC, odtwarzanie zarejestrowanego materiału oraz nagrywanie sekwencji video (o tym więcej w dalszej części).
(kliknij, aby powiększyć)
Ustawienia główne oferują dwie zakładki: Basic oraz Custom. Pierwsza zakładka umożliwia wyświetlenie informacji o karcie pamięci, zerowanie numeracji zdjęć, włączanie/wyłączanie dźwięku oraz beepów aparatu oraz czas automatycznego wyłączania (po bezczynności przez 1, 2 lub 3 minuty).
(kliknij, aby powiększyć)
Druga zakładka umożliwia ustawienie czasu i daty, powrót do ustawień domyślnych, język (brak polskiego), sygnał video (PAL/NTSC) oraz wyświetlenie numeru firmware.
(kliknij, aby powiększyć)
Menu w trybie rejestracji zdjęć oferuje takie parametry jak rozdzielczość i kompresja, ostrość, kontrast oraz kolor. Dostępne są trzy stopnie kompresji: fine (1/4), standard (1/8) oraz ekonomiczny (1/16). Ostrość jak i kontrast również regulowana jest w trzech zakresach. Sekcja kolor umożliwia wybranie jednego z czterech ustawień: standardowe (bez zmian), vivid (nasycenie kolorów), sepia oraz czarno-biały.
(kliknij, aby powiększyć)
Zakładka Function dotyczy takich parametrów jak sposób rejestracji zdjęć (pojedyńczy, seria 3 zdjęć lub seria 3 zdjęć z różnymi nastawami ekspozycji), notatki głosowe (możliwość nagrania 10s dźwięku bezpośrednio po zrobieniu zdjęcia), jasność LCD (w zakresie +/-5), włączenie zoomu cyfrowego, podgląd zdjęcia (około 2s) oraz interwał. Ten ostatni jest praktycznie niespotykany w cyfrowych aparacikach. Opcja ta umożliwia określenie przedziału czasowego (od 1 do 60 minut) oraz ilości zdjęć (od 2 do 99) które w tym przedziale czasowym mają być wykonane.
(kliknij, aby powiększyć)
Ostatnią zakładkę w tym menu nazwano AE/AWB i umożliwia dostosowanie taich opcjii jak balans bieli (automatyczny, światło żarowe, jarzeniówka, światło dzienne, zachmurzone oraz ręczna nastawa według wzorca), pomiar oświetlenia (punktowy oraz matrycowy) oraz czułość matrycy (w zakresie ISO 100-400).
(kliknij, aby powiększyć)
Menu w trybie video umożliwia ustawienie kilku podstawowych opcji jakimi są wybór dwóch dostępnych rozdzielczości zapisu (320x240 oraz 160x120), trzech stopni kompresji oraz kontrastu i koloru, jasność LCD oraz uaktywnienie cyfrowego zoomu.
Tryb video umożliwia nagranie sekwencji filmowych wraz z dźwiękiem. Ich długość ograniczona jest pojemnością bufora aparatu i jest ściśle powiązana z rozdzielczością i stopniem kompresji. Filmy AVI rejestrować można w rozdzielczości 320x240 oraz 160x120 pikseli i płynności 30fps. Długość materiału video waha się od 30s (maksymalna jakość i rozdzielczość) do 180s (największa kompresja i najmniejszy rozmiar). Dźwięki nagrywane są w trybie monofonicznym przez mikrofon znajdujący się na górnej ściance aparatu.
Podczas nagrywania filmików nie ma możliwości sterowania zoomem, brak także śledzącego AF.
Odtwarzanie to tryb pracy aparatu który włączymy przez przestawienie koła nastaw w odpowiednią pozycję. Istnieje możliwość wyświetlenia pojedynczych zdjęć oraz 9 miniatur, dwu lub czterokrotnego powiększenia oraz wyświetlenia danych dot. czasu zarejestrowania materiału. Szybki podgląd ostatnio zrobionego zdjęcia następuje po naciśnięciu przycisku set w aparacie bez konieczności kręcenia kółkiem trybów. Nie ma jednak możliwości powiększenia zdjęcia.
(kliknij, aby powiększyć)
Z poziomu menu w tym trybie można zdjęcie zabezpieczyć przed usunięciem, uruchomić pokaz slajdów oraz wydrukować a także zwiększyć jasność wyświetlacza.
Balans bieli jak już wspominałem wcześniej można ustawić w 6 trybach: słońce, chmury, światło żarowe, światło jarzeniowe (2 typy) oraz manualny, według wzorca. Poniżej kilka przykładowych fotografii wykonanych z różnymi ustawieniami balansu. Pokój oświetlony żarówkami, bez użycia flasha (zdjęcia przeskalowane z maksymalnej rozdzielczości).
Auto: (kliknij, aby powiększyć)
Światło żarowe: (kliknij, aby powiększyć)
Ręczna nastawa na białej kartce: (kliknij, aby powiększyć)
Automatyka aparatu poradziła sobie z tym zadaniem fatalnie, mocno pomarańczowe zabarwienie wygląda jakby w pokoju był pożar. Znacznie lepiej jest już po przestawieniu balansu w schemat światła żarowego. Wciąż biel nie jest biała, daleko jeszcze do prawidłowego balansu, jednak zbliżone jest to do barwy jaką było widać gołym okiem. Ręczne nastawienie balansu według białej kartki znacznie poprawiło sytuację, można powiedzieć, że teraz wszystko wygląda w porządku.
|