Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Testy NVidia GeForce GTX 295 - najszybszy z najszybszych?
    

 

Testy NVidia GeForce GTX 295 - najszybszy z najszybszych?


 Autor: KamilM | Data: 24/02/09

Testy NVidia GeForce GTX 295 - najszybszy z najszybszych?Wraz z początkiem stycznia br. NVIDIA przedstawiła GeForce GTX 295 - dwuukładowy akcelerator graficzny z przeznaczeniem: „Tylko do gier”. Jest to kolejna karta graficzna wykorzystująca możliwości płynące z łączenia GPU w pary. Układem GF GTX 295 powinni zainteresować się gierkowicze, którzy nie uznają obniżania jakości grafiki, a przy tym mają do wydania ponad 2000 zł. A jak bardzo jest szybka, przekonacie się z niniejszego porównania. Sprzęt dostarczyli: EVGA, ZOTAC. Platformę testową uzupełnił Sklep komputerowy Reactor.pl. Zapraszamy.

Wstęp

Choć stosowanie kilku rdzeni graficznych w karcie grafiki przynosi zauważalny wzrost wydajności, to jednak nabywców na te produkty w naszym kraju jest niewielu. Chyba główną przyczyną jest wysoka cena tego typu konstrukcji. Zarówno Radeon 4870 X2, jak i prezentowany dziś przez nas GeForce GTX 295, to karty graficzne kosztujące grubo ponad 1700 zł. Kogo stać na takie zabawki? Tylko niektórych. Ale jednak są tacy, którym cena zakupu schodzi na dalszy plan, a liczy się wydajność akceleratora graficznego. Dla takich firmy tworzą tak wydajne potworki. Ponadto dla firm liczą się jeszcze inne walory, jak posiadanie najszybszego akceleratora grafiki na rynku. Inna kwestia zniechęcająca użytkowników do tego typu rozwiązań to duży apetyt na prąd, pokaźne gabaryty utrudniające swobodne umieszczenie karty w obudowie oraz zwiększona temperatura wydzielana przez zdwojone układy. Hybryda?

NVIDIA na początku stycznia zaprezentowała swój najnowszy produkt wykorzystujący dwa GPU – GeForce GTX 295. W przeciwieństwie do AMD, które jest wierne stosowaniu dwóch rdzeni na jednej płytce drukowanej (np. HD 3870 X2, HD 4850 X2, HD 4870 X2), NVIDIA montuje każdy chip na oddzielnej pcb. Które rozwiązanie jest lepsze? Trudno powiedzieć, zaś zwolenników jednej, jak i drugiej konstrukcji jest chyba tyle samo.

GeForce GTX 295 został zbudowany w oparciu o dwa rdzenie GT200b wyprodukowane w technologii 55 nm. Każdy posiada 240 zunifikowanych jednostek cieniowania i po 896 MB pamięci RAM (448 bitów) dla każdego GPU. Sumarycznie więc daje to nam 480 jednostek SP i prawie 1.8 GB pamięci operacyjnej. Karta stanowi połączenie układów GTX 285 (240 SP) oraz GTX 260 (28 ROP i szyna 448 bitów). Jak to wyjdzie w praktyce, sprawdzimy w poszczególnych testach. W każdym bądź razie, GTX 295 jest na tyle potężnym narzędziem, iż żadna gra nie powinna stanowić problemu, nawet w najwyższych detalach graficznych.





EVGA GeForce GTX 295

Sercem kart graficznych GeForce GTX 295 jest odświeżony chip GT200 o rewizji B1. Jest to dokładnie ten sam procesor, co stosowany w GTX 285. Produkowany w technologii 55 nm zajmuje powierzchnię 470 mm2 i składa się z 1.4 mld tranzystorów. Silnik graficzny wykorzystuje zunifikowane jednostki cieniowania. Jeden GPU zaszyty w GeForce GTX 295 zawiera dziesięć bloków, gdzie każdy ma trzy klastry z jednostkami cieniowania. Jeden taki klaster posiada 8 SP; 24 SP na jeden blok i 240 SP na cały układ. Oprócz tego w każdym bloku zawarto 8 jednostek teksturujących, w sumie 80 TMU dla jednego GPU. Ponadto rdzeń ma do dyspozycji 28 jednostek ROP.

Dla GeForce GTX 295, sumarycznie wychodzi więc 480 jednostek cieniowania, 160 teksturujących i 56 ROP. W kwestii magistrali pamięci, NVIDIA zdecydowała się zastosować 896 MB pamięci GDDR3 o interfejsie 448 bitów dla każdego GPU.

Standardowe taktowanie GeForce GTX 295 powinno wynosić 576 MHz dla GPU, 999 MHz dla pamięci operacyjnej i 1242 MHz dla jednostek cieniowania.

EVGA GeForce GTX 295 nie do końca został wykryty przez program GPU-Z. Brak danych na temat rozmiaru rdzenia oraz ilości tranzystorów. Reszta informacji nie jest już okryta tajemnicą. W układzie mamy 2x 240 jednostek zunifikowanych, 2x 896 MB pamięci GDDR3 o przepustowości prawie 112 GB/s. Układ wspiera DX 10 (Shader Model 4.0). W przypadku testowanego modelu GTX 295, częstotliwość taktowania wynosiła 576 MHz dla rdzeni graficznych, 999 MHz dla pamięci RAM i 1242 MHz dla jednostek cieniowania.

Orientacyjna cena EVGA GeForce GTX 295 wynosi około 2300 zł. Gwarancja obejmuje okres 2 lat z możliwością przedłużenia do 10, po uprzednim zarejestrowaniu produktu na witrynie producenta.


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

Karta znajdowała się w średnich rozmiarów pudełku o dość ciemnej kolorystyce. W środku znajdowały się: instrukcja obsługi, nośnik CD ze sterownikami, dwa przewody zasilające, kabelek SPDIF, przejściówka DVI->HDMI oraz naklejka z logiem producenta. Standardowo już dla EVGA, firma nie dostarcza żadnego oprogramowania dodatkowego, ani gry. Mając na uwadze wysoką cenę akceleratora, takie dodatki mogłyby przyciągnąć do właśnie tego produktu, a nie czegoś z konkurencji.


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

Karta jest dość rosłych wymiarów, mierzy blisko 27 centymetrów. W przypadku naszej obudowy komputera (Chieftec Matrix) prawie kolidowała z koszykiem dysków twardych. Obudowa nie jest pokryta typowym plastikiem, jak w większości akceleratorów z serii GTX 260/280/285. Jest to matowa blacha o chropowatej powierzchni. Tył karty został odkryty, zapewne aby płytka drukowana miała lepsze chłodzenie. Pomiędzy pcb umieszczono radiatory, a w miejscu GPU miedziany blok.


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

Śledź karty został wyposażony w szereg złącz. Były to dwa wyjścia DVI oraz jedno HDMI. Nie zabrakło również SPDIF, które umiejscowiono tuż przy wtyczkach zasilających układ graficzny. Nasz zasilacz powinien zawierać dwa przewody PCIE, 6+8 pin. Jeśli takowych nie ma, należy zastosować przelotki dostarczane wraz z kartą.


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

Ze względu na zastosowanie dwóch płytek pcb, należało użyć odpowiedniej konstrukcji modułu schładzającego. Użyto podobnego pomysłu, jak w GeForce 9800 GX2, gdzie radiatory oraz wentylator upchano pomiędzy płytkami drukowanymi. Nagrzane powietrze jest wyrzucane poza obudowę komputera, poprzez śledź karty graficznej oraz poprzez żeberka na krawędzi akceleratora. W trybie 2D, głośność wentylatora nie należy do zalet, aczkolwiek na tle np. HD 4870 X2 jest nieco ciszej. Pod obciążeniem szum powietrza staje się donośniejszy, ale gdy na ekranie monitora toczymy zawzięte bitwy lub ścigamy się – przestajemy na niego zwracać uwagę. Pod tym względem jest ciszej niż na HD 4870 X2, ale i sporo głośniej niż na GTX 285.

Cała karta nagrzewa się do tego stopnia, że łatwo można poparzyć ręce podczas jej demontażu. Stąd producent umieszcza naklejkę z ostrzeżeniem.



Zotac GeForce GTX 295

Sercem kart graficznych GeForce GTX 295 jest odświeżony chip GT200 o rewizji B1. Jest to dokładnie ten sam procesor, co stosowany w GTX 285. Produkowany w technologii 55 nm zajmuje powierzchnię 470 mm2 i składa się z 1.4 mld tranzystorów. Silnik graficzny wykorzystuje zunifikowane jednostki cieniowania. Jeden GPU zaszyty w GeForce GTX 295 zawiera dziesięć bloków, gdzie każdy ma trzy klastry z jednostkami cieniowania. Jeden taki klaster posiada 8 SP; 24 SP na jeden blok i 240 SP na cały układ. Oprócz tego w każdym bloku zawarto 8 jednostek teksturujących, w sumie 80 TMU dla jednego GPU. Ponadto rdzeń ma do dyspozycji 28 jednostek ROP.

Sumarycznie wychodzi więc 480 jednostek cieniowania, 160 teksturujących i 56 ROP. W kwestii magistrali pamięci, NVIDIA zdecydowała się zastosować 896 MB pamięci GDDR3 o interfejsie 448 bitów dla każdego GPU.

Standardowe taktowanie GeForce GTX 295 powinno wynosić 576 MHz dla GPU, 999 MHz dla pamięci operacyjnej i 1242 MHz dla jednostek cieniowania.

Wystąpił podobny problem z wykryciem układu, jak przy karcie EVGA. Jednak najważniejsze informacje są dostępne. Rdzeń zbudowany został w technologii wytwarzania 55 nm, obsługa DirectX 10 (Shader Model 4.0), magistrala pamięci RAM – 448 bitów. Ze względu na identyczne parametry pracy, jak u EVGA GeForce GTX 295, czyli taktowanie 576/999 MHz (SP – 1242 MHz), wydajność obydwu kart będzie identyczna.

Przybliżona cena karty Zotac GeForce GTX 295 wynosi 2245 zł. Gwarancja obejmuje okres 5 lat.


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

Pudełko akceleratora było podobnych gabarytów, co u EVGA. Zawartość natomiast, to zupełnie inna liga. Oprócz standardowo dołączanych do większości kart graficznych dodatków jak instrukcja obsługi i sterowniki, producent dorzuca pełną wersję benchmarka 3DMark Vantage oraz hit z ubiegłego roku: RaceDriver – Grid (rzecz jasna również w pełnej wersji). Ponadto otrzymujemy długi kabel HDMI, przewody zasilające kartę, kabelek SPDIF oraz przejściówkę DVI->D-Sub.


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

Wizualnie karta Zotac GeForce GTX 295 od swego konkurenta różni się tylko naklejką na obudowie systemu chłodzenia. Pod względem budowy, płytek drukowanych i umieszczonej elektroniki, są to te same karty. Mierzy więc ona prawie 27 centymetrów, zaś obudowa została wykonana z blachy o matowej powierzchni. Awers akceleratora nie został zakryty, widać na nim ogromną ilość umieszczonej elektroniki.


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

Śledź układu graficznego został wyposażony w wyjście HDMI oraz dwa wyjścia DVI. Złącze SPDIF umieszczono obok wtyczek, do których należy podpiąć dodatkowe zasilanie 6+8 pin).


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

Użyty system chłodzący niczym nie odbiega od tego z EVGA, czy też każdym innym referencyjnym GTX 295. Pomiędzy dwoma płytkami drukowanymi wepchnięto śledź z modułem chłodzącym. Składa on się aluminiowych radiatorów oraz miedzianego bloku, który bezpośrednio styka się z procesorami graficznymi. Zastosowany wentylator przy końcu karty przedmuchuje radiatory, a nagrzane powietrze wypychane jest częściowo poza obudowę komputera przez śledź akceleratora. Pozostała część wyrzucana jest poprzez żeberka przy krawędzi układu. Również w karcie Zotac umieszczono znak informujący o wysokiej temperaturze karty, nie radzimy jej dotykać zaraz po wyłączeniu komputera (a tym bardziej podczas pracy :)).



Testy

Konfiguracja komputera testowego:
  • Procesor: Intel Core E6700 @ 3.3 GHz @ redakcyjny
  • Płyta główna: Foxconn X38A @ redakcyjna
  • Pamięć operacyjna: GSKILL 2x2 GB DDR2-800 @ Reactor.pl
  • Zasilacz: Amacrox 550 W @ Reactor.pl
  • HDD: Samsung HD403LJ @ redakcyjny
  • Monitor: NEC 2470WVX @ NEC Poland
System i użyte sterowniki:
  • System: Windows Vista x32 Ultimate PL SP1. Jakości wyświetlanego obrazu była ustawiona na możliwie najwyższe wartości.
  • Sterowniki: Karty GeForce GTX 295 – ForceWare 181.22
System: Windows Vista x32 Ultimate PL SP1. O jakości obrazu informujemy przy każdej grze z osobna. Zazwyczaj były to ustawienia maksymalne lub średnie.

Podsumowanie wyników:

GeForce GTX 295 charakteryzuje bardzo wysoka wydajność. Minimum przewidziane dla tego akceleratora to rozdzielczość 1920x1200 i najwyższe detale graficzne, w tym pełnoekranowe wygładzanie krawędzi oraz filtrowanie anizotropowe. Jednak nie w każdym tytule GTX 295 odnosi dużą przewagę nad np. GeForce GTX 285, czy Radeonem HD 4870 X2. Dopiero w tych bardziej wymagających, różnice mogą być odczuwalne. Wystarczy spojrzeć na Far Cry 2, Crysis czy też STALKER – Clear Sky. GeForce GTX 295 jest znacznie wydajniejszy od reszty akceleratorów. W nieco mniej wymagających tytułach, jak Call of Duty 4, Bioshock czy Grid również najszybszy układ NVDII znacznie odstawia resztę stawki, choć podczas grania różnice nie są już tak odczuwalne, jak we wcześniej wymienionych grach.

Jedyny problem jaki mieliśmy z GTX 295, to wydajność w Sega Rally. Karta działała tak, jakby był aktywny jeden GPU. Żonglowanie różnymi wersjami sterowników (starsze, nowsze) nie przynosiły żadnej zmiany.



Podkręcanie

Do podkręcania standardowo już użyliśmy najnowszej wersji programu RivaTuner. Stabilność badaliśmy w 3DMarkach oraz kilku grach (CoD4, Crysis, STALKER, RaceDriver: Grid). Poniżej wyniki naszych prób podkręcania oraz rezultaty w wybranych tytułach 3D.
  • EVGA GeForce GTX 295 z 576/999 MHz do 675/1220
  • Zotac GeForce GTX 295 z 576/999 MHz do 685/1220

Pomimo dwóch układów graficznych zamkniętych w jednej „puszce”, ich wysokiej temperaturze, udało się całkiem nieźle je podkręcić! Przyspieszenie na GPU, to około 100 MHz, natomiast na pamięciach – ponad 200 MHz. Nieźle. Overclocking przyniósł też wzrost w wydajności, co widać po powyższych wynikach. Dla żądnych maksymalnej wydajności, podkręcanie przyniesie kilka lub kilkadziesiąt dodatkowych klatek na sekundę, w zależności od gry.



Pobór mocy, temperatury

Pobór

Niestety nie byliśmy w stanie sprawdzić ile wynosi pobór samej karty graficznej. Poniżej przedstawiamy wyniki całej platformy. Jako ciekawostkę podajemy, iż nasza konfiguracja komputera bez układu graficznego (w stanie spoczynku) pobiera około 130 W.

Tryb „Spoczynek” to zalogowany system operacyjny z uruchomionym aplikacjami: Firefox, Foobar2000 oraz Konnekt. Natomiast „Obciążenie” to test w grze Crysis.

Dzięki obniżaniu częstotliwości taktowania w trybie bezczynności, karty GeForce GTX 295 są w stanie nieco zaoszczędzić na poborze. W trybie spoczynku, średnie wartości wynosiły 177 W, natomiast pod obciążeniem – 377 W. Jest to po około 20 W mniej, niż karta z konkurencyjnego obozu - Radeon HD 4870 X2.

Temperatury

Zarówno EVGA GeForce GTX 295, jak i Zotac GeForce GTX 295 osiągały identyczne temperatury. Nic dziwnego, w końcu to te same (referencyjne) konstrukcje. W spoczynku, rdzenie graficzne miały około 55 stopni, natomiast pod obciążeniem (Crysis), około 86 stopni. Jak na dwuukładową kartę graficzną, można uznać to za niezłe rezultaty.



Podsumowanie

GeForce GTX 295 w chwili obecnej jest jednym z najszybszych akceleratorów graficznych. Jak wykazały testy w najpopularniejszych rozdzielczościach obrazu, dwuukładowy GTX 295 w większości przypadków wygrywa z Radeonem HD 4870 X2. Należy przy tym zauważyć, że występuje różnica około 500 zł pomiędzy tymi akceleratorami. Tyko w jednym przypadku wystąpił problem ze współpracą dwóch GPU, a mianowicie w grze Sega Rally, za to w wymagających dobrego sprzętu tytułach, jak Far Cry 2, Crysis czy też STALKER – Clear Sky, GeForce GTX 295 pokazuje pazur.

Nad zakupem GTX 295 powinni zastanowić się najbardziej wymagający gracze, z monitorami o przekątnej 24, 26 i więcej cali. Dla mniejszych ekranów, zakup tak szybkiego i drogiego akceleratora jest pozbawiony sensu.

Czy warto dołożyć do droższego GeForce GTX 295, czy może wybrać wolniejszego, ale i sporo tańszego Radeona HD 4870 X2? Na to pytanie powinien sobie odpowiedzieć każdy z osobna. Każdy przecież ma inne wymagania i możliwości finansowe. Analiza przeprowadzonych testów powinna pomóc w odpowiednim wyborze. Za GeForce GTX 295 przemawiają niezbyt wysokie temperatury oraz pobór mocy (na tle HD 4870 X2). Całkiem nieźle spisuje się wentylator modułu schładzającego, który pod obciążeniem karty jest cichszy, niż u referencyjnego HD 4870 X2.

Z przetestowanych dwóch GeForce GTX 295, czyli EVGA i Zotac, bardziej skłonilibyśmy się ku temu drugiemu produktowi. Zotac znacznie lepiej dba o swoich przyszłych nabywców. W pudełku oprócz najważniejszych przelotek, instrukcji obsługi i kabelków, znajdziemy pełnowartościową grę - RaceDriver: Grid. Ponadto dla maniaków wydajności jest dostarczany 3DMark Vantage. Nie bez znaczenia jest również 5 letni okres gwarancyjny, który może mieć znaczenie, czy późniejszej odsprzedaży karty. Pod tym względem jednak EVGA przoduje, bo oferuje przedłużenie okresu gwarancyjnego do nawet 10 lat oraz program „90 Day Step-Up”. Wystarczy tylko zarejestrować produkt na oficjalnej witrynie EVGA. Pod względem cen, obydwa akceleratory wypadają podobnie, należy wyłożyć 2200-2400 zł, w zależności do kursu dolara, sklepu oraz czasu dostawy.

W kilku słowach: diabelnie szybka, ale i równocześnie diabelnie droga. Jacyś chętni? :).

Sprzęt dostarczyli: Zotac, EVGA.




  Sprzęt do testów dostarczyły firmy:

EVGA      EVGA

ZOTAC      ZOTAC