Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | TEST: nowy układ - GeForce 9600GT
    

 

TEST: nowy układ - GeForce 9600GT


 Autor: DYD | Data: 25/02/08

TEST: nowy układ - GeForce 9600GT21 lutego miała miejsce premiera pierwszego nowego układu NVidii z rodziny GeForce 9. Mianowicie chodzi o układ GeForce 9600GT należący do segmentu środka i mieszczący się w zakresie cenowym 550 - 650 zł w zależności od wersji i producenta danej karty. NVidia tym razem rozpoczęła nie od wysoce wydajnego układu, lecz postanowiła wypuścić układ dla szerszego grona odbiorców. To odpowiedni ruch ze strony nVidii, mający na względzie zastąpić niezbyt udany model 8600GT /GTS. Jak nowy układ wypadł na tle konkurencji nie tylko własnej (a więc Radeonów 3850 i 3870), sprawdziliśmy na przykładzie karty Asus EN 9600GT. Zapraszamy do artykułu.

NVidia GeForce 9600GT (G94)

Na początek garść technicznych informacji o nowym produkcie "zielonego" producenta kart graficznych. GeForce 9600GT zbudowany jest na nowym procesorze graficznym G94 wykonanym w technologii 65 nanometrów i mieszczącym w sobie 505 milionów tranzystorów. Wielkość rdzenia wynosi 240 mm2. Akcelerator posiada 64 zunifikowane jednostki SP, w tym także 16 jednostek ROP. Szerokość magistrali pamięci wynosi 256-bit, a wielkość i typ pamięci dostępna jest w dwóch wersjach 512MB i 1024MB GDDR3. Dla przypomnienia dodam że 8600GT/GTS posiadał jedynie 32xSP, 8xROP oraz 128-bitową magistralę pamięci. W nowym układzie mamy więc podwojone te wartości. W GeForce 9600GT zastosowano pewne zmiany w architekturze wewnętrznej układu dotyczące kontrolera pamięci. Wprowadzono tam nowy algorytm kompresji pozwalający znacznie efektywniej wykorzystać dostępne pasmo.

Wjemy już co w krzemie piszczy, pora na sprawdzenie wartości referencyjnych zegarów. Rdzeń pracuje z częstotliwością 650MHz, a każdy z 64 procesorów strumieniowych taktowany jest z częstotliwością 1625MHz. Pamięci GDDR3 taktowane są częstotliwością 900MHz (1800MHz DDR). Dostępne będą oczywiście wersję z fabrycznie podkręconymi zegarami, gdyż układ ten ma niezły potencjał w kwestii podkręcania o czym w dalszej części artykułu wspomnimy.

GeForce 9600 GT obsługuje już nową magistralę PCIe 2.0 i oferuje pełną wsteczną kompatybilność z oryginalnym standardem PCIe. Dostępne są dwa cyfrowe wyjścia DVI DUAL LINK oraz HDMI poprzez specjalną przejściówkę DVI> HDMI, całość zgodna z HDCP. Nowy układ wymaga dodatkowego zasilania w postaci 6-pinowego złącza PCI-E. Producent zaleca zasilacz 400W dla pojedynczej karty - ile dokładnie karta pobiera mocy sprawdzimy specjalnym urządzeniem do tego typu pomiarów.

Pozostało z serii 8 wsparcie dla DirectX 10.0, Shader Model 4.0 oraz 128-bitowe zmiennoprzecinkowe oświetlenie high dynamic-range. Pełnoekranowy antyaliasing można uzyskać do wartości 16x. GeForce 9600GT można łączyć na płytach NVidii z chipsetami SLI poprzez specjalny mostek. Wraz z układem 9600GT NVidia wprowadza technologię Hybrid SLI. Składa się ona z dwóch elementów: Hybrid Power i GeForce Boost. Ten pierwszy ma przynosić oszczędność energii. Podczas pracy w niewymagającym środowisku, zewnętrzna karta graficzna będzie wyłączana, a reprodukcją obrazu zajmie się zintegrowany z chipsetem układ graficzny. Z kolei GeForce Boost ma wykorzystać dodatkową moc ze zintegrowanego układu na płycie. Aby wykorzystać technologię Hybrid SLI konieczna będzie płyta główna na chipsecie nForce 780a SLI lub 750a SLI oraz karta z serii 9.

Podobnie jak tańsze układy z serii 8, GeForce 9600 GT usprawnia także odtwarzanie wideo high-definition poprzez wykorzystanie technologii NVIDIA PureVideo HD. Nowy programowalny silnik przetwarzania obrazu wideo przejmuje na siebie zadania dekodowania wideo w formacie H.264, uwalniając procesor główny. Nowością są dodatkowe funkcje w sterownikach PureVideo umożliwiające dynamiczną poprawę kontrastu oraz poprawę koloru, w tym także stopień nasycenia kolorów. Funkcje te podczas odtwarzania materiału DVD a zwłaszcza Blu-Ray i HD-DVD umożliwiają poprawę jakości obrazu - głownie dynamiczny kontrast usprawnia prezentowany materiał na monitorze. Także nasycenie kolorów pozytywnie wpływa na wyświetlane video.

  
PureVideo (kliknij, aby powiększyć)





Asus EN9600GT

Karta Asus EN 9600GT posiada referencyjne częstotliwości zegarów, tak więc rdzeń, shadery i pamięci działają wedle nominalnych wartości podawanych przez NVidię. Wyposażona jest w 512MB pamięci GDDR3 (na układach Samsunga K4J52324QE-BJ1A). Sporych rozmiarów niebieski laminat wielkością przypomina serię 8800. W kwestii chłodzenia Asus zamieścił potężny cooler, taki sam jak w ostatnio opisywanej karcie 8800GS. Wydajny cooler o nazwie GlaciatorFansink otacza swoimi radiatorem także pamięci. Poprzez spore rozmiary coolera, karta zajmie dwa sloty na płycie głównej. Chłodzenie karty sprawuje się bardzo poprawnie, pracując bardzo cicho i wydajnie. Wentylator nawet po długim wygrzewaniu karty pracuje na wolnych obrotach i praktycznie niesłyszalnie.


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

Podczas pracy w 2D (idle) temperatura rdzenia wynosiła 36°C i cały testowy system pobierał moc 105W. Podczas maksymalnego obciążenia (Crysis Benchmark), temperatura rdzenia wynosiła 51°C i cały testowy system posiłkował się 170W. W porównaniu RadeonHD 3850 uzyskuje 85W w idle oraz 170W w stresie. Dodam, że bez grafiki, w idle pobór mocy testowej maszyny wynosił 70W. Pomiar dokonany z sieci za pomocą urządzenia Energy Check 3000.

Jeśli chodzi o wyposażenie to w pudełku, oprócz karty znajdziemy dwie płyty CD z instrukcją i sterownikami (v171.16 NON-WHQL), papierową skróconą instrukcję, kable HDTV, przejściówkę DSUB->DVI, DVI->HDMi oraz przejściówkę zasilającą Molex->PCI-E.



Testy

System: Windows Vista 32-bit Home Premium PL. Sterowniki użyte dla karty Asus GeForce 9600GT 512MB to Forceware 174.16. Vsync domyślnie wyłączony. Ustawienia sterowników takie jak po ich zainstalowaniu. Na wszystkich wykresach podane są średnie ilości fps (klatek na sekundę).

Testy

3DMark 06. Pomiar defaultowy.
Tradycyjnie na rozgrzewkę poglądowy 3DMark w najnowszej odsłonie. Nowość nVidii słabiej radzi sobie w testach HDR.

Doom3 v1.3. Pomiar przy pomocy demka Demo1. Ustawienia "Ultra Details".
W tym teście konkurencja w postaci ATI lepiej wypada.

F.E.A.R. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Tym razem nVidia górą. Świetny wynik 9600GT.

Call of Duty 2 v1.3. Pomiar przy pomocy timedemo i specjalnego demka. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
I znów 9600GT lepszy. Radeon 3870 i podkręcony 3850 z tyłu za 9600GT.

Half-Life 2: Lost Coast. Pomiar przy pomocy timedemo i specjalnego demka hoclost_coast.dem. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
A tutaj lekka przewaga 9600GT nad Radeonem 3870.

Far Cry 1.4. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Bardzo dobry wynik NVidii. ATI daleko z tyłu.

Crysis demo. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności (Benchmark_GPU). Ustawienia dla grafiki "High", "Very High" i "High + AA4".
Tutaj wyniki zbliżone, czasem ATI troszkę lepsze, czasem NVidia.

S.T.A.L.K.E.R.. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Medium" i "High".
9600GT lepsze.

Lost Planet demo DX10. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Low" i "High".
Kolejny raz 9600GT lepsze.

Call of Juarez demo DX10. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Low" i "High".
Tym razem ATI górą.

Company of Heroes DX10. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "High".
9600GT lepsze w wyższych rozdzielczościach.

PT Boats Knights of the Sea demo DX10. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Ostatni test i dobry wynik 9600GT.





Podkręcanie

Testy podkręcania wypadły bardzo okazale! Z referencyjnych wartości 650/1625/1800 MHz (rdzeń/shader/pamięci) udało się uzyskać stabilne wartości 800/1970/2165 MHz ! Podkręcanie i pomiar temperatury poprzez aplikację Asus SmartDoctor. Po godzinie wygrzewania i przy dużym obciążeniu temperatura rdzenia wynosiła 54°C (tylko o 3 stopnie więcej niż przy nominalnych ustawieniach) i cały testowy system pobierał moc 180W (o 10W więcej niż w standardowych ustawieniach). Trzeba przyznać że wynik nad wyraz świetny. A jak dodatkowe megaherce wpłynęły na realne wyniki - poniżej kilka wykresów.


(kliknij, aby powiększyć)





Podsumowanie

Wprowadzenie układu 9600GT należy uznać za udany ruch ze strony nVidii. Wreszcie od tego producenta ukazała się karta z segmentu środka w pełni godna polecenia. Układ jest wyraźnie szybszy od nieciekawego modelu 8600GTS, a także niedawno wprowadzonego układu 8800GS z przyciętą magistralą pamięci do poziomu 192-bit i 384 MB pamięci. Czasem nawet wyniki 9600GT zbliżają się do modelu 8800GT 512 stojącego w hierarchii wyżej od dziś prezentowanego modelu. W kwestii technologicznej żadna rewolucja nie zaszła, mamy jednak pewne usprawnienia w kwestii wyświetlania materiału HD.

Karty oparte na nowym układzie nVidii w zależności od wersji i producenta mają mieścić się w zakresie 550 - 650zł. Dlatego już AMD postanowiło zejść z ceny swoich układów RadeonHD 38x0, gdyż tylko dzięki temu mogą teraz rywalizować z konkurentem. W testach nowość ze stajni NVidii lepiej sobie radzi niż wspomniane układy AMD.

TwojePC WYRÓŻNIENIE!
Karta Asus EN9600GT posiada referencyjne zegary, ale olbrzymi potencjał overclockingu. Z karty udało się wycisnąć wiele dodatkowych megaherców, co przełożyło się na realny wzrost wydajności a nie wpłynęło zauważalnie na wzrost temperatury. Na dodatkowy plus karty należy uznać dobrej jakości chłodzenie, pracujące cicho i wydajnie. Zarówno nowy układ jak i sama karta zasłużyły od nas na wyróżnienia.