Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2020
RECENZJE | GeForce 7800 GTX: recenzja i test
    

 

GeForce 7800 GTX: recenzja i test


 Autor: Kris | Data: 06/07/05
     

Podsumowanie

GeForce 7800 GTX, którego miałem przyjemność gościć przez kilka dni, wywarł bardzo korzystne wrażenie. Nie ma najmniejszych wątpliwości, że jest to aktualnie najmocniejsza karta graficzna na rynku. Brak pełnej kompatybilności rozwiązania SLI powoduje, że (średnio licząc) nawet tandem dwóch GF6800GT dysponujących łącznie 32-ma potokami pikseli może okazać się słabszym rozwiązaniem, nie wspominając o cenie czy innych walorach użytkowych takiego systemu. Zresztą nic oczywiście nie stoi na przeszkodzie, aby bogaty miłośnik ekstremalnych osiągów nie wykorzystał do SLI dwóch GTX'ów.

Wbrew wcześniejszym obawom, dzięki przejściu na technologię 0.11um i optymalizacji architektury wewnętrznej, rozbudowa jednostek obliczeniowych rdzenia nie pociągnęła za sobą zwiększenia zużycia energii, a przemyślany układ chłodzenia trzyma w ryzach zarówno temperaturę jak i hałas wentylatora.

Rdzeń G70 nie mogę uznać za jakąś rewolucję. Jest dobrze przemyślanym rozwinięciem serii NV4x. Dodatkowe quad'y i drobne poprawki w samych jednostkach obliczeniowych, pomimo pozostawienia 16 ROP'ów i braku zmian w architekturze pamięci, pozwoliło wznieść się na znacznie wyższy poziom wydajności. Podobnie zresztą jeszcze niedawno postąpiła firma ATI przy projektowaniu serii X800. I z równie dobrym rezultatem.

Tu jednak nie mogę powstrzymać się przed drobną dygresją. Być może entuzjaści nowych technologii są nieco zawiedzeni brakiem istotnych zmian w zakresie możliwości tworzenia efektów 3D, ale proszę dać możliwość wykazać się programistom gier. Może w końcu przynajmniej uda się wykorzystać w pełni możliwości, jakie daje Dx9. Zamiast wartościowej optymalizacji kodu silniki gier próbują w jak najkrótszym czasie przystosować się do nowych możliwości hardware, pojawiają się jakieś pokraczne produkty z bijącym po oczach konsolowym rodowodem, a za to z wprowadzonymi nie wiadomo po co efektami, które przy drobnych różnicach w obrazie mordują płynność. Rozumiem, że twórcy układów graficznych potrzebują pożywki marketingowej, ale chciałbym aby przynajmniej niektóre z efektów były jedynie opcjonalnym dodatkiem, a nie głównym, choć niestrawnym daniem nowej gry. Dlaczego łatki do gier czy konieczność ładowania coraz to nowych sterowników staje się niezbędnym składnikiem życia miłośników gier? Czy tylko ja mam wrażenie, że nagminne przekładanie premier, przynajmniej niektórych tytułów gier, ma związek z pionami marketingu producentów hardware i koniecznością dostosowania się do kolejnych "generacji" ich pupilków? Oczywiście (i na szczęście), że wśród powodzi takich niedopieszczonych produkcji znajdą się i perełki, na które każdy gracz mógłby się powołać, ale ja osobiście czuję pewien niedosyt. Tyle dygresji.

Zanim zaczniemy rozważać możliwości pojawienia się słabszych bądź silniejszych mutacji kart GeForce 7800 GTX, kwestię dostosowania do złącza AGP, analizować nigdy nie milknące spory miłośników kart dwóch czołowych producentów układów graficznych czy próbować rozpatrywać treść plotek na temat nowych rdzeni graficznych ATI, proponuję skoncentrować się na tym, co już jest w zasięgu ręki.

Na rynku pojawił się nowy lider wydajności. Karta zachowuje się jak typowy GeForce serii 6 na sterydach. Pojawiła się w cenie niższej, niż przy poprzednich premierach najwyższego segmentu i zbliżonej do cen topowych produktów poprzedniej generacji. Wszystko wskazuje na to, że powinno się to odbić serią obniżek poprzednich modeli i to w większości klas cenowych (a szczególnie wśród 16-stopotokowców), co powinno być dobrze odebrane przez mniej zasobnych w gotówkę graczy. Problemy ze sterownikami pozostają na poziomie znanym z serii 6. W zasadzie to SLI wydaje się aktualnie największym źródłem kłopotów ze strony użytkowników i jeśli posiadacz takiego rozwiązania czuje się wystarczająco usatysfakcjonowany wydajnością, a nie odpowiadają mu inne kwestie związane z funkcjonalnością tandemu kart może w końcu przemyśleć powrót do "singla". Może również, przy zachowaniu całej infrastruktury sprzętowej wymienić obie karty, wzbijając się na kolejny poziom mocy. Są przecież tacy, którzy zawsze muszą być na najwyższym szczeblu drabiny sprzętowej i stać ich na to. Nie ma dla nich znaczenia, że 3DMark to tylko test, a ustawienia niektórych gier na najwyższą jakość obrazu są bardziej "spowalniaczem" niż "polepszaczem" czegokolwiek. To po prostu taka forma sportu dla wybranych, a frajda ma przecież różne oblicza.

Niezależnie czy potraktujemy nowy układ jako przyczynek do szeregu obniżek, nowego rekordzistę testów, biczyk na miłośników konkurencyjnych produktów, czy propozycję budowy peceta przygotowanego na nadejście nowej generacji gier, premiera GeForce 7800 GTX, bez cienia wątpliwości, jest dla mnie sukcesem. Mimo, że należę do grupy osób, które nie gustują w produktach z najwyższej półki cenowej (nawet jeśli stać mnie na nie), to nowa karta zrobiła na mnie dobre wrażenie i mogę ją spokojnie polecić każdemu, kto szuka rozwiązań sprzętowych w tym zakresie mocy 3D. Produkt zasługuje na wyróżnienie choć proszę pamiętać, że jest to referencyjna karta nVidia i dopiero porównanie wyposażenia i funkcjonalności gotowych produktów sklepowych powinno skierować uwagę nabywcy na konkretny model.

TwojePC - WYRÓŻNIENIE!


GeForce 7800 GTX



Jako, że nie wygląda na to, aby była to jedyna premiera sprzętowa topowego produktu 3D zaprezentowanego tego lata, to pozwolę sobie zakończyć ten artykulik pewnym ... takim ... niedomówieniem ...

poprzednia strona (Uczta numerologa)    -   następna strona (Podsumowanie)








Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: GeForce 7800 GTX: recenzja i test
 
 » Teoria
 » Transparent FSAA
 » Karta referencyjna
 » Środowisko testowe
 » Testy
 » Dodatkowe testy
 » Uczta numerologa
 » Podsumowanie
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »
 
  Sprzęt do testów dostarczyły firmy:

Multimedia Vision      Multimedia Vision

GIGABYTE Polska      GIGABYTE Polska

MSI Polska      MSI Polska

AMD Polska      AMD Polska

Sapphire, Inc.      Sapphire, Inc.

NVIDIA      NVIDIA