Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | TEST Dwuprocesorowe grafiki - 9800GX2 vs Radeon 3870X2
    

 

TEST Dwuprocesorowe grafiki - 9800GX2 vs Radeon 3870X2


 Autor: DYD | Data: 08/04/08

TEST Dwuprocesorowe grafiki - 9800GX2 vs Radeon 3870X2Jak wiadomo co dwie głowy to nie jedna - to porzekadło doskonale sprawdziło się w przypadku procesorów głównych. Aktualnie procesory wielordzeniowe - na razie głównie dwu i cztero, zadomowiły się na dobre, wypierając z rynku układy oparte na jednym rdzeniu. Z tego względu, na popularyzacji wielordzeniowości producenci kart graficznych także próbują uszczknąć kawałek rynku. Pojawiają się więc pojedyncze karty, fizycznie wyposażone na razie w dwa oddzielne układy graficzne. Oferta przeznaczona jest dla wyjątkowych entuzjastów gier z odpowiednim budżetem i pojemną obudową, aby w ogóle pomieścić tego typu rozwiązanie. W artykule przyjrzyjmy się bliżej konkurencyjnym kartom wyposażonych w procesory graficzne występujące w tandemie: GeForce 9800GX2 vs ATI Radeon HD 3870 X2. Obie karty dostarczył ASUS.

GeForce 9800GX2 vs ATI Radeon HD 3870 X2

Zacznijmy od NVidii, która 18 marca wprowadziła do sprzedaży GeForce 9800 GX2. Model ten wykorzystuje technologię dwóch układów graficznych GeForce 9800 na pojedynczej karcie. Jak to jednak wygląda w praktyce ? GeForce 9800GX2 to tak naprawdę połączone ze sobą dwie karty 8800GTS (o trochę słabszych częstotliwościach), pracujące natywnie w trybie SLI i upakowane jako pojedyncza karta. W jednym dużym opakowaniu mamy dwie płytki PCB, dwa rdzenie graficzne G92 oraz dwa razy po 512MB pamięci. Do komunikacji pomiędzy obiema płytkami PCB stosowany jest mostek NF200, identyczny jak ten znajdujący się na płytach głównych z chipsetem nForce 780i. 9800GX2 sprzętowo działa od razu w trybie SLI, więc nie trzeba nic ustawiać w sterownikach, a dodatkowo dzięki takiemu rozwiązaniu, SLI w tej karcie działa nie tylko na chipsetach NForce, ale także intelowskich układach. Z uwagi że jest to SLI, wydajność w różnych grach zależeć więc będzie także od jakości wsparcia multiGPU w sterownikach i danych grach. Nie można się więc spodziewać stałego wzrostu wydajności na poziomie x2, lecz na pewno w wielu tytułach przyrost fps'ów będzie widoczny. Spójrzmy teraz na specyfikację GeForce 9800GX2:

Sercem urządzenia są układy G92GX2 pracujące z częstotliwością 600MHz. Układ G92 pamiętamy z modelu GeForce 8800GTS, którego rdzeń pracował z zegarem 650 MHz, a więc o 50 MHz szybszym w porównaniu do "zdublowanego" 9800 GX2. Także zegar shaderów został uszczuplony w tym przypadku do 1500MHz. Laminat uzupełniają kości pamięci GDDR3 marki Samsung, które pracują z większą częstotliwością niż w referencyjnym 8800GTS - 1000MHz (DDR 2000). Technologia wykonania to 65 nm, każdy rdzeń liczy 754 miliony tranzystorów, po 16 jednostek ROP oraz po 128 zunifikowanych jednostek strumieniowych. Jest obsługa PCI Express 2.0, technologia PureVideo HD z dynamiczną kontrolą kontrastu, oprócz dwóch złączy DVI mamy zintegrowane wyjście HDMI (pozwala na przesyłanie do odbiornika HDTV obrazu wideo i sygnału audio jednym kablem). Jest możliwość połączenia dwóch kart 9800 GX2 (Quad SLI) na najnowszych chipsetach nForce. Technologia NVIDIA HybridPower umożliwia automatyczne przełączanie się z karty GeForce 9800 GX2 na zintegrowany procesor graficzny GeForce na płycie głównej w czasie uruchamiania aplikacji, które nie korzystają intensywnie z karty graficznej, zapewniając w ten sposób mniejszy pobór energii i cichszą pracę (wymaga płyty głównej z obsługą technologii HybridPower). Nowością jest ESA (Enthusiast System Architecture) - nowy panel kontrolny obsługujący architekturę ESA oferuje specjalny interfejs w systemie do monitorowania oraz dostrajania wydajności karty GeForce 9800 GX2 (wymagana płyta główna z chipsetem NVIDIA nForce 790i). Jeśli chodzi o technologię efektów i funkcji 3D nic się nie zmieniło, mamy to samo co w 8800GTS, a więc Microsoft DirectX 10 z Shader Model 4.0, OpenGL 2.1, zunifikowaną architekturę, silnik Lumenex, technologie GigaThread i Quantum Effects.

nVidia z początku nie zezwoliła na ingerencje producentów kart graficznych w zmianę bazowej referencyjne karty, tak więc wszystkie pierwsze dostępne karty z GeForce 9800 GX2 na rynku są pod względem technicznym takie same i posiadają te same częstotliwości zegarów. Różnią się jedynie wyposażeniem oraz zewnętrzną kolorystyką. Teraz zaczynają pojawiać się modele firmowo lekko podkręcone.

Przejdźmy teraz do AMD, które jeszcze przed wyżej opisanym modelem wypuściło swojego graficznego "dwurdzeniowa". 28 stycznia miała miejsce premiera dwuprocesorowego układu. ATI Radeon HD 3870 X2. Tutaj rozwiązaniem jest oparte na jednej płytce PCB, gdzie umieszczono dwa rdzenie RV670 oznaczone jako R680. Każdemu rdzeniowi przypada po 512MB pamięci. Poniżej techniczne informacje o Radeonie HD 3870 X2.

Przypomnijmy specyfikację chipu RV670 znanego z karty 3870, który tutaj został zdublowany. RV670 wykonany jest w procesie technologicznym 55nm. Zmieszczono w nim 666 milionów tranzystorów. Wyposażony jest w 512MB pamięci z 256 bitową magistralą pamięci, 320 procesorów strumieniowych oraz 16 jednostek ROP. Częstotliwości referencyjne w przypadku Radeona HD 3870 X2 wynoszą odpowiednio dla: rdzenia 825 MHz oraz pamięci 900 MHz (1800DDR). AMD w odróżnieniu od NVidii i jej modelu 9800GX2 od razu umożliwiło producentom w ingerencje w budowę karty oraz zmianę wartości częstotliwości zegarów. Dostępne więc są wersję o różnej konstrukcji, wyposażone w dwa lub cztery wyjścia DVI, różnego typu chłodzenie, wersję firmowo podkręcone oraz wyposażone w pamięci GDDR3 (i być może niebawem także GDDR4).

Jeśli chodzi o funkcje i technologie 3D, to R680 posiada te same cechy co RV670. W związku z tym mamy wsparcie dla DirectX 10.1, Shader Model 4.1 oraz 128-bitowe zmiennoprzecinkowe oświetlenie high dynamic-range. Dzięki Custom funkcji Filter Anti-Aliasing można uzyskać próbkowanie do wartości 24x. Procesor UVD (Unified Video Decoder), przy współpracy z oprogramowaniem ATI Avivo HD umożliwia akcelerację wysokiej jakości video czyli m.in. Blu-Ray, HD DVD i standardy H.264, VC-1, MPEG2. Karta działa natywnie w trybie CrossFire, więc w tym rozwiązaniu wzrost wydajności także mocno zależy od wsparcia w sterownikach (podobnie jak z SLI u konkurenta powyżej). Dostępna jest także technologia CrossFireX umożliwiająca połączenie dwóch kart ATI Radeon HD 3870 X2. Dzięki funkcji ATI PowerPlay, zegar rdzenia obniża częstotliwość w momencie bezczynności, zaś w momencie intensywnej pracy automatycznie zwiększa swoje moce przerobowe. Także w zależności od wysiłku pracy układu w aplikacjach 3D, częstotliwości automatycznie wchodzą na odpowiedni pułap.

Warto jeszcze wspomnieć, o czym już podawaliśmy w aktualnościach, iż w drugim kwartale obecnego roku do sklepów trafi ATI Radeon HD3850 X2. Atutem karty ma być cena, która będzie znacząco niższa od dostępnego już w sprzedaży modelu HD 3870 X2. Dokładna suma, jaką trzeba będzie zapłacić za kartę nie jest jeszcze wprawdzie znana, wiadomo jednak, że akcelerator ma wypełnić segment cenowy od 200 do 300 USD. Nie są znane także zegary taktujące z jakimi pracować będzie układ graficzny oraz pamięci karty, wiadomo jednak, że urządzenie wykorzystywać będzie chipy RV670 w nowej rewizji A12 oraz nowy, dwukrotnie szybszy mostek PLX służący do komunikacji pomiędzy obydwoma układami. Równocześnie w nowe wersje RV670 oraz mostka PLX, a także pamięci GDDR4 wyposażony zostanie droższy Radeon HD3870 X2.



Dwurdzeniowe wyroby

Do naszej redakcji trafiły dwa modele ze stajni ASUS. W czarnych barwach wystąpił ASUS EN9800GX2 G/2DI/1G (NVidia GeForce 9800GX2). Z kolei w czerwonych "spodenkach" poznajmy model ASUS EAH3870X2/G/HTDI/1G (ATI Radeon HD 3870 X2) w wersji z referencyjnymi częstotliwościami. Obie karty budzą respekt pod kątem wymiarów i wagi - ważą blisko kilogram i ledwo mieszczą się w obudowie. Wersja karty oparta na układach NVidii jest w całości zabudowana, zaś karta AMD/ATI ma obudowę częściowo odkrytą. Spójrzmy na naszych bohaterów:


Od frontu (kliknij, aby powiększyć)


Tył kart (kliknij, aby powiększyć)


Panel przedni - widać zintegrowane złącze HDMI w NVidii (kliknij, aby powiększyć)


Zaślepka SLI - NVIdia (kliknij, aby powiększyć)


Zasilanie - NVidia (kliknij, aby powiększyć)


Zasilanie - AMD/ATI (kliknij, aby powiększyć)


ASUS EAH3870X2 (kliknij, aby powiększyć)


ASUS EN9800GX2 (kliknij, aby powiększyć)


W obudowie - nVIdia (kliknij, aby powiększyć)


W obudowie - nVIdia (kliknij, aby powiększyć)


W obudowie - AMD/ATI (kliknij, aby powiększyć)


W obudowie - AMD/ATI (kliknij, aby powiększyć)

Referencyjne chłodzenie w obydwu modelach sprawuje się podobnie. W trybie 2D obie karty są ciche, jednak w 3D pojawia się już wyraźny szum. Kawał śledzia trzeba odpowiednio schłodzić, więc te rozwiązania nie należą do najcichszych. Aby zasilić te potwory potrzebne jest podwójne zasilanie PCI-Express 2x3pin i 2x4pin. Przekłada się to na odpowiednio wysoki pobór mocy, który ma karcie AMD/ATI jest w szczytowych momentach większy. Poniżej znajduje się tabelka z wynikami pomiarów temperatur oraz pobór mocy obu modeli. Dla informacji, bez grafiki, w idle pobór mocy testowej maszyny wynosił 70W. Pomiar dokonany z sieci za pomocą urządzenia Energy Check 3000.





Testy

System: Windows Vista 32-bit Home Premium PL. Sterowniki użyte dla karty Asus GeForce 9800GX2 Forceware 174.74, dla karty Asus Radeon HD 3870 X2 to Catalyst 8.3. Vsync domyślnie wyłączony. Ustawienia sterowników takie jak po ich zainstalowaniu. Na wszystkich wykresach podane są średnie ilości fps (klatek na sekundę).

Testy





Werdykt

Na początek kilka słów na temat testów. Mimo iż w 3DMarku wyrób AMD/ATI okazał się szybszy, to jednak zagłębiając się w realne benchmarki wyraźny wzrost obserwujemy w modelu ze stajni nVidii. Obie karty świetnie wypadły w F.E.A.R, prezentując wyraźnie większy framerate od innych modeli oraz w miarę zbliżone wyniki do siebie. W Call of Duty sporo lepszy okazał się 9800GX2, zaś w Half-Life 2 już trochę mniejsza różnica na korzyść nVidii. Rozwiązanie nVidii okazale wypadło także w Crysis, Lost Planet (DX10), Stalker i Company of Heroes. Z kolei wyrób AMD/ATI widać że ma pewien potencjał, jednak w wielu testach wypada słabiej, co spowodowane jest głównie przez niedopracowaną obsługa natywnego Crossfire. Podsumowując wyniki testów bezdyskusyjnie 9800GX2 okazał się szybszym wyrobem od swojego konkurenta.

Testowane modele nie są skierowane na masowy rynek, tutaj liczy się tylko wydajność nie zważając na koszty i inne kwestie. Stworzone zostały po to, aby pokazać która firma oferuje obecnie najszybszą kartę na rynku. Karty są wielkie, ciężkie i dosyć głośne podczas pracy w środowisku 3D. Dodatkowo obie karty mają wielki apetyt na pobór mocy, przez co wymagają silnej jednostki zasilającej oraz podwójnego systemu zasilania. W przypadku karty 9800GX2 dość niefortunnie zrobiono złącze zasilające 2x4pinowe, które poprzez swoją konstrukcje może uniemożliwić poprawne włożenie wtyczki od zasilacza.

Jako podsumowanie opisu obydwu układów warto wspomnieć, iż cenowo obydwa modele dość istotnie różnią się od siebie. Karty zbudowane na układzie Radeon HD 3870 X2 oscyluję w zakresie od 1250 do 1550zł. Natomiast karty oparte na procesorach graficznych GeForce 9800GX2 to wydatek rzędu od 1700 do 1950zł. Różnica w cenie jest więc wyraźna pomiędzy tymi dwoma układami.

Aby stoczyć bardziej wyrównaną walkę, inżynierowie z AMD/ATI muszą jeszcze popracować nad wsparciem technicznym sterowników i lepszą obsługą Crossfire w grach. Wówczas być może wersja Radeona HD 3870 X2 wyposażona w pamięci GDDR4 (w planach) i dodatkowo podkręcona mogła by powalczyć z konkurencją... na razie jednak na czele wydajności stoi droższy, ale i szybszy wyrób w postaci GeForce 9800GX2.