TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
RECENZJE | GPU vs CPU czyli GeForce 8800GTX jakiego nie znacie |
|
|
|
GPU vs CPU czyli GeForce 8800GTX jakiego nie znacie Autor: Lancer | Data: 01/03/07
|
|
Procedura testowa
Wszystkie testy przeprowadzono na 32-bitowej wersji Windows XP z dodatkiem SP2.
Celem naszego eksperymentu było zbadanie zachowania gier przy ustawieniach użytkowych, takich które dają najlepsze odczucia graficzne. Dystansujemy się tym razem od powszechnie stosowanej metody benchmarków procesorów w niskich rozdzielczościach. Nie po to nabywamy karty pokroju GF8800 by pogrywać w rozdzielczości 1024x768. Cel jest jasny - pokazanie roli procesora w sytuacjach, w jakich używamy komputera w grach każdego dnia.
Opcje graficzne w grach ustawione były "do końca suwaka" by osiągnąć jak najlepszy efekt "eye candy". Sterownik miał wymuszone ośmiokrotne filtrowanie anizotropowe i czterokrotny antyaliasing (AF8x + AA4x). Testy przeprowadzone były w standardowych dla proporcji ekranowych 4:3 rozdzielczościach. Najczęściej 1280x1024, 1600x1200 i 2048x1536.
Słowo wspomnieć należy o taktowaniu pamięci w jednej z platform testowych. W przypadku Athlona 64 X2 5000+ 2,6GHz pamięć taktowana jest zegarem 743MHz, a nie 800MHz. Wynika to ze specyfiki kontrolera pamięci uzyskującego taktowanie RAM przez dobór odpowiedniego mnożnika względem zegara procesora, a nie względem FSB jak jest w tradycyjnych rozwiązaniach. W tym przypadku mnożnik pamięć:procesor wynosił 1:7.
Przyjęte do testów zegary CPU miały symulować układ najwolniejszy z całej rodziny, bazowy i możliwie najszybszy. 2GHz Athlon 64 X2 to procesor doskonale odzwierciedlający model 3800+. Z drugiej strony zegar 2,95GHz to niestety stabilne maksimum dla obecnego w testach Athlona. Z uwagi na mniejszy cacheL2 tak ustawiony układ CPU będzie nieco wolniejszy od debiutującego na rynku 3GHz Athlona 64 X2 6000+.
Z kolei 1,86GHz Conroe to procesor mający emulować obecnego na rynku Core 2 Duo E6300. W praktyce jednak otrzymujemy układ w zasadzie identyczny z nadchodzącym modelem E6320 ...3,6GHz Conroe chyba nie ujrzymy nigdy. Zapewne tak taktowany będzie dopiero Penryn. Jednak dzięki obecności tak podkręconego procesora doskonale będziemy widzieć, kiedy karta graficzna jeszcze może, ale CPU już nie.
Ponieważ uznałem, że nie ma co się rozwodzić nad dokładnym podawaniem wyników, zwłaszcza że spora część użytych gier nie ma wbudowanych benchmarków i posiłkować musiałem się FRAPSem. W tabelkach podawane są liczby całkowite. Zaokrąglenie następowało od połówek w górę - do pełnej klatki. Przykładowo 54,43fps zaokrąglałem do 54fps. Wartość 54,53 do 55fps. Podawanie rezultatów z dokładnością do kilku zer po przecinku nie ma wielkiego znaczenia praktycznego zwłaszcza, że niektóre programy generowały dosyć rozbieżne wyniki. Poza tym podane w zaokrągleniu wartości są czytelniejsze, a dla zdecydowanej większości czytelników nie robi różnicy czy jakaś konfiguracja okazała się wydajniejsza o 0,3fps.
Niektóre testy, zwłaszcza te mierzone FRAPSem umożliwiały zanotowanie minimalnego fps. Podane w tabelkach wartości to średnia dla danego trybu ilość klatek i dodatkowo wartości minimalne.
Wszystkie gry zaktualizowano do najnowszych dostępnych wersji.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|