Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Test: nowy gracz - GeForce 8800GTS 512MB
    

 

Test: nowy gracz - GeForce 8800GTS 512MB


 Autor: DYD | Data: 11/12/07

Test: nowy gracz - GeForce 8800GTS 512MBDzisiaj NVidia oficjalnie ogłasza swój nowy układ z wyższej półki, mianowicie GeForce 8800GTS wyposażony w 512MB pamięci. Wczoraj za to z firmy ASUS trafiła do naszej redakcji karta EN8800GTS TOP zbudowana właśnie na dziś ogłoszonym chipie NVidii, dodatkowo od razu fabrycznie poddana lekkiemu tuningowi. Karta od razu poszła na warsztat testowy i dziś już co nieco możemy Szanownej Publice przedstawić. Wedle zapowiedzi producenta, karta (w wersji nie podkręconej fabrycznie) ma być dostępna w cenie 1099zł, więc całkiem przyzwoicie. Jak wypadła na tle konkurencji, o tym w dalszej części artykułu.

NVidia GeForce 8800GTS 512MB

Dziś premiera kolejnego już układu z bogatej rodziny GeForce 8800. Jest to już drugi układ, po niedawno wydanym 8800GT, zbudowany na procesorze graficznym G92 i wykonany w procesie technologicznym 65nm (przypomnę że GTS320, GTS 640 i GTX wykonane są w technologii 90nm). Posiada też wiele innych cech wspólnych z 8800GT, a mianowicie: 16 jednostek ROP, 256-bitową magistralę pamięci (a więc mocno uszczuploną w porównaniu do 320-bit w GTS320, GTS 640 i 384-bit w GTX) oraz 512MB pamięci GDDR3. Oprócz cech wspólnych, nowy chip 8800GTS posiada oczywiście różnice. Mamy zatem 128 procesorów strumieniowych (versus 112 u starszego brata) oraz zwiększone częstotliwości rdzenia, jednostek shader i pamięci - referencyjne wartości zalecane przez NVidie wynoszą odpowiednio 650/1625/1960MHz (układ/ jednostki/ pamięć). Są więc wyższe niż te z układu 8800GT (600/1500/1800MHz).

Konstrukcja chłodząca bardziej przypomina starsze GTSy, przez co wymaga zajęcia dwóch slotów. Długość karty jest taka sama, jak w 8800GT. Inne technologiczne aspekty pozostały niezmienne. Posiada wsparcie dla DirectX 10.0, Shader Model 4.0 oraz 128-bitowe zmiennoprzecinkowe oświetlenie high dynamic-range. Pełnoekranowy antyaliasing można uzyskać do wartości 16x. PureVideo HD oraz wbudowany procesor wideo odpowiadają za sprzętową akceleracją odtwarzania filmów High-definition H.264, VC-1, MPEG2 oraz WMV9. Karty GeForce 8800GT można łączyć na płytach NVidii z chipsetami SLI poprzez specjalny mostek. Maksymalnie można połączyć dwie karty w trybie SLI. Karta posiada wyjście TV-HDTV, zgodność z HDCP i dwa cyfrowe wyjścia DVI DUAL LINK. Maksymalna rozdzielczość to 2560x1600 pikseli poprzez pojedynczy port DVI.

GeForce 8800GTS wymaga dodatkowego zasilania w postaci 6-pinowego złącza PCI-E. Producent zaleca zasilacz 400W dla pojedynczej karty. Jest też oczywiście zgodność z PCI-Express 2.0, które podnosi przepustowość z 2.5 Gbit/s do 5 Gbit/s, dzięki czemu złącze PCIx32 będzie mogło pochwalić się przepustowością do 16 GB/s w obydwu kierunkach. PCIe 2.0 jest kompatybilne w dół z PCIe 1.1. Pierwszym chipsetem wspierającym PCI-Express 2.0 jest Intel X38. AMD posiada chipset AMD790FX z obsługą PCIe 2.0, zaś NVidia ma takowy w planach wydawniczych.



Asus EN8800GTS TOP 512MB

Przejdźmy do testowanej karty, jaką jest Asus EN 8800GTS w wersji TOP (TopOverclockingPerformance) wyposażonej w 512MB pamięci. Wersja TOP oznacza fabrycznie podkręcone zegary i to do całkiem niezłego poziomu. Jak wcześniej wspominałem, referencyjne zegary proponowane przez NVidię wynoszą 650/1625/1960MHz (układ/ jednostki/ pamięć), ASUS zaś w niniejszym modelu proponuje wartości 740/1800/2070. Dodatkowo, poprzez dołączoną aplikację SmartDoctor można jeszcze zwiększyć te parametry, choć już wiele więcej nie dało się wycisnąć - stabilnie stanęło na wartościach 780/1870/2100. Co też nie przełożyło się na wzrost fps (różnica 130 punktów w 3DMark06 praktycznie żadna). W porównaniu jednak do wartości referencyjnych, mamy spory bonus na starcie. Aplikacja SmartDoctor monitoruje nam stan karty (temperatury, prędkość rpm wiatraka), umożliwia podkręcanie, regulowanie obrotów coolera czy też ustawianie automatycznego podkręcania w aplikacjach 3D.

W sporym pudle, tradycyjnie w tym segmencie kart dla Asusa, oprócz karty znajdziemy dwie płyty CD z instrukcją i sterownikami (v169.06 NON-WHQL, aktualnie jedyne wykrywające układ 8800GTS 512), etui na płyty CD/DVD, papierową instrukcję, kable HDTV, przejściówkę DSUB->DVI oraz przejściówkę zasilającą Molex->PCI-E.


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

Karta pracowała cicho i była chłodna. Mimo iż wiatrak przy pełnych obrotach potrafi zagłuszyć suszarkę, to jednak nawet po dłuższym wygrzewaniu nie wchodzi na słyszalne obroty. Podczas pracy w 2D (idle) temperatura rdzenia wynosiła 48°C i cały testowy system pobierał moc 122W. Podczas maksymalnego obciążenia (Crysis), temperatura rdzenia wynosiła 70°C i cały testowy system posiłkował się 217W. Dodam, że bez grafiki, w idle pobór mocy testowej maszyny wynosił 70W. Pomiar z sieci za pomocą urządzenia Energy Check 3000.



Testy

System: Windows Vista 32-bit Home Premium PL. Sterowniki użyte dla karty Asus GeForce 8800GTS 512 to Forceware 169.06 NON-WHQL z płyty CD. Vsync domyślnie wyłączony. Ustawienia sterowników takie jak po ich zainstalowaniu. Na wszystkich wykresach podane są średnie ilości fps (klatek na sekundę). Trzeba jednak mieć na uwadze, że 8800GTS był fabrycznie podkręcony, więc na starcie miał już przewagę nad referencyjnym 8800GT.

Testy

3DMark 06. Pomiar defaultowy.
Na pierwszy ogień 3DMark w najnowszej odsłonie. 8800GTS 512 przekracza 12k punktów.

Doom3 v1.3. Pomiar przy pomocy demka Demo1. Ustawienia "Ultra Details".
We flagowej pozycji id z początku wygrywa nowy 8800GTS, lecz w ostatnim teście ATI wychodzi na prowadzenie.

F.E.A.R. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Kolejny test i wyraźna przewaga 8800GTS 512.

Call of Duty 2 v1.3. Pomiar przy pomocy timedemo i specjalnego demka. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Tym razem starszy 8800GTS 320 na I miejscu.

Half-Life 2: Lost Coast. Pomiar przy pomocy timedemo i specjalnego demka hoclost_coast.dem. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
W HL2 świetny wynik nowego GTS-a.

Far Cry 1.4. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Podobnie jak wyżej, bardzo dobry wynik 8800GTS 512.

Crysis demo. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności (Benchmark_GPU). Ustawienia dla grafiki "High", "Very High" i "High + AA4".
Bez antyaliasingu w High i V.High dobry wynik nowego GTS-a. Jednak przy ustawieniach High + AA4 już trochę gorzej.

S.T.A.L.K.E.R.. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Medium" i "High".
W tym pomiarze znów lepszy nowy GTS.

Lost Planet demo DX10. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Low" i "High".
Tester DX10 i zwycięstwo 8800GTS 512.

Call of Juarez demo DX10. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Low" i "High".
Z początku lepsza NVidia, jednak w najwyższym trybie ATI górą.

Company of Heroes DX10. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "High".
Z początku lepszy GT od GTSa, jednak w 1920x1200 AAx4 zwycięstwo tego drugiego.

PT Boats Knights of the Sea demo DX10. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Wynik w tym teście układu 8800GTS 512 zdeklasował rywali.





Wnioski

Po baterii testów widać, że nowy GeForce 8800GTS prezentuje się całkiem okazale. Praktycznie w każdym teście wygrał i to ze sporą różnicą. Pytanie zasadnicze brzmi, w jakiej cenie i dostępności karta ukaże się na rynku ? Co do tego drugiego, a więc dostępności, to można tylko gdybać, i nawet rokowania producentów na nie wiele się zdadzą. Pamiętamy sytuację z 8800GT, któremu dobre wyniki nie wystarczyły, gdyż kart było za mało, co także przerzuciło się na wzrost jego ceny. A jak ma być z wyceną nowego 8800GTS 512MB ? Wedle zapowiedzi Asusa, sugerowana cena detaliczna brutto dla użytkownika końcowego ma wynieść 1099zł, za kartę Asus EN8800GTS w wersji nie podkręconej. Karty ponoć już są u dystrybutorów. Widać już także pierwsze jaskółki na Allegro, jednak tam cena oscyluje grubo powyżej zapowiadanej kwoty (między 1280zł aż po 1450zł!), więc nie bardzo mieści się w cenowym planie producenta. Być może to jednak niezbyt uczciwy ruch ze strony pierwszych sprzedawców i z czasem rynek zweryfikuje te ceny.

Generalnie karta Asus EN8800GTS TOP 512MB sprawia dobre wrażenie i jest godna polecenia. Jest cicha, jak widać ma spore możliwości podbicia referencyjnych zegarów ustawionych przez NVidię. Z uwagi na dobre właściwości podkręcania nowego GTS-a, można spodziewać wielu kart z fabrycznie podbitymi częstotliwościami. Jeśli karty pojawi się na rynku w zapowiadanej przez producentów kwocie około 1100zł, maksymalnie 1200zł za wersje O/C, będą wówczas dobrą alternatywą dla modelu-widmo 8800GT. Oby tylko nowy GTS nie stał się sporo droższą i także kartą widmo pokroju 8800GT. . .

TwojePC - OK!


Asus EN8800GTS GeForce 8800GTS (512MB DDR3)


Podziękowania dla firmy ASUS POLSKA za udostępnienie sprzętu do testów.