Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2020
RECENZJE | Fujifilm FinePix S5600 - rozmiar nie ma znaczenia
    

 

Fujifilm FinePix S5600 - rozmiar nie ma znaczenia


 Autor: NimnuL | Data: 23/11/05
     

Ring

Informacja ogólna: Jeśli nie zaznaczyłem inaczej, standardowe ustawienia aparatu to ISO 64; f/5.6; centralnie ważony pomiar światła, flash wyłączony, WB auto, standardowe ustawienie kolorów oraz ostrości.

Scena testowa na podstawie której przeprowadzona była część z poniższych testów.


(kliknij, aby powiększyć)


- Szumofobia

Do tego testu dodatkowo posłużyła poniższa scena:


(kliknij, aby powiększyć)

Wycinki z dwóch kadrów:


(kliknij, aby powiększyć)

Uważam osiągnięte wyniki za bardzo zadowalające. Wysoki poziom szumów można odnotować dopiero przy ISO 800. Niższych wartości można bez skrępowania używać na co dzień. Przy ISO 800 oraz 1600 widoczna jest wyraźna utrata szczegółów na zdjęciu. Niemniej jednak jeśli fotografie zamierzamy później przelewać na papier to nie powinno stanowić to problemu. Zresztą sprawdźcie sami.

Do samodzielnego wydrukowania przygotowałem fotografię wykonaną przy ISO 800:


(kliknij, aby powiększyć)

oraz ISO 1600:


(kliknij, aby powiększyć)

Obie fotografie zostały jedynie przeskalowane do rozmiaru 1800x1200.

- Kompresja JPG

S5600 umożliwia zapis zdjęć w formacie JPG przy dwóch stopniach kompresji: Normal oraz Fine. Wybór ten mamy jedynie dla najwyższej rozdzielczości zapisu. Oto rezultat:


(kliknij, aby powiększyć)

Brak widocznych różnic w jakości zapisu, zatem wedle starej reklamy TV, skoro nie widać różnicy to po co ... marnować miejsce. A różnica w "wadze" fotografii pomiędzy kompresją Normal, a Fine jest dwukrotna (średnio zdjęcia zajmują 1,2MB vs 2,4MB).

- Programowa ostrość

Do wyboru mamy trzy stopnie ostrości programowej do ustawienia w menu aparatu.


(kliknij, aby powiększyć)

Ustawienie "soft" zbyt mocno zmiękcza krawędzie przez co zdjęcie wygląda na nieostre. Ustawienie Hard przegina znowu w drugą stronę, jednak jest to dobre ustawienie gdy zechcemy wydrukować odbitki z pominięciem jakichkolwiek zmian w innych programach graficznych. Ustawienie normal jest optymalne do oglądania zdjęcia na monitorze.

- Optyka - ostrość sprzętowa

Oto jak prezentuje się różnica w ostrości zdjęć przy różnych ustawieniach przysłony.


(kliknij, aby powiększyć)

Różnice są prawie niezauważalne w normalnej fotografii.
Jednak fotografując scenę typowo testową różnice można zaobserwować.


ISO 100; minimalna ogniskowa, f/3.2
(kliknij, aby powiększyć)


ISO 100; minimalna ogniskowa, f/5.6
(kliknij, aby powiększyć)


ISO 100; maksymalna ogniskowa, f/3.2
(kliknij, aby powiększyć)


ISO 100; maksymalna ogniskowa, f/3.2
(kliknij, aby powiększyć)

Powyższe tablice uwydatniają różnice pomiędzy ustawieniami. Faktycznie przymknięcie dziurki do wartości 5.6 polepsza ostrość (szczególnie przy długim końcu obiektywu) oraz redukuje występowanie aberracji. Niemniej jednak wynik uzyskiwany przy pełnym otworze przysłony uważam za bardzo przyzwoity. Należy też pamiętać, że na co dzień nie będziemy fotografowali tablic testowych.

- Kolorystyka

S5600 umożliwia ustawienie trzech profili kolorystycznych: normalny, chrome (czyli odpowiednik vivid w innych aparatach) oraz czerń i biel.


(kliknij, aby powiększyć)

W rzeczywistości jednak ustawienie chrome nie tyle podbija barwy co powinno być jego zadaniem lecz ociepla kolory poprzez domieszkę czerwieni.

Od siebie zalecam poprawianie saturacji z programie graficznym z wyjściowych kolorów uzyskiwanych w normalnym trybie. Niemniej jednak rejestrowane kolory są żywe i wiernie odwzorowane.

Poniżej znajduje się przykład odwzorowania koloru skóry w świetle zastanym oraz przy włączonej lampie błyskowej (wypełnienie).


(kliknij, aby powiększyć)


- Automatyka WB

Dwie sceny przy różnych źródłach oświetlenia. Niestety ze względu na aurę za oknem nie miałem możliwości sprawdzenia automatyki w słoneczny dzień.


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

Automatyka poradziła sobie podczas zachmurzenia, ale nawaliła przy oświetleniu scen halogenami żarowymi. Profil kolorystyczny zachował się odwrotnie. W pochmurny dzień zbyt ocieplił zdjęcie. Ustawienie WB na wzorzec sprawdziło się dobrze.

- Flash

Wbudowana lampa błyskowa, jak już wspomniałem na początku testu ma LP 6,5 dla ISO 100. To dość mało, szczególnie, że nie ma możliwości podłączenia zewnętrznego flasha. Niemniej jednak matryca która jest użyteczna nawet przy czułości ISO 800 nieco wspomoże to małą błyskotkę.

Lampa błyskowa może pracować w trzech podstawowych trybach pracy: wypełniający, slow synchro (czyli synchronizacja z długimi czasami naświetlania) oraz redukcja czerwonych oczu. Oto jak sprawdzają się dwa pierwsze tryby:


Wypełniający: 1/125s, Slow synchro: 1/20s
(kliknij, aby powiększyć)

A poniżej przykład zdjęcia wykonanego w trybie makro.


(kliknij, aby powiększyć)

U góry zdjęcie wykonane z minimalnej odległości ostrzenia i przy najmniejszej ogniskowej, scena niżej natomiast jest tym samym ujęciem po maksymalnym wydłużeniu ogniskowej.

Widać wyraźnie, że przy minimalnej odległości ostrzenia obiektyw rzuca cień na fotografowaną scenę. Podczas normalnej fotografii cień od obiektywu jednak nie powstaje.

Dodatkowo warto zaznaczyć, że flash synchronizuje się z każdym czasem migawki od 15s do 1/2000s.

- makrofotografia

W dziale tym nie będziemy bawić się w żadne wycinki i tablice testowe bo to mija się z sensem. Zaprezentuję po prostu kilka zdjęć ukazujących możliwości i jakość makrofotografii.


ISO 200; f/5.0; F=6.3mm
(kliknij, aby powiększyć)


ISO 200; f/6.4; F=6.3mm
(kliknij, aby powiększyć)


ISO 200; f/6.4; F=6.3mm
(kliknij, aby powiększyć)

O możliwościach powiększenia wypowiadam się w podpunkcie poniżej.

- skala odwzorowania

Jest to stosunek rzeczywistej wielkości przedmiotu do wielkości jego obrazu uzyskanego na filmie. Np. fotografując obiekt o szerokości 3,6cm przy skali odwzorowania 1:1 zajmie on całą szerokość kadru małego obrazka (35mm). Przy skali 1:2, połowę jego szerokości, a przy 2:1 dwukrotnie więcej. W aparatach typu kompakt skala odwzorowania wygląda znacznie gorzej, głównie ze względu na mikroskopijnej wielkości matryce CCD. Oczywiście ograniczeniem jest również obiektyw, który w kompaktach jest niewymienny i uniwersalny (makro, wide i tele w jednym).

Wielkość sensora CCD w Fujifilm S5600 wynosi około 5,7x4,3mm. Z minimalnej odległości ostrzenia uda się zarejestrować obraz o powierzchni około 81x60mm dla trybu wide oraz tele. Zatem po przeliczeniu skala odwzorowania wynosi więc 1:14.

Wynik nie jest w pełni zadowalający. Warto pamiętać jednak, że możliwości S5600 w makrofotografii poszerzyć możemy specjalnymi i niedrogimi soczewkami lub makrokonwerterami. Ci bardziej zawzięci mogą pobawić się odwróconym obiektywem.

- długie czasy naświetlania

Czas ekspozycji którym możemy manipulować w S5600 zawiera się pomiędzy 15s, a 1/2000s. W niniejszym akapicie zajmę się najdłuższym otwarciem migawki.

Oto kilka przykładów:


ISO 64; f/8.0; 15s
(kliknij, aby powiększyć)


ISO 200; f/8.0; 5s
(kliknij, aby powiększyć)


ISO 64; f/5.6; 15s
(kliknij, aby powiększyć)


ISO 64; f/5.6; 10s
(kliknij, aby powiększyć)

Jeden przykład pliku RAW naświetlanego przez 15s jest do pobrania z konta pocztowego na o2.pl.

Zaobserwować można niewielką liczbę tzw. hot pixeli widocznych przy najdłuższych czasach naświetlania. Poza tym nie mam zastrzeżeń.







Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Fujifilm FinePix S5600 - rozmiar nie ma znaczenia
 
 » Pole liczbowe
 » Podglądanie
 » Ring
 » Istotne informacje
 » Pozostały materiał
 » Dodatek: Torba FinePix CC-FXS
 » FinePix S5600: podsumowanie
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »